Tag: Palatul baroc

  • Muzeul de Artă din Timişoara

    Muzeul de Artă din Timişoara

    După 164 de ani
    de suzeranitate otomană asupra Banatului, care a durat între 1552 și 1716,
    Timișoara avea să fie inclusă în teritoriile aparținând imperiului habsburgic
    în anul 1718, deși fusese cucerită de trupele austriece încă din 1716. Pentru
    această regiune vestică a României de azi, începea o perioadă de reconstrucție
    sub domnia Casei de Habsburg.Împăratul Carol al VI-lea
    a semnat decretul de înfiinţare a Administraţiei Banatului, iar Timişoara a
    devenit capitala noii provincii imperiale, astfel începând un amplu program de
    schimbări urbanistice demne de noua funcție a orașului. Unul din rezultatele
    acestui este și construirea Palatului Baroc aflat în Piața Unirii, din centrul
    vechi al orașului de azi, clădire ce găzduiește în prezent Muzeul de artă al
    Timișoarei. Directorul actual al instituției, istoricul Victor Neumann, ne
    întoarce acum, în timp, spre începuturile Palatului Baroc. El este construit între
    anii 1733 și 1752. Devine reședința guvernatorului, apoi a președintelui
    comitatului Timiș, fiind, de fapt, sediul administrației Banatului în epoca
    respectivă. Administrația austriacă asupra Banatului se va întinde din 1718
    până în 1779, palatul fiind sediul atât al administrației, cât și al
    guvernatorului, chiar funcționarii locuind aici. E o construcție ridicată de
    inginerii austrieci, de constructori care au venit de la Viena. De altfel
    întreaga zona învecinată a fost reconstruită, fiind dărâmat tot ce ținea de
    vechea cetate turcă. Timișoara e unul din puținele orașe europene care au fost
    dărâmate aproape în întregime pentru a fi reconstruite în secolul al XVIII-lea.


    Pe tot parcursul
    acelui secol, aspectul Timișoarei, și nu doar al acestui oraș bănățean, se
    schimbă potrivit principiilor urbanistice și arhitectonice ale unui baroc
    târziu, mai sobru, specific Europei Centrale. Între caracteristicile acestui stil se numără
    şi un anumit tip de împărțire a spațiului interior: parterul ocupat de spaţii
    administrative sau comerciale, zona de locuit orientată spre stradă, culoare
    boltite pentru accesul spre anexele din curţile interioare. Acestor rigori
    arhitecturale li se supune şi Palatul Baroc de azi, proiectat de arhitecți
    necunoscuți, dar care de-a lungul timpul și-a tot schimbat denumirea, în
    funcție de diversele roluri pe care le-a avut în administrația Timișoarei. Adevenit palatul administrativ al
    Banatului de Timiş până în 1778, iar după reanexarea Banatului la Ungaria,
    din iunie 1778, a fost sediul Prefecturii, până în 1848. După
    suprimarea Revoluţiei Maghiare, din 1849, aici s-a aflat guvernul Banatului
    Timişan şi Voivodinei Sârbeşti. Victor Neumann. El este, mai întâi, un
    spațiu al administrației germano-sârbești a orașului. Are parter și două etaje.
    Are două curți, anexe cu grajduri și depozite care apar chiar și în secolul al
    XIX-lea. Parterul a fost folosit pentru administrația cancelariei Banatului și
    pentru serviciul casierie militare. În perioada secolului al XIX-lea și în
    prima parte a secolului al XX-lea, a continuat să fie sediu administrativ.
    Prefectura a fost găzduită aici de când regiunea și orașul Timișoara au intrat
    în componența României în 1918. După al doilea război mondial, în perioada
    comunistă, a fost folosită clădirea ca sediul al Universității de Agronomie și
    Medicină Veterinară, iar din 1990, a devenit o clădire dedicată Muzeului de
    Artă. Practic din 2006, muzeul funcționează aici.



