Tag: Pactulul Ecologic European

  • Comisia Europeană propune ca 2021 să fie Anul European al Căilor Ferate

    Comisia Europeană propune ca 2021 să fie Anul European al Căilor Ferate

    Comisia
    Europeană a propus, la începutul acestei luni, ca 2021 să fie declarat Anul
    European al căilor ferate, pentru a sprijini realizarea obiectivelor Pactului
    Ecologic European în domeniul transporturilor. Transportul feroviar
    este ecologic şi eficient din punct de vedere energetic şi este singurul mod de
    transport care, în ciuda creşterii volumului de marfă, şi-a redus emisiile de
    dioxid de carbon începând din 1990.


    Europarlamentarul
    Marian Jean Marinescu, din grupul Popularilor
    Europeni, membru al Comisiei de Transport şi Turism a Parlamentului European,
    are o explicaţie pentru iniţiativa Comisiei Europene:

    Cred eu pentru a grăbi transferul de
    transport de marfă de pe rutier pe cale ferată. Se discută foarte mult despre
    acest lucru, există și un principiu,
    adică de fapt o dorință, shift
    to rail, care înseamnă
    să transferi de pe rutier pe cale ferată. Din păcate, nu s-a întâmplat
    foarte mult în această direcție. Există și o întreprindere mixtă europeană,
    public-privat, care are aceeași denumire. Ca să transferi de pe drum pe cale
    ferată, trebuie să ai cale ferată, în sensul că trebuie să ai o cale ferată
    modernă și în același timp cu posibilitatea de a transporta marfa foarte rapid
    ceea ce încă la nivelul ceea ce la nivelul întregii Europe nu s-a întâmplat. Există un sistem automat, un sistem de control a
    circulației trenului, dar care nu este implementat peste tot, nu este încă
    interoperabil.


    Într-o recentă intervenţie în plenul Parlamentului
    Europene, Marian Jean Marinescu sublinia faptul că aceste coridoare de
    transport de marfă pe calea ferată nu sunt dezvoltate la un nivel
    corespunzător. Ce ar aduce României
    această iniţiativă a Comisiei Europene?

    Cred că mai multă
    responsabilitate pentru că noi am avut bani europeni pentru a moderniza calea
    ferată. Din păcate, nu
    i-am cheltuit în totalitate. Chiar și acum, sunt bani care se vor pierde pentru
    că nu s-a făcut aproape nimic la cele două mari proiecte. Unul dintre ele a
    intrat acum în lucru, nu este târziu, dar deja nu va putea să cheltuie toți
    banii care au fost alocați. Noi vom avea în continuare bani, pe exercițiul
    financiar viitor 2021 – 2027, numai că trebuie să îi cheltuim, adică trebie să
    punem în aplicare acele proiecte.

    Avem două coridoare de cale ferată, de fapt unul singur
    cu două ramuri, cel de la Brașov la Arad, cel de la Lugoj – Craiova -
    București. Acum 7 … 8 ani a fost un regulament al coridoarelor de marfă.
    Ideea principală a acestor coridoare era ca să existe un singur ghișeu unde să
    se ceară aprobarea astfel ca un tren care pleacă de la Salonic și se duce la
    Hamburg să nu aibă niciun fel de opreliște pe drum și să nu ceară poate 8 aprobări
    de la managerii de infrastructură din statele pe unde trece. Din păcate, încă
    nu s-a ajuns la această situație și acesta este motivul nemulțumirii mele. Pe
    de altă parte, dacă vrem să trecem pe cale ferată, trebuie să facem mai întâi
    niște lucruri foarte simple, să armonizăm regulamentele, limba, standardele
    tehnice pentru trenuri, să armonizăm la nivel european pentru că aceste lucruri
    nu sunt realizate până acum și creează
    probleme.


    Propunerea
    Comisiei privind declararea anului 2021 ca An european al căilor ferate trebuie
    să fie adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu. În acest caz, o serie
    de evenimente, campanii şi iniţiative vor promova transportul feroviar ca mod
    de transport durabil, inovator şi sigur, urmând să fie evidenţiate beneficiile
    acestuia pentru cetăţeni, pentru economie şi, nu în ultimul rând, pentru climă.