Tag: parc auto

  • Automobilele electrice și rata de motorizare în UE

    Automobilele electrice și rata de motorizare în UE


    Aproape trei milioane de autovehicule alimentate exclusiv cu baterii erau înregistrate în statele membre ale UE, arată datele Eurostat pentru anul 2022. Aceasta înseamnă o creștere de 55% față de anul precedent când erau înmatriculate 1,9 milioane de unități în spațiul comunitar.



    Luxemburg, statul UE cu cea mai mare pondere a autoturismelor noi



    Rata anuală de creștere este mai mică decât cea din anii trecuți. Între 2019 și 2020 numărul mașinilor electrice a crescut cu 85%, iar 2021 a adus un avans de 78% comparativ cu 2020. Este de așteptat ca ponderea să crească din nou în anii următori, în contextul interzicerii vânzărilor de automobile noi cu motoare pe combustie, din 2035.



    Numărului total de autoturisme noi din Uniunea Europeană – alimentate cu combustibili fosili, hibride sau electrice a crescut în aproape toate statele membre. Circa 253 de milioane de unități au fost înmatriculate în 2022, ceea ce înseamnă o creștere de 14% față de anul 2013.



    Cea mai mare pondere a autoturismelor noi, cu o vechime de maximum doi ani, s-a înregistrat în Luxemburg, cu o pondere de 18% din totalul parcului auto. Creșteri semnificative s-au mai înregistrat în Suedia și Germania ambele cu 15% din totalul vehiculelor, urmate de Irlanda, Austria și Belgia, fiecare cu un avans de 13%.

    Numărul total al mașinilor electrice din statele UE / Sursa: Eurostat

    numar-masini-electrice-ue-2013-2023-eurostat.jpg



    România, cea mai mare creștere a numărului de autoturisme



    România ar al doilea cel mai învechit parc auto din UE cu o pondere a vehiculelor mai vechi de 20 de ani de 31%. Doar Estonia a înregistrat o pondere mai mare 34%, iar în urma țării noastre se situează Finlanda (30%), Polonia (29%) și Portugalia cu 26%.



    Totodată, România a înregistrat cea mai mare creștere din UE a numărului de autoturisme la mia de locuitori între 2012 și 2022. Avansul este de 86,2% sau 193 de autovehicule în plus la mia de locuitori. Creșteri importante ale numărului de autoturisme s-au înregistrat și în alte state din Europa Centrală și de Est: Croația (44,8% sau 152 la mia de locuitori), Ungaria (40,9%, 123), Slovacia (40,1%, 135) şi Estonia (39,7%, 181).



    În pofida numărului tot mai mare de mașini înmatriculate, România continuă să aibă una dintre cele mai mici rate de motorizare din spațiul comunitar cu 414 autoturisme la mia de locuitori. Cifre asemănătoare au mai înregistrat Letonia (414) și Ungaria (424). La polul opus, cele mai multe autoturisme la mia de locuitori s-au înregistrat în Italia (684), Luxemburg (678), Finlanda (661) şi Cipru (658).



    Tot pentru perioada 2012-2022, datele Eurostat mai arată că România a înregistrat cea mai mare creștere a ratei de motorizare la tractoare (127,4%), peste Croația (121,5%) și Lituania (101,8%).


    Rata de motorizare a autoturismelor în statele UE (2012 vs 2022) / Sursa:Eurostat

    rata-motorizare-2012-vs-2022-ue-eurostat.jpg





  • Programlu „Rabla local”

    Programlu „Rabla local”


    Tru România, luni, ahurhiră ngrăpserli tru programlu Rabla local, pritu cari nicukirlli a aftukinatloru ma veclli pot tra ş-caseadză autoturismul. Aestu ahuhrhi cu stângul, tră itia că, tru protili minute di la lansare, aplicaţia ali Administraţie Fondului tră Mediu s-ambudyiusi. Problemele fură ama remediate, iara ministrul a mediului, Mircea Fechet, spuni că suntu localităţ cari ş-bitisiră bugetlu ahărdzitu tu aestă noimă, tru prota dzuuă hiinda emise pisti 12 di ñilli di vouchere.


