Tag: Palatul Elisabeta

  • Grand Prix Nova, a XII-a ediție

    Grand Prix Nova, a XII-a ediție

    În perioada 23-28 iunie, Radio România organizează a XII-a ediție a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova dedicat inovaţiei.

    Festivalul va fi prefațat, în perioada 20-24 iunie, de atelierul Orizont sonor, adresat tinerilor interesați de creația de ficțiune sonoră.

    Grand Prix Nova se bucură de la începuturile sale de patronajul Majestății Sale Margareta Custodele Coroanei Române, precizează organizatorii.

    În acest an, președinta de onoare a juriului este Edita Kudláčová, Head of Radio European Broadcasting Union (EBU).

    Selecția festivalului propune în cele trei categorii de concurs – Drama, Short Forms, Binaural Drama, 27 de producții de top din întreaga lume. Audițiile sunt programate între 24 și 27 iunie, începând cu ora 10:00, la care sunt bineveniți profesioniştii şi iubitorii de audio drama (ficțiune sonoră). Fiecare zi de audiții se va încheia cu o sesiune de discuții cu reprezentanții acestora, transmisă online prin live streaming pe pagina de facebook a festivalului. Limba oficială a festivalului este engleza, iar audițiile sunt deschise tuturor celor interesați de fenomenul spectacolului sonor. Intrarea este liberă.

    Gala de premiere va avea loc vineri, 28 iunie, de la ora 12:00, la Palatul Elisabeta în prezența ASR Principele Radu.

  • Stilul mediteranean în arhitectura bucureşteană

    Stilul mediteranean în arhitectura bucureşteană

    După ce încă de la sfârşitul secolului XIX şi în primele
    decenii ale celui de-al XX-lea, stilul neoromânesc devenise predominant, mai
    ales, în Bucureşti, anii 1930 au debutat sub semnul unei mari varietăţi
    stilistice. Casele particulare au început să adopte
    curente moderniste, cubiste şi de tip Art Deco, iar arhitecţii au început să-şi
    demonstreze abilitatea de a crea în stiluri cât mai diferite. Astfel că din
    1930 până prin 1947, în marile oraşe, cu precădere Bucureşti şi Constanţa, a
    prins teren un curent care iniţial s-a numit mauro-florentino-brâncovenesc,
    căci prin aspectul său trimitea către aceste stiluri. Deşi multe case
    particulare au fost ridicate în Capitală purtând amprenta acestui stil şi mulţi
    arhitecţi l-au preferat, el a fost repudiat de breaslă la început, iar după
    1950 a fost uitat complet. Recent clădirile proiectate în acest stil au fost
    studiate de arhitectul Mădălin Ghigeanu în lucrarea Curentul mediteranean în
    arhitectura interbelică românească, publică la editura Vremea. Autorul a
    descoperit că acest stil, denumit mediteranean cu un cuvânt mai
    adecvat, au ajuns în România din nordul Americii, mai precis din California și
    Florida prin intermediul revistelor și al filmului. În SUA, această modă s-a
    format prin influența arhitecturii coloniale hispanice care, la rândul ei,
    valorificase stilul peninsulei iberice infuzat de influențe maure. Cum s-a
    prezentat în România acest stil mediteranean ne spune acum arhitectul Mădălin
    Ghigeanu.

    Morfologia stilului este bine cunoscută. În
    primul rând, aspectul cel mai important și mai cunoscut e tencuiala, acel
    stucco sau calcio vecchio. Tratarea fațadei în acest fel are nu numai o
    componentă estetică, ci şi funcțională, căci rezistă la diferențele de
    temperatură. Apoi, într-o primă fază e acoperișul
    cu olane în pante line, iar ulterior, vor apare și elementele gotice. Tot într-o primă fază se importă elementele din
    zona Andaluziei. Se preiau elementele unei arhitecturi hispanice de tip
    mudejar, acest fiind numele dat constructorilor arabi care vor rămâne în Spania
    după Reconquista. Deci, într-o primă fază va apărea în București elementele acestea
    de factură hispanică. Ulterior se va
    trece la o formă mai epurată preluând elemente din zona Italiei, din Toscana,
    şi elemente ale Renașterii italiene, în care parterul este mai înalt şi etajele
    sunt tratate mai simplu. În ultima fază, cea mai elaborată a acestui stil
    mediteranean, apar cele mai interesante elemente de decorație de tip gotic
    veneţian. Deci evoluția morfologiei stilistice pornește de la stilul caselor
    tradiționale hispanice pornit din America și, în final, ajunge la goticul
    venețian unde se opreşte. Trebuie de remarcat faptul că la noi acest stil
    ajunge după anii 30, când în America se epuizase.


