Tag: parcare

  • Cât costă parcarea în mari oraşe din România (2)

    Cât costă parcarea în mari oraşe din România (2)

     

    La Timişoara există 4 zone de parcare, verde (0), roşie (1), galbenă (2) şi albastră (3). În zonele ultracentrale, zona verde (0), în parcări semnalizate corespunzator, se aplică un tarif progresiv. Locurile de parcare aflate în zonele roșie, galbenă și albastră sunt cu taxă luni – vineri între orele 08,00 – 20,00, iar între orele 20,00 – 08,00 fără taxă; sâmbăta, duminica și sărbătorile legale sunt fără taxă.

     

    Locurile de parcare din zona verde (0) sunt cu taxă luni – vineri între orele 08,00 – 20,00, iar între orele 20,00 – 08,00 fără taxă. Sâmbăta între orele 08,00 – 17,00 sunt tot cu taxă, dar după ora 17,00 fără taxă. Duminica și sărbătorile legale parcările din zona verde sunt şi acestea fără taxă.

     

    Parcarea se poate plăti cu cardul bancar prin aplicația de mobil Tpark, disponibilă pentru iOS, Android, Huawei. Parcarea se poate plăti şi prin SMS, ca şi cu vouchere preplătite, în valoare de 10 lei (circa 2 euro), 30 de lei (6 euro), 50 de lei (10 euro). Prin folosirea voucherelor, taxarea se face la minut. Costul parcării pentru o oră este următorul: cu plata cu card bancar sau voucher: în zone verde 4 lei (circa 0,8 euro), în zona roşie 2 lei (circa 0,4 euro), în zona galbenă 1,5 lei (circa 0,3 euro), iar în zona albastră 1 leu (circa 0,2 euro).

     

    În zona ultracentrală verde, cu tarif progresiv, costul peste următorul: prima oră 4 lei, a doua oră 5 lei (1 euro), a treia oră 6 lei (1,2 euro) şi începând cu a patra oră 7 lei (1,4 euro). Dacă plătiţi prin SMS, o oră de parcare costă 0,75 euro + TVA în zona verde, 0,50 euro + TVA în zone roşie, 0,35 euro + TVA în zona galbenă şi 0,25 euro + TVA în zona albastră. În zona ultracentrală, verde, cu tarif progresiv, prima oră de parcare costă 0,75 euro + TVA, a doua oră 0,95 euro + TVA, a treia oră 1,10 euro + TVA, iar începând cu a patra oră 1,30 euro + TVA. Pentru zonele roşie, galbenă şi albastră există şi posibilitatea de a plăti prin SMS o zi de parcare, care costă 3 euro + TVA.

     

    La Braşov parcările publice se plătesc de luni până sâmbătă între orele 08,00 – 20,00. Sunt 3 zone de tarifare, zona 0 (Centrul Vechi şi staţiunea montană Poiana Braşov), zona 1 şi zona 2. Plata se face la parcometre, prin aplicaţia Tpark şi prin SMS. Dacă plătiţi la parcometre sau cu cardul, parcarea în zona 0 costă 3 lei (circa 0,6 euro) pe oră pentru primele 4 ore, apoi există posibilitatea de a plăti 24 de lei (4,8 euro) pentru o zi de parcare.

     

    În zona 1, costă 2 lei (0,4 euro) pe oră pentru primele 4 ore, apoi există posibilitatea de a plăti 16 lei (3,2 euro) pentru 24 de ore. În zona 2 costă 1,50 lei (0,3 euro) pe oră pentru primele 4 ore, apoi se pot plăti 12 lei (circa 2,4 euro) pentru 24 de ore. Dacă plătiţi prin SMS se poate plăti doar o oră de parcare, care costă 0,71 euro în zona 0, respectiv 0,48 euro în zona 1 şi 0,36 euro în zona 2. Zona 2 este singura în care se poate plăti prin SMS pentru 24 de ore, iar costul este de 2,86 euro. Toate preţurile conţin TVA.

  • Tarifele pentru parcarea în București

    Tarifele pentru parcarea în București

    Începând
    de pe 15 august, șoferii care parchează pe locurile gestionate de Primăria Bucureşti
    și nu achită tarifele aferente riscă amenzi de 200 de lei (circa 40 de euro) pe
    zi și blocarea autovehiculelor. Este vorba despre un regulament aprobat de
    Consiliul General al Capitalei în 2019, dar pus în aplicare de abia acum, care
    vizează locurile de parcare marcate cu vopsea albastră pe domeniul public.


    Compania
    Municipală Parking București informează că parcarea poate fi achitată
    anticipat, prin aplicația Parking București, care poate fi descărcată gratuit
    din AppStore sau GooglePlay. Mai există varianta achitării prin SMS, la numărul
    7458 sau cash la parcajele gestionate de companie. Aplicaţia este utilă şi
    pentru găsirea în cel mai scurt timp a locurilor de parcare din apropierea
    destinaţiei alese şi a locurilor libere.