    Tru program s-nreghistrară 500 di primării, iara bugetlu ahărdzitu easti di 240 di miliuñi di lei (cca. 48 di milioane euro). Tră cathi aftukinată veaclle, cu norma di poluare Euro 3 ică inferioară, adusă la casari, româñilli va s’llia 3.000 di lei (cca. 600 euro), fără borgea tra s’ancupără ună aftukinată nauă la alăxeari. Ditu aestă sumă, 2.400 di lei yinu di la ministerlu a Mediului și 600 di lei di la primărie. Prota jgllioată easti thimilliusearea a unui cont pe site-ul Administraţiei Fondului tră Mediu, www.afm.ro, şi maş după verificarea a condiţiilor di eligibilitate va s’da acceptul tră casare. Anamisa di nai importante condiţii s’arădăpsescu vicllimea di nai ma pţănu 15 di añi ali aftukinată, domiciliul tru localitatea di iu s’caftă păradzlli şi s’aibă păltiti taxili şi impozitili locale.


    Tutunăoară, easti multu important ca nicukirlu auto s’verifică desi unitatea administrativ-teritorială – comună, căsăbă, municipiu ică sector – easti ngrăpsitu tru aestu program.


    Autoritățli spunu că finanţarea da izini ti casarea a 100.000 di autovehicule veclli şi poluante. Persoanili aprukeati tru Programlu Rabla Local nu pot s’ufilisească păradzlli ţi lă si deadiră tra s’ancupăra ună aftukinată la mâna a daua cu norma di poluare Euro 5 ică inferioară. Oamiñilli pot si s’ngrăpsească tru program până la 31 di agustu ică până la epuizarea a bugetului ahărdzitu. Cama deapoa, administraţia va s’pitreacă lista cu aţelli ngrăpsiţ la primării, cari va u ducă niti procedura la nivel local.


    Asociația Europeană a Producătorilor di spuni că, tu bitisita a anlui 2021, România avea unu di nai ma veclli parcuri auto ditu Europa, cu ună ilikie medie di 15,1 ani, hiinda năstricută maş di Cehia (15,6 ani), Estonia (16,8 ani) și Grecia (17 ani). La alantu capu eara Luxemburg (7,6 ani), Danemarca (8,5 ani) si Austria (8,7 ani).


    Uidisitu cu Direcția Ghenerală Permise di Conducere și Anmatriculări (DGPCI), la bitisita a anlui ţi tricu, tru România era nmatriculate pisti 7,8 milioane di autoturime, aproapea un cirecu (2,4 miliuñî) cu pisti 20 di ani, iara 2,38 milioane cu ună vicllimi anamisa di 16 și 20 di ani. Ditu totalu a autoturismelor di pi călliurli ali Românie, maş 1,5 milioane işiră pi porțăli a favriţlor tru 10 lli añî ditu soni. Românii preferă maxus aftukinatli diesel (pisti 50%), iara nai ma ancuparate modeli suntu Volkswagen și Dacia, fabricată la uzina di la Mioveni ţi nicukiru suntu francezii di la Renault. Lipseaşti s’aduţemu aminti că, tu bitisita a anlui 2022 avea si pisti 24 di ñilli di aftukinati cu motorizări complet electriţi, aproapea diplo andicra di anlu di ma ninti.


    Autoru: Mihai Pelin


    Armânipsearea: Taşcu Lala



  • Programul „Rabla local”

    Programul „Rabla local”

    În România, luni, au început înscrierile în
    programul Rabla local,
    prin care proprietarii
    maşinilor mai vechi îşi pot casa autoturismul. Acesta a început cu stângul,
    pentru că, în primele minute de la lansare, aplicaţia Administraţiei Fondului
    pentru Mediu s-a blocat. Problemele au
    fost însă remediate, iar ministrul mediului, Mircea Fechet, spune că sunt deja
    localităţi care şi-au epuizat bugetul alocat în acest sens, în prima zi fiind
    deja emise peste 12 mii de vouchere.

