Tag: partide politice

  • Consultări politice pentru securitatea României

    Consultări politice pentru securitatea României

    Preşedintele interimar Ilie Bolojan a avut consultări cu reprezentanţii partidelor parlamentare pentru definirea poziţiei României la Consiliul European extraordinar din 6 martie, un summit de la care se aşteaptă decizii importante privind securitatea europeană. Atât formaţiunile la guvernare, cât și cele din opoziție, au respins scenariul ca Bucureștiul să trimită trupe de menţinere a păcii în Ucraina vecină.

    PSD, la coguvernare, nu este de acord ca România să trimită trupe şi se pronunţă pentru alocarea suplimentară de fonduri pentru apărare, sub formă de investiţii în industria naţională de armament.

    Într-un comunicat, liderul partidului şi premier, Marcel Ciolacu, propune excluderea cheltuielilor de apărare din calculul deficitului bugetar. Și PNL susţine creşterea investiţiilor în domeniul apărării, dar precizează, într-un comunicat, că în contextul discuţiilor diplomatice privind încetarea focului, subiectul participării cu trupe de menţinere a păcii este prematur. Partener la guvernare, UDMR doreşte, de asemenea, ca România să facă investiţii în capabilităţi militare moderne.

    Preşedintele Kelemen Hunor spune şi că nu este de acord cu trimiterea militarilor români în Ucraina. Kelemen Hunor: “Garanţiile de securitate trebuie asigurate inclusiv prin Statele Unite şi România poate asigura logistic şi infrastructural un sprijin pentru Ucraina, pentru statele Uniunii Europene şi pentru cei care doresc să se implice mai activ, dar fără trupe în Ucraina”.

    Din opoziție, și AUR este împotriva trimiterii de trupe în țara vecină. Liderul formaţiunii, George Simion: “Singura soluţie în acest moment este un armistiţiu, respectând acordurile internaţionale şi garanţiile de securitate care trebuie să se ofere României şi tuturor ţărilor din regiune.”

    Tot din opoziție, USR este de părere că România trebuie să investească mai mult în apărare şi subliniază necesitatea unui plan clar pentru participarea la reconstrucţia Ucrainei.

    Nici suveraniștii de la SOS România nu doresc trupe româneşti în Ucraina şi se poziţionează împotriva continuării războiului.

    Între timp, Senatul de la București a adoptat, în calitate de for decizional, un proiect de lege care permite doborârea dronelor ce pătrund ilegal în spaţiul aerian românesc şi un altul care reglementează modul de desfăşurare, pe timp de pace, a misiunilor militare din România. Una dintre măsuri permite ca, pe o perioadă limitată, autoritatea unor structuri ale Armatei Române să fie transferată unui comandant al forţelor militare aliate care participă la aceste misiuni.

    În context, ar mai trebui menționat că Statele Unite anunţă o nouă investiţie la Baza de la Deveselu, din sudul României, care găzduieşte elemente ale scutului antirachetă. În primă fază, Pentagonul a publicat un anunţ de intenţie pentru o licitaţie în vederea realizării unor legături speciale de telecomunicaţii între scutul antirachetă de la Deveselu şi alte baze americane din Europa, în special din Italia și Germania.

  • Reacții la demisia președintelui Klaus Iohannis

    Reacții la demisia președintelui Klaus Iohannis

    Klaus Iohannis şi-a anunţat luni demisia din funcţia de președinte al României precizând că a luat această decizie pentru a nu arunca țara într-o criză politică.  A catalogat, într-o declaraţie de presă, demersul parlamentarilor din opoziţie privind suspendarea sa din funcţie drept inutil, nefondat şi păgubos. El a spus că nu a încălcat niciodată Constituţia şi a atenţionat asupra pericolului intrării României în criză, dacă procesul de demitere s-ar fi declanşat. Klaus Iohannis:

    “În plan intern, societatea va fi divizată, nu se va mai discuta despre alegerile prezidenţiale care vor veni, nu se va discuta despre cum va merge România mai departe. În plan extern, efectele vor fi de durată şi foarte negative. Nu va înţelege absolut nimeni dintre partenerii noştri de ce România îşi demite preşedintele, după ce, de fapt, a început deja procedura pentru alegerea noului preşedinte. Pentru a scuti România şi pe cetăţenii români de această criză, de această evoluţie inutilă şi negativă, demisionez din funcţia de preşedinte al României.”

    Liderii coaliţiei de guvernare de la București au declarat că nu au ştiut de intenţia lui Klaus Iohannis de a demisiona, dar au apreciat că acest demers este de preferat celui al suspendării, care ar fi complicat situaţia politică. Premierul Marcel Ciolacu:  “Nu am ştiut de aceasta. Nu sunt un mare fan al preşedintelui Klaus Iohannis. Nu l-am votat niciodată”.

    Klaus Iohannis este acum trecutul, susţine, la rândul său, liderul UDMR, Kelemen Hunor, care a adăugat că în urmă cu 10 ani, acesta a fost ales cu speranţe uriaşe, iar acum lasă în urmă o societate tensionată.

    Kelemen Hunor: “A fost ales cu mari speranţe şi cu şansa de a fi un preşedinte bun pentru fiecare om, pentru fiecare comunitate. Pleacă acum prin demisie, lăsând în urmă frustrare, dezamăgire, dar, în acelaşi timp, deschide posibilitatea noastră, a tuturor, posibilitatea coaliţiei, posibilitatea candidatului coaliţiei şi şansa României să alegem un preşedinte bun, un preşedinte pentru fiecare om”.

    Partidele din opoziţie, suveranist-izolaţionistele POT, AUR, S.O.S România precum şi pro-europeana USR, care au semnat cererea de suspendare a preşedintelui, au salutat decizia acestuia de a demisiona. USR apreciază, însă, că demisia vine foarte târziu şi nu aduce răspunsuri la întrebările care macină ţara. Liderul deputaţilor USR, Ionuţ Moşteanu: “E o decizie aşteptată de toată lumea. Şi USR a pus umărul ca acest lucru să se întâmple. E un avantaj pentru toţi candidaţii pro-europeni faptul că Klaus Iohannis nu va fi la Cotroceni în timpul acestei campanii”.

    La rândul lor, reprezentanţii AUR au salutat gestul lui Klaus Iohannis şi au anunţat, în plus, că vor depune o moţiune de cenzură împotriva guvernului condus de Marcel Ciolacu.