    În timpul domniei lui Carol al II-lea,
    membrii casei regale și-au ridicat câteva palate în acest stil,
    arhitectul-fanion al meditaraneanului fiind Alexandra Zaharia, un apropiat al
    regelui. Printre aceste clădiri regale se numără și Palatul Elisabeta, aflat în
    nordul capitalei, în vecinătatea parcului Herăstrău și a Muzeului Satului,
    construit pentru Principesa Elisabeta, fosta regină a Greciei, una din surorile
    lui Carol al II-lea. Mădălin Ghigeanu ne oferă detalii. Deci, în primul rând,
    prima surpriză e că acest palat este mediteranean, în stilul arhicunoscut,
    având anume similitudini ulterioare cu casele americane ce au acel turn circular
    la intrare. Era o modă tipică, pe care o menționează până și criticul de artă
    Petru Comarnescu în cartea despre călătoriile lui în America, unde observă
    acest turn circular, nefuncțional complet, construit doar de dragul esteticii.
    Iar celelalte decorațiuni nu au nicio tangență cu stilurile brâncovenesc sau
    neoromânesc. Este un stil impus de către Principesa Elisabeta. Ea îşi impune gustul pentru acest tip de
    arhitectură care nu-I plăcea Reginei Maria. Regina Maria a fost o singură dată
    într-o vizită împreună cu Principesa Ileana, a văzut parterul, dar nu s-a mai
    urcat la etaj. A zis că așa ceva nu e posibil. De unde aceasta debandadă de
    simboluri heraldice? Pentru că asta era una din caracteristicile stilului
    mediteranean: butaforia heraldică,fiindcă cei din California își arogau tot
    felul de titluri, și de simboluri heraldice. Deci palatul urmează indicațiile
    Principesei Elisabeta, va fi proiectat și semnat integral de arhitectul
    Constantin Ionescu. Realizat într-o viteză extraordinară începând cu toamna lui
    1936 şi este recepționat în decembrie 1937.



    Altă
    clădire meditaraneeană este situată chiar în centrul Bucureștiul, mascată din
    păcate de niște blocuri comuniste ridicate în spatele fostului palat regal, și
    denumită tot de Mădălin Ghigeanu: blocul florentin. Descoperirea numelor
    arhitectului și primilor proprietari a necesitat un considerabil efort de
    documentare. Ce-a descoperit arhitectul Mădălin Ghigeanu aflăm chiar acum de la
    el. O surpriză, un extraordinar arhitect şi cu alte proiecte de factură
    mediteraneană, Blocul acesta este un șoc, are una dintre prezențele cele mai
    interesante în București. Deci tratarea colțului la blocul florentin îi dă
    valoare. Acel colț frumos, elaborat, degajat, cu un balcon care privește în
    două direcții, cu o coloană, cu arcadele în plin cintru. Acest colț și această
    arhitectură din punct de vedere structural, doar la blocul florentin le mai
    putem în ziua de astăzi, deoarece în proiectele de rezistență toți inginerii
    consolidează colțurile puternic. O surpriză e și proprietarul: fiul ministrului
    de externe bulgar Hagianoff, proprietarul conacului Manasia. A fost o surpriză
    și pentru bulgari în sensul că: Uite că au lăsat și ei ceva în
    București, nu numai noi să ne mândrim cu Palatul din Balcic al Reginei Maria.



    Azi, casele curentului mediteranean stau mărturie despre
    diversitatea stilistică a Bucureștiului interbelic.