    În program s-au
    înregistrat 500 de primării, iar bugetul alocat este de 240 de milioane de lei
    (cca. 48 de milioane euro). Pentru fiecare autoturism mai vechi, cu norma de
    poluare Euro 3 sau inferioară, adus la casat, românii vor primi 3.000 de lei (cca.
    600 euro), fără obligaţia de a cumpăra o maşină nouă la schimb. Din această
    sumă, 2.400 de lei vin de la ministerul Mediului și 600 de lei de la primărie. Primul pas este
    crearea unui cont pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu, www.afm.ro,
    şi doar după verificarea condiţiilor de eligibilitate se va da acceptul pentru
    casare. Printre cele mai importante condiţii se numără vechimea de cel puţin 15
    ani a maşinii, domiciliul în localitatea de unde se solicită banii şi plata la
    zi a taxelor şi impozitelor locale.

    De asemenea, este foarte important ca
    proprietarul auto să verifice dacă unitatea administrativ-teritorială – comună,
    oraş, municipiu sau sector – este înscrisă în acest program.

    Autoritățile
    susțin că finanţarea permite casarea a 100.000 de autovehicule vechi şi
    poluante. Persoanele acceptate în Programul Rabla Local nu pot folosi
    banii primiţi pentru a cumpăra o maşină la mâna a doua cu norma de poluare Euro
    5 sau inferioară. Oamenii se pot înscrie în program până la 31 august sau
    până la epuizarea bugetului alocat. Ulterior, administraţia va transmite lista
    cu cei înscrişi către primării, care vor continua procedura la nivel local.

    Asociația
    Europeană a Producătorilor de Automobile arata că, la sfârșitului anului 2021, România deținea unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa, cu o vârsta medie de 15,1 ani, fiind depășită doar de Cehia (15,6 ani), Estonia (16,8 ani) și Grecia (17 ani). La polul opus se situa Luxemburg (7,6 ani), Danemarca (8,5 ani) si Austria (8,7 ani).

    Potrivit Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), la sfârșitul anului trecut, în România erau înmatriculate peste 7,8 milioane de autoturime, aproape o treime (2,4 milioane) cu peste 20 de ani, iar 2,38
    milioane cu o vechime între 16 și 20 de
    ani. Din totalul autoturismelor de pe șoselele din România, doar 1,5
    milioane au părăsit porțile fabricilor în ultimii 10 ani. Românii preferă în
    special mașinile diesel (peste 50%), iar cele mai cumparate modele sunt
    Volkswagen și Dacia, fabricată la uzina de la Mioveni deținută de
    francezii de la Renault. Trebuie amintit și faptul că, la sfârșitul lui 2022 existau
    si peste 24 de mii de mașini cu
    motorizări complet electrice, aproape dublu față de anul anterior.


  • Despre infrastructura rutieră şi parcul auto

    Despre infrastructura rutieră şi parcul auto

    Infrastructura rutieră din România lasă de dorit
    la capitolul autostrăzi, care numără, în prezent, aproape 950 de km. De altfel,
    densitatea de autostrăzi este una dintre cele mai mici la nivel european
    raportată la suprafață. Anul trecut, rețeaua drumurilor de mare viteză s-a
    îmbogățit cu circa 30 de km. În acest an, autoritățile și-au propus să continue
    extindinderea rețelei de autostrăzi. Luni a fost semnat, cu un antreprenor din
    Turcia, o firmă de construcţii cu experienţă în domeniu, contractul pentru
    proiectarea şi construirea lotului 2 al Autostrăzii A1 Sibiu-Piteşti. Cu o
    lungime de aproape 32 de km, lotul Boiţa-Cornetu este primul tronson de
    autostradă din România care intră în zona de munte, iar estimarea de cost este
    de patru miliarde două sute de milioane de lei. Este un tronson care are 49 de
    poduri şi viaducte, şapte tuneluri, un ecoduct pentru mamifere mari. Antreprenorul are la
    dispoziţie 18 luni pentru proiectare și 50 de luni pentru construcţia efectivă.
    Lucrurile par să se misțe la
    capitolul autostrăzi. În prezent, se lucrează pe una dintre cele mai aşteptate
    autostrazi din România, pe lotul 1 Sibiu-Boiţa, de 13 km, cu promisiunea
    constructorului că îl va finaliza în decembrie. Anul trecut, au început
    lucrările şi la lotul 5 Piteşti-Curtea de Argeş, de 30 de km, cu termen de
    finalizare 2025.

