Tag: Palatul Universul

  • Palatul Universul din Bucureşti

    Palatul Universul din Bucureşti

    Legătura
    dintre cel mai citit cotidian românesc dinainte de Primul război mondial şi din
    perioada interbelică şi stilul arhitectural tipic României Mari o constituie
    Palatul Universul, sediul redacţiei. Cotidianul Universul a
    apărut pe 20 august 1884, a fost fondat de italianul Luigi Cazzavillan și a
    devenit cel mai răspândit ziar românesc până la închiderea de către regimul
    comunist la începutul anilor 1950. Iar în timp numeroasele sale suplimente i-au
    crescut tirajul, transformând Universul în nucleul unui adevărat imperiu
    gazetăresc. Cazzavillan, fost voluntar în armata lui Garibaldi, stabilit la
    Bucureşti unde a predat italiana, fiind și reprezentant al fabricii de
    biciclete Bianchi, este omagiat în prezent tocmai pentru contribuţiile sale
    esenţiale în dezvoltarea presei populare românești prin publicaţii accesibile
    tuturor şi care popularizau – fără să trivializeze – informaţii culturale şi
    ştiinţifice.

    Din păcate, a murit destul de tânăr la 52 de ani, la începutul
    anului 1904. Iar în timpul primei conflagraţii mondiale, Universul şi-a
    încetat apariţia, fiind reluată apoi sub conducerea altor patroni dintre care
    cel mai vestit şi longeviv a fost gazetarul şi omul politic Stelian Popescu. În
    cea mai marte parte a perioadei interbelice – până în 1943 -, Stelian Popescu
    s-a aflat la conducerea Universului, imprimându-i şi opţiunile sale politice,
    de centru-dreapta. Deşi Universul nu
    şi-a păstrat neutralitatea politică, el a continuat să fie cel mai răspândit
    ziar, supravieţuind chiar puţin timp şi în regimul comunist până în 1953. Și
    tot din timpul conducerii lui Stelian Popescu datează și sediul redacției din
    interbelic, Palatul Universul. Ridicată după planurile marelui arhitect Paul
    Smărăndescu, clădirea este înaltă, impunătoare și îmbină stilul neo-românesc -
    care a marcat arhitectura de după Marea Unire din 1918 – cu cel modernist.
    Despre Paul Smărăndescu, arhitect prolific născut pe 26 iunie 1881, ne vorbește
    acum Oana Marinache, istoric de artă. Rădăcinile sale se află într-una din
    zonele istorice ale Bucureștiului, păstrată aproape neatinsă până azi. Oana
    Marinache.

    El s-a născut în mahalaua Mântuleasa. Tânărul
    se naște într-o familie cu o stare socială bună. Și din partea mamei, și din
    partea tatălui, era descendent al unei familii de negustori de dincolo de
    Dunăre unde, la momentul respectiv, vorbim de Imperiul Otoman. Este vorba de
    familia Solacolu. Deci tânărul Paul Smărăndescu, alături de surorile sale care
    vor veni pe lume după el, se naște într-o familie care făcea parte din
    burghezia în plină ascensiune. La sfârșitul secolului al XIX-lea urmează școala
    primară de băieți Mântuleasa din apropierea casei. Studiază,
    apoi la liceul Matei Basarab, iar, către sfârșitul veacului al XIX-lea, dă
    examen de admitere la școala noastră de arhitectură deja înființată. Astfel
    apucă să parcurgă primii ani de educație universitară. Mai târziu, beneficiind
    de sprijinul familiei, ajunge la Expoziția Universală de la 1900 din Paris unde
    intră în contact cu pavilioanele și cu elita arhitecturii mondiale. Și atunci
    are loc o schimbare în parcursul său, o reorientare. Se va pregăti,
    bineînțeles, în spațiul francez pentru admiterea la Școala de arhitectură, unde
    are un traseu mult mai rapid. Obține diploma franceză și se întoarce în țară în
    1906. Iar în 1907 deja este în câmpul muncii, lucrând în București.


