Tag: Palatul Stefania

  • Expoziția “Am început să văd culorile”

    Expoziția “Am început să văd culorile”

    În lunile octombrie și noiembrie ale acestui
    an a avut loc la Timișoara, în cadrul programului Timișoara
    2023 – Capitală Europeană a Culturii, printre alte evenimente culturale, un
    proiect ce a adus mai aproape publicul de frumoasa artă naivă (sau arta
    populară, instinctuală, apărută la sfârșitul secolului al XIX-lea în Europa
    și foarte răspândită pe teritoriul României), evenimentul punând în evidență
    arta naivă din zona Banatului (provincie istorică din vestul și nord-vestul
    României, împărțită între România, Serbia și Ungaria).

    Expoziția Am început să
    văd culorile, curatoriată de Andreiana Mihail, a avut loc într-un cadru deosebit:
    Palatul Ștefania din Timișoara (cunoscut și sub numele de Casa de Raport a
    Municipiului sau Casa cu maimuțe), palat decorat în stilul germanic sau
    vienez Secession (secesiune), situat într-un cartier istoric al orașului,
    cartierul industrial Fabric. În cadrul expoziției Am început să văd culorile
    am stat de vorbă cu Andrei Furlan, unul dintre voluntarii Centrului de proiecte
    Timișoara, care ne-a întâmpinat în galerie:


    Mai întâi câteva cuvinte despre
    asociația noastră, Asociația Prin Banat. Scopul ei principal este de a
    promova arta în Banatul istoric, adică Banatul pe care îl cunoaștem toți din
    județul Timiș, o parte din Serbia și o parte din Ungaria. La expoziția noastră
    veți putea observa picturi de artă naivă, majoritatea din ele făcute de artiști
    din Covăcița, o localitate din Serbia în care la începutul anilor 30 a început
    o epidemie, în ghilimele, dacă aș putea spune, de artă naivă. Niciuna din
    persoanele prezentate la expoziția noastră astăzi nu a avut pregătire
    profesională în artă, însă lucrările lor sunt absolut spectaculoase.



    Andrei Furlan ne-a făcut o scurtă prezentare a
    lucrărilor in cadrul expoziției, a artiștilor de pe simeze și proveniența
    acestora:


    În prima sală a expoziției putem
    observa două picturi Mirele și Mireasa. O reprezintă pe artista și pe soțul
    ei în portul popular din comuna Uzdin. Comuna Uzdin este o comună tot din
    Serbia, apropiată de comuna Covăcița, unde s a născut artista Sofia Ionașcu. În
    comuna Uzdin există o comunitate destul de mare de români. Asociația noastră,
    în sala mare a expoziției, a creat o casă de-a dreptul de la zero, pentru a
    crea o atmosferă primitoare, în care pot fi expuse obiectele de artă. Aproape
    toate picturile noastre sunt din Covăcița, în afară de câteva din ele, care
    sunt pictate de artistul Mihai Vintilă, acesta a fost un veterinar din comuna
    Reșița, care la moartea sa, în 2020, și-a donat toate lucrările Muzeului
    Etnografic din Caransebeș, care a avut bunăvoința să împrumute câteva lucrări
    pentru expoziția noastră. Avem și o singură lucrare care este pe sticlă de
    Mihai Vintilă, Tinerii căsătoriți și, pe lângă aceasta, mai avem și Jupuirea
    mielului și Curtea noastră, care reprezintă tradiții românești expuse sub
    lupa de artă naivă. Restul picturilor reprezintă viața la țară din Covăcița,
    realizate de artiști sârbești. Una dintre cele mai importante artiste expuse
    este Suzana Halupova, iar invitația noastră pentru vizitatori este de a explora
    arta misterioasă și cromatica specială pe care ea o aduce curentului din
    Covăcița.



    Cum a fost primită de către publicul larg
    expoziția Am început să văd culorile?


    Am avut parte de vizitatori de
    toate vârstele. Unii oameni, chiar dacă nu știau ce este arta naivă, au venit
    cu mintea deschisă, dornici să învețe, iar eu și colegii noștri i-am putut
    ajuta să înțeleagă sau să aprofundeze în acest domeniu mai puțin cunoscut în
    lumea artelor. Specific artei naive aș spune că este o absență a regulilor
    care, în sine, poate constitui o regulă. Aceste persoane, neavând pregătiri
    profesionale în domeniul artei, au creat cum au putut. Avem o singură lucrare în
    care sunt prezente umbrele. Imaturitatea aparentă a lucrărilor le oferă un
    anumit aer de noutate. Persoanele acestea trebuiau să aibă umor, acești artiști
    era necesar, deoarece toată ziua aceștia lucrau pe câmp, doar în orele serii
    puteau să-și găsească puțină liniște pictând.