Tag: peisagistica

  • „Ecologiile grijii și îngrijirii”

    „Ecologiile grijii și îngrijirii”

    Ecologiile grijii și îngrijirii” este un eveniment de anvergură, cu tematică botanică, bazat pe o cercetare interdisciplinară în artă contemporană, arhitectură, peisagistică și horticultură.



    O colaborare amplă între artiști, horticultori și arhitecți fundamentează o expoziție de mari dimensiuni, împărțită între 3 galerii bucureștene, “Strata”, “Mobius” și “Leilei”. Nicolae Comănescu, Hortensia Mi Kafchin, Andreea Medar, Ana Maria Micu sau Roman Tolici se numără printre cei peste 30 de artiști care expun, în luna septembrie.



    Programul include două intervenții în Grădina Botanică Dimitrie Brândză” din București, alături de conferințe, ateliere și plimbări curatoriate de artista plastică şi organizatoarea Gabriela Mateescu, împreună cu cercetătoarele Valentina Iancu (arte vizuale), Eliza Yokina (arhitectură) și prof.univ.dr. Mihaela Georgescu (botanică).



    Expoziția este împărțită în 4 secțiuni, inspirate de cultura pop, cea populară, respectiv înțelegerea comună: plante utile, otrăvitoare, afrodisiace și ritualice.



    Am stat de vorbă despre evenimentele culturale cu organizatoarea Gabriela Mateescu.






    Curatoarea Valentina Iancu ne spune mai multe despre fiecare expoziţie.






    Eliza Yokina este arhitectă, dar este şi expozantă.






    Din partea Facultăţii de Horticultură ne-a povestit despre colaborarea oameni de ştiinţă — artişti, profesoara Vasilica Luchian.






    Una dintre artistele expozante este Ana Maria Micu. Am stat de vorbă despre expoziţie, dar şi despre planurule sale artistice.






    Miki Velciov este cunoscut ca land art artist. L-am întâlnit la Bucureşti, la Ecologiile grijii și îngrijirii”.






    Un alt artist important care a expus în cadul evenimentului este Roman Tolici.






    Continuăm seria artiştilor intervievaţi cu un alt nume important al artelor vizuale româneşti, Nicolae Comănescu.






    Ecologiile



    Livia Greaca este una dintre tinerele artiste vizuale care au expus. Livia de defineşte ca soft sculptor şi ne-a explicat ce a creat pentru expoziţii.






    Roberta Curcă este alergică la ambrozie. Şi a decis să expună publicului ambrozia, cu mijloace artistice!






    Dragoş Dogioiu este artist multimedia şi oferă publicului, pornind de la creaţiile artistului vizual Iulian Bisericaru, un film VR.






    Ecologiile



    Am discutat şi cu artista vizuală Diana Matilda Crişan despre ceea ce expune. Ea s-a întors în România după o experienţă de 3 ani la Paris.





  • Ecologiile grijii și îngrijirii

    Ecologiile grijii și îngrijirii

    În perioada 2 septembrie – 20 octombrie 2023 are loc în mai multe galerii de artă şi în Grădina Bortanică din Bucureşti proiectul multidisciplinar “Ecologiile grijii și îngrijirii”.



    Ecologiile grijii și îngrijirii” este un eveniment de anvergură, cu tematică botanică, bazat pe o cercetare interdisciplinară în artă contemporană, arhitectură, peisagistică și horticultură. O colaborare amplă între artiști, horticultori și arhitecți fundamentează o expoziție de mari dimensiuni, împărțită între trei galerii bucureștene.



    Nicolae Comănescu, Hortensia Mi Kafchin, Andreea Medar, Ana Maria Micu, Maria Balea, Roman Tolici, Marta Mattioli şi Ciprian Mureșan se numără printre cei 32 de artiști care expun, în luna septembrie, la Galeriile Strata, Mobius și Leilei. Programul include două intervenții în Grădina Botanică Dimitrie Brândză” din București, alături de conferințe, ateliere și plimbări curatoriate de artista vizuală Gabriela Mateescu, împreună cu cercetătoarele Valentina Iancu (arte vizuale), Eliza Yokina (arhitectură) și prof.univ.dr. Mihaela Georgescu (botanică).



    Expoziția este împărțită în 4 secțiuni, inspirate de cultura pop, cea populară, respectiv înțelegerea comună: plante utile, otrăvitoare, afrodisiace și ritualice.



    Ecologiile grijii și îngrijirii” pornește de la o serie de întrebări care vizează relația omului cu natura botanică, decelate din omonimia cuvântului grijă. Urmărind grija pentru plante, plantele folosite pentru îngrijire sau îngrijorarea în fața dezastrelor ecologice actuale, expoziția va introduce o perspectivă complexă asupra rolului florei în viața umană și invers. Fiecare secțiune a expoziției cuprinde plante vii și machete arhitecturale ale unor construcții folosite pentru creșterea și îngrijirea lor, precum și o serie de lucrări de artă contemporană care vorbesc polifonic și nuanțează subiectiv cercetarea botanică și arhitecturală.



    Proiectul este organizat de Asociația Nucleu 0000, în parteneriat cu Facultatea de Horticultură din București, Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București, şi este cofinanțat de AFCN.

  • Grădinari şi peisagişti străini în Ţările Române

    Grădinari şi peisagişti străini în Ţările Române

    La începutul reorientării de la Răsărit la Apus a civilizaţiei româneşti, multe domenii necesare modernizării şi apărute ca efect al ei erau insuficient dezvoltate sau lipseau cu desăvârşire. De aceea, domnitorii şi boierii din ţările române — Moldova şi Ţara Românească — au adus străinătate specialiştii care să suplinească aceste lipsuri. Pe lângă arhitecţi, medici, profesori sau ingineri, au venit şi grădinari peisagişti. Cea mai iubită grădină publică a Bucureştiului, Parcul Cişmigiu, este opera unor dintre aceşti peisagişti străini şi amenajarea sa a avut loc între a doua jumătate a anilor 1840, fiind inaugurat în 1954. Pe atunci, domnitorul Ţării Româneşti, Gheorghe Bibescu l-a chemat de la curtea imperială de la Viena pe grădinarul peisagist de origine germană Karl Friedrich Wilhem Meyer.



    Deşi destul de binecunoscut azi, Meyer nu a fost singurul străin care a lucrat la conceperea Cişmigiului, mai ales că el a şi murit la doar 38 de ani în 1852, aflăm de la peisagistul Alexandru Mexi. Acest parc, spre deosebire de grădina Kiseleff, va trece prin diferite etape de transformări, unele mai drastice, altele mai puţin drastice. Cele mai importante au fost făcute de Wilhelm Knechtel prin anii 1880, iar apoi cele mai cunoscute — care dau Cişmigiului înfăţişarea de astăzi — sunt cele realizate prin anii 1920 de către Friedrich Rebhun. Wilhelm Knechtel a mai lucrat în Ţara Românească şi la alte proiecte, printre altele la grădinile Castelului Peleş. El este autorul traseelor pietruite prin pădure. În secolul al XIX-lea şi la începutul secolului al XX-lea, vor lucra şi peisagişti de origine franceză cei mai cunoscuţi fiind Edouard Redont şi Emile Pinard. Cei doi au lucrat împreună la mai multe parcuri publice dintre care cel mai cunoscut este parcul Romanescu din Craiova. Ei au mai lucrat şi la Caracal, la actualul parc Constantin Poroineanu precum şi la mai multe grădini private din zona Argeş Muşcel. Iar Pinard a lucrat şi pe Valea Prahovei, în localitatea Floreşti, la Breaza şi la Buşteni.




    În secolul al XIX-lea, peste tot în lume, amenajarea grădinilor publice şi private se făcea predominant în stil englezesc pentru ca mai târziu, în secolul XX, să fie preferat stilul francez. În ţările române, însă, peisagiştii străini au introdus şi specificul local. Alexandru Mexi. Wilhelm Meyer, Wilhelm Knechtel şi Friedrich Rebhun şi alţii care veneau din spaţiul cultural de limbă germană au preluat o parte din specificităţile locale şi au căutat să le adapteze în grădinile din Ţara Românească şi din Moldova. În ceea ce-i priveşte pe grădinarii peisagişti francezi, lucrările lor sunt mult mai apropiate de ceea ce se proiecta în Franţa decât de specificul local. Redont a şi publicat o carte despre Parcul Bibescu — actualul parc Romanescu din Craiova — la scurtă vreme după ce acesta a fost inaugurat şi toate schiţele şi desenele din carte seamănă foarte bine cu cele incluse într-una din publicaţiile franceze foarte cunoscute în domeniu, în Europa. (…) Aveau, deci, un bagaj de cunoştinţe destul de mare şi încercau să aplice aproape fără ezitare principiile pe care le-au studiat.




    În a doua jumătate a secolului al XIX-lea când piaţa europeană era suprasaturată de arhitecţi şi grădinari peisagişti, cei stabiliţi în ţările române aveau ocazia nu doar să-şi facă meseria, dar să şi obţină venituri onorabile şi să se simtă bine în sânul unei societăţi care i-a primit cu căldură. Un exemplu e Friedrich Rebhun, care s-a adaptat foarte bine în Bucureşti, deşi iniţial, el considerase capitala României doar o haltă în drumul său prin Japonia, ne povesteşte Alexandru Mexi:



    În secolul al XX-lea, Friedrich Rebhun, care a ajuns prin 1910 în Bucureşti, — ultimele referinţe despre el apărând prin 1958 după aproape 50 de ani de aclimatizare” — în răstimpul petrecut aici a şi publicat multe materiale, inclusiv o carte unde făcea apel la specificul românesc sau la specificul unor oraşe. Ba chiar atunci s-a realizat un prim plan pentru actualul parc Herăstrău — la începutul anilor 1930 –, care trebuia să se numească Parcul Naţional. El a făcut o critică a plantelor aclimatizate acolo, susţinând că un parc naţional trebuia să aibă şi vegetaţie autohtonă, care are oricum mai bogată decât speciile exotice importate.


    Foarte multe din plantele care au fost aclimatizate atunci nu au rezistat în timp, altele da. De exemplu, în Cişmigiu, încă se păstrează câteva exemplare vechi de platani, dar şi de salcâmi japonezi. Câteva se mai păstrează şi la Peleş. Dar pe atunci era un joc de noroc, nu se ştia dacă aceste plante se vor adapta la condiţiile din diferitele oraşe ale României. Pentru că, în epocă, existau puţine pepiniere în spaţiul românesc, cele mai multe plante erau aduse din Austria şi din Italia. Se mai păstrează şi azi la Arhivele Naţionale, suficiente facturi, chitanţe şi liste de plante care erau aduse din pepiniere din spaţiul austriac sau italian.