    Tarifele
    practicate pentru intervalul 7.00 – 23.00, de luni până vineri inclusiv, sunt: 10
    lei/oră (circa 2 euro), în zona 0; 5 lei/oră (circa 1 euro) în zona 1; 2,5
    lei/oră (circa 50 de eurocenţi) în zona 2. Zona Zero este zona ultracentrală a
    Bucureștiului, Zona 1 este un perimetru larg din centrul Bucureştiului, iar
    Zona 2 este perimetrul dintre Zona 1 și limita administrativă a Capitalei.


    Există şi abonamente. Riveranii pot beneficia de abonamente, cu sau fără
    rezervarea locului de parcare.
    Persoanele
    fizice pot alege abonamente de o zi, o săptămână, un an, un semestru sau un an.
    În Zona 0 abonamentul este 75 de lei/zi (circa 15 euro), în Zona 1 – 38 de lei/zi
    (circa 7,5 euro), iar zona 2 – 15 lei/zi (circa 3 euro). Abonamentele pe o săptămână
    costă 300 de lei (circa 60 de euro) pentru Zona 0, 150 de lei (circa 30 de
    euro) petru Zona 1 şi 60 lei (circa 12 euro) pentru Zona 2. Abonamentele pentru
    o lună costă 1.050 de lei (circa 210 de euro) pentru Zona 0, 525 de lei (circa
    105 euro) petru Zona 1 şi 210 lei (circa 42 euro) pentru Zona 2. Persoanele
    juridice vor achita tarife cu curca 33% mai mari decât cele fizice.


    Primarul Capitalei estimează
    că aceste taxe vor aduce la bugetul Primăriei 10 milioane de lei (circa două
    milioane de euro) în primul an. Primarul spune, însă, că scopul nu este de a
    strânge bani, ci de a elibera zone foarte aglomerate din Bucureşti, de a
    stimula oamenii să folosească transportul public, de a avea, implicit, un mediu
    mai curat. Nu vor exista modificări la ‘parcările albe’, parcări de reşedinţă
    care ţin de Primăriile de sector din Bucureşti şi se supun altui regim, nici
    pentru locurile de parcare nemarcate (de exemplu parcările de la marginea
    bordurii).


  • Locuri de parcare pentru persoane cu dizabilităţi

    Locuri de parcare pentru persoane cu dizabilităţi

    Cine nu cunoaşte stresul şi goana după un loc de parcare, mai ales în
    centrul marilor oraşe sau la mall! De aceea, de multe ori de bucurăm când găsim
    un spaţiu liber, chiar pe locul de parcare dedicat persoanelor cu dizabilităţi.
    O să intru doar cinci minute, Oricum, locurile astea sunt, de obicei, goale,
    căci nu sunt prea mulţi şoferi cu dizabilităţi. #Pe bune? Se întreabă retoric
    chiar cei cărora le sunt destinate aceste locuri de parcare speciale. Iar
    întrebarea aceasta a dus la organizarea unei campanii de conştientizare.
    Fundaţia Motivation care se adresează persoanelor cu dizabilităţi locomotorii
    doreşte ca, prin acest demers, să atragă atenţia şoferilor fără dizabilităţi
    cât este de necesar să lase liber, indiferent de motive, locul de parcare
    destinat celor cu dizabiltăţi. Odată cu informarea publicului privind nevoia
    unui loc de parcare special, campania #Pe bune îşi propune să îndepărteze măcar
    o parte din prejudecăţile referitoare la lipsa de mobilitate a persoanelor cu
    dizabilităţi. Mulţi dintre aceşti
    oameni sunt independenţi şi activi, fiind conducători auto sau pasageri în
    maşini adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi. Aceştia sunt mult mai mulţi
    decât pare să conştientizeze opinia publică, ne-a spus Erika Garnier,
    coordonatoarea relaţiilor cu presa la Fundaţia Motivation, şi, ca dovadă, ne-a
    transmis date statistice provenind de la Registrul Auto Român. Erika Garnier. În 2017 au fost
    adaptate pentru a fi conduse de şi a transporta persoane cu dizabilităţi un
    număr de peste 1.700 de autovehicule până în luna octombrie. Probabil, până la
    sfârşitul anului, numărul lor a crescut şi mai mult. Faţă de 2012, a crescut de
    aproape 5 ori. Asta pe noi ne face să credem că există mult mai multe persoane
    cu dizabilităţi care sunt active, care-şi crează premize pentru incluziunea
    socială şi care-şi doresc să participe activ la viaţa comunităţii. Persoanele
    cu dizabilităţi sunt înainte de toate oameni care au nevoi fireşte pe care ar
    trebui să şi le poată satisface în mod firesc şi să participe la toate
    activităţile pe care ni le dorim cu toţii. De pildă: să meargă la cumpărături,
    la plimbare cu maşina, să iasă cu prietenii, adică să facă lucruri pe care
    fiecare din noi le face zilnic. Pentru ca acest lucru să fie posibil e nevoie
    şi de locuri de parcare dedicate.


