Tag: Orion

  • Zbor deasupra scoarței selenare

    Zbor deasupra scoarței selenare

    Valorificând o fereastră de oportunitate, NASA a lansat, în toamna acestui
    an, Artemis 1 – prima misiune din cadrul programului Agenţiei spaţiale
    americane de revenire pe Lună. Acest prim zbor-test s-a desfăşurat fără
    astronauţi la bord: pe 16 noiembrie, noua rachetă gigant a NASA, denumită SLS,
    Space Launch System (Sistemul de lansare spațială), a propulsat spre Lună
    capsula Orion, după mai multe încercări marcate
    de probleme. Apoi, pe 21 noiembrie, după o călătorie de aproximativ 400.000 de
    kilometri, capsula a ajuns aproape de Lună, mai exact la 128 de kilometri de
    suprafaţa selenară. La revenirea pe Terra, amerizarea a avut loc în largul
    insulei mexicane Guadalupe. Artemis a avut mai multe obiective: să
    demonstreze capacitatea capsulei Orion de a reveni de pe Lună și de a opera în
    spaţiul îndepărtat, unde temperaturile sunt cu mult mai scăzute decât pe orbita
    terestră joasă, precum şi recuperarea cu succes a rachetei.

    Invitat la Radio
    România, Alexandru Mironov, scriitor şi
    jurnalist de ştiinţă, a vorbit despre importanța acestei misiuni : La
    jumătate de veac de la ultimul pas pe Lună, se trece din nou la recucerirea
    Lunii. Programul Artemis înseamnă această încercare de a ne asigura pe noi
    înşine că ştim să trimitem o navă suficient de puternică încât să facă traseul
    Pământ-Lună. Nava a plecat de pe Terra, s-a rotit de două-trei ori în jurul
    Terrei ca să prindă acceleraţie şi a plecat urmând un traseu, a ajuns în jurul
    Lunii, s-a învârtit în jurul Lunii având la bord manechine care aveau tot felul
    de senzori şi s-a întors după 26 de zile din călătoria asta.

    Capsula nu a
    avut niciun astronaut la bord, aceștia urmând să facă parte din proiectul
    Artemis începând cu a doua etapă, pe care specialiștii Administrației Naționale
    Aeronautice și Spațiale deja o pregătesc.

    Din nou, Alexandru
    Mironov: Artemis 2 va fi
    la anul. Va repeta exact traseul pe care l-a făcut Artemis 1 şi va avea patru
    cetăţeni planetari la bord, între care şi o doamnă. Vor ocoli Luna – şi aici
    încerc totdeauna când povestesc asta să îmi închipui frustrarea pe care o vor
    simţi că se vor învârti în jurul Lunii, vor vedea Luna la doi paşi de ei,
    bineînţeles că vor vedea Pământul răsărind din spatele Lunii, dar nu vor avea
    dreptul să îşi pună piciorul pe Lună. Aceasta este partea a doua a proiectului
    planetar de revenire pe Lună. Partea a treia ar trebui să fie peste doi ani, eu
    cred că va fi de-abia peste trei ani, când, în sfârşit, se va debarca pe Lună.
    Alunizarea – verbul a aluniza intră atunci în vocabularul pământenilor. De ce
    se întâmplă asta? Pentru că nu ne mai ducem să facem un experiment, cum a fost
    cu cele de pe vremea Programului Apollo, ci ne ducem să cucerim Luna, în sensul
    că nenumărate minerale de care avem nevoie, că poate că locuinţele planetare
    care vor fi sub scoarţa pământului în grotele pe care Luna le are, că dintre
    bucăţile de gheţari care sunt sub scoarţa lunară pot fi folosite, apa poate fi
    folosită, deci, o mulţime de elemente ne fac să spunem că e un mare câştig
    pentru omenire. De altfel, va exista un gateway, un fel de poartă de intrare,
    un satelit pe care eu îl văd ca pe un fel de şantier planetar, căci acolo va
    începe construirea cu adevărat a navelor ce vor putea să decoleze cu foarte
    puţină cheltuială de energie îndreptând-se spre Marte, pasul nostru următor.
    Această sondă Orion, care a făcut tot traseul ăsta, a plecat în Cosmos din
    vârful unei nave uriaşe. Deocamdată este o navă a NASA şi la anul va fi tot
    navă o NASA, după care combinaţia dintre stat şi particulari, Elon Musk, de
    pildă, va interveni aici şi va începe cu adevărat o navetă permanentă spre
    Lună.

