Tag: Perla Carpatilor

  • Sinaia, Drumul Regelui

    Sinaia, Drumul Regelui


    Astăzi vă invităm la Sinaia, staţiune situată la circa 120 km nord de Bucureşti. Când spunem Sinaia, spunem “Perla Carpaţilor” sau cea mai veche staţiune pentru sporturi de iarnă din România, pentru că încă de la începutul secolului trecut, aici se desfăşurau competiţii de bob sau schi. Sau reşedinţa de vară a regilor României moderne, aici Principele Carol I, ales domn al României în 1866, a hotărât construirea unui castel într-un loc retras și pitoresc pe valea râului Peleș, de unde și numele castelului inaugurat oficial în 1883.



    Recent însă am descoperit în Sinaia o zonă de drumeţie deosebită: Poteca Regală, amenajată din piatră cubică şi balustrade din lemn, pe timpul lui Carol I, care şerpuieşte prin pădure. Traseul porneşte din zona parcului Dimitrie Ghica din Sinaia, după treptele care urcă pieptiş din faţa gării, continuă în serpentine pe strada Furnica, trece de Mănăstirea Sinaia, urmează drumul către Cota 1400 şi se desprinde la dreapta, marcaj bandă albastră, după Centrul de pregătire al Jandarmilor Montani. Drumeţia durează o oră – o oră şi jumătate şi îşi poartă vizitatorii, domol, către Poiana Regală sau Stâna Regală, numită astăzi Poiana Stânii, o pajişte alpină situată la 1270 de metri. Primăvara, pajiştea este plină de brânduşe, ghiocei şi lalele sălbatice, care se adaugă unicităţii date de priveliştea excepţională asupra masivului Bucegilor şi către abruptul Caraimanului. Aici se ţineau serbări câmpeneşti, la care participau şi înalţii oaspeţi ai regilor României cărora le erau astfel prezentate tradiţiile, obiceiurile, oamenii locului şi mâncărurile specifice. Zona a fost extrem de iubită şi de Regina Maria care a construit în pădurea de aici, în 1897, pe când era doar tânăra principesă Maria a României, o casă construită în copaci, “Cuibului Prinţesei”. Construcţia i-a fost încredinţată arhitectului regal, André Lecomte du Noüy, ajutat de Karel Líman, arhitectul castelului Peleș. Întreaga construcție a fost terminată în patru luni, era alcătuită din trei încăperi, un balcon larg și o galerie care se întindea de-a lungul unei laturi. Inaugurarea s-a făcut în iulie 1898. Construcția a rezistat până după Primul Război Mondial, când s-a prăbușit în timpul unei furtuni violente.



    În imediata apropiere a pajiştei, unde există şi o cabană, sunt şi stâncile Franz Joseph, uşor de recunoscut după amenajarea cu paltforme, scări şi balustrade. Stânca principală, aflată la 1299 metri altitudine, poartă numele împăratului Austro-Ungariei la dorinţa lui Carol I. Franz Joseph a vizitat Sinaia în 1896, făcând o mulţime de fotografii cu acel prilej, fiind impresionat de frumuseţea şi bogăţia Peleşului. Se pare că însuşi regele Carol I a venit aici cu împăratul pentru a-i arăta sălbăticia şi măreţia zonei. În vârful stâncii este amenajat unul dintre cele mai frumoase puncte de belvedere de pe Valea Prahovei. De aici poate fi observată întreaga vale, între Poiana Ţapului şi Sinaia. Alexandra are 38 de ani, a fost de curând pe acest drum cu un grup de prieteni şi ne-a povestit: Track: “Am ajuns la Poiana Stânii şi era soare, pajiştea era plină, plină de ghiocei şi am fost la stâncile lui Franz Joseph şi am văzut priveliştea, de sus, de deasupra lumii. Însă cred că ce mi-a plăcut cel mai mult a fost drumul în sine, fiindcă era presărat cu tot felul de copaci, care mai de care mai năstruşnici. Unii păreau să aibă nişte expresii deosebite, alţii aveau ciuperci care semănau cu nişte căsuţe de pitici şi pădurea era o lume cu totul şi cu totul fermecată. Şi în mintea mea s-au legat poveşti. A fost o experienţă deosebită.”



    Traseul poate fi continuat către Cascada Urlătoarea, trecând prin Poiana Ţapului, urmând marcajul cu punct albastru. Pe aici obişnuiau să se plimbe călare regele Carol I şi, mai târziu, Regina Maria. Cascada Urlatoarea se află la o altitudine de 1100 metri, pe pârâul Urlătoarea, în Munții Bucegi, iar traseul este accesibil tot timpul anului, fiind unul dintre cele mai uşoare trasee din zonă. Este una dintre cele mai frumoase şi spectaculoase căderi de apă din România, având o înălțime de 15 metri.




  • Sinaia

    Sinaia

    Astăzi ne oprim la Sinaia,
    Perla Carpaţilor, cum mai este numită, situată la circa 120 km nord de Bucureşti,
    pe cursul superior al râului Prahova, la poalele Munţilor Bucegi. Localitatea
    s-a dezvoltat începând din 1695, când boierul Mihai Cantacuzino, impresionat de
    ceea ce a văzut într-un pelerinaj la Ierusalim, s-a hotarât ca, la întoarcerea
    în (statul feudal) Ţara Românească, să construiască o mănăstire care să poarte
    numele Muntelui Sinai: Mănăstirea Sinaia. Cu trecerea anilor, în jurul acestei
    mănăstiri s-a dezvoltat localitatea care i-a preluat numele.


    În 1875 a fost pusă piatra de
    temelie a castelului Peleş, care este astăzi simbolul oraşului Sinaia. Este
    obiectivul care îi face pe 90% dintre turişti să aleagă să viziteze Sinaia,
    după cum am aflat de la Florin Burgui, ghid de turism, cel care subliniat ce
    apreciază străinii aici: Istorie, arhitectură, interior, exterior,
    poveşti, legende, situaţii de viaţă mai puţin fericite. Pentru ei este foarte
    important să descopere într-un colţ retras al Europei un castel deosebit, un
    element de arhitectură unic, pentru că regele Carol I a dorit să aibă un castel
    unic şi a refuzat foarte multe proiecte care i-au fost prezentate şi sunt
    impresionaţi în momentul în care intră în castel să vadă toată combinaţia de
    lemn, arme, picturi, marmură, sticlă de Murano, absolut tot ce le poate veni în
    minte când intră într-un castel, de la tehnologie germană în acoperişul
    retractabil, energie electrică, lift, carpete, saloane inspirate din diverse
    zone ale lumii.


    Elaborarea planurilor iniţiale
    ale castelului Peleş i-au fost încredinţate arhitectului Wilhelm von Doderer
    (1825-1900), profesor la Technische Hochschule din Viena, care a înaintat
    suveranului trei variante de proiecte arhitectonice, inspirate din arhitectura
    castelelor renascentiste franceze de pe valea Loirei, ca şi de stilul
    edificiilor vieneze de pe Ringstrasse. Dar proiectele au fost respinse de către
    Carol I în 1876, iar conducerea lucrărilor a fost încredinţată arhitectului
    german, Johannes Schultz, care a elaborat planurile castelului în prima sa fază
    de construcţie (1879 – 1883). Clădirea cu aspect de chalet elveţian, compusă
    din două etaje propusă de Schultz, era decorată la exterior în stil german,
    Fachwerk. În anul 1884 este instalată reţeaua electrică, castelul dispunând de
    un grup electrogen propriu, iar la 1897 este construită centrala electrică. În
    1890, este construită Sala Maură, după proiecte atribuite arhitectului francez,
    Émile André Lecomte du Noüy. În anul 1894, la conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman (1860?-
    1928), sub coordonarea căruia, sunt amenajate cele mai multe dintre încăperi.
    Apar astfel Capela reginei Elisabeta, Apartamentele principeselor, Galeria de
    marmură, Sala de concerte, Sala mică de muzică şi Baia reginei. În 1906 este
    înălţat turnul central al castelului, unde un an mai târziu a fost montat
    ceasul cu trei cadrane, creaţie a Fabricii de ceasuri de turn a Curţii regale
    din Bavaria, Johann Mannhardt. Sala de teatru adaptată şi proiecţiilor
    cinematografice, sălile de arme, Sala Florentină, Sala de şah şi Sala de
    biliard, terasa cu busturi de împăraţi romani sunt alte atracţii ale
    castelului.


    În vecinătatea Castelului Peleş
    se găseşte Castelul Pelişor, cu arhitectură în stilul renaşterii germane, cu
    turlele acoperite cu ţiglă smălţuită în culori vii şi 70 de camere decorate
    artistic, astăzi cu piese originale, dar şi replici, pentru a recrea atmosfera
    anilor 1900. Florin Burgui ne-a recomandat să ne oprim şi în parcul din faţa
    cazinoului, construit în 1909 – 1910, pentru a vedea o bancă realizată pe
    vremea lui Carol I. Şi tot el ne-a atras atenţia asupra unui obiectiv mai nou
    apărut: Tot în Sinaia putem vizita muzeul trenuleţelor, un muzeu mai nou
    deschis în gara Sinaia, unde sunt foarte multe trenuleţe în miniatură, sunt 300
    de metri de linie de cale ferată, 150 de vagoane şi 70 de locomotive.



    În speranţa că v-am convins să petreceţi câteva zile
    la Sinaia, vă promitem şi data viitoare o nouă destinaţie!