    La
    sfârşitul secolului al XIX-lea,Palatul Baroc a suferit o transformare, ajungând
    la forma de astăzi. Modificarea ei a fost tributară gustului timpului, adică
    orice intervenţie asupra unei clădiri trebuia făcută prin înnoire şi prin
    găsirea unui stil reprezentativ pentru arhitectura contemporană. Prin urmare,
    s-a propus o restaurare prin aşa-numita ,,purificare stilistică. Ea a fost
    executată în anii 1885-1886 de către Jakob-Jacques Klein (1855-1928), arhitect
    şi constructor originar din Cernăuţi, oraș aflat azi în componența Ucrainei. Nu
    a fost, evident, ultimul proces de modificare prin care a trecut clădirea. În
    prezent, se apropie de final alte lucrări de restaurare, în urma cărora nu doar
    Palatul Baroc să-și recapete strălucirea de odinioară, ci și colecțiile și
    expozițiile Muzeului de Artă să fie bine puse în valoare. Printre aceste
    colecții se numără cele de artă românească modernă, de icoane bănățene, de artă
    europeană modernă precum și o expoziție permentă cu picturile maestrului
    Corneliu Baba. (

  • Timişoara, Capitală culturală europeană 2021

    Timişoara, Capitală culturală europeană 2021

    Astăzi ne îndreptăm atenţia spre Timişoara, oraş situat în vestul ţării,
    reşedinţă a judeţului Timiş, denumită o Europă în miniatură. Şi o facem pentru
    că recent Timişoara a fost desemnată
    Capitală culturală europeană a anului 2021. Situată la mai puţin de 700 km
    distanţă faţă de 13 capitale europene, oraşul a avut de-a lungul timpului o
    conectare continuă la valorile culturale ale bătrânului continent. Traian Bădulescu, jurnalist de
    turism, ne spune cum a ajuns Timişoara să primească acest titlu: Mă bucură alegerea Timişoarei
    drept capitală culturală a Europei în 2021. Este un oraş pregătit din toate
    punctele de vedere sau dacă mai sunt lucruri de făcut are aproape cinci ani la
    dispoziţie. Alegerea a surprins un pic, deşi merita Timişoara, pentru că mulţi
    s-ar fi gândit la Cluj, care e un oraş care a reuşit să atragă foarte multe
    evenimente, oraş care s-a dezvoltat mult. Dar Timişoara are un mare avantaj, e
    un oraş cosmopolit, multicultural, aici au convieţuit întotdeauna foarte bine
    mai multe naţionalităţi: români, maghiari, sârbi, şvabi, croaţi, a fost şi o
    comunitate mare evreiască. Timişoara este şi un oraş foarte frumos, un oraş cu
    arhitectură deosebită, cu multe clădiri de patrimoniu, din diverse perioade,
    pornind de la perioada renascentistă, barocă, până la secolul XX. Este un oraş
    viu, cu multe evenimente, are toate atuurile pentru ca să fi fost ales Capitală
    culturală a Europei în 2021.


    Într-adevăr,
    istoric vorbind, Timişoara s-a numărat printre primele oraşe din lume care au
    introdus transportul în comun cu tramvaie cu cai în anul 1869 şi primul oraş al
    Europei în care a pătruns iluminatul electric, în anul 1884. Totodată, vorbim
    despre oraşul din care a pornit Revoluţia din decembrie 1989, care a condus la
    prăbuşirea regimului comunist din România.


    Cât despre
    obiectivele de vizitat, în Piaţa Unirii, spre exemplu, cea mai veche piaţă a oraşului, în stil
    baroc, se pot vedea Domul sau Catedrala Episcopală Romano-Catolică, Palatul
    Baroc, Episcopia Ortodoxă Sârbă, Catedrala Episcopală Ortodoxă Sârbă,
    Monumentul Sfintei Treimi, fântâna cu apă minerală şi alte clădiri din sec.
    18-19. Lângă Palatul Baroc, printre dalele ce formează pavajul pieţei se poate
    vedea pe o piatră planul fostei Cetăţi a Timişoarei din sec. 19. Piaţa Unirii e
    impunătoare prin dimensiunile ei, prin stil şi prin clădirile ce o mărginesc.


    De asemenea, Timişoara este un oraş care merită
    vizitat şi pentru instituţiile culturale cu o agendă foarte bogată: Teatrul
    Naţional Mihai Eminescu, Opera Română, Teatrul german de stat şi Teatrul
    maghiar de stat, Filarmonica.



    La
    Timişoara, Teatrul Naţional, Teatrul German şi Teatrul Maghiar împart aceeaşi
    clădire-simbol cu Opera Română. Construcţia clădirii în stil
    Renaissance a început în 1871, după planurile renumiţilor
    arhitecţi vienezi Helmer şi Fellner (constructori a numeroase săli de teatru
    din Europa – Budapesta, Viena, Odessa) şi a fost terminată în 1875. Două
    incendii de proporţii au devastat clădirea, după
    reconstrucţie stilul original fiind păstrat numai la faţadele
    laterale, în timp ce faţada principală şi sala de
    spectacole au îmbrăcat stilul neobizantin caracteristic arhitecturii româneşti
    a începutului de secol XX.