    Reîntors în țară, Paul Smărăndescu devine
    treptat unul dintre reprezentanții stilului neo-românesc pe care, însă, l-a
    inovat prin aporturi moderniste. Oana Marinache continuă biografului
    arhitectului. Activitatea lui se împarte în două direcții
    sau în două trasee profesionale. Una este pe cont propriu, are propriul
    atelier. Iar în paralel, are însă și funcție publică, având și serviciu în
    administrația publică. În primii ani urmează o carieră architect-șef la
    Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice, iar marea majoritate a carierei
    sale va fi petrecută în serviciul tehnic al Ministerului de Interne, de la care
    se pensionează în preajma celui de-al doilea război mondial. Spre finalul
    carierei începe proiectul Palatului Ministerului de Interne, fostul sediu al CC
    al PCR și al senatului României postdecembriste.


    Fiind în ultimul an de
    activitate și având în vedere și anumite schimbări politice – suntem la finalul
    domniei lui Carol al II-lea – clădirea de astăzi este rodul altui arhitect,
    colegul său care preia ștafeta, de fapt, de la Ministerul de Interne, Mihai
    Nădejde. Flexibilitatea lui de a trece
    prin toate stilurile, adică de la stilul eclectic francez la stilul
    neoromânesc, fiind unul dintre reprezentanții de seamă ai acestui sti, dar
    apoi, în perioada anilor 30, se îndreaptă și se adaptează comenzilor vremii.
    Adică are și imobile de raport sau imobile moderniste, imobile mai simplificate
    din punctul de vedere al decorației, dar care erau pe atunci la modă. De
    exemplu, clădirile moderniste de pe Bulevardul Magheru ridicate pe mai multe
    nivele.


    Tot pe mai multe nivele, mai exact șapte,
    se ridică și Palatul Universul, inaugurat în 1930. Amplasat în apropierea
    Universității bucureștene și a Căii Victoria, lângă sediile altor publicații
    importante din epocă, Palatul Universul nu adăpostea doar redacția, ci și
    tipografia, birourile conducerii și departamentul financiar. În 1948 a fost
    naționalizat, dar și-a menținut statutul de sediu de redacții, iar între
    2015-2016 a trecut printr-un amplu proces de restaurare, forma conferită de
    Paul Smărăndescu fiindu-I păstrată în mare parte.




  • Un nou teatru privat – Apollo 111

    Un nou teatru privat – Apollo 111

    La sfârşitul lunii noiembrie 2016, un
    nou teatru privat şi-a deschis porţile în Bucureşti – Apollo 111. Iniţiativa îi
    aparţine actorului Bogdan Dumitrache (cunoscut în special pentru rolul
    principal din filmul Poziţia copilului), căruia i s-au alăturat regizorul
    Călin-Peter Netzer, directorul de creaţie Cătălin Rusu şi producătorul de film
    Dragoş Vîlcu.


    Proiectul s-a născut într-un moment în
    manifestările de teatru independent din Bucureşti au devenit din ce în ce mai
    numeroase şi mai vizibile. Bogdan Dumitrache vorbeşte despre modul în care
    această situaţie i-a influenţat strategia managerială. Ideea mea pleacă de
    la faptul că în ultimii ani au apărut foarte multe spaţii independente, foarte
    multe producţii independente care îşi caută un loc pentru a fi jucate… Una
    peste alta, la sfârşit, eu cred că toate aceste multe manifestări la un loc au
    creat un nou public şi au creat un interes pe această zonă. Acest public
    aşteaptă acum un pic mai mult. Un spaţiu impropriu nu-ţi poate oferi mai mult.
    Şi de aici a venit ideea, foarte simplu şi organic, că e nevoie de un spaţiu
    care să nu mai fie doar un bar care are şi un mic spectacol de teatru, ci un
    spaţiu ceva mai optim, care să permită să dezvolţi puţin mai mult decât o masă
    şi trei lumini.


    Astfel că Bogdan Dumitrache a căutat
    un spaţiu care să poată fi sustenabil la nivel economic. A găsit o sală mare de
    850 de metri pătraţi în centrul Bucureştiului, în Palatul Universul (situat în
    spatele Casei Centrale a Armatei, pe Strada Ion Brezoianu), o clădire care
    găzduieşte deja mai multe iniţiative artistice independente, fiind pe cale să
    devină un mall cultural. Sala găsită pentru teatrul Apollo 111 a fost împărţită
    în mai multe spaţii, cu destinaţii diferite. Compartimentul destinat teatrului
    cuprinde o sală cu 127 de locuri, foaier, cabine pentru actori şi ocupă
    jumătate din întregul spaţiu. Bogdan Dumitrache Sunt trei compartimente
    principale. Compartimentul de teatru, cu tot ce ţine de el, şi această a doua
    jumătate, care este împărţită în două: bufetul teatrului şi zona
    administrativă, care înseamnă spaţii de birouri pentru noi, săli de repetiţii
    şi studiourile de casting. Spaţiile de birouri găzduiesc şi agenţia de casting
    pe care eu o am de mai mulţi ani şi pe care am adus-o cu mine, ca să îmi ţin
    grupate toate lucrurile la un loc, să le pot ţine sub control. Pentru mine
    reprezintă un avantaj, pentru că mă ajută să tranzitez comunitatea de artişti
    în spaţiu.