    Orion mai fusese în spaţiu în 2014 propulsată de o racheta
    Delta IV. A efectuat atunci de două ori înconjurul Terrei pentru a testa în
    special scutul termic în momentul revenirii în atmosferă. Acum, viteza a fost,
    însă, mult mai mare – reintrarea în atmosferă
    s-a făcut cu o viteză de aproape 40.000 de kilometri pe oră. Practic, capsula a
    atins o viteză de câteva zeci de ori mai mare decât viteza sunetului. Și de
    această dată, atenţia s-a concentrat asupra scutului termic al capsulei Orion,
    care în timpul reintrării în atmosfera terestră a fost nevoit să reziste unor
    temperaturi de 2.800 de grade Celsius, adică aproape jumătate din cea de la
    suprafaţa Soarelui.

    Din nou, Alexandru Mironov: Datorită frecării cu aerul se ridică temperatura tare
    de tot. Sunt ceramici speciale care sunt calculate. Aici se încearcă rezolvarea
    unor probleme pe care fostele navete spaţiale nu le-au rezolvat la vreme. De
    aceea am şi avut cele două accidente grozave şi cred eu că încetul cu încetul
    oamenii de la NASA, astrofizicienii, inginerii specializaţi în astrofizică, vor
    stăpâni cu totul soluţia. Suntem pe calea prea bună, spre Lună şi apoi mai
    departe.

    La revenire, camere de
    vedere performate au reuşit să surprindă Orion şi spectaculoasa imagine cu
    cele 11 paraşute ale sale deschizându-se pe rând, fapt care a demonstrat că
    totul a decurs conform planificării. Misiunea a marcat şi un record: pe 28
    noiembrie, Orion a depăşit distanţa parcursă de naveta Apollo 13, în 1970,
    ajungând acum la 430.000 de kilometri, cel mai îndepărtat punct atins vreodată
    de o navă ce poate transporta oameni.


  • Weltraumfahrt: NASA will bemannte Raumkapsel zum Mond schicken

    Weltraumfahrt: NASA will bemannte Raumkapsel zum Mond schicken





    Die US-amerikanische Weltraumagentur NASA hat im Herbst dieses Jahres Artemis 1, die erste Mission im Rahmen des Programms der US-Raumfahrtbehörde zur Rückkehr auf den Mond gestartet. Dieser erste Testflug fand ohne Astronauten an Bord statt: Am 16. November schoss die neue Riesenrakete der NASA, das sogenannte Space Launch System (SLS), die Orion-Kapsel nach mehreren gescheiterten Versuchen gen Mond.



    Am 21. November, also fünf Tage nach dem Start, hatte sich die Kapsel nach einer Reise von etwa 400 000 Kilometern dem Mond genähert, genauer gesagt lag sie im Orbit 128 Kilometer von der Mondoberfläche entfernt. Bei ihrer Rückkehr zur Erde landete sie vor der mexikanischen Insel Guadalupe. Artemis, wie die Raumsonde getauft wurde, hatte mehrere Ziele: die Fähigkeit der Orion-Kapsel zu demonstrieren, vom Mond zurückzukehren und im tiefen Weltraum zu operieren, wo die Temperaturen viel niedriger sind als in der Erdumlaufbahn, sowie die erfolgreiche Bergung der Rakete zu sichern.



    Der Schriftsteller und Wissenschaftsjournalist Alexandru Mironov erläutert gegenüber Radio Rumänien die Bedeutung dieser Raumfahrt-Mission:



    Ein halbes Jahrhundert nach dem ersten Schritt auf den Mond ist der nächste Schritt die Rückgewinnung des Mondes als greifbares Ziel für die Menschheit. Mit dem Artemis-Programm soll sichergestellt werden, dass wir erfahren, wie wir ein Raumschiff ins Weltall schicken können, das stark genug ist, um die Reise von der Erde zum Mond zu bewältigen. Die Kapsel startete von der Erde, umkreiste unseren Planeten zwei- oder dreimal, um eine gewisse Beschleunigung zu erreichen, und begab sich anschlie‎ßend auf eine Flugbahn, die den Mond umkreiste. An Bord: Puppen oder Dummys, die mit allen möglichen Sensoren ausgestattet waren, die nach 26 Tagen mit vielen, von Wissenschaftlern noch auszuwertenden Daten, zurückkamen.“