    Și presa internațională a reacționat la prima demisie din istoria președinților României. Într-o Românie bulversată, preşedintele aruncă prosopul, scrie France Presse, care adaugă:  “Klaus Iohannis pleacă de la preşedinţie cu un mandat extrem de controversat şi un grad ridicat de impopularitate”. Iar Reuters precizează că preşedintele în exerciţiu al României demisionează pentru a evita o procedură de suspendare înainte de reluarea alegerilor.

     

  • Reacțiile politicienilor români la demisia președintelui Klaus Iohannis

    Reacțiile politicienilor români la demisia președintelui Klaus Iohannis

    Liderii partidelor politice din România au reacționat puternic la anunțul demisiei președintelui Klaus Iohannis, care a anunțat că va pleca de la Palatul Cotroceni pe data de 12 februarie 2025.

    Premierul României, Marcel Ciolacu, a declarat că nu a știut de decizia președintelui României de a demisiona din funcție. „Este un act unilateral. (…) Nu am știut de acest anunț”, a spus Ciolacu, la Parlament.”

    Şi Elena Lasconi, președinta USR, a criticat dur gestul lui Iohannis, declarând că demisia vine foarte târziu și nu aduce răspunsuri la întrebările majore care macină țara. Ea a subliniat faptul că demisia nu aduce clarificări asupra problemelor majore din România, cum ar fi anularea alegerilor și protejarea de jocurile rușilor.

    George Simion, liderul AUR, a declarat că demisia lui Iohannis este o victorie pentru susținătorii săi și a insistat pe reluarea turului al doilea al alegerilor prezidențiale.

    De asemenea, Nicușor Dan, candidat independent la președinție, a subliniat că nemulțumirile oamenilor față de clasa politică rămân și a încurajat construirea unei speranțe pentru viitorul societății.

    Şi Crin Antonescu, candidatul coaliției guvernamentale la alegerile prezidențiale, a declarat că decizia președintelui a fost înțeleaptă și că procedurile constituționale vor fi respectate.

    Victor Ponta, fost premier, a avut o reacție vehementă, considerând plecarea lui Iohannis drept un pas necesar, dar insuficient pentru schimbarea reală a scenei politice.

     

  • România după alegerile parlamentare

    România după alegerile parlamentare

    Partidele pro-europene din România au adunat voturile a circa 57 la sută dintre românii care s-au prezentat la urne pentru a decide componența viitorului legislativ, în timp ce așa-numitele formațiuni suveraniste, izolaționiste, au strâns, la rândul lor, circa 32 de procente.

    A fost o prezență record pentru acest tip de alegeri, peste 52% – cea mai mare din ultimii 20 de ani. Șapte formațiuni au trecut pragul minim de 5 procente necesar pentru a accede în  noul legislativ. Cele mai multe voturi a obținut partidul aflat la guvernare, PSD, urmat de AUR (suveranist), care și-a dublat scorul față de cel de la scrutinul de acum patru ani. PNL, care a făcut tandem la guvernare cu PSD în ultimii ani, a scos un rezultat mai bun decât cel obținut de liderul său la prezidențialele de săptămâna trecută, un scor apropiat, în același timp, de cel obținut de USR (centru-dreapta).

    Pragul minim necesar a fost trecut și de UDMR, de S.O.S. România (extremist, suveranist) al controversatei europarlamentare Diana Șoșoacă și de noul înființatul Partid al Oamenilor Tineri (POT), constituit de Ana-Maria Gavrilă, intrată în urmă cu patru ani în Parlament pe listele AUR.

    Duminică seara, la scurt timp după exit-polluri, liderii celor șapte partide au făcut declarații. Prin votul dat la scrutinul pentru alegerile parlamentare românii au transmis că doresc continuarea parcursului european și euroatlantic, a declarat social-democratul Marcel Ciolacu – “Este un semnal important pe care românii l-au transmis clasei politice – să continuăm să dezvoltăm țara cu bani europeni, dar în același timp să ne protejăm identitatea, valorile naționale și credința.”

    Președintele AUR, George Simion a spus că românii își doresc o schimbare, că reprezentanții partidului său vor asigura respectarea valorilor naționale și a democrației și că soluția pentru viitorul României este dialogul.

    Președintele interimar al PNL, Ilie Bolojan, a mulțumit pentru interesul acordat de români la alegerile parlamentare și a dat asigurări că liberalii vor susține în continuare reforma statului.

    La rândul său, liderul USR, Elena Lasconi a făcut apel la unitate pentru apărarea democrației și a valorilor europene.

    În diaspora, cei mai mulți români au votat pentru AUR. Opțiunile s-au îndreptat, de asemenea, spre USR, SOS România și POT. Prezența la vot a diasporei a fost însemnată – aproape 800 de mii de români stabiliți în străinătate – de trei ori mai mulți decât la precedentele alegeri parlamentare, din 2020. Mobilizarea cea mai importantă a fost din nou în Marea Britanie, dar și în Italia și Germania.

  • Calendar electoral complicat în România

    Calendar electoral complicat în România

    Îndelung dezbătută în spaţiul public din România, ideea comasării unora dintre scrutinele ce jalonează anul superelectoral 2024 pare să fi fost tranşată. Alegerile locale şi cele europarlamentare vor avea loc în acelaşi timp, respectiv pe 9 iunie – au decis cele două partide care formează coaliţia guvernamentală, PSD şi PNL.

     

    Premierul Marcel Ciolacu, liderul social-democraţilor, a anunţat, de asemenea, că alegerile prezidenţiale se vor desfăşura în septembrie, cel mai probabil în două tururi, iar cele pentru Legislativul intern în decembrie. Ciolacu susţine că decizia comasării a fost luată pentru a garanta o prezenţă cât mai mare la vot şi, respectiv, pentru a bloca ascensiunea a ceea ce numeşte formaţiunile extremiste, aflate, de altfel, în ascensiune în mai toată Europa. În plus, deşi fac parte din familii politice continentale diferite – PSD e la socialişti, PNL la populari – şi vor avea candidaţi proprii la primării, consilii locale şi judeţene, cele două mari partide vor merge, în premieră absolută, pe o listă comună la euroscrutin.

     

    Marcel Ciolacu: “Am decis să avem şi o alianţă electorală pentru lista de europarlamentare. Este evident că numai cele două mari partide se pot uni şi pot face faţă unui val extremist. Niciuna dintre cele două forţe politice nu se pot angaja singure în această luptă.” 