    Teatrul Apollo111 vine cu o propunere
    repertorială diferită de ceea ce există în spaţiul teatral românesc. Stagiunea
    de seară este organizată după sistemul run. Există acest sistem în care un spectacol are oportunitatea de
    a intra pe scenă şi, timp de şase săptămâni, să se joace oricât de des există
    cerere, ceea ce este benefic inclusiv pentru spectacol, pentru că el creşte de
    la o reprezentaţie la alta, nu există timpi morţi în care actorii să se
    împrăştie cu gândurile în alte proiecte. Spectacolul creşte atunci când este
    programat des. Se creează o maşină care funcţionează. Toată lumea funcţionează
    cu toată lumea, fiecare ştie foarte bine ce are de făcut şi devenim eficienţi. Eu
    ţin un teatru cu patru oameni şi nici nu vreau să mă gândesc că voi angaja mai
    mulţi. Sunt doi băieţi la tehnic, plus unul la scenă şi cu producătoarea. Noi
    ţinem tot şi aşa e firesc să fie.


    În fiecare an există un alt director
    artistic, care răspunde de programul stagiunii respective. Pentru primul an,
    acesta este chiar actorul Bogdan Dumitrache, urmând ca în stagiunea 2017-2018,
    directorul artistic să fie regizorul Radu Afrim. Bogdan Dumitrache Într-o lume în care se întâmplă
    atâtea lucruri şi în care faptul că rămâi concentrat pe un subiect înseamnă că
    ai pierdut alte o sută, mi se pare că actualitatea poate fi obţinută prin
    diversitate. Atingând ariile de interes ale cât mai multor creatori, atunci pot
    să devin actual. Un director artistic care vine şi dă titlurile unei stagiuni
    trebuie să subordoneze cele cinci producţii ale stagiunii unei idei. Spre
    exemplu, fie că decizi să faci într-o stagiune musical şi toate cele cinci
    spectacole se subordonează acestei idei, fie că decizi să iei un subiect precum
    războiul, pe care să-l tratezi temporal – cum se scria la 1920 până în 2016 -
    şi să-l tratezi în cinci texte din perioade diferite, fie că găseşti orice alt
    concept care-ţi aliniază aceste cinci spectacole şi le subordonează unei idei,
    acela este conceptul unei stagiuni.


    Conceptul propus de Bogdan Dumitrache
    pentru această primă stagiune este cel al întâlnirii dintre teatru şi film,
    actorul derulând mai multe proiecte în lumea cinematografiei. Astfel,
    deschiderea teatrului Apollo111 şi a stagiunii
    a fost marcată de premiera spectacolului Ali: Frica mănâncă sufletul,
    în regia lui Radu Jude (filmele Aferim, Inimi cicatrizate), o adaptare după
    textul, devenit film, al celebrului regizor german Rainer Werner Fassbinder.
    Acum se lucrează la spectacolul După ploaie, de Sergi Belbel, în regia lui
    Alex Maftei (cunoscut pentru filme precum Bună, ce faci?, Domnişoara
    Christina). Un al treilea spectacol ar urma să fie Sieranevada, după filmul
    cu acelaşi titlu semnat de Cristi Puiu, film care a reprezentat propunerea
    României pentru Oscarurile de anul
    acesta. Nu se ştie încă cine va regiza spectacolul de teatru Sieranevada.



    Nou înfiinţatul
    teatru Apollo111 mai cuprinde o stagiune pentru copii, cu spectacole programate
    dimineaţa şi o a treia stagiune, care se adresează tinerilor creatori sub 35 de
    ani – regizori, scenografi, coregrafi, muzicieni.