    In einer zweiten Etappe soll allerdings auch eine bemannte Mission geplant sein, wei‎ß Alexandru Mironov:



    Artemis 2 wird nächstes Jahr starten. Es wird genau die gleiche Route wie Artemis 1 fahren und vier unserer Erdlinge an Bord haben, darunter eine Frau. Sie werden den Mond umrunden — und hier versuche ich immer, wenn ich diese Geschichte erzähle, mir die Frustration vorzustellen, die die Astronauten empfinden werden, wenn sie den Mond umkreisen: Sie werden den Mond in greifbarer Nähe erleben, sie werden die Erde hinter dem Mond aufgehen sehen, aber sie werden keinen Fu‎ß auf den Mond setzen dürfen. Dies ist der zweite Teil des Projekts zur Rückeroberung des Mondes. Der dritte Teil soll in zwei oder drei Jahren kommen, wenn die Astronauten endlich wieder auf dem Mond landen werden. Denn die Menschheit wird nicht länger ein Experiment durchführen, wie sie es mit dem Apollo-Programm getan hat, sondern wird den Mond erobern, in dem Sinne, dass unzählige Mineralien, die wir brauchen, dass vielleicht die Gletscherstücke, die sich unter der Mondkruste befinden, genutzt werden können, indem man das Wasser abschöpft. Vieles an diesem Projekt deutet darauf hin, dass es ein gro‎ßer Gewinn für die Menschheit sein wird. Und es wird möglicherweise einen Gateway geben, eine Weltraumstation, die ich als eine Art planetarische Werft sehe, denn dort wird der eigentliche Bau von Raumschiffen beginnen, die mit sehr geringem Energieaufwand in Richtung Mars, unserem nächsten Schritt, starten könnten. Die Orion-Raumsonde, die den weiten Weg zurückgelegt hat, ist von der Spitze eines riesigen Raumschiffes aus in den Kosmos gestartet. Im Moment ist es ein NASA-Raumschiff, und nächstes Jahr wird es auch ein NASA-Raumschiff sein, doch ist auch eine Zusammenarbeit zwischen Regierungen und Privatwirtschaft denkbar, beispielsweise mit Unternehmern wie Elon Musk, die hier einspringen würden. Dann wäre ein permanentes Pendeln mit dem Shuttle zum Mond durchaus vorstellbar.“



    Orion war bereits 2014 im Weltraum, angetrieben von einer Delta-IV-Rakete. Damals umkreiste die Kapsel zweimal die Erde, hauptsächlich um den Hitzeschutzschild beim Wiedereintritt in die Erdatmosphäre zu testen. Jetzt aber war die Geschwindigkeit viel höher — der Wiedereintritt erfolgte mit einer Geschwindigkeit von fast 40 000 Stundenkilometern. Auch diesmal ging es um den Hitzeschutzschild von Orion, der beim Wiedereintritt Temperaturen von 2 800 Grad Celsius — fast halb so hei‎ß wie auf der Sonnenoberfläche — standhalten musste. Der Wissenschaftsjournalist Alexandru Mironov erläutert weiter:



    Durch die Reibung mit der Luft steigt die Temperatur sehr stark an. Der Hitzeschutzschild wird aus speziellen Keramiken hergestellt, an denen die Wissenschaftler lange tüfteln. Hier versucht man, Probleme zu lösen, die man bei früheren Raumfähren nicht wirklich bewältigt hatte. Deshalb hatten wir ja die beiden gro‎ßen Unfälle in der Geschichte der Weltraumfahrt. Und ich glaube, dass die Leute bei der NASA, die Astrophysiker und die Astrophysik-Ingenieure, nach und nach die Lösung in den Griff bekommen werden. Wir sind folglich auf dem richtigen Weg zum Mond und darüber hinaus.“



    Beim Wiedereintritt in die Erdatmosphäre konnten die Kameras Orion und das spektakuläre Bild der sich nacheinander öffnenden 11 Fallschirme einfangen, was beweist, dass alles nach Plan verlief. Die Mission stellte auch einen Rekord auf: Am 28. November übertraf Orion die Entfernung, die das Raumschiff Apollo 13 im Jahr 1970 zurückgelegt hatte: Mit 430 000 Kilometern begab sich die Raumkapsel an den weitesten Punkt, der jemals von einem bemannten Raumschiff erreicht wurde.