    De asemenea, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a
    anunţat că a avut o întâlnire de lucru cu partea sârbă pe tema construirii
    viitoarei autostrăzi Timişoara-Belgrad. Sorin Grindeanu a precizat că acordul
    va fi semnat la sfârşitul lunii martie, pentru a intra în etapele următoare ale
    proiectului. Pe de altă parte, marți, s-a dat startul programelor
    guvernamentale de înnoire a parcului auto pentru persoanele fizice,
    așa-numitele Rabla Clasic şi Rabla Plus. În ceea ce
    priveşte Rabla Clasicˮ, prima de casare este de 6.000 lei pentru un
    autovehicul uzat, respectiv de 9.000 lei pentru două autovehicule vechi.
    Programul prevede că se pot adăuga unul sau două ecobonusuri în valoare de
    1.500 de lei, dacă autovehiculele predate sunt mai vechi de 15 ani şi dacă au
    norma de poluare Euro 3 sau inferioară acesteia. Un alt ecobonus este cel de
    3.000 de lei, dacă se achiziţionează un autovehicul cu sistem de propulsie
    hibrid. În cazul programului Rabla Plusˮ, s-a introdus obligativitatea
    casării unui autovehicul uzat pentru achiziţionarea unui autovehicul nou. Totodată, pentru fiecare autovehicul nou, există
    posibilitatea casării a maximum două autovehicule uzate. Pentru varianta pur
    electric sau hidrogen, ecotichetul este de 51.000 de lei, iar la casarea a două
    maşini se poate ajunge la 57.000 de lei. În cazul ambelor programe
    guvernamentale, valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de
    comercializare al autovehiculului nou achiziţionat.

  • 22.09.2018 (mise à jour)

    22.09.2018 (mise à jour)

    Célébrations – Poursuite samedi des cérémonies consacrées au 559e anniversaire de la capitale roumaine. Cette année, les Journées de Bucarest sont également consacrées au centenaire de la Grande Union, lorsque la Roumanie est devenue un état uni. Parmi les surprises préparées mentionnons le concert de vendredi soir, de Gheorghe Zamfir, le maître de la flûte de Pan ou encore le concert du célèbre Rod Stewart prévu dimanche, en clôture du festival. Samedi soir, les Bucarestois ont assistés à un des plus grands spectacles de cartographie vidéo en 3D du monde. Les Journées de Bucarest s’achèvent dimanche par un concert de Rod Stewart.

    Prix – Les élèves roumains ont décroché 9 prix lors de la 4ème édition de l’Olympiade internationale de Langue française, déroulée mi-septembre, à Ohrid, en République de Macédoine. Le concours s’est déroulé auprès des élèves de 6 pays membres de l’OIF : l’Albanie, l’Arménie, la Bulgarie, la Macédoine, la République de Moldova et la Roumanie. La compétition fut inscrite au menu des activités menées par le Bureau régional de la Francophonie pour l’Europe centrale et orientale de l’OIF.

    Le Tacot – Débutée cette semaine, la nouvelle étape du programme de renouvellement du parc automobile de Roumanie a eu du succès. Selon l’Administration du Fond pour l’Environnement, presque 15000 tickets de prime à la casse ont été déjà épuisés, ce qui représente la moitié des tickets mis à la disposition des chauffeurs. Cette année, le gouvernement a annoncé avoir approuvé à travers le Fonds pour l’environnement 43 millions d’euros de plus pour le programme destiné à renouveler le parc automobile. Concrètement, les Roumains souhaitant troquer leurs anciennes voitures contre un modèle récent bénéficieront de 1400 euros de prime. Un super bonus de 366 euros sera accordé à tous ceux qui s’achètent un véhicule hybride. Le programme Le Tacot s’adresse aussi aux personnes juridiques.