  • Königliche Ausstellung im Bukarester Elisabeth-Palast

    Königliche Ausstellung im Bukarester Elisabeth-Palast

    Der Königliche Elisabeth-Palast in Bukarest soll am 22. Oktober für den Publikumsbesuch geöffnet werden. Im Erdgeschoss sollen Kunstwerke und Gegenstände ausgestellt werden, die dem Rumänischen Königshaus gehörten. Die Ausstellung Palatul Elisabeta“ schlägt dem Publikum einen Rundgang durch ein historisches Gebäude vor, das in der Nähe des Triumphbogens und des Dorfmuseums Dimitrie Gusti“ liegt. Zum ersten Mal fand die Ausstellung im Zeitraum Juli–August statt. Dabei machten zahlreiche Freiwilligen mit, Studenten, die Führungen durch den Palast auf Rumänisch und in mehreren Weltsprachen anboten. Der Geschäftsführer des Verbands Königliches Haus Rumäniens“, Ion Tucă, kommt zu Wort mit Einzelheiten:



    Für diese Ausstellung mussten wir die Innenräume vorbereiten, wir wollten nichts ändern, denn hier hat lange Zeit die königliche Familie Rumäniens gelebt. Die Gegenstände, die wir ausstellen, haben ein gro‎ßes Interesse beim Publikum erweckt, besonders die Marschalluniformen des Königs Michael. Sie wurden in der Schweiz ganz gut aufbewahrt und für diese Ausstellung zum ersten Mal nach Rumänien gebracht. Die Ausstellung bietet den Besuchern die einzigartige Möglichkeit, diese Uniformen zum ersten Mal nach dem Zweiten Weltkrieg zu sehen. Die Ausstellung soll am 22. Oktober, vor dem Geburtstag des Königs Michael eröffnet werden. Bei dieser Auflage stellen wir zum ersten Mal Bilder des offiziellen Fotografen des Könighauses, Daniel Angelescu, aus. Es handelt sich um Bilder, die den König Michael als Kind, Teenager, junger Mann zeigen.“




    Der Palast wurde 1936 für Prinzessin Elisabeth, die Tochter von König Ferdinand I. sowie Tante von König Michael gebaut. Der vom Architekten Duiliu Marcu entworfene Palast ist die offizielle Residenz der Kronprinzessin Margareta von Rumänien. Der Palast hat eine ganz interessante Geschichte. Er wurde im Brâncoveanu- und maurischen Stil auf Antrag des Königs Karl II. erbaut, der ihn 1936 seiner Schwester Elisabeth, der ehemaligen Königin Griechenlands, schenkte. Sie hat aber dort aber nicht gewohnt, denn sie liebte das Schloss Banloc im Landkreis Timiş. Nachdem der Königliche Palast auf der zentralen Siegesstra‎ße am 23. August 1944 von der Luftwaffe des Nazi-Regimes bombardiert wurde, zog der König in den Elisabeth-Palast, wo er bis 30. Dezember 1947 blieb, als er zur Abdankung gezwungen wurde.



    Ion Tucă sagt, aus Anlass dieser Ausstellung stehen den Besuchern alle öffentlichen Räume des Palastes zur Verfügung:



    Alle Gegenstände der Königsfamilie, die Möbelstücke, die seit 1936 hier geblieben sind, können von den Besuchern bewundert werden. Am Eingang gibt es den Salon »König Michael«, wo vier Kunstwerke zeitgenössischer Kunst von Henry Mavrodin gezeigt werden. Es handelt sich um gro‎ße Gemälde, Porträts des Königs Michael, der Königin Ana, seiner Majestät Margareta und des Prinzen Radu.“




    In demselben Salon können die Besucher eine Sammlung rumänischer Volkstrachten der Königin Elena, Mutter des Königs Michael, gesehen werden. Eine Führung durch das Haus bietet den Besuchern auch Zugang zur Galerie zeitgenössischer Kunst, dem Salon »Karl I. und Elisabeth« (erstes Königspaar Rumäniens), dem Wei‎ßen Salon, von dem aus auch das Büro des Königs Michael besucht werden kann, das er nach seiner Rückkehr bis zu seinem Tod wieder nutzte. Ion Tucă kommt erneut zu Wort mit Einzelheiten:



    Das Büro ist der Raum, wo König Michael von [den Kommunistenführern] Gheorghe Gheorghiu-Dej und Petru Groza mit vorgehaltener Waffe dazu gezwungen wurde, abzudanken. Der Palast war von Truppen der Tudor-Vladimirescu-Division, einer den Kommunisten loyalen Armeeeinheit, umgeben. Sollte er sich weigern, hätten die Kommunisten 1000 Studenten, Gefangene der Securitate, umgebracht. Dieser Raum hat also eine beeindruckende Geschichte. Hier empfing der König nach 2001 so viele Menschen zur Audienz, hier las er die Zeitungen und Briefe.“




    Der Rundgang führt uns im Anschluss zum Königsaal und der Marmor-Lobby, wo neben Kunstwerken auch verschiedene Königsorden und Uniformen des Königs zu sehen sind. Auch der Garten des Palastes steht dem Publikum zur Verfügung, hier wird am 10. Mai (Tag der rumänischen Königsdynastie) jedes Jahr mit einer Garden Party der Königstag gefeiert.