    Având la rândul ei, o dizabilitate
    locomotorie, Erika este şoferiţă şi nu o dată, a găsit locul destinat ei în
    parcările din oraş ocupat abuziv. Campania #Pe bune a fost, de fapt, ca un prim
    imbold tocmai experienţe de acest gen care, pentru a nu se repeta prea des,
    trebuie contracarate prin informare. Erika Garnier le transmite un mesaj celor
    care ocupă fără motiv locurile de parcare dedicate. In primul rând, eu şi colegii mei care
    folosim scaune rulante sau care, având dizabilităţi, avem nevoie de locul acela
    de parcare dedicat, vrem să transmitem că orice motiv de genul Mă grăbeam, Durează
    doar 5 minute sau Şi-aşa nu-l ocupa nimeni, nu e valid. Iar faptul că cineva
    parchează acolo doar pentru 5 minute sau doar pentru că se grăbeşte, împiedică
    o persoană cu dizabilităţi să facă un lucru absolut firesc cum ar fi să intre
    într-o clădire pentru cumpărături sau într-o clădire de birouri unde are o
    întâlnire.


    De asemenea, e foarte important de
    înţeles de ce aceste locuri se află în aproprierea intrării în clădiri şi sunt
    mai late decât celelalte. Erika Garnier. Când eşti într-un
    scaun rulant eşti mai puţin vizibil pentru un şofer dintr-o maşină care merge
    în marşarier. De aceea, e important ca locul să fie aproape de intrare în
    clădire. În plus, ai nevoie de mai mult spaţiu de deplasare şi manevră ca să te
    dai jos din maşină fiind într-un scaun rulant. N-o poţi strecurându-te prin
    maşini înghesuite una într-alta.



    Tudor
    Dărvăreanu, instructor la Fundaţia Motivation, se recomandă drept un sportiv şi
    o persoană foarte dinamică pentru care viaţa activă a continuat şi după
    apariţia scaunului rulant. Şofer fiind, s-a confruntat, de asemenea, de mai
    multe ori cu situaţia în care a găsit locul de parcare dedicat lui ocupat de o
    persoană fără dizabilităţi. Tudor Dărvăreanu. Norocul meu a
    fost că am avut un însoţitor cu mine care m-a ajutat să găsesc un alt loc de
    parcare, undeva la marginea parcării unde e mai mult spaţiu. Şi acolo am putut
    parca în siguranţă. În primul rând e vorba de lipsa de informare şi de
    conştientizare a importanţei locurilor de parcare. Nu prea se întâlnesc oameni
    cu dizabilităţi la volan, tocmai din cauza faptului că nu sunt multe locuri de
    parcare amenajate şi accesibile.

    Iar acesta nu este singura
    problemă cu care se confruntă persoanele cu dizabilităţi când vor să se
    deplaseze prin oraş. Tudor Dărvăreanu. În primul rând ar fi
    parcarea, apoi accesibilitatea într-o instituţie publică. Dacă ne referim la
    plimbarea prin oraş, vorbim de spaţiu pe trotuar, de parcări iar, căci maşinile
    sunt parcate cu botul chiar pe trotoar, iar asta înseamnă că automat nu mai ai
    loc să treci cu scaunul rulant. Accesibilitatea, în general. Adaptarea
    mijloacelor de transport în comun…



    În România, actul
    normativ care prevede condiţiile de accesibilitate pentru clădirile de interes
    public spune că 4% dintre locurile de parcare amenajate ar trebui să fie
    dedicate persoanelor cu dizabilităţi. De asemenea, legea 448/200, care
    promovează şi protejează drepturile persoanelor cu dizabilităţi, prevede şi
    amenzi pentru cei care încalcă legea şi parchează abuziv pe locurile dedicate persoanelor
    cu dizabilităţi.

  • Unde puteţi să vă „parcaţi” copilul

    Unde puteţi să vă „parcaţi” copilul

    Pentru zilele când doriţi să vă faceţi program şi nu ştiţi ce să faceţi cu copilul, a apărut mai nou, în Bucureşti, conceptul de baby-parking, un club de recreere cu program extins, deschis 7 zile din 7, în care părinţii pot lăsa, pe timp de zi, copii cu vârste cuprinse între 0 şi 14 ani. Aduşi într-un loc în care imaginaţia le este cultivată prin joacă sau prin participarea la ateliere, copiii sunt lăsaţi sub supravegherea atentă a unor educatori echilibraţi, care nu pedepsesc şi nu recompensează, dar care cred în disciplină şi bun simţ.