     

    La rândul său preşedintele Senatului României, liderul PNL, Nicolae Ciucă, spune că decizia coaliţiei de guvernare este menită să garanteze stabilitatea internă, dar ţine cont şi de actualul context internaţional de securitate – cu trimitere la situaţia din Ucraina vecină, invadată de armata rusă.

     

    Nicolae Ciucă: “Din toate discuţiile pe care le-am avut, românii îşi doresc stabilitate, îşi doresc linişte, îşi doresc să-şi vadă de viaţa de zi cu zi şi, în felul acesta, cred că este absolut necesar ca în anumite momente, partidele politice să dea dovadă de un minim sacrificiu de orgoliu, pentru tot ceea ce înseamnă interesul românilor şi stabilitatea ţării.” 

     

    Opoziţia, în schimb, contestă vehement comasarea alegerilor locale cu cele europarlamentare. Alianţa Dreapta Unită, formată din USR (parlamentar), Forţa Dreptei (o dizidenţă liberală) şi PMP (fondat de fostul şef al statului Traian Băsescu), a anunţat că va ataca în justiţie toate actele normative emise de guvernanţi pe tema comasării. Preşedintele partidului Forţa Dreptei, fostul premier liberal Ludovic Orban:

     

    “În cazul în care vor veni cu un proiect de lege, îl vom ataca la Curtea Constituţională. În cazul în care vor emite ordonanţă de urgenţă, evident, vom sesiza Avocatul Poporului, care este singura instituţie care are capacitatea de a declanşa control constituţional în cadrul ordonanţelor de urgenţă. De asemenea, vom ataca în instanţă atât ordonanţa, cât şi hotărârea de guvern care va fi emisă.” 

     

    Tot din opoziţie, AUR (naţionalistă) consideră ilegală şi neconstituţională comasarea alegerilor, dar susţine că se poate adapta la orice tip de alegeri, fie acestea organizate la termen sau comasate. Liderul AUR, George Simion:

    “Având în vedere graba guvernării de a face alegeri comasate, ne schimbăm şi noi strategia, dacă vor fi şi alegeri locale pe 9 iunie, în total dispreţ faţă de Constituţie, şi nu vor interveni instituţiile acestui stat prin reprezentanţii săi, acceptăm candidaţi comuni din partea tuturor formaţiunilor care să se lupte cu reprezentantul PSD-PNL, indiferent cum s-ar chema.”

     

    De partea sa, UDMR spune că nu este afectată de această decizie a coaliţiei PSD-PNL, alături de care, de altfel, a guvernat până anul trecut.

  • Grupurile europolitice se pregătesc de alegeri

    Grupurile europolitice se pregătesc de alegeri

    2024 este un an intens din punct de vedere politic.
    Românii sunt chemați să-și aleagă europarlamentarii, primarii, consilierii
    locali, parlamentarii, precum și președintele țării. Vor fi așadar, patru
    rânduri de alegeri, dacă nu chiar cinci, în cazul în care, pentru pezidențiale,
    va fi nevoie de turul doi.

    Dată fiind această densitate, cele două partide aflate
    la guvernare, PSD și PNL, iau în calcul comasarea alegerilor europarlamentare cu
    cele
    locale. Liderul PNL, Nicolae
    Ciucă, argumenta, de curând, că ideea comasării alegerilor ar putea însemna o
    prezenţă mai mare a alegătorilor la vot. La rândul lor, social-democraţii au
    propus şi o comasare a alegerilor pentru Parlamentul naţional cu turul întâi
    sau al doilea al prezidenţialelor, care să vină în completarea primului
    scenariu.

    Președinte PSD şi premier, Marcel Ciolacu, a subliniat că nouă
    state din Uniunea Europeană au comasat europarlamentarele cu localele, astfel
    că precedentele europene s-au creat. Din tabăra opusă, opoziţia, care critică
    aceste propuneri, este de părere că un act normativ privind comasarea
    alegerilor este nedemocratic, încalcând inclusiv Codul administrativ.

    AUR
    (naționalist) a organizat proteste la sediile PSD şi PNL din mai multe
    localităţi. Iar, USR a anunţat că a început demersurile privind sesizarea
    Comisiei de la Veneţia pentru un punct de vedere pe tema comasării alegerilor
    europarlamentare şi locale cu mai puţin de şase luni înainte de data
    desfăşurării scrutinului.

    Între timp, în vederea pregătirii
    europarlamentarelor, principalele grupuri politice din Parlamentul European lucrează
    la strategia prin care încearcă să obţină sprijinul electoratului.


    În legătură
    cu subiectul comasării alegerilor, eurodeputatul PSD Victor Negrescu a
    precizat că, din perspectiva europeană, nu există niciun fel de problemăˮ cu o
    astfel de decizie, atât timp cât se face o campanie despre Parlamentul
    European, care este diferită de cea privind alegerile localeˮ.


    De asemenea, el
    a prezentat viziunea sa referitoare la viitorul comisar european pe care îl va
    desemna România după alegerile europarlamentare: mi-aş dori să avem un comisar
    care este susţinut de societatea românească, să existe o dezbatere publică în
    acest sens, să existe o consultare a Parlamentului Românieiˮ
    , a afirmat Victor
    Negrescu.


    La rândul său, preşedintele Partidului
    Popular European, germanul Manfred Weber, a vorbit despre necesitatea
    ca estul Europei să fie reprezentat în viitoarea conducere a principalelor
    instituţii europene.


    În poziţiile cheie ale Europei trebuie găsit echilibrul
    geografic. Nu există nicio îndoială în această privinţăˮ
    , a spus Manfred Weber.
    Să preciz
    ăm că, în primăvară, Bucureştiul
    va fi gazda atât a congresului Partidului Popular European, cât şi a reuniunii
    liderilor Partidului Socialiștilor Europeni.


  • Radiografie într-un an cu multe alegeri

    Radiografie într-un an cu multe alegeri

    2024
    se anunță a fi un an special, cu multe scrutine, care vor da cursul
    societății românești pentru următorii
    ani. Vor fi alegeri
    europene, locale, legislative şi prezidenţiale, alegeri cu miză mare pentru că
    au potențialul de a reseta tabloul politic actual al României.

    O privire asupra
    acestuia arată, de o parte, cele două formațiuni care asigură în prezent
    guvernarea, PSD și PNL, și care în acest mandat, în premieră pentru România, au
    negociat și respectat înțelegerea unei rocade la vărful executivului.
    Social-democrații sunt creditați acum cu 30%, în timp ce liberalii au 20% din
    intențiile de vot.