  • Orbiting the Moon

    Orbiting the Moon


    Taking advantage of a window of opportunity, this
    autumn NASA launched Artemis 1-the first in a series of missions of the
    American Space Agency to return humans to the Moon. The uncrewed flight took
    place on November 16, when NASA’s giant rocket SLS (Space Launch System)
    launched the Orion capsule, after a number of failed attempts. On November 21, after traveling nearly 400,000 km, the
    capsule reached 128 km from the Moon surface. Orion returned to Earth, landing
    off the Mexican island of Guadalupe.


    Artemis targeted several goals: to test Orion’s
    capacity to return safely from the Moon and to operate in deep space, where
    temperatures are considerably lower than on Earth’s orbit, and to successfully retrieve
    the rocket. The writer and science journalist Alexandru
    Mironov spoke to Radio Romania about the importance of this mission:


    Alexandru Mironov: Half a century after the last step taken there, mankind once again
    attempts to conquer the Moon. The Artemis programme is this attempt of
    reassuring ourselves that we are able to launch a spacecraft strong enough to complete
    the Earth-Moon route. The spacecraft left the Earth, orbited it twice to build
    speed and then left, reached the Moon orbit and went around it with high-tech
    mannequins on board outfitted with all kinds of sensors. Twenty-six days later,
    it returned from this journey.


    The second stage of the Artemis
    programme, already in preparation with NASA, will also have a human crew:


    Alexandru Mironov: Artemis 2 will take place next year. It will
    cover the exact route of Artemis 1 and will have 4 people on board, including a
    woman. They will orbit the Moon-and when I speak about that I always imagine
    the frustration they will feel when going around the Moon, two steps from it,
    seeing the Earth rising behind it but not being allowed to set foot on the Moon
    itself. This is the second stage of the planetary project to return to the
    Moon. The 3rd stage should take place in two years’ time, I believe
    it will only be three years from now, when we will finally touch the Moon. The verb
    to Moon will then become part of humans’ vocabulary. Why will this happen? Because
    we are no longer going there for an experiment, as it happened with the Apollo programme.
    Instead, we are going to conquer the Moon, in the sense of using the countless
    minerals that we need, maybe build houses in the Moon grottos, maybe use the
    water in the glaciers under the Moon’s surface. So a lot of elements encourage
    us to say that mankind will gain a lot from this. In fact, there will be a
    gateway, a satellite that I see as some sort of planetary building site, because
    this is where spaceships will be built that will require very little energy to
    launch to Mars, our next step. Orion, which completed this route, launched from
    a giant rocket. The SLS belongs to NASA, and the next stage will also use NASA
    spacecraft, but then the government will work with private operators, like Elon
    Musk, and we will very likely see a regular commute to and from the Moon.


    Orion had been in space before, in 2014, launched from
    a Delta IV rocket. At that time, it orbited the Earth twice, most importantly
    in order to test the heat shield’s performance at re-entry. This time around,
    the temperature was a lot higher, with the capsule reaching a speed several
    times the speed of sound and re-entering the Earth’s atmosphere at 40,000 km per hour. Special attention was again paid
    to Orion’s heat shield, which had to withstand temperatures of 2,800 degrees
    Celsius, nearly half of the temperature on the Sun’s surface.


    Alexandru Mironov: Because of air friction, the temperature
    reaches extremely high levels. There are special materials designed for this. Experts
    are trying to solve problems that previous spacecraft failed to solve, hence
    the two major accidents. But I believe that gradually, the NASA personnel,
    astrophysicists and engineers will get on top of this. We are on the right
    path, to the Moon and beyond.


    Upon re-entry, high-performance
    cameras managed to catch Orion, and the spectacular image of its 11
    parachutes opening gradually proved that it all had gone according to plan. The
    mission also marked a record: on November 28, Orion moved beyond the distance
    travelled in 1970 by Apollo 13, and reached 430,000 km, the most distant point
    ever reached by a spacecraft able to carry humans on board. (AMP)