Tag: permis de conducere digital

  • Pachetul Siguranță Rutieră

    Pachetul Siguranță Rutieră

    Comisia
    Europeană a prezentat un pachet de propuneri de modernizare a normelor privind
    permisele de conducere, precum și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea
    normelor de circulație la nivel transfrontalier. Propunerile survin în
    condițiile în care, în 2022, peste 20 de mii de persoane și-au pierdut viața pe
    drumurile din UE, majoritatea victimelor fiind pietoni, bicicliști și
    utilizatori de scutere și motociclete.

    Între altele, noile norme
    vor permite tinerilor conducători auto să dobândească experiență prin
    intermediul unui sistem de conducere acompaniată – începând cu vârsta de 17
    ani, tinerii vor putea învăța să conducă și vor putea obține un permis
    de conducere. Va exista o perioadă de test de doi ani și o regulă cu toleranță
    zero pentru conducere sub influența alcoolului. Comisia vrea, de asemenea, să
    reducă la 17 ani vârsta pentru șoferii categoriei C, șoferii de camioane,
    pentru a face sectorul mai atrăgător pentru tineri.

    De asemenea, pentru a
    simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia
    propune introducerea unui permis
    de conducere digital, în premieră mondială. Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor
    fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online. În aceeași ordine de idei, pentru cetățenii din țări din afara UE cu standarde
    comparabile de siguranță rutieră va fi mai ușor să își schimbe permisul de
    conducere cu unul comunitar.

    Comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean a
    făcut mai multe precizări:

    Mulți dintre dumneavoastră probabil aveți un permis de conducere în
    portofel și sunteți gata să-l arătați dacă sunteți opriți în timp ce conduceți.
    Una dintre directivele adoptate astăzi va pune, însă, această bucată de plastic
    în trecutul nostru, pentru că vom trece la un permis de conducere digital, care
    acționează la nivel transfrontalier în UE. Într-un viitor nu chiar așa de
    îndepărtat, veți avea permisul de conducere pe telefon sau pe un alt dispozitiv
    digital, însă veți putea solicita și versiunea fizică, dacă doriți. În special
    pentru generația tânără permisul de conducere digital este extrem de
    convenient. Directiva va simplifica și facilita procedurile administrative
    legate de emiterea permiselor de conducere fizice. Prin această inițiativă vrem
    să și actualizăm procedurile pentru obținerea permisului de conducere. Propunem
    ca testele privind aptitudiunile de conducere să se axeze pe factorii de risc
    și pe percepția pericolelor legate de noi forme de mobilitate și noi alți
    utilizatori ai spațiului rutier. Pachetul nostru aduce propuneri pentru a
    consolida aplicarea și pentru a reduce impunitatea în cazul infracțiunilor
    rutiere. În prezent,
    peste 40% din infracțiunile comise de cineva care locuiește într-o altă țară
    decât cea în care s-a produs incidentul se finalizează fără sancțiuni. Fie
    pentru că persoana nu a putut fi identificată, fie pentru că nu s-a aplicat
    sancțiunea. Propunerea de astăzi rezolvă această problemă, promovând cooperarea
    transfrontalieră. Cei care conduc periculos nu trebuie să scape de sancțiuni.

    Potrivit Comisiei, noile norme
    vor îmbunătăți siguranța pentru toți participanții la trafic și vor ajuta
    Uniunea să își realizeze Viziunea zero – fără decese pe drumurile
    din UE până în 2050. De asemenea, ele vor pregăti mai bine conducătorii auto
    pentru vehiculele cu emisii zero și pentru conducerea pe drumurile urbane,
    alături de un număr tot mai mare de biciclete și vehicule cu două roți, precum
    și de pietoni.


  • Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE

    Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE

    Comisia a prezentat, săptămâna trecută, propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga Uniune, precum și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea normelor de circulație la nivel transfrontalier. Anul trecut, peste 20 000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din Uniunea Europeană, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete.

    Noile norme vor îmbunătăți siguranța pentru toți participanții la trafic și vor ajuta Uniunea să își realizeze Viziunea zero – fără decese pe drumurile comunitare până în 2050. Acestea vor pregăti mai bine conducătorii auto pentru vehiculele cu emisii zero și pentru conducerea pe drumurile urbane, alături de un număr tot mai mare de biciclete și vehicule cu două roți, precum și de pietoni. Tinerii vor putea obţine permis auto de la 17 ani şi vor putea conduce însoţiţi. De la 18 ani vor putea lucra ca șoferi profesioniști la firmele care vor permite acest lucru. Comisia mai propune introducerea unei perioade de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători după trecerea examenului auto și o normă de toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului.

    Între măsuri se mai numără o evaluare mai bine direcționată a aptitudinii din punct de vedere medical, luând în considerare progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul.

    Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, în premieră mondială. Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online. În aceeași ordine de idei, pentru cetățenii din țări din afara Uniunii Europene cu standarde comparabile de siguranță rutieră va fi mai ușor să își schimbe permisul de conducere cu unul comunitar.

    Aceste propuneri vor fi acum examinate de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.


  • CE propune noi norme privind permisele de conducere

    CE propune noi norme privind permisele de conducere


    Comisia Europeană vine cu o propunere unică la nivel mondial, introducerea unui permis de conducere digital pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între cele 27 de state membre UE. Prin această inițiativă, Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online, susține Executivul european. În același timp, cetățenii sosiți din țări aflate în afara spațiului comunitar, dar care au standarde comparabile de siguranță rutieră, vor putea să își schimbe permisul mai ușor.



    Propunerea privind permisele de conducere este inclusă într-un set de noi norme menite să îmbunătățească siguranța pentru participanții la trafic și să aducă Uniunea mai aproape de Viziunea zero – decese pe drumurile din UE până în 2050. Potrivita datelor oficiale, peste 20.000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE anul trecut, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete. Numărul deceselor este într-o vizibilă scădere de la aproape 30.000 de decese în 2010. România continuă să aibă cea mai mare rată a deceselor produse în accidente rutiere, cu 93 de morți la un milion de locuitori, dublu față de media europeană.



    O altă noutate este accesul la volan al minorilor cu un an înainte de majorat. Comisia propune ca tinerii șoferi să să dobândească experiență prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată de la vârsta de 17 ani și să primească permisul de conducere pentru autoturisme și camioane. Odată ce au împlinit 18 ani, aceștia vor putea să conducă singuri și să acceseze locurile de muncă pentru șoferi profesioniști, o măsură ce abordează lipsa actuală de conducători auto.



    Comisia Europeană mai propune ca tinerii șoferi să fie supuși unei perioade de probă de cel puțin doi ani după trecerea testului și toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului. “Chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8 % din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani, se arată în comunicatul Executivului comunitar.



    Totodată, conducătorii auto vor avea o pregătire mai bună cu privire la prezența utilizatorilor vulnerabili pe șosea din perioada formării și testării. Astfel, ceilalți participanți la trafic din zonele urbane – pietoni, bicicliști, utilizatorii de scutere electrice și biciclete electrice vor fi mai în siguranță.



    Un alt aspect vizat de noile norme ale Comisiei este decăderea din drepturi a conducătorilor auto cu efect la nivelul întregii Uniuni. Potrivit legislației europene aflate acum în vigoare, atunci când o infracțiune gravă duce la o interdicție de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE dacă conducătorul auto a comis infracțiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere. Astfel, va fi creat un nou sistem care ca va permite decăderea din drepturi a unui conducător auto pe tot teritoriul UE atunci când săvârșește o infracțiune rutieră sancționată cu interdicția de a conduce autovehicule.



    Propunerea se referă la infracțiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și cauzarea de decese sau vătămări corporale grave ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație, după cum mai menționează Comisia Europeană.