Tag: parenting

  • Narativ sau lectura pentru copii

    Narativ sau lectura pentru copii

    În câte feluri
    poţi citi o poveste s-au întrebat şi în această toamnă cei de la Asociaţia Curtea Veche şi, pentru a afla
    răspunsul, i-au invitat pe copii, părinţi şi profesori la cea de a doua ediţie
    a Festivalului de lectură pentru copii NARATIV. Cele 120 de activităţi din
    cadrul festivalului au fost gratuite şi au avut ca scop să crească interesul
    celor mici pentru lectură şi să îi familiarizeze pe părinţi cu noţiunea de
    parenting pentru lectură.


    Valentina
    Roman, manager de proiect Narativ – Festival de lectură pentru copii şi
    director executiv al Asociaţiei Curtea Veche, organizatorul evenimentului, ne-a
    spus cum a apărut ideea acestui festival: Asociaţia Curtea Veche este
    înfiinţată de peste doi ani, doi ani de când promovăm lectura în rândul copiilor,
    încercăm să promovăm cititul de plăcere şi nu din obligaţie. Prin toate
    acţiunile noastre care sunt şi în mediul urban şi în mediul rural am
    identificat două probleme privind lectura în rândul celor mici şi anume: în
    mediul rural, în sate, lipsa accesului la cărţi, iar în oraşele mari unde
    există cărţi, există librării, copiii au acasă cărţi, dar nu sunt neapărat
    foarte entuziasmaţi să le citească, nu ştiu cum s-ar putea apropia de lectură,
    iar părinţii sunt îngrijoraţi şi nu mai găsesc strategii prin care să-i facă pe
    cei mici să descopere cititul. Aşa ne-a venit ideea unui festival de lectură în
    care am adunat tot felul de activităţi interactive pentru cei mici. Încercăm
    să-i apropiem de carte şi să-i facem să-şi imagineze altfel poveştile.


    Ateliere precum
    Odiseea – Bandă desenată, Pinocchio – Poveşti pe muzică, Peter Pan – Actorie
    pentru cititori, Storytelling, au fost o ocazie în care copiii au desenat, au
    compus muzică, au jucat teatru şi chiar au inventat propriile poveşti. Titluri
    cunoscute din literatura universală au devenit pretextul unor explorări care
    mai de care mai neobişnuite, ne-a spus Valentina Roman, manager de proiect
    Narativ – Festival de lectură pentru copii: Pe baza lor, am
    gândit o serie de ateliere interactive, i-am invitat pe cei mici să facă
    coloana sonoră pentru o carte pe care o îndrăgesc, să realizeze o bandă
    desenată după volumul Odiseea, un teatru de umbre, să născocească poveşti. Şi
    pentru cei mai mici, care nu ştiu încă să citească, am făcut nişte rime şi ghicitori,
    Litere pentru prichindei le-am spus noi, în cadrul cărora s-au familiarizat
    cu alfabetul.


    Barna Nemethi,
    regizor şi fotograf, a susţinut un atelier pentru copii şi ne-a vorbit despre
    experienţa pe care a avut-o în cadrul festivalului: Atelierul meu s-a
    numit Jurnalist de poveste şi am încercat să plecăm de la întrebările
    fundamentele ale jurnalistului şi cumva să investigăm poveştile pe care le
    citim. Unul dintre motivele pentru care facem asta e ca să le arătăm copiilor
    că o carte nu e doar interesant să fie citită. De exemplu, Robinson Crusoe,
    care este o carte pentru copii, dar în acelaşi timp este şi un tratat de
    ştiinţe politice. Practic încercăm să-i obişnuim să investigheze cât mai mult
    ceea ce citesc.


    Festivalul
    Narativ este un mod foarte bun de a
    intra în contact cu elevii şi copii şi cumva cu obiceiurile de consum
    când vine vorba de citit, ne-a mai spus interlocutorul nostru şi a adăugat: De exemplu în modulul meu de data aceasta am vorbit despre Jules Verne
    O călătorie spre centrul pământului, care este unul dintre primele SF-uri
    popularizate în istoria genului şi discuţia a ajuns la foarte multe lucruri: ce
    e în centrul pământului, cum aflăm asta, ce ştia Jules Verne despre ce e în
    centrul pământului. Adică e un schimb de informaţii foarte interesant pentru ei
    şi e destul de captivant.


    Gaspar Gyorgy este specialist în consiliere de familie şi cuplu şi a
    susţinut în cadrul festivalului Narativ, module de parenting prin lectură: La fel ca şi anul trecut şi în acest an a fost o experienţă deosebită,
    deoarece sunt o serie de părinţi care îşi doresc foarte mult să îmbunătăţească
    relaţia pe care o au între famila lor şi cărţi. Sunt părinţi care doresc să
    creeze o relaţie de prietenie între copii şi lectură. A fost o experienţă de
    familie, o experienţă în care atât copiii cât şi părinţii s-au bucurat de o
    serie de activităţi toate bazate pe importanţa lecturii. Eu văd lectura ca
    orice altă relaţie de prietenie din vieţile noastre. Şi asta înseamnă că,
    pentru a cultiva un comportament sănătos atunci când vine vorba de lectură în
    viaţa copilului, important este el să nu fie forţat, să nu fie presat să
    citească, ci mai degrabă să găsim acele strategii potrivite pentru a încuraja
    lectura din plăcere. Asta înseamnă că încă de mic, din primele luni de viaţă
    ale copilului este foarte important ca părintele să înceapă să-I citească
    acestuia poveşti, să comunice cât mai mult cu copilul, deoarece lectura se
    bazează pe capacitatea copilului de a auzi cuvinte şi a le înţelege. La atelierul
    meu au fost peste o sută de părinţi.


    Valentina
    Roman, manager de proiect Narativ – Festival de lectură pentru copii şi
    director executiv al Asociaţiei Curtea Veche, organizatorul evenimentului, ne-a
    spus că de la 40 de ateliere organizate la prima ediţie, anul trecut,
    festivalul a ajuns la 120 de ateliere, cu peste 2 mii de copii participanţi.
    Iar cum colaborarea cu copiii este întotdeauna plină de inedit, Valentina Roman
    ne-a împărtăşit una dintre experienţe: Am adunat şi câteva perle de la
    micii cititori. Chiar pot să vă spun despre o fetiţă care ne-a spus că îi place
    volumul Cei trei muşchetari pentru că de fapt sunt patru.



    La fel, în centrul pământului se poate găsi un
    pământ mai mic şi tot aşa. Joc, explorare, cunoaştere, toate pornind de la
    citit.