Tag: Pact Verde

  • Comisia Europeană, pentru un cer unic european

    Comisia Europeană, pentru un cer unic european

    Din anul 2013,
    de când a intrat în atenţia Comisiei Europene, proiectul Cerul unic european
    s-a întâlnit cu blocaje la mai multe niveluri. La finalul anului trecut, în
    condiţiile în care sectorul aviaţiei este puternic afectat de consecinţele
    pandemiei, Comisia Europeană a iniţiat discuţiile pentru Cerul unic european
    II. Comisia Europeană și părțile interesate din aviație ar trebui să revină la
    masa tratativelor, pentru a clarifica ambiția noului regulament privind cerul
    unic european (SES). De fapt, rămâne neclar dacă proiectul de propunere al
    Comisiei va fi suficient pentru a atinge obiectivele inițiale ale SES în ceea
    ce privește reducerea emisiilor de CO2 și îmbunătățirea eficienței gestionării
    traficului aerian și a serviciilor de navigație aeriană (ATM / ANS).



    Şi cum
    Comitetul Economic şi Social European (CESE) a solicitat Comisiei ca
    obiectivele Pactului Verde, precum şi cele de performanţă ale transportatorilor
    aerieni să fie luate în calcul în noua legislaţie, Dumitru Fornea, membru CESE,
    a detaliat:

    Din toată acestă discuţie a rezultat o
    diviziune destul de profundă, pe doua linii. O linie care susţine fără rezerve
    noua propunere a Comisiei Europene, considerând-o utilă şi în spiritul
    obiectivelor pe care le au şi dumnealor, şi o linie care spune că este
    insuficientă, pentru că se axează asupra unor elemente care au mai fost tratate
    în trecut, de exemplu, liberalizarea serviciilor din zona aeriană, unde sunt
    zeci de instituţii şi organizaţii, companii, care furnizează diverse tipuri de
    servicii pentru gestionarea traficului aerian, de la servicii meteorologice, până
    la parametrii de zbor şi servicii de performanţă. Şi atunci Comisia Europeană ar
    trebui să jongleze printre aceste probleme care au apărut şi se pare ca un
    element esenţial, reprezintă şi modul în care se doreşte dezvoltarea centrelor
    de control al traficului aerian. CE încearcă să impulsioneze, în acest context,
    covid, un act normativ care să ajute industria în urmatoarea perioadă. Numai că
    propunerile făcute au răscolit resentimentele care în trecut au dus la blocarea
    acestui pachet Cerul unic European, în Consiliul UE.



    După cum ne-a
    explicat Dumitru Fornea, una dintre probleme este reprezentată de faptul că
    aceşti controlori ai traficului aerian sunt, în unele ţări, responsabili şi cu
    probleme de rol strategic. Astfel, în ţări precum Germania sau Franţa, traficul
    aerian este deviat din zonele foarte poluate.

    Dumitru Fornea a adăugat: Comisia Europeană a recunoscut că există probleme din acest punct de
    vedere şi încearcă să stimuleze dialogul pe aceste aspecte, introducând pe
    lângă dimensiunea socială şi pe cea a mediului înconjurător. Ei pretind că prin
    reorganizarea traficului aerian şi al centrelor de management al traficului
    aerian, se poate obţine o economie de combustibil de 10%. Pe partea cealaltă,
    organizaţiile patronale atrag atenţia că ei au ajuns la o capacitate aproape de
    limită din perspectiva performanţei şi că e puţin probabil ca acest procent să
    se poată obţine doar din reorganizare, adică printr o manevră administrativă Şi
    ei consideră că ceea ce trebuie făcut pentru a reduce semnificativ poluarea
    este să se introducă combustibili performanţi.



    Prin
    eforturile comune aleComisiei
    Europene, ale Parlamentului European și ale instituțiilor specializate ale UE
    se speră în găsirea unei noi soluții juridice și administrative pentru
    Regulamentul SES actualizat – una care să asigure dezvoltarea durabilă a
    sistemului de transport aerian în beneficiultuturor cetățenilor, utilizatorilor spațiului aerian și mediului
    înconjurător.