    Şi pentru că oferta părea să aibă toate ingredientele unei poveşti de succes, am invitat-o alături de noi pe Adina Serafini, coordonatoarea proiectului, să ne spună cum i-a venit ideea: Ideea a pornit în urmă cu mult timp, când noi, ca părinţi, ne-am dorit să fi găsit un loc unde să-l parcăm pe băieţelul nostru din când în când, pentru a putea să mai ieşim la un film, un teatru, un concert, fără a ne ruga de vreo vecină, menajeră, bonă temporară să stea cu el. În fapt am transpus în practică ceea ce noi în urmă cu câţiva ani ne-am fi dorit să găsim. Am creat un mic spaţiu cald şi luminos, în care îi primim pe cei mici, care cuprinde o cameră dedicată atelierelor şi workshopurilor, o cameră dedicată baby-parking-ului şi una somnului sau meselor. Am creat un cadru intim în care cei mici să se simtă ca acasă, nu ne ducem foarte mult înspre ideea unui loc de joacă. Atunci când nu sunt organizate activităţi, întreaga casă este la dispoziţia copiilor care vin la noi.”



    Casă şi grădină cu dimensiuni totale de 135 mp echipate pentru confortul şi plăcerea copiilor, “parcarea” se poate, de asemenea, transforma în spaţiul în care pot fi organizate cele mai simpatice petreceri tematice, adaptate pentru fiecare ocazie sau grupă de vârstă.



    Dar dincolo de divertisment, oferta a fost extinsă şi cu ateliere tematice care pot dezvolta diferitele înclinaţii ale copiilor ajunşi aici. Revine cu detalii Adina Serafini, coordonatoarea proiectului baby parking”: Atelierele sunt şi ele la început, deocamdată am organizat două. Vom organiza atât ateliere pentru cei mici, pentru a le diversifica activitatea atunci când stau mai mult timp în baby-parking, cât şi ateliere pentru cei mai mari. Deocamdată avem în portofoliu atelierul de improvizaţie, susţinut de actriţa Carmen Lafazan şi cel de teatru susţinut de actriţa Oana Rusu. Atelierul de improvizaţie le cultivă imaginaţia şi spontaneitatea prin intermediul jocurilor de improvizaţie copiii fiind încurajaţi să fie creativi, să-şi dezvolte abilităţile de comunicare şi de a vorbi în public, iar jocurile teatrale sunt menite să le sporească atenţia, puterea de concentrare, memoria, abilităţi ce le vor fi folositoare şi în timpul orelor de curs la şcoală. Urmează multe alte ateliere interesante, cum ar fi construcţii din Lego, design vestimentar, pentru fetiţe mai mari şi chiar şi pentru mămici, psihologul de serviciu şi altele. Este o zonă pe care o dezvoltăm în momentul de faţă. Însă oferta principală rămâne baby-parking.”



    În percepţia părinţilor care îşi mai doresc din când în când timp doar pentru ei, ideea de baby-parking este o variantă ce înlocuieşte cu succes bona niciodată disponibilă de pe o zi pe alta. Este un loc la îndemână, sigur şi foarte confortabil. Şi ceea ce este foarte convenabil este că îţi poţi “parca” copilul cât timp ai nevoie, de la câteva ore, până la întreaga zi, inclusiv în zilele de week-end. În percepţia copiilor, aici poate fi o a doua casă, unde se simt în siguranţă, se distrează, mănâncă, dorm şi unde nu este exclus să fie şi mama, bunica sau însoţitorul cel mai apropiat, ne-a mai spus interlocutoarea noatră şi a adăugat: Copilaşii par foarte încântaţi, pentru că e o casă cu jucării, o casă cu copii, un mediu vesel pentru ei, e un pic mai vesel decât să rămână acasă însoţiţi de un adult de genul bonă sau bunică. E ceva între locul de joacă şi grădiniţă. E un cadru mult mai atractiv, în propria casă ai confortul intimităţii, dar pe care am încercat şi noi să-l recreăm aici, prin amenajare, ai propriile jucării pe care deja le cunoşti. Variază locul, variază jucăriile, îşi fac prieteni noi, e un puls. E mult mai interesant şi mai atractiv pentru ei, decât să stea în propria casă atunci când părintele pleacă pentru o jumătate de zi sau o zi întreagă.”



    Şi cum locul pare să fie bucuria părinţilor, liniştea părinţilor, nu ne rămâne decât să aşteptăm să se ivească o ocazie pentru “a parca” şi noi copii aici şi să culegem impresii în mod direct de la micii beneficiari.