    Météo – Le temps se refroidit à partir de dimanche, le ciel sera variable et plutôt couvert et des pluies éparses peuvent faire leur apparition. Les maximales iront de 18 à 28 degrés.

  • Jurnal românesc – 21.04.2016

    Jurnal românesc – 21.04.2016

    Comunitatea
    românească reprezintă un exemplu de integrare şi participare la viaţa socială
    şi economică a Spaniei, a afirmat, la Bucureşti, ministrul spaniol al
    Justiţiei, Rafael Catala Polo, la finalul întâlnirii cu omologul său român,
    Raluca Prună. Potrivit oficialului de la Madrid, în Spania trăiesc aproximativ
    un milion de români. El a apreciat drept bună colaborarea cu autorităţile de la
    Bucureşti în domeniul justiţiei, atât la nivel bilateral, cât şi în raporturile
    cu Uniunea Europeană. Rafael Catala Polo a constatat, totodată, că multe dintre
    acţiunile din sfera justiţiei, precum lupta împotriva crimei organizate şi
    împotriva corupţiei, îmbunătăţirea sistemului judiciar sau implementarea noilor
    tehnologii informatice se desfăşoară în paralel în Spania şi în România.




    România ocupă
    locul al şaselea într-un top al statelor cu cele mai multe plângeri la Curtea
    Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), potrivit raportului pe 2015 privind
    starea justiţiei publicat de Consiliul Superior al Magistraturii. Numărul de
    plângeri individuale îndreptate împotriva României şi aflate pe rolul CEDO în
    diverse etape judiciare s-a ridicat, anul trecut, la 3.350, dintr-un total de
    66.450. În clasamentul CEDO, România este devansată de Ucraina, Federaţia Rusă,
    Turcia, Italia şi Ungaria.




    Aproape
    jumătate dintre români consideră că o eventuală unire a ţării cu Republica
    Moldova ar trebui să se facă prin referendumuri organizate simultan în cele
    două state, relevă un sondaj realizat de INSCOP Research. Pe de altă parte,
    circa 25% apreciază că o eventuală unire dintre România şi Republica Moldova ar
    trebui să se realizeze prin decizii votate de Parlamentele ambelor state,
    pentru a asigura eficienţa procesului. De asemenea, în jur de 40% dintre cei
    chestionaţi consideră că unirea ar aduce mai multe avantaje României, în timp
    ce peste 28% afirmă contrariul. Sondajul INSCOP mai arată că aproape 41% dintre
    români consideră că integrarea statului vecin în Uniunea Europeană depinde cel
    mai mult de voinţa cetăţenilor şi politicienilor din Republica Moldova. 35%
    dintre respondenţi declară că integrarea Republicii Moldova depinde de România
    şi alte state europene.




    Programul Rabla
    pentru acest an, destinat înnoirii parcului auto naţional, va începe la
    jumătatea lunii viitoare. Programul are, în acest an, o nouă secţiune
    intitulată Rabla Plus prin care sunt stimulaţi cei care achiziţionează
    maşini electrice. Ministrul Mediului, Cristiana Paşca Palmer, a explicat care
    sunt condiţiile în care un român poate beneficia de finanţare pentru a-şi cumpăra
    un astfel de autoturism. Astfel, cei care vor să aleagă o maşină care nu
    poluează deloc beneficiază de la Fondul de mediu de două tipuri de tichete: un
    eco-tichet de 5.000 de RON pentru achiziţionarea unui autoturism electric
    hibrid şi un eco-tichet de 20.000 de RON pentru achiziţionarea de maşini sută
    la sută electrice. În acestă extensie Rabla Plus dispare obligativitatea
    de casare a unui autovehicul vechi personal. Cele două componente ale
    programului Rabla, casarea unei maşini vechi şi cumpărarea uneia noi
    sută la sută nepoluante, pot fi combinate astfel încât o persoană să poată
    beneficia simultan de ambele bonusuri în valoare totală de 6000 de euro.