  • Jurnal românesc – 07.12.2017

    Jurnal românesc – 07.12.2017

    Până pe 10
    decembrie, vor avea loc, în fiecare seară, slujbe religioase la reşedinţa
    regelui Mihai din Elveţia, acolo unde fostul suveran şi-a petrecut mare parte
    din exil şi unde s-a stins din viaţă, a anunţat Casa Regală. În ţară, românii
    continuă să aducă flori şi să aprindă
    lumânări în faţa fostului palat regal din Bucureşti şi la palatul Elisabeta,
    reşedinţa din capitală a regelui Mihai. Trupul neînsufleţit al fostului suveran
    va fi repatriat miercuri, 13 decembrie şi va fi depus la Castelul Peleş de la
    Sinaia. Apoi, va fi transportat la Bucureşti, la Palatul Regal. Funeraliile vor
    avea loc sâmbătă, 16 decembrie, la Curtea de Argeş (sud), unde sunt
    înmormântaţi toţi regii României. Guvernul de la Bucureşti a stabilit că pe 14,
    15 şi 16 decembrie vor fi zile de doliu naţional. Luni, pe 11 decembrie,
    Camerele reunite ale Parlamentului României vor omagia personalitatea fostului
    suveran în cadrul unei şedinţe solemne. Rege între 1940 şi 1947, Mihai I s-a
    stins din viaţă, marţi, la vârsta de 96 de ani, la reşedinţa sa din Elveţia.


    Numărul
    persoanelor din Republica Moldova care solicită să devină cetăţeni români şi al
    celor care obţin cetăţenia şi depun jurământul de credinţă faţă de România a
    crescut semnificativ – a declarat, pentru agenţia de presă AGERPRES, consulul
    general al României la Bălţi, Mihai Baciu. Potrivit acestuia, numărul
    solicitărilor la Consulatul României la Bălţi, care deserveşte municipiul Bălţi
    şi 17 raioane, a înregistrat o creştere importantă după eliminarea taxelor
    consulare. Diplomatul român susţine că, săptămânal, 400 – 500 de cetăţeni
    moldoveni depun jurământul de credinţă obligatoriu la obţinerea cetăţeniei
    române. Populaţia din Bălţi şi din raioanele limitrofe deservită de Consulatul
    României este, potrivit consulului general, de aproximativ un milion de
    persoane.


    Pe de altă
    parte, un sondaj efectuat de Asociaţia Sociologilor şi Demograficilor din
    Republica Moldova arată că aproximativ 36% din cetăţenii acestui stat susţin
    aderarea la UE, în timp ce 42% sunt de părere că republica ar trebui să adere
    la Uniunea Euroasiatică. 9% din cei chetionaţi au declarat că preferă ca
    Republica Moldova să nu adere la niciunul dintre cele două blocuri. De
    asemenea, 61% dintre respondenţi au declarat că nu vor ca statul să adere la
    NATO, în timp ce doar 22% au precizat că sunt în favoarea integrării în Alianţa
    Nord-Atlantică. În plus, dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri
    parlamentare, acestea ar fi câştigate în mod categoric de către Partidul
    Socialiştilor din Republica Moldova, care este creditat de aproximativ 35%
    dintre cetăţeni. Dintre politicieni, de cea mai mare popularitate se bucură
    Igor Dodon, el fiind urmat de Maia Sandu şi de premierul Pavel Filip. Sondajul
    a fost efectuat în 79 de localităţi de pe teritoriul Republicii Moldova, cu
    excepţia regiunii transnistrene.


    Mărţişorul a
    fost inclus în patrimoniul imaterial al UNESCO. Decizia a fost luată la cea
    de-a 12-a sesiune a Comitetului interguvernamental de salvgardare a
    patrimoniului cultural imaterial, care are loc în Republica Coreea, în perioada
    4 – 9 decembrie. Ca stat membru, România are înscrise pe lista UNESCO trei
    rezervaţii ale biosferei, precum şi opt situri ale Patrimoniului Mondial. De
    asemenea, România are înscrise şase bunuri culturale imateriale pe Lista
    reprezentativă a Patrimoniului Mondial Imaterial.