    De cealaltă parte, opoziția are mult mai multe componente. În
    primul rând, există o opoziție
    democratică – formată din recent constituita Alianța Dreapta Unită, ce include Uniunea Salvaţi România, Partidul Mişcarea Populară și
    Forța Dreptei – și UDMR, care se bazează ca de fiecare dată pe votanții săi de
    etnie maghiară. Tot în opoziție găsim și Alianţa pentru Unirea Românilor, creditată cu 19,5% în
    sondajele de opinie, și care, în principal pe fondul problemelor economice, a
    coagulat în jurul său alte
    mici formațiuni, formând ceea ce este definit drept polul suveranist.

    Există și o aripă
    dizidentă a AUR, S.O.S., a controversatei senatoare Diana Şoşoacă, formațiune
    ce pare că ar avea șanse de a intra în legislativ grație celor 5 procente cu
    care este creditată în sondaje. Partidele care aleargă pe culoarul suveranist adună
    circa 25% din voturi, procent care este posibil să mai crească puțin până la
    alegeri, în timp ce 70-75% din societatea românească rezonează totuși la
    moderație politică. Startul scrutinelor va fi dat, în iunie, de alegerile europarlamentare.

    Sociologul Remus Ștefureac, despre contextul intern și extern în care au loc
    alegerile din acest an:

    Avem
    alegeri europarlamentare, care vor influența, nu doar România ci toată UE, care
    cred că vor reașeza puțin lucrurile având în vedere ascensiunea anumitor
    curente; alegerile prezidențiale din SUA, care vor avea o dimensiune
    geopolitică importantă și extrem de sensibilă pentru zona în care trăim, pentru
    evoluția conflictului din Ucraina și implicit pentru climatul de securitate de
    care depinde în mod direct România. Și, nu în ultimul rând, alegerile din 2024
    vin după o succesiune de crize de patru ani, de la pandemie, o criză sanitară,
    o criză de încredere, o schimbare inclusiv a modului în care se comunică
    informația.

    Practic, după pandemie am asistat și la o explozie a tot ceea ce
    înseamnă conspirații, dezinformări, angoase colective, dublate de criză
    economică, de inflație, de criză energetică, de un climat de securitate
    teribil. Practic, România nu s-a mai aflat într-o asemenea situație de aproape
    70 de ani, cu un război la granițele țării, în care Rusia este agresorul
    principal.

    Toate acestea determină o stare de angoasă puternică, influențează
    foarte mult percepția publică, temerile în societate sunt diversificate chiar
    dacă în acest moment sunt concentrate pe probleme interne.

    Bătălia
    se va da foarte mult în mediul online. Adică va fi, după părerea mea, prima
    campanie total digitalizată, cu utilizare masivă a platformelor sociale, media,
    de către toate partidele, spune Sebastian Fitzek, specialist în comunicare
    politică:

    Facebook, Instagram,
    Tik Tok – toate vor deveni zone fierbinți de confruntare în care candidații vor
    investi masiv în promovarea țintită și în armatele de troli, în fake-news-uri
    uneori. Temele de campanie se vor învârti în general în jurul economiei, în
    jurul creșterii nivelului de trai, dar și asupra criticilor, diagnosticările
    fiscale vor fi bineînțeles întotdeauna prezente. Va fi o luptă acerbă între
    tabăra AUR și celelalte partide, lucrul astă deja se prevede, deci va fi o
    luptă extrem de strânsă cu șanse reale de alternanță la guvernare între PNL și
    PSD. Evident că ambele partide care sunt deja uzate moral după guvernarea din
    2023 vor face probabil și un pic de loc USR-ului și acestei alianțe de dreapta
    care tocmai s-a încheiat de curând și care va căuta să intre la guvernare dacă,
    mai ales, PNL se prăbușește.

    La nivel european, între principalele teme
    ale campaniilor electrorale cu siguranța se va regăsi cea a migrației,
    punctează și profesorul universitar Adrian Cioroianu, fost ministru de Externe,
    făcând referire inclusiv la atentatele din Europa ultimilor ani:

    Acestea lasă urme. Senzația, sentimentul
    că identitatea ta ca societate se diluează, dar, mai mult, că ai în corpul
    social un vierme care roade mărul din interior și acest vierme ar putea fi
    extremismul religios, toate astea au pus o problemă la care nu ne-am fi gândit
    acum 20 de ani. Și cred că o bună parte din succesul acestor partide
    suveraniste a luat în calcul și această problemă a imigrației despre care
    vorbește ceva mai mult decât vorbesc partidele normale, mainstream, cele care
    dădeau tonul politicii în Europa.

    Uitați ce s-a intâmplat în Olanda, ce se
    întâmplă în țări nordice sau dimpotrivă în țări sudice precum Italia. Uitați-vă la succesul pe care totuși îl are Victor
    Orban în Ungaria sau premierul Austriei, care tot ține caldă această temă a
    migrației. Și, cel puțin la o componentă masivă a societății, au succes aceste
    teme.

    În ceea ce privește alegerile din Rusia, Profesorul
    Cioroianu crede că acestea nu vor schimba foarte mult peisajul deoarece
    câștigătorul e cunoscut 99%. În schimb, alegerile din SUA, spune acesta, sunt
    într-atât de importante încât pot schimba nu numai situația din America, ci și
    din Europa și din Asia-Pacific în egală măsură.


  • Ce vor partidele?

    Ce vor partidele?

    Încă de marți, de când Guvernul român PNL-UDMR condus de liberalul Florin Cîțu a fost demis prin moțiune de cenzură, analiștii au anticipat că fiecare forţă politică din Parlament își va urmări interesele care, fiind atât de divergente, vor face foarte dificilă configurarea unei noi coaliţii care să treacă de un vot de învestitură. Ceea ce anticipaseră analiștii se adeverește! Partidul Social-Democrat, principala formațiune de opoziție și promotor al moțiunii, exclude varianta de a susţine un Guvern minoritar PNL și crede că alegerile anticipate sunt cea mai bună soluţie.


    Preşedintele social-democrat, Marcel Ciolacu: Eu cred că România are nevoie de un Guvern stabil şi, din punctul nostru de vedere, există o singură soluţie: alegerile anticipate. Până la anticipate, un Guvern de specialişti.


    Părerea PSD este împărtășită de colegii de opoziție – naționaliștii din Alianţa pentru Unirea Românilor (AUR). Uniunea Salvați România, până în septembrie numărul doi în coaliția la putere, dar dușman declarat al lui Florin Cîțu și, tocmai de aceea, votant, marți, al moțiunii, ar vrea să revină într-un Guvern cu PNL și UDMR, dar cu un alt premier.


    Preşedintele USR, Dacian Cioloş: Nu avem motive să susţinem un Guvern minoritar al PNL, pentru că noi putem susţine un Guvern împreună cu PNL. Fiecare partid îşi stabileşte miniştrii, aşa cum a făcut-o şi până acum, însă e decizia PNL dacă vrea să-l susţină pe Florin Cîţu pentru un post de ministru, însă în niciun caz ca premier.


    Or, liberalii nici nu vor să audă: îl vor tot pe Florin Cîțu prim-ministru! În plus, potrivit lui Dan Vîlceanu, ministrul PNL demis al Finanţelor, coaliţia cu USR nu se poate reface, dacă se pun condiţii:

    Au lăsat România fără Guvern într-un moment în care ar trebui să se gândească la oameni şi mai puţin la câştigul politic şi îmi doresc să dureze cât mai puţin, dar asta depinde de cât de repede îşi vor da seama că au făcut o greşeală, de cât de repede îşi vor da seama că acea greşeală trebuie refăcută şi că Florin Cîţu este preşedintele PNL şi nu poţi să vii să pui condiţii unui partid politic cu scor dublu.


    În tot acest haos politic, ultimul cuvânt îi va reveni preşedintelui țării, Klaus Iohannis. El nu este, totuși, optimist că prima rundă de discuţii cu partidele, programată luni, se va încheia cu o soluţie:

    Trebuie să găsim o ieşire din această criză în care am intrat, pentru că Guvernul a căzut victimă acestor orgolii. Paşii constituţionali sunt binecunoscuţi. Eu voi invita partidele parlamentare la consultări şi voi încerca împreună cu cei mai maturi, mai responsabili să găsim o ieşire din această criză.


    Şeful statului mai spune și că alegeri anticipate sunt aproape imposibil de organizat în perioada imediat următoare, marcată de pandemie sau de creșterile exorbitante de prețuri de pe piața energiei.


  • Criză politică la Bucureşti

    Criză politică la Bucureşti

    E deja rutină în
    politica românească: coaliţiile de centru-dreapta funcţionează greu sau deloc.
    Nu a trecut nici măcar un an de constituirea majorităţii PNL – USR PLUS – UDMR
    şi a apărut prima criză politică majoră, a cărei magnitudine pare suficientă pentru
    a demola construcţia guvernamentală. Miniştrii USR PLUS au demisionat din
    executiv, după ce, anterior, depuseseră o moţiune de cenzură împotriva
    guvernului. Copreşedintele USR PLUS, Dan
    Barna, până marţi vicepremier în cabinetul condus de liberalul Florin Cîţu, a
    explicat gestul.

    Dan Barna: Nu se mai poate aşa şi nici nu se va mai
    putea mai departe aşa cu USR PLUS, pentru că aceasta este diferenţa pe care
    vrem să o aducem în politica din România. Florin Cîţu a dinamitat conştient şi
    perfect responsabil această coaliţie cu bună ştiinţă şi cinism. Florin Cîţu nu
    mai poate să fie premier şi din acest motiv miniştrii USR PLUS se retrag din
    cabinetul Florin Cîţu.

    Totul a pornit de la revocarea intempestivă a
    ministrului userist al Justiţiei, Stelian Ion, căruia prim-ministrul i-a
    reproşat că blochează un amplu proiect de investiţii care vizează
    infrastructura locală. Proiect despre care USR PLUS afirmă că servea
    interesului imediat al premierului de a satisface primăriile controlate de PNL
    şi de a-şi consolida, astfel, statutul de favorit în lupta pentru şefia partidului
    cu actualul lider, Ludovic Orban. Stelian Ion nu este primul membru userist al
    cabinetului revocat de premier. În aprilie, Vlad Voiculescu, de la Sănătate,
    avea aceeaşi soartă, însă în cazul acestuia, bunele intenţii, minate de
    inabilităţi executive şi de comunicare, au grăbit deznodământul. Părăsesc guvernul
    Cristian Ghinea de la Investiţii şi Proiecte
    Europene, Cătălin Drulă de la Transporturi, Claudiu Năsui de la Economie,
    Ciprian Teleman de la Cercetare şi Ioana Mihăilă de la Sănătate. Totuşi, USR nu
    părăseşte coaliţia şi declară că este gata să revină în guvern dacă Florin Cîţu
    face un pas în spate. Cu sprijinul politic reconfirmat de propriul partid,
    Florin
    Cîţu nu dă niciun semn că se va retrage. În plus, contraatacă speculând
    vulnerabilitatea pe care USR PLUS şi-a provocat-o prin gestul, inexplicabil, de
    a semna o moţiune de cenzură alături de o formaţiune ultranaţionalistă, AUR, ai
    cărei lideri s-au evidenţiat, până acum, doar prin elogiul adus unor personaje
    sinistre din istoria României, din zona extremei dreapta, şi prin militantism
    antimască şi antivaccin.


    Florin Cîţu : Coaliţia de dreapta este cea care poate să
    guverneze, dar, e adevărat, este complicat atunci când cei de dreapta sau cei
    care noi credeam că sunt de dreapta se asociază cu un partid extremist, după
    aceea îi vor lângă ei şi pe socialişti. Se pare că nu erau de dreapta, şi doar
    credeam noi. Noi vrem să guvernăm în România şi trebuie să guvernăm în România.
    Nu este vorba de împăcare aici, este vorba de interesele românilor. Şi aici
    s-au comportat, din punctul meu de vedere, ca nişte copii răsfăţaţi.
    Criza
    politică pică prost: valul 4 se simte deja în spitale, iar apropierea sezonului
    rece dă frisoare, pe fondul creşterii alarmante a preţului la energie.


  • Vor fi anticipate?

    Vor fi anticipate?

    Vor fi sau nu vor fi anticipate? Aceasta este întrebarea. Partidul Naţional Liberal, la putere în România, a decis să înceapă negocieri cu partidele politice, mai puţin cu Partidul Social Democrat, în vederea declanşării de alegeri parlamentare anticipate. Preşedintele de dreapta al ţării, Klaus Iohannis, şi premierul Ludovic Orban, preşedinte al PNL, ar dori ca scrutinul să aibă loc la începutul verii, odată cu localele.



    Pentru aceasta, este nevoie de o majoritate care să respingă în Legislativ două propuneri consecutive de guvern, aşa cum cere Constituţia, nu mai înainte, însă, de a convinge unul din partidele din Parlament să depună o moţiune de cenzură la adresa Executivului monocolor liberal, moţiune care să şi treacă. Aceasta pentru că liberalii nu văd o soluţie în demisia premierului Orban.



    Deputatul PNL, Florin Roman: “Planul nostru exclude această variantă. Practic, noi nu putem să stăm în această stare în care PSD s-a baricadat în Parlament. Dinamitează orice ordonanţă de urgenţă a Guvernului şi scoate pe tapet proiecte pe care noi nu le susţinem.”



    Împărtăşeşte, deocamdată, părerea liberalilor de organizare a anticipatelor doar Alianţa USR-PLUS. Liderul USR, Dan Barna: “Aşteptăm consultările necesare pentru a putea să facem paşi înainte în direcţia aceasta de realizare a alegerilor anticipate, un alt demers politic pe care noi îl vedem necesar pentru a putea să avem şi în Parlament o majoritate prin care România să poată să înceapă să facă aceste reforme care, din păcate, deocamdată sunt posibile doar prin angajări de răspundere.”



    Îndepărtat de la guvernare, în luna octombrie, prin moţiune de cenzură, PSD, care are cei mai mulţi parlamentari, respinge ideea anticipatelor şi atrage atenţia că va face toate demersurile constituţionale pentru a se opune unei eventuale decizii în acest sens a liberalilor. Deputatul PSD, Daniel Suciu: “Nu este decât o perdea de fum care să acopere că, de două luni de zile, dau din colţ în colţ, nu găsesc soluţii pentru un lucru elementar şi anume, mărirea alocaţiilor pentru copii. De asemenea, un milion de români nu au, de la 1 septembrie, mărită pensia minimă, cadrele didactice sunt ping-pong între un ministru care spune un lucru şi un premier care spune alt lucru.”



    Împotriva alegerilor anticipate sunt şi cei de la ALDE, foştii parteneri juniori ai PSD la guvernare, care invocă instabilitatea politică pe care un astfel de scrutin ar genera-o. ProRomânia, desprins din PSD, nu se opune, dar nici nu doreşte să ajute în vreun fel, iar PMP, de centru-dreapta, pune condiţii, aşa că, una peste alta, misiunea liberalilor pare destul de dificilă. Pentru ei, anticipatele sunt necesare, pentru a profita politic de avantajul conferit de victoriile la europarlamentare şi prezidenţiale.



    În schimb, organizarea parlamentarelor la termen, în toamnă, i-ar oferi PSD un răstimp preţios în care guvernarea PNL s-ar eroda, iar el ar putea recupera din procentele – nu puţine – pierdute în urma scrutinelor de anul trecut.

  • Sancţiuni în partidele de opoziţie

    Sancţiuni în partidele de opoziţie

    PSD
    a pierdut puterea şi a intrat fragilizat pe ultima turnantă a prezidenţialelor.
    Faptul că au existat parlamentari social-democraţi care au contribuit, prin
    votul lor, atât la demiterea propriului guvern cât şi la instalarea celui nou,
    liberal, deşi se expuneau riscului excluderii, vorbeşte de la sine despre
    starea de spirit din partid. Epurările care vor urma nu sunt menite să
    liniştească apele, iar o eventuală pierdere a competiţiei pentru funcţia
    supremă va acutiza problemele. Dar PSD a mai trecut prin astfel de frământări, unele
    mergând până la sciziuni, iar partidul a rezistat.


    Dificilă este şi situaţia în
    care se află cea mai nouă formaţiune de centru-stânga, Pro România, fondată -
    nota bene – de cei care au plecat din PSD din cauza manierei discreţionare în
    care a fost condus de fostul lider Liviu Dragnea, încarcerat din luna mai
    pentru corupţie.


    Formaţiunea fostului prim ministru Victor Ponta a votat
    moţiunea de cenzură împotriva cabinetului Viorica Dăncilă, ulterior, însă, a
    decis că nu va vota guvernul liberal, din considerente ideologice.
    Totuşi,
    parlamentari din rândul Pro România, între care foştii miniştri Daniel
    Constantin şi Sorin Câmpeanu, au susţinut noul cabinet, invocând nevoia ca ţara
    să fie guvernată, ceea ce le-a atras sancţiuni severe. Pro România a decis ca
    deputaţii care au votat pentru învestirea Guvernului Orban să fie revocaţi din
    funcţiile de coordonatori judeţeni şi să li se retragă sprijinul politic pentru
    toate funcţiile pe care le deţin în cadrul Parlamentului.


    Integritatea morală
    este una dintre valorile pe care toţi membrii Pro România trebuie să şi le
    însuşească, iar decizia de sancţionare a celor şapte deputaţi e o consecinţă
    firească a pierderii încrederii cu care au fost învestiţi, a sunat motivaţia
    conducerii. Daniel Constantin a reacţionat anunţând că părăseşte partidul.


    Fostul
    premier Mihai Tudose, acum europarlamentar, i-a reproşat lui Ponta că
    sancţionează delictul de opinie şi i-a imputat puseul autoritarist, unul ce
    l-ar apropia stilistic de Liviu Dragnea. Tudose i-a sugerat lui Ponta să-şi
    asume eşecul negocierilor pe care le-a purtat în ultima perioadă şi să
    demisioneze de la conducerea formaţiunii.


  • Candidaţi din România la Europarlamentare

    Candidaţi din România la Europarlamentare

    România
    va ocupa 33 de locuri în viitorul legislativ comunitar, în scenariul în care
    Brexitul va avea totuşi loc. Alegerile europarlamentare sunt programate pentru 26
    mai, iar principalele formaţiuni şi alianţe au depus, deja, listele de
    candidaţi. La acest capitol, oferta este una bogată: candidează foşti premieri,
    miniştri, actuali eurodeputaţi, primari de mari oraşe, ziarişti cunoscuţi.

    Ministrul
    fondurilor europene, Rovana Plumb, deschide lista PSD, numărul unu la guvernare:
    Noi
    considerăm că România are drepturi egale în Uniunea Europeană, România are de
    oferit în Uniunea Europeană, România merită mai mult şi românii merită mai
    mult. Sunt onorată să fac parte din echipa Partidului Social Democrat, o echipă
    ai cărei oameni se vor lupta la Bruxelles pentru România, pentru binele
    românilor, o echipă de oameni care îşi iubesc ţara.

    Primul pe lista
    PNL, principalul partid al opoziţiei de dreapta, este jurnalistul Rareş Bogdan:
    Nu
    vorbim doar de nişte alegeri europarlamentare, vorbim despre direcţia României,
    vorbim despre a fi sau a nu fi în Europa, vorbim despre a fi sau a nu fi în
    parteneriat strategic cu Statele Unite ale Americii. România va da semnalul începând
    de pe 26 mai că dreapta se întoarce la putere.

    Fostul prim ministru
    tehnocrat şi comisar european pentru agricultură, Dacian Cioloş, poartă
    stindardul nou createi Alianţe 2020 USR-PLUS, de opoziţie: Avem
    un program pe care începând de mâine vom merge în contact cu oamenii să îl
    explicăm, să le spunem în ce fel vrem noi să aducem Europa în România, nu să
    plecăm noi la Bruxelles, şi în ce fel ne pregătim noi să oferim cu adevărat o
    alternativă politică pentru a guverna în România, pentru că ceea ce se întâmplă
    acuma trebuie să se oprească.

    Pe primul loc al listei depuse de ALDE,
    partenerul social-democraţilor în guvern, se află europarlamentarul Norica
    Nicolai: Noi, liberalii ALDE nu ne uităm la români ca la membri ai unui partid,
    ca la simpatizanţi ai unui partid politic, ca oameni care ţin la o anumită
    ideologie sau au anumite simpatii; noi respectăm faptul că toţi românii îşi
    iubesc ţara, că toţi românii doresc să trăiască într-o Europă care să fie mai
    aproape de noi, mai respectuoasă cu noi, aşa cum şi noi suntem aproape de
    Europa, respectuoşi cu Europa.

    Fostul premier social-democrat Victor
    Ponta este primul pe lista noii sale formaţiuni, PRO România, alcătuită din
    foşti membri PSD: Pentru PRO România este primul scrutin la care participă ca partid. E
    cu atât mai important să arătăm că oferim o alternativă social-democrată
    liberală pro-europeană
    .

    UDMR a pus în fruntea listei un eurodeputat
    experimentat, pe Iuliu Winkler, iar pentru a-şi maximiza şansele,

    PMP, opoziţia
    parlamentară, va defila cu fostul preşedinte Traian Băsescu.

    Prea mult despre
    România şi români, prea puţin despre Europa şi provocările ce-i stau în faţă
    transmit sloganurile şi discursurile competitorilor. Stafia euroscepticismului
    bântuie întreg continentul, iar curentul suveranist-populist îşi va croi drum larg
    în campania pentru europarlamentare.

  • Partidele îşi pregătesc listele pentru europarlamentare

    Partidele îşi pregătesc listele pentru europarlamentare

    Primii
    care s-au mişcat în perspectiva euroalegerilor de la sfârşitul lunii mai sunt
    Uniunea Salvaţi România, fostă organizaţie neguvernamentală devenită al treilea
    partid parlamentar şi proaspătul PLUS – Partidul Libertate, Unitate şi
    Solidaritate, al fostului premier tehnocrat Dacian Cioloş. Cele două formaţiuni
    au decis, la sfârşitul săptămânii, să participe pe o listă comună la alegerile
    europarlamentare, sub numele de Alianţa 2020 USR-PLUS. Este alianţa care va
    readuce România în Europa şi alianţa care va crea în sfârşit alternativa aceea
    pe care România o aşteaptă, pasul firesc prin care oamenii decenţi, profesionişti
    şi cinstiţi, care vor o Românie fără penali, vor avea cu cine să voteze în mod
    asumat şi conştient, a spus liderul USR, Dan Barna. El s-a declarat convins că lista
    comună este cea mai bună pe care a propus-o, vreodată, România pentru
    europarlamentare.

    În capul ei se află Dacian Cioloş, fost comisar european
    pentru agricultură, aflat la prima candidatură. El a salutat prezenţa pe listă
    a multor tineri, din rîndul cărora viitorii eurodeputaţi USR – PLUS ar urma
    să-şi recruteze coechipierii. Îi urmează lui Cioloş doi foşti miniştri în
    guvernul său tehnocrat, Cristian Ghinea (USR) şi Dragoş Pîslaru (PLUS), precum
    şi franţuzoaica Clotilde Armand (USR), cea care s-a aflat la un pas de a
    câştiga primăria Sectorului 1 al Bucureştiului din partea USR. Fondatorii
    Alianţei USR – PLUS vor să transforme un eventual succes la europarlamentare în
    trambulină pentru scrutinul intern din 2020.

    Şi UDMR
    şi-a stabilit candidaţii pentru alegerile europene, urmând ca ordinea pe listă
    să fie aprobată de Consiliul Permanent al Uniunii, la începutul lunii martie. La
    Congresul UDMR din februarie va avea loc o dezbatere a candidaţilor, vor fi
    prezentate cele mai importante elemente ale programului electoral al Uniunii şi
    va fi lansată şi acţiunea de strângere a semnăturilor de susţinere a
    candidaţilor. Principalul partid al opoziţiei de dreapta,
    PNL, nu şi-a definitivat lista de candidaţi. Liderul liberal Ludovic Orban spune,
    însă, că mizează pe 10-12 locuri eligibile. În opinia sa, la ora actuală, singura forţă politică din
    România ce are capacitatea de a influenţa deciziile la nivel european în
    favoarea şi pentru interesele României este PNL, în primul rând pentru că face
    parte din cea mai puternică familie politică la nivel european, respectiv PPE.


    Nici
    PSD, numărul unu în coaliţia la guvernare, nu a decis pe cine va trimite să-l
    reprezinte în forul legislativ european. Pe termen scurt, omul forte al partidului,
    Liviu Dragnea, are de gestionat nemulţumirile pe care proiectul de buget le-a
    creat în rândul primarilor de municipii precum şi dezertările de parlamentari
    şi fragilizarea majorităţii. PRO România, formaţiunea care colectează
    dizidenţii din PSD, e condusă de fostul său coleg şi premier al României, Victor
    Ponta.

  • Efervescenţă pe scena politică

    Efervescenţă pe scena politică

    Social-democraţii
    vor să se adune în număr mare, pe 9 iunie, la Bucureşti, pentru a-şi proba
    coeziunea şi manifesta în stradă susţinerea pentru primul ministru Viorica
    Dăncilă şi programul de guvernare al coaliţiei PSD – ALDE. Este o idee mai
    veche pe care cel mai puternic partid de stânga simte că trebuie s-o pună în
    practică acum, când şefa executivului a devenit ţinta favorită a criticilor
    maliţioase venite dinspre preşedinte şi opoziţie. Klaus Iohannis i-a cerut,
    repetat, demisia doamnei Dăncilă, pe care o consideră incapabilă să conducă
    guvernul. Pasivul acesteia ar include, în principal, indecizia cu privire la
    soarta pensiilor administrate privat, ce riscă să afecteze investiţiile şi
    bursa şi, mai ales, girul dat unui memorandum guvernamental legat de posibila
    mutare a ambasadei României în Israel de la Tel Aviv la Ierusalim. O mutare
    neinspirată – spun analiştii de politică externă – prin care executivul ar fi derapat grav,
    intrând în zona de responsabilitate a preşedintelui şi periclitând poziţia
    consacrată a Bucureştiului de echilibru în conflictul israeliano-palestinian.
    De altfel, liderul PNL, de opoziţie, Ludovic Orban, a depus o plângere penală
    pe numele primului ministru, acuzând-o de înaltă trădare şi uzurpare de
    funcţie, pentru că ar fi girat respectivul memorandum secret. Nu doar
    preşedintelui şi opoziţiei de dreapta încearcă PSD să le dea o replică prin
    mitingul de pe 9 iunie.

    Pe lista neagră a partidului au intrat şi parlamentarii
    social-democraţi care au părăsit formaţiunea alegând Pro România, nou creata
    platformă politică a fostului lider PSD şi premier, Victor Ponta. Într-o postare pe Facebook, Organizaţia
    Bucureşti-Ilfov, cea mai puternică din ţară, decretează că dezertările unor
    colegi nu pot destabiliza coaliţia PSD – ALDE. Tentativele de confiscare a
    guvernului, ameninţările făcute de preşedintele Klaus Iohannis la adresa
    premierului, plângerea penală a liderului PNL, precum şi plecările din partid
    fac parte din planul nereuşit al statului paralel (adică presupuse forţe
    oculte care includ politicieni, procurori, servicii secrete) de a bloca reforma
    justiţiei şi realizarea programului de guvernare, se arată în mesaj. Peste 10
    parlamentari au trecut în tabăra lui Ponta, nemulţumiţi de ceea ce califică
    drept maniera autoritară, aproape discreţionară în care Liviu Dragnea conduce
    formaţiunea. Pro România şi-a lansat, luni, agenda, care porneşte de la ideea
    că marile partide tradiţionale au demonstrat
    că sunt incapabile structural să se schimbe şi să ţină pasul cu evoluţia
    societăţii. Ponta recunoaşte că a încercat să schimbe, el însuşi, un mare
    partid politic, dar a abandonat ideea, ceea ce a echivalat cu pierderea cursei
    prezidenţiale din 2014. Din acest motiv, un proiect tip start-up, mic, cu oameni
    mai puţini, cu resurse mici dar cu riscuri mari, poate să producă beneficii, e
    convins Ponta. Că e doar o răfuială cu fostul camarad Dragnea, cum cred
    observatorii sceptici ai scenei politice, sau că Pro România este un proiect
    interesant, de urmărit, al unui politician pe care eşecul l-a maturizat, se va
    vedea curând.

  • Partidele politice şi reglementarea securităţii naţionale

    Partidele politice şi reglementarea securităţii naţionale

    Tările europene, dar şi
    cele de pe alte continente par fragile în faţa ofensivei jihadiste care ia o
    tot mai mare amploare. Atacuri teroriste comise de smintiţi în numele religiei
    au lovit chiar in inima Europei, semânând panică şi nesiguranţă. Violenţele
    care au îndoliat Franţa, Belgia, Turcia, dar şi alte state pun într-o altă
    lumină măsurile care pot fi luate pentru a preveni comiterea altor atentate.

    Iată de ce preşedintele României, Klaus Iohannis, a convocat consultări cu
    partidele şi formaţiunile parlamentare pe tema legilor securităţii naţionale,
    dorind să obţină consensul acestora înainte de a fi organizate dezbateri
    publice pe această temă. Legislaţia în acest domeniu poate fi stabilă doar dacă
    este însuşită de cea mai mare parte a politicienilor şi are aprobarea
    societăţii civile, a punctat şeful statului.

    In urma consultărilor s-a convenit
    că vor exista două pachete de legi. Un prim pachet legislativ în domeniu va fi
    trimis de Guvern spre dezbatere Parlamentului în mai, în timp ce al doilea ar
    urma să fie elaborat în cadrul unei comisii parlamentare speciale. Preşedintele
    Klaus Iohannis a precizat că: Un prim pachet, care este format
    din trei legi, este în procedură avansată în guvern. Este vorba de îmbunătăţirea
    legii de combatere a terorismului, a doua lege este cea care clarifică situaţia
    cartelelor prepaid şi a treia este legea care se referă la securitatea
    informatică. Din discuţiile cu partidele am ajuns la concluzia că este fezabil
    să se încerce finalizarea acestor legi încă în această sesiune parlamentară. Al
    doilea pachet conţine legi care sunt cel puţin la fel de importante, dar nu
    sunt încă în faze atât de avansate.

    Partidele prezente la consultari au
    convenit că se impune o reformă legislativă în domeniul securităţii naţionale.
    Liderul social democraţilor, Liviu Dragnea, a anunţat că doi membri ai
    partidului au fost desemnaţi să participe la dezbaterile ce vizează noile legi: Vrem să fim proactivi, în aşa fel încât doi colegi de-ai
    noştri sunt dispuşi să participe efectiv şi la procesul de elaborare pe care
    Guvernul îl desfăşoară, acum, pentru aceste legi.

    La rândul lor, liberalii
    îşi doresc un echilibru între respectarea dreptului cetăţenilor la viaţă
    privată şi siguranţa naţională, a precizat copreşedintele PNL, Alina Gorghiu: Este nevoie de actualizarea legislaţiei. Această actualizare şi ajustare nu
    poate fi făcută la iniţiativa unui singur grup parlamentar. Am mai avut un
    eşec; de aceea, delegaţia PNL a agreat să participăm, alături de reprezentanţii
    celorlalte partide, în comisia care va genera noua legislaţie.

    Şeful statului a discutat cu reprezentanţii partidelor parlamentare şi despre un control parlamentar mai puternic, idee susţinută de liderul UNPR, Valeriu Steriu, potrivit căruia, în Legislativ este nevoie de o singură comisie care să controleze activitatea serviciilor de informaţii.