Tag: piata interna

  • Concurența loială și combaterea importurilor necontrolate în UE

    Concurența loială și combaterea importurilor necontrolate în UE

    Obiectivul principal al normelor UE în materie de concurență este de a asigura buna funcționare a pieței interne a UE. Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) urmărește să prevină cazurile de restrângere și denaturare a concurenței, cum ar fi situațiile de abuz de poziție dominantă, acordurile anticoncurențiale și fuziunile și achizițiile care reduc concurența.

     

    Deasemenea, ajutoarele de stat sunt interzise atunci când conduc la denaturări ale concurenței, însă pot fi, în anumite cazuri, autorizate. Comisia Europeană monitorizează și investighează practicile anticoncurențiale, fuziunile și ajutoarele de stat pentru a asigura condiții de concurență echitabile pentru întreprinderile din UE, garantând, în același timp, oferte suficiente și prețuri decente pentru consumatori.

     

    Europarlamentarul român, Maria Grapini  a pledat în Parlamentul European  pentru concurența loială și combaterea importurilor necontrolate cantitativ, calitativ și valoric.

     

    “Piața internă este inima Uniunii Europene, este platforma, ați numit-o în toate felurile. Da, este ca și la o casă, baza, fundația. Dar nu este important numai fundația, este important cum construim. De aceea cred că este bine să ne gândim acum, la 30 de ani, cum să modernizăm piața internă, cum să facem să fie puternică în competiția globală, cum putem să facem ca acele drepturi consfințite în tratat, libera circulația lucrătorilor și libera circulația mărfurilor să existe.

    N-am să folosesc termenul de piață unică pe care l-ați folosit. Pentru că, din punctul meu de vedere, ca român, nu este o piață unică.Este o piață internă, dar nu este o piață unică. De aceea sper ca Suedia să aibă ambiția să unească cele două segmente fragmentate acum, piața Schengen și non-Schengen. Și mai cred că este foarte important cum apărăm, cum protejăm piața internă.

    De aceea cred că ar trebui, Comisia, să prezentați un raport de punere în aplicarea Directivei privind practicele neloiale. Pentru că știm bine că avem încă probleme cu importuri din țări, terțe, care creează o concurență neloială producătorilor și apoi și o siguranță pentru protecția consumatorului. Cred că toți avem obligația, statele membre, Comisia, Consiliul, Parlamentul și până la urmă și cetățenii să protejăm piața internă pentru că este bine pentru toată lumea.”

     

  • Măsuri de protecție în domeniul energetic pentru consumatorii vulnerabili

    Măsuri de protecție în domeniul energetic pentru consumatorii vulnerabili

    În sectorul energetic, finalizarea pieței interne a UE necesită mai multe etape: eliminarea numeroaselor obstacole și bariere în calea comerțului, alinierea politicilor fiscale și de stabilire a prețurilor la norme și standarde și punerea în aplicare a reglementărilor de mediu și de siguranță. Obiectivul este de a asigura o piață funcțională, cu acces echitabil, protecție ridicată a consumatorilor și niveluri suficiente de interconectare și capacitate de producție.

    Parlamentul a subliniat, de asemenea, importanța unei viziuni europene comune asupra investițiilor pe termen mediu; o mai bună cooperare între autoritățile de reglementare, țările UE și operatorii de sisteme de transport și un proces solid de armonizare a condițiilor de acces la rețea.

    La inițiativa Parlamentului European, s-a acordat o importanță deosebită creșterii drepturilor consumatorilor în domenii precum protecția clienților vulnerabili, sărăcia energetică, protecția împotriva deconectărilor și furnizorii de ultimă instanță.

    La finele lunii mai, în plenul Parlamentului European, europarlamentarul român, Maria Grapini a susținut vehement ideea că toate politicile europene trebuie să țină cont de oameni. Maria Grapini a declarat că politicile energetice și de mediu trebuie făcute cu măsuri de protecție a consumatorilor vulnerabili.

     

    “Strategia energetică nu trebuie să fie nici de stânga, nici de dreapta, nici în Uniunea Europeană, nici în statele membre. Politicile energetice și măsurile trebuie să fie pentru oameni. Eu sunt îngrijorată și întreb de ce discutăm și trecem de cinci, șase luni în inventar problemele crizei energetice și nu găsim măsurile să le aplicăm.

    Vedem că astăzi dezbatem și abia în octombrie se va vota. În octombrie s-ar putea să fie frig, cum stau oamenii. Se va întâmpla ca și în situația crizei COVID să nu răspundă nimeni. Dacă vor fi copii, vor fi bătrâni care mor în camera, în casă că nu au încălzire? Deci sunt soluții. Eu cred că nu trebuie să amânăm și să găsim soluții corecte.

    Dacă cetățenii nu pot plăti facturile datorită crizei energetice, nici pe cele la gaze, la energie , acordați bani să își pună panouri solare, găsiți soluții concrete, pentru că așa vor cădea și întreprinderile mici și mijlocii și industria din Uniunea Europeană și vom avea o criză umanitară.”

  • Cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor

    Cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor

    Pe 14 martie în Parlamentul European au fost adoptate amendamentele eurodeputaţilor la propunerea de directivă privind cerinţele de accesibilitate aplicabile produselor şi serviciilor. Scopul directivei este de a contribui la buna funcționare a pieței interne, prin apropierea actelor cu putere de lege și a actelor administrative ale statelor membre și prin îmbunătăţirea liberei circulații a anumitor produse și servicii accesibile. Acest lucru va spori disponibilitatea și va îmbunătăți accesibilitatea și latura practică a informațiilor privind produsele și serviciile accesibile pe piața internă.

    Directiva privind cerinţele de accesibilitate aplicabile produselor şi serviciilor respectă drepturile fundamentale și principiile recunoscute în special de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. De ce este nevoie de o directivă referitoare la cerinţele de accesibilitate aplicabile produselor şi serviciilor în Uniunea Europeană aflăm de la Neven Mimica, membru al Comisiei Europene:

    Actul european privind accesibilitatea este o inițiativă-cheie a agendei sociale a Comisiei. În decembrie 2015 am prezentat o propunere ambițioasă. Acesta a oferit o abordare coordonată la nivelul Uniunii Europene pentru punerea în aplicare a obligațiilor Convenției ONU privind accesibilitatea. Ea sa bazat pe forța deplină a pieței noastre interne. Prin Actul european privind accesibilitatea, am stabilit cea mai mare piață mondială pentru produse și servicii accesibile. Condițiile de concurență echitabile pe care le-am creat sunt bune pentru afacerile europene. Aceasta va spori disponibilitatea și accesibilitatea produselor și serviciilor accesibile. Acest lucru va permite celor 80 de milioane de persoane cu dizabilități, inclusiv multe persoane în vârstă, să participe în societate și pe piața muncii pe o bază egală cu celelalte. Actul european privind accesibilitatea va acoperi o gamă largă de produse și servicii, cum ar fi telefoanele, calculatoarele, terminalele de plată sau terminalele de self-service, serviciile bancare, comunicațiile electronice, inclusiv numărul de urgență 112, accesul la serviciile media audiovizuale, e-book-uri, comerțul electronic și unele elemente ale serviciilor de transport.


  • TELVERDE-SOLVIT protejează drepturile europene ale românilor

    TELVERDE-SOLVIT protejează drepturile europene ale românilor

    0800 672 507 – apel gratuit​



    Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, a anunțat lansarea, începând cu 16 august 2017, a serviciului telefonic gratuit TELVERDE-SOLVIT, un instrument menit să soluţioneze, pe cale informală şi cu celeritate, problemele generate de aplicarea necorespunzătoare a legislaţiei europene privind piaţa internă.



    Numărul 0800 672 507 poate fi apelat, gratuit, din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă, de luni până vineri, în intervalul orar 09:00 — 16:00, ora României.




    Democratizarea accesului la informațiile de interes public, pe teme europene, reprezintă o componentă prioritară a mandatului meu. Prin lansarea acestei linii telefonice gratuite, ne dorim să arătăm că cetățenii români sunt protejați și că reacționăm atunci când există orice semnal că ei sunt trataţi incorect. TELVERDE-SOLVIT vine în întâmpinarea persoanelor fizice şi juridice ale căror drepturi dobândite prin calitatea de cetăţean al Uniunii Europene au fost încălcate într-un alt stat membru“, a declarat Victor Negrescu.



    SOLVIT – serviciu gratuit cu rol de intