Tag: pelerinaj

  • Sărbătoarea Sfântului Dimitrie, Izvorâtorul de Mir

    Sărbătoarea Sfântului Dimitrie, Izvorâtorul de Mir

    Creştinii ortodocşi (majoritari în România) şi greco-catolici îl sărbătoresc, sâmbătă, pe Sfântul Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, martir creştin din secolul al IV- lea, unul dintre cei mai cunoscuţi martiri creştini din primele secole. Fiu al guvernatorului Tesalonicului. Dimitrie a ajuns şi el guvernator şi din acea poziţie s-a opus manifestărilor păgâne care aveau loc cu ocazia unor victorii ale armatei romane.

    Arestat şi forţat să renunţe la creştinism, religie considerată periculoasă pentru unitatea imperiului, Dimitrie nu a cedat în ciuda torturilor şi a fost omorât. Biserica Sfântul Dimitrie din Tesalonic adăposteşte moaştele Sfântului Mare Mucenic Dimitrie, care este şi ocrotitorul oraşului.

    Aproape 259.352 de români îşi sărbătoresc onomastica pe 26 octombrie, la praznicul Sfântului Dimitrie, cel mai întâlnit fiind prenumele masculin Dumitru – aproape 219.000, conform datelor furnizate de Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

    La Catedrala Patriarhală din Bucureşti, mii de credincioşi participă la pelerinajul Sfântului Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureştiului şi ale Sfântului Lazăr, aduse din Cipru.

  • Retrospectiva săptămânii 22 – 28.10.2023

    Retrospectiva săptămânii 22 – 28.10.2023

    Summit




    Agenda
    preşedintelui României, Klaus Iohannis, a inclus, joi şi vineri, participarea
    la reuniunea Consiliului European şi la Summitul Euro în format extins,
    organizate la Bruxelles. Șeful statului a anunțat că România va rămâne un
    susţinător ferm al Ucrainei vecine, invadată de armata rusă, şi a pledat pentru
    continuarea sprijinului acordat de blocul comunitar Kievului, atât timp cât
    este nevoie. România, a mai spus președintele, susţine deschiderea până, la sfârşitul
    acestui an, a negocierilor de aderare la Uniunea Europeană cu Ucraina şi
    Republica Moldova, majoritar românofonă. Şi premierul Marcel Ciolacu a fost,
    joi, la Bruxelles, pentru a se întâlni cu comisarul european pentru
    transporturi, românca Adina Vălean, şi cu cel pentru afaceri economice şi vamă,
    italianul Paolo Gentiloni. Discuţiile cu reprezentanţii Comisiei au avut loc
    după ce guvernul de la Bucureşti a transmis proiectul de lege pentru sistemul
    public de pensii, parte din angajamentul asumat de România în cadrul Planului
    Național de Redresare și Reziliență.





    Salarii




    Guvernul
    Ciolacu a convenit cu sindicatele și patronatul noile valori ale salariilor
    minime în ramurile construcţii, agricultură şi industrie alimentară. Astfel,
    angajaţii din aceste domenii nu vor pierde bani atunci când vor fi obligaţi să
    plătească asigurările de sănătate, de care au fost scutiți până acum. Din
    partea patronatelor, Cristian Erbaşu afirmă că măsura era necesară, pentru a
    evita proliferarea muncii la negru sau la gri, precum şi pierderea forţei de
    muncă din construcţii, care este, oricum, insuficientă în raport cu nevoile
    pieței românești de profil.





    Ordonanță




    Guvernul de
    coaliție PSD-PNL susține că va continua să promoveze rigoarea în utilizarea banilor
    publici, cu scopul declarat de a reduce deficitul bugetar. Executivul a
    elaborat o nouă ordonanţă de urgenţă privind diminuarea cheltuielilor la
    sfârşit de an. Aceasta impune restricţii pentru instituţiile publice şi
    primării, inclusiv legate de organizarea de festivaluri şi competiţii.
    Ordonatorii de credite nu mai pot încheia angajamente legale pentru furnituri
    de birou, alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare sau
    reparaţii curente. Actul normativ prevede şi că plata drepturilor salariale
    câştigate în instanţă de angajaţii de la stat va fi amânată pentru 2024.
    Premierul social-democrat Ciolacu spune, totuși, că nimeni nu trebuie să se
    îngrijoreze, pentru că sunt suficiente fonduri la buget pentru plata salariilor
    şi a celorlalte cheltuieli la care statul s-a angajat. Iar pensiile vor fi
    indexate de la 1 ianuarie 2024 cu indicele inflaţiei, 13,5%. Noile măsuri
    decise de Executiv survin la scurt timp după ce datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat)
    relevă că Ungaria (6,6%) şi România (6,3) sunt ţările cu cel mai ridicat nivel
    al deficitului guvernamental dintre toate cele 27 de membre ale Uniunii.





    Moțiune




    Din opoziție,
    USR şi Forţa Dreptei (o dizidență liberală) acuză, într-o moțiune simplă împotriva
    ministrului PNL al Finanțelor, Marcel Boloş, că în mandatul acestuia
    cheltuielile au explodat. Conform iniţiatorilor moţiunii, pentru a strânge bani
    în vistieria guvernamentală, Boloş şi Ciolacu au ales să taie veniturile
    contribuabililor cu încă o rundă de creşteri de taxe şi au lovit în micii
    antreprenori. Ei ar fi ales un câştig financiar pe termen scurt în detrimentul
    stabilităţii şi prosperităţii pe termen lung. Moţiunea simplă va fi dezbătută
    luni, urmând ca votul să fie dat a doua zi – a decis Biroul permanent al
    Camerei Deputaţilor.





    Penali




    Senatul
    României a adoptat, în calitate de primă cameră sesizată, proiectul de lege
    iniţiat de Guvern, potrivit căruia cei pe care presa-i numește fugari primesc
    suplimentar până la trei ani de închisoare, dacă nu se prezintă pentru
    executarea pedepsei în termen de o săptămână de la condamnare. Ministrul
    liberal al Justiţiei, Alina Gorghiu, afirmă că această modificare descurajează
    sustragerea de la executarea unei pedepse definitive privative de libertate.
    România încearcă, încă, să-și recupereze din străinătate fostele VIP-uri fugite
    de teama pușcăriei, pentru fapte de corupție. Din Italia, ar urma să revină
    acasă, ca să intre după gratii, însăși fosta șefă a DIICOT (Parchetul
    antimafia), Alina Bica, precum și președintele social-democrat al Consiliului
    Județean Neamț (nord-est), Ionel Arsene. Din Grecia – fostul primar de stânga
    al Bucureștiului, medicul-vedetă Sorin Oprescu. Din Serbia – afaceristul și
    politicianul Sebastian Ghiță, fost membru al comisiei parlamentare de control
    asupra activității SRI.





    Pelerinaj




    Zeci de mii
    de creștini ortodocși au trecut, în ultima săptămână, ca în fiecare an, pe la
    racla cu moaştele Sfântului Dimitrie cel Nou, considerat ocrotitorul
    Bucureştiului și sărbătorit pe data de 27 octombrie. În ajun, pe 26, a fost
    celebrat Sfântul Dimitrie Izvorătorul de Mir, ale cărui moaşte au fost aduse,
    marţi, din Grecia. Până duminică inclusiv, credincioşii se pot închina atât la
    moaştele acestora, cât şi la cele ale Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena şi
    ale Sfântului Ierarh Nectarie, aşezate în baldachinul special amenajat în
    curtea Catedralei Patriarhale din Capitală. La recensământul populației de anul
    trecut din România, 85,3% dintre persoanele care și-au declarat religia – și
    implicit, notează media, dintre plătitorii de taxe și impozite – au spus că
    sunt creștini ortodocși. 4,5% s-au declarat de religie romano-catolică, 3,0% de
    religie reformată și 2,5 procente penticostali. Numărul persoanelor care s-au
    declarat atei sau fără religie e în jur de 0,3 la sută.


  • Creştinii ortodocşi îl sărbătoresc astăzi pe Sfântul Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureştiului

    Creştinii ortodocşi îl sărbătoresc astăzi pe Sfântul Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureştiului

    Creştinii ortodocşi îl sărbătoresc astăzi pe Sfântul Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureştiului. Pe Dealul Mitropoliei continuă pelerinajul la moaştele sale, care se găsesc în Catedrala Patriarhală, alături de care au fost aduse racla Sfintei Muceniţe Filofteia de la Curtea de Argeş şi moaştele Sfântului Ierarh Dionisie din Basarabia.

    Sfântul Dimitrie cel Nou, cunoscut şi drept Basarabov, a fost un
    călugăr care a trăit la sud de Dunăre, în Bulgaria, la Ruse, în secolul al
    XIII-a lea. Cioban în tinereţe, el s-a retras, la un moment dat, într-o mănăstire din apropiere. Şi-a ales ca și chilie o peșteră pe malul râului Lom. Nu se știe cât a trăit acolo; a fost găsit după moarte, printr-o minune. Călugărul s-a arătat în
    visul unei tinere bolnave şi i-a indicat locul unde va fi găsit. I-a spus că,
    dacă se va atinge de trupul său, se va vindeca. Sătenii au săpat în locul
    indicat şi au găsit trupul întreg al Sfântului Dimitrie Basarabov.

    Moaştele sale au ajuns la Bucureşti în anul 1774, în timpul războiului
    ruso-turc. De atunci, este ocrotitorul spiritual al Capitalei şi al provinciei
    istorice din sudul României, Muntenia. Racla cu moaştele Cuviosului Dimitrie este scoasă, în fiecare an, în procesiune pe străzile Bucureştiului şi aşezată într-un baldachin special amenajat lângă Catedrala Patriarhală.

  • Cel mai mare pelerinaj ortodox din România

    Cel mai mare pelerinaj ortodox din România

    Toate religiile lumii – fie islam, iudaism budism sau hinduism – au cel puţin un mare pelerinaj al lor. Cât despre creştinism, acesta abundă în astfel de manifestări ale credinţei. Ierusalim, Roma, Santiago de Compostela, Lourdes sau Muntele Athos sunt doar câteva din renumitele locuri de pelerinaj ale lumii creştine. În România, majoritar ortodoxă, sezonul anual al celor mai importante pelerinaje se deschide, în fiecare an în luna octombrie, cu cel de la Iași, din inima Moldovei. Mega-fenomen deopotrivă religios şi social, la pelerinaj iau parte sute de mii de oameni care merg să se închine la racla cu moaștele Sfintei Parascheva, ocrotitoare a acestei regiuni din estul României. Anul acesta, râvna și bucuria credincioșilor sunt duble. Timp de doi ani, din cauza pandemiei, ei nu au fost lăsați sau nu au vrut să mai călătorească atât de mult şi atât de departe pe cât și-ar fi dorit. Or, în acestă toamnă, este prima oară după doi ani când pelerinajul de la Iași are loc în buna tradiție de dinainte de apariția covidului, de aceea bucuria de a participa a pelerinilor este cu atât mai mare.

    Dacă în pelerinajul catolic, tributul pe care un om îl plăteşte sacrului este geografic – merge foarte mult pe jos, în ortodoxie, pelerinajele au alte trăsături comune : oamenii stau la coadă (la Iași, pe kilometri întregi, cronometrați în zeci de ore de așteptare) și, odată ajunși la racla cu moaștele Sfintei Parascheva, i se închină și o ating, într-un contact direct și intim cu sacrul pe care îl înmagazinează. Pelerini sunt de toate vârstele, sunt femei și bărbați, de toate condițiile sociale, majoritatea din România, dar veniți și de peste hotare. De la pelerinul idilic dintr-un cătun îndepărtat, până la cel foarte sofisticat dintr-un mare oraș, paleta participanților este foarte largă. Pentru unii din spectatorii de pe margine ai fenomenului, pelerinajele sunt anacronisme ale post-modernității.

    Potrivit cercetătorilor în domeniu, a existat mereu o stigmatizare a pelerinilor și asta nu s-a inventat nici în România, nici în vremurile noastre. De remarcat, însă, că, în istoria milenară a ortodoxiei românești, pelerinajele sub forma unui rând lung de așteptare sunt o practică religioasă relativ recentă. Au apărut la sfârșitul anilor ʹ90, după căderea comunismului, când, în locul unui sistem prăbușit, oamenii au simțit nevoia să pună ceva care să dea sens și direcție existenței lor. Or, pelerinajele au reușit să îndeplinească această misiune cu mult succes pentru mulți dintre cetățenii acestei țări. După pelerinajul de la Iași, care se va încheia imediat după 14 octombrie, vor urma alte câteva la București. Să le amintim, apoi, și pe cele de la Cernica, din apropierea Capitalei, de la Nicula, din inima Transilvaniei, sau de la Curtea de Argeș, din sudul României.


  • Pelerin în secolul 21

    Pelerin în secolul 21

    Nu există religie a lumii – că este budism, hinduism, islam ori iudaism – care să nu aibă cel puţin un mare pelerinaj al ei. Cât despre creştinism, acesta abundă în astfel de manifestări ale credinţei. Ierusalim, Roma, Santiago de Compostela, Lourdes, Grecia cu ale sale Meteora, Eghina, Nea Makri, Evia sau Munte Athos sunt doar câteva din renumitele locuri de pelerinaj ale lumii creştine.



    În România, majoritar ortodoxă, sezonul anual al celor mai importante pelerinaje s-a încheiat, prilej pentru a sta de vorbă despre acest mega-fenomen deopotrivă religios şi social, la care iau parte zeci, poate, sute de mii de oameni, cu Mirel Bănică – cercetător ştiinţific ȋn domeniul socioantropologiei religiilor din cadrul Academiei Române. L-am rugat, pentru început, să treacă în revistă cele mai importante pelerinaje românești:



    ʺFiecare pelerin – iar printre ascultătorii dumneavoastră sunt convins că sunt mulţi care au fost în pelerinaj – are propria lui preferinţă. Avem voie să spunem asta, nu suntem teologi, oamenii iubesc mai mult un sfânt decât altul, au propria lor chimie. Dar încerc, totuşi, o mică clasificare. Cele mai importante pelerinaje ar fi cel de la Iaşi şi cele de la Bucureşti, care, în anii buni, înainte de Covid, adunau zeci, sute de mii de oameni. După aceea, mai este pelerinajul de la Nicula, care este pelerinajul Ardealului. Mai sunt pelerinajele locale, dar foarte cunoscute, cum ar fi cele de la Curtea de Argeş – la Sfânta Filofteia, pelerinajul de la mânăstirea Cernica – la Sfântul Calinic şi un pelerinaj relativ nou pe harta României, are cam zece-doisprezece ani, nu mai mult, este cel legat de locul special de la Prislop, unde se află mormântul părintelui Arsenie Boca



    În pelerinajul catolic, tributul pe care un pelerin îl plăteşte sacrului este geografic – merge foarte mult pe jos: este cazul, de pildă, al celebrului Camino către Santiago de Compostela. În ortodoxie, lucrurile sunt diferite. Deși nu există două pelerinaje identice, toate au câteva trăsături comune pe care le punctează cercetătorul Mirel Bănică:



    ʺCeea ce face specificul pelerinajului ortodox este acel rând lung de aşteptare în care oamenii se înscriu şi aşteaptă. Unele rânduri sunt mai scurte, altele sunt mai lungi. Eu, personal, am aşteptat cel mai mult la Iaşi, prin 2015-2016, circa 20 de ore. Ca orice pelerin, sunt orgolios, pelerinilor le-a plăcut, dintotdeauna, să se laude puţin. N-ar trebui să o facă, dar le-a plăcut să se laude cu realizările lor! O a doua caracteristică tipică pentru religia ortodoxă şi poate tipică pentru pelerinajele din România este contactul intim şi foarte direct cu sacrul înmagazinat în raclele sfinţilor, în icoana de la Nicula sau în jurul mormântului părintelui Arsenie Boca, de la Prislop. Tocmai această intimitate a sacrului, faptul că pelerinul ortodox are tendinţa de a atinge, de a înmagazina sacrul, de a fi în apropierea lui, de a fi într-un contact foarte intim cu generatorul de sacru a adus şi mari probleme în pandemie, pentru că, trăind în această epocă specială, ciudată şi neobişnuită, contactul dintre oameni, contactul cu obiectele sacre ridică probleme şi e foarte criticat de foarte multe ori



    Pandemia a bulversat modul de desfăşurare al pelerinajelor – în vremuri ʹnormaleʹ, furnicare de oameni, o mare de garduri de protecție și numeroase forțe de ordine, cât vezi cu ochii tonete la care se vând obiecte de cult și nu numai, pe fundalul sonor al rugăciunilor și cântărilor bizantine ce se revarsă din biserică, grație stațiilor de amplificare, totul … sub lupa scrutătoare a presei. Pandemia a bulversat și bazinul de recrutare al pelerinilor: oamenii nu au mai vrut sau nu au mai putut să călătorească atât de mult şi atât de departe pe cât și-ar fi dorit. Dar cine sunt participanții? Pelerinul român este, adesea și în mod peiorativ, asociat cu o femeie, în principal, în vârstă, provenind din mediul rural și în cel mai bun caz cu studii primare. Pe cine a întâlnit Mirel Bănică la coadă, la pelerinaj?



    ʺVedeţi, timpul trece nemilos de repede, în cartea pe care am scris-o despre fenomenul pelerinajelor în 2014-2015, sunt, deja, cinci-şase ani de atunci, Nevoia de miracol. Fenomenul pelerinajelor în România contemporană, apărută la Polirom şi reeditată între timp, mi-am pus şi atunci întrebarea ʹtotuşi, putem trasa un portret-robot al pelerinului? putem face lucrul ăsta? putem spune iată, el e pelerinul?ʹ Ei, spre mirarea unora, mai ales a celor care nu iubesc pelerinajele din multiple motive pe care nu le detaliez aici, paleta pelerinului este destul de largă. Am întâlnit, desigur, acel pelerin idilic de la ţară, care încă îşi mai ia merindele în desagă şi mănâncă fericit o bucată de mămăligă cu brânză şi ceapă, nu idealizez!, e adevărul!, dar am întâlnit şi – am spus-o şi în carte, o spun şi acum, pe calea undelor – pelerini foarte sofisticaţi, îmbrăcaţi cu cele mai tari haine de munte, de trekking, de protecţie de ploaie, de vânt, care veniseră în rând ca şi cum ar fi vrut să cucerească Himalaya şi care vedeau asta ca pe un exerciţiu de dezvoltare personală. Şi ăsta este un semn de secularizare în spiritul veacurilor pe care le trăim!ʺ



    Pentru unii din spectatorii de pe margine ai fenomenului, pelerinajele sunt anacronisme ale vremurilor post-moderne pe care le traversăm. A existat mereu o stigmatizare a pelerinilor și asta nu s-a inventat nici în România, nici în vremurile noastre – spune cercetătorul științific din cadrul Academiei Române, Mirel Bănică:



    ʺE vorba, aici, de un marker, de un semn foarte clar și net al secularizării care se manifestă din ce în ce mai puternic și în societatea noastră, secularizare, adică pierderea treptată a ideii religioase din societate, a unei anumite stări de spirit, a unei anumite religiozități. Și este normal să fie așa, pentru că suntem la mai bine de treizeci de ani de la căderea comunismului, îmbătrânim, Europa îmbătrânește și ea și ne înscriem încet, dar sigur pe anumite drumuri, cărări bine bătătorite ale secularizării din Europa occidentală. Toți acei tineri care au strigat și poate vor continua să strige ʺvrem spitale, nu catedraleʺ au partea lor de adevăr și, când spun asta, la ce mă refer? Sunt prima generație etică din istoria României. Și, când spun generație etică, spun că sunt crescuți într-un spirit al muncii, într-un cult al eficienței, într-un cult al profesiunii bine făcute, care nu mai înțeleg intervenția divină în viața omului, nu mai văd rolul anumitor practici, inclusiv pelerinajele, pentru a putea trăi bine, frumos, corect etc. Să nu uităm un lucru și asta cred că trebuie reamintit mai ales celor mai tineri că pelerinajele sub forma unui rând lung de așteptare, așa cum le cunoaștem acum, sunt, totuși, o practică religioasă relativ recentă în istoria milenară a ortodoxiei românești. Ele au apărut la sfârșitul anilor 90. Până atunci, existau, dar erau foarte localizate, erau de o foarte mică anvergură. Nu întâmplător au apărut atunci, după căderea comunismului, pentru că oamenii au simțit nevoia să pună ceva în locul unui sistem care s-a prăbușit, ceva care să le dea sens și direcție existenței. Și cred că pelerinajele au reușit, de atunci, până acum, să îndeplinească această misiune cu mult succes pentru mulți dintre cetățenii acestei țări.



    Pentru mulți români, pelerinajele sunt un necesar medicament spiritual, mai ales în vremuri de criză sanitară majoră asemenea celei pe care o traversăm. Până când, însă, pelerinajul, așa cum îl știu ei, va reveni la normalitatea de dinaintea pandemiei, o soluție – spune cercetătorul Mirel Bănică – ar fi un mai asiduu pelerinaj interior, e drept, infinit mai greu de realizat.




  • Ceremonii şi pelerinaje în România

    Ceremonii şi pelerinaje în România

    Marcată pe 15 august, Adormirea Maicii Domnului sau
    Sfânta Marie Mare este una dintre cele mai mari sărbători ale creștinătății. În
    România, majoritar ortodoxă, pelerinajele la mănăstiri din țară sunt, cu
    această ocazie, o constantă. Numeroși credincioși ortodocşi s-au strâns,
    potrivit tradiţiei, la mănăstirea Nicula, din județul Cluj, iar cei
    greco-catolici au mers la mănăstirea Surorilor Maicii Domnului din Cluj-Napoca.
    Mii de credincioşi de diferite confesiuni au fost prezenți şi la Bazilica Maria
    Radna, din judeţul Arad, unde slujba a fost oficiată în mai multe limbi
    – română, maghiară, germană şi croată.

    Sfânta Maria este şi ocrotitoarea
    marinarilor, astfel că, tot pe 15 august, se sărbătorește Ziua Marinei Române
    și a Forțelor Navale în porturile și orașele de la Marea Neagră și de la Dunăre,
    prilej cu care sunt organizate ceremonii militare și religioase. Duminică, Ziua Marinei a fost marcată, în Portul Militar
    Constanţa, printr-o ceremonie aniversară la care a participat şi
    preşedintele Klaus Iohannis. Din cauza pandemiei de COVID-19, publicul nu a
    avut acces, iar spectacolul pe mare, pregătit de Forţele Navale Române, s-a
    rezumat, în acest an, la o defilare a navelor de luptă, pe care constănţenii şi
    turiştii aflaţi pe litoral au putut-o urmări de pe ţărm. La parada din acest an condusă de Fregata Mărăşeşti,
    cea mai mare navă militară construită vreodată în România, au participat nave
    din flota militară română, nave ale ministerului de Interne, dar şi o fregată
    din Turcia. De asemenea, parada a fost survolată de avioane din România, Marea
    Britanie şi Statele Unite. Şeful
    statului, Klaus Iohannis, a
    trecut în revistă Garda de Onoare, alcătuită din militari români, britanici şi
    americani. El a recompensat, totodată, cu distincţii Flotila 56 Freegate şi
    Direcţia Hidrografică Maritimă, pentru modul exemplar în care şi-au desfăşurat
    activitatea.

    Preşedintele le-a mulţumit marinarilor români pentru sacrificiile
    lor de zi cu zi, precum şi familiilor acestora care îi susţin. Klaus Iohannis a
    afirmat că rolul Marinei Române este crucial în contextul în care regiunea
    Mării Negre a căpătat, în ultimii ani, un rol semnificativ geostrategic ca
    frontieră externă a Uniunii Europene şi ca membră a NATO. Securitatea
    naţională şi siguranţa cetăţenilor români sunt vectorii prioritari care
    ghidează atât poziţionarea noastră strategică, cât şi efortul Armatei Românieiˮ
    ,
    a adăugat șeful statului. Acesta a punctat că o armată modernă înseamnă o
    armată cu forţe navale bine instruite, dotate cu tehnică de ultimă generaţie şi
    capabile să răspundă cu succes oricăror provocăriˮ. Preşedintele Klaus Iohannis
    a menţionat că, în ultimul an, s-au făcut progrese relevante în înzestrarea
    Forţelor Navale, inclusiv prin demararea programului de retehnologizare a
    apărării de coastă, pentru care au fost semnate, în aprilie, documentele
    necesare derulării acordului interguvernamental de achiziţie dintre România şi
    Statele Unite.


  • Între Săptămâna Patimilor şi Pesah

    Între Săptămâna Patimilor şi Pesah

    Credincioşii ortodocşi şi catolici din întreaga lume, inclusiv din România, au intrat în Săptămâna Patimilor, care se încheie cu Învierea Mântuitorului. Denumită şi Săptămâna Mare, această perioadă aminteşte de suferinţele lui Iisus Hristos şi împrejurările condamnării sale la moarte, răstignirea pe cruce, moartea şi îngroparea. Toate aceste momente sunt rememorate în biserici în slujbe speciale, numite denii.



    În aceste zile, credincioşii ţin post şi îşi pregătesc casa pentru marea sărbătoare a Învierii din noaptea de sâmbătă spre duminică, atunci când vor merge la biserică, pentru a lua lumină. Tradiţional, Săptămâna Patimilor este prefaţată de Florii, cea mai importantă sărbătoare care vesteşte Paştele, rememorând intrarea lui Iisus în Ierusalim. La Bucureşti, de Florii, aproximativ patru mii de preoţi şi credincioşi ortodocşi (majoritari) au participat la un pelerinaj.



    Procesiunea s-a desfăşurat pe traseul dintre Mănăstirea “Radu Vodă” şi Catedrala Patriarhală, unde pelerinii au fost întâmpinaţi chiar de Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (majoritară), Daniel. După ce a rostit o rugăciune de binecuvântare, Patriarhul Daniel a vorbit, în cuvântul de învăţătură, despre importanţa pelerinajului creştin. ”Pelerinajul înseamnă mărturisirea în public a credinţei, este o manifestare a dragostei creştine şi reprezintă comuniunea, dar şi o binecuvântare pentru fiecare oraş în care se desfăşoară”, a spus Patriarhul. Pelerinajul de florii — a apreciat el – înseamnă speranţă, înseamnă ieşirea din egoismul vieţii individuale. Este o chemare spre a identifica comunitatea creştină”.



    Procesiuni de Florii au fost organizate în toate eparhiile Bisericii Ortodoxe Romane din ţară şi din străinătate. De asemenea, peste două mii de credincioşi romano-catolici au participat, tot la Bucureşti, la procesiunea organizată de Arhiepiscopia Romano-Catolică Bucureşti, în timpul căreia a fost citit mesajul Papei Francisc. Pelerinajul a început la Biserica franceză “Sacre Coeur” şi s-a încheiat la Catedrala “Sfântul Iosif”, cu celebrarea Liturghiei de Florii, prezidată de Arhiepiscopul mitropolit Ioan Robu.



    Anul acesta, pe 20 aprilie, creştinii ortodocşi şi catolici vor sarbători împreună Paştele, prin care este marcat un eveniment fundamental al creştinismului – învierea lui Iisus Hristos, în a treia zi după răstignirea sa. La rându-le, evreii, incluisv cei din Romania celebrează de luni, timp de opt zile, Pesah-ul, prin care aminteşte de eliberarea israelienilor din robia egipteană.