Tag: pasoptisti

  • Giuseppe Mazzini și românii

    Giuseppe Mazzini și românii

    România este o creație a ideilor
    din Europa occidentală din prima jumătate a secolului al 19-lea și a lobbyului dus
    de generația tinerilor politicieni români educați în Occident, așa-numiții
    pașoptiști. Ideile de națiune etnică, de unire într-un singur stat și de
    forma de guvernământ au avut cel mai mare impact asupra spiritului public
    român. Unul dintre cei mai influenți gânditori în spațiul public românesc a
    fost juristul și publicistul italian Giuseppe Mazzini (1805-1872), remarcabil
    exponent al Risorgimento, mișcarea de renaștere a Italiei din secolul al
    19-lea.


    Democrat
    radical, republican, revoluționar și luptător pentru unificarea Italiei,
    Mazzini s-a născut în timpul războaielor napoleoniene la Genova, a fost crescut
    și educat în spiritul ideilor iacobine ale Revoluției franceze. Una dintre
    ideile-forță ale spiritului revoluționar francez a fost moștenirea Romei antice
    la care Mazzini a aderat cu toată convingerea. La sfârșitul anilor 1820, el se
    alătură mișcării carbonare care lupta împotriva imperiilor multinaționale, mai
    ales împotriva Austriei. În 1831, Mazzini fondează societatea Tânăra Italie. În
    timpul revoluției din 1848, în organizarea căreia s-a implicat și care a proclamat
    republica, Mazzini a deținut cea mai înaltă poziție politică. Scrierile incisive
    ale revoluționarului italian au mobilizat o parte importantă a tinerilor
    intelectuali români din Muntenia mult mai percutant decât i-a mobilizat pe cei din
    Moldova. Ideea națiunii entice române, latinitatea și unirea celor două
    principate române au constituit axul central al programului revoluționar
    pașoptist român.


    Istoricul
    Remus Tanasă este autorul volumului Apostolul națiunii. Mazzini și nașterea
    României moderne
    în care este descrisă influența pe care revoluționarul italian
    a avut-o asupra spiritului românesc. Pașoptiștii români și-au însușit ideile
    mazziniene, le-au aplicat cazului românesc despre care au scris în presa
    occidentală, le-au adus și răspândit în cele două principate.

    O parte a elitelor române,
    tinerii pașoptiști, l-au descoperit pe Mazzini în anii 1830, înainte și în
    preajma primăverii popoarelor din 1848-1849. Mazzini a fost unul dintre cei
    trei triumviri ai celei de-a doua republici romane pentru o scurtă perioadă de
    câteva luni. Papa a fost alungat din Roma și Cetatea Eternă a fost guvernată de
    un triumvirat. Dintre cei trei, Mazzini era cel mai important, primus inter
    pares.


    Ideile
    lui Mazzini au câștigat adepți mai ales în Muntenia unde spiritul revoluționar
    era mai efervescent și unde mișcarea europeană a anului 1848 se soldase cu
    numirea unui guvern revoluționar. Remus Tanasă a spus ce nume mai importante
    ale pașoptismului român au fost vrăjite de cuvintele lui Mazzini, între ele și
    Nicolae Bălcescu.

    Primele două nume sunt Dumitru Brătianu, fratele mai
    mare al lui Ion C. Brătianu, și C. A. Rosetti. Dumitru Brătianu chiar s-a
    alăturat uneia dintre inițiativele lui Mazzini de la Londra, Comitetului Central
    Democratic European, care a existat între 1850 și 1853. Ideile lui Mazzini au
    încolțit în spațiul românesc mai târziu, după încheierea Războiului Crimeii din
    1856. Cel de-al doilea nume, C. A. Rosetti, a fost mult mai legat de Mazzini
    prin temperament, deși nu s-au întâlnit niciodată. Este unul dintre românii
    care au avut pe biroul de lucru portretul lui Mazzini până la moartea
    revoluționarului italian.


    Remus
    Tanasă a arătat cum s-au folosit românii de scrierile italianului.

    Mazzini a promovat mai multe
    idei controversate în epocă. Cea mai importantă pentru spațiul românesc și
    pentru pașoptiști a fost ideea de națiune. Mazzini a fost un promotor asiduu al
    ideii care făcea din națiune un subiect politic prin intermediul
    statului-națiune. Așa se face că una dintre poreclele lui Mazzini a fost aceea
    de apostol al națiunii. În perioada de după 1848 era nevoie ca românii să-și
    facă cunoscută apartenența, identitatea. Inclusiv Mazzini, până la 1848, era
    confuz cu privire la identitatea românilor. După 1848, pașoptiștii nu doar că
    au scris despre români în limbi de circulație europeană, dar și prin momentul
    revoluționar de la București au reușit să atragă atenția decidenților și
    diferitelor tabere revoluționare din Occident cu privire la identitatea latină
    a românilor.


    Republican
    convins, Giuseppe Mazzini s-a opus ideii de monarhie. Pașoptiștii români au
    înțeles că unele dintre ideile sale erau mult prea avansate pentru o societate
    politică europeană periferică, așa cum erau românii. Remus Tanasă.

    Pașoptiștii noștri bineînțeles
    că la început au fost și ei republicani. Însă și-au dat seama că într-o Europă
    a monarhiilor, ideea republicană nu putea avea câștig de cauză. Astfel că au
    dat prioritate ideii de națiune și de unitate națională a românilor, lăsând
    ideea de republică în plan secund. Paradoxal, Mazzini nu dorea și nu intenționa
    să renunțe la ideea de republică, în privința românilor l-a sfătuit pe Dumitru
    Brătianu să accepte și să poarte tratative cu oamenii de stat din Occident
    lăsând deoparte ideea de republică.


    Așa cum
    se întâmplă mereu, ideile politice își trăiesc perioada de glorie și mereu sunt
    supuse criticilor și reformulărilor. Către 1900, ideile mazziniene își pierd
    din influență în România, ele circulând ca moșteniri ale trecutului.


  • Pro Memoria: Femeile în revoluţia din 1848

    Pro Memoria: Femeile în revoluţia din 1848

    Revoluţiile au fost evenimente excepţionale în istorie, iar anul 1848 a fost unul cu totul special în istoria Europei. Epoca revoluţiilor moderne inspirate de Revoluţia franceză din 1789 poate fi rezumată prin cuvântul “emancipare”. În secolul al 19-lea, odată cu apariţia statului naţional, cuvântul-cheie a fost “modernizare” şi de el s-a legat întregul proiect de libertate economică, politică şi socială. Ţările Române, aflate de aproape 4 secole sub control otoman, au avut prima zvâcnire de eliberarea de sub turci în anul 1821. În 1848, revoluţia condusă de fiii elitelor europenizate la Paris, a fost o continuare logică a ideilor care animaseră modenirzarea.



    Anul 1848 în Principatele Române a scos pe scena istoriei şi câteva femei a căror prezenţă a avut o influenţă consistentă în formarea conştiinţei naţionale şi a modernizării. Una dintre cele mai prezente femei în revoluţie a fost considerată mult timp Ana Ipătescu. Istoricul Georgeta Penelea-Filitti a arătat care au fost meritele sale în tumultoasa vară a anului 1848 din Bucureşti.


    “Ana Ipătescu a fost una dintre doamnele care au coborât în stradă şi care au reuşit să dinamizeze populaţia Bucureştiului. Revoluţia a avut momente de succes şi momente de pierdere în sensul că, la un moment dat, guvernul provizoriu a fost arestat. Pe urmă, coloneii care arestaseră guvernul, au fost la rândul lor arestaţi. În toate mişcările de stradă, populaţia Bucureştiului care urmărea evenimentele şi care nu prea înţelegea ce se întâmpla, avea nevoie de un conducător, de un şef de cartier, să spunem aşa. Ana Ipătescu, soţia lui Grigore Ipătescu, a fost una dintre acele femei.”



    Dar figura feminină care a marcat cu adevărat spiritul revoluţionar paşoptist românesc a fost Mary Grant, de origine scoţiană, viitoarea soţie a politicianului şi publicistului Constantin A. Rosetti. Georgeta Penelea-Filitti a vorbit despre împrejurările în care Mary Grant a venit în Muntenia şi l-a cunoscut pe viitorul ei soţ.


    “Maria Rosetti, sosită ca guvernantă în familia Odobescu la Bucureşti, se căsătoreşte cu C.A. Rosetti. Trebuie să amintim de mişcarea mazziniană, din care soţii Rosetti făceau parte. Corespondenţa dintre cei doi soţi este încântătoare. Dincolo de cuvintele de tandreţe pe care le schimbă cei doi sunt şi multe chestiuni politice. Ei se adresau unul altuia cu formula “tovarăşe” şi “tovarişca”. Ei au călătorit foarte mult în străinătate, la un moment dat îşi botează un copil la Nisa, naşul fiind un cizmar. Îi dau un nume românesc, Mircea, dar îi dau şi un nume franţuzesc. Pe cizmar îl Charlemagne şi i-au dat şi fiului lor acest nume.”



    Efervescenţa spiritului public european ajunsese până în îndepărtatele Principate Române, iar dorinţa acerbă de eliberare cuprinsese toate clasele sociale. Asemenea altor rezidenţi străini, Maria Rosetti se implică puternic în susţinerea ideilor paşoptiste şi nici în urma înfrângerii revoluţiei nu renunţă la convingerile sale. Mai mult, Maria Rosetti devine întruparea revoluţiei române, chiar România în persoană. Pictorul Constantin Daniel Rosenthal pictează două tablouri celebre având-o pe ea drept model: “România revoluţionară” şi “România rupându-şi cătuşele”. Georgeta Penelea-Filitti.


    “Nu e singura străină care odată venită în Ţările Române se identifică cu idealurile poporului prin relaţiile pe care le-a avut în străinătate, prin pledoariile pe care le-a ţinut, prin ajutorul efectiv dat revoluţionarilor. Cei de la Bucureşti au fost urcaţi pe un vas prăpădit de pe Dunăre pentru a fi duşi în Imperiul otoman. Ea a alergat pe malul Dunării să încerce să ia legătura cu ei, dar n-a reuşit. Încet-încet, Maria Rosetti, a devenit un adevărat simbol al revoluţiei. Fiind prietenă cu pictorul Constantin Daniel Rosenthal el a pictat un tablou în care ea este reprezentată cu tricolorul în mâini, simbol al libertăţii şi al revoluţiei române.”



    Maria Rosetti continuă să se pună în serviciul ideilor modernizatoare deoarece emanciparea naţională avea mare nevoie de energia ei. Din nou, istoricul Georgeta Penelea-Filitti: “Ea a continuat să activeze şi după revoluţie. Revoluţionarii au fost exilaţi şi au dus o campanie de informare a Europei asupra realităţilor româneşti, unică în istoria românilor. Printre exilaţi s-a aflat şi C. A. Rosetti, soţul ei, care a lipsit până în jurul anului 1858. În acest răstimp, Maria Rosetti n-a stat degeaba. Pe lângă soţul ei care, odată revenit în ţară întemeiază unul dintre cele mai importante ziare ale spiritului public românesc, este vorba despre “Românul”, are la rândul ei un ziar care s-a numit “Mama şi copilul”.


    Această femeie a făcut timp de aproape o jumătate de secol educaţie. Este cuvântul-cheie care întăreşte şi personalizează un popor. Era vorba despre sfaturi date mamelor în privinţa creşterii copiilor, cum să-i educe. Spunea chiar cum să-i spele, aborda chestiuni de igienă, de relaţii civilizate între părinţi. Le spunea acestora din urmă să nu se certe în faţa copiilor, să fie blânzi, să le răspundă copiilor la toate întrebările chinuitoare pe care aceştia le pun la vârste mici. Răbdarea mamei era foarte importantă. În privinţa igienei, dacă la oraş era o pătură socială subţire, receptivă, la ţară lucrurile stăteau foarte prost din sărăcie, ignoranţă, superstiţie. Maria Rosetti, pe lângă ziarul pe care l-a scos, a făcut călătorii prin ţară încercând un fel de propagandă pentru creşterea copiilor deoarece educaţia însemna pregătirea din timp a societăţii viitoare. Se va spune că eforturile ei nu s-au prea văzut, dar ar fi fost şi mai rău dacă nu ar fi existat una ca ea. Ea nu a fost singură, au mai fost şi alte femei poate fi amintită şi Constanţa Dunca.”



    Femeile revoluţiei au fost la înălţimea timpurilor, asemenea bărbaţilor de stat. Ele au scris pagini de istorie atunci când obstacolele de tot felul păreau a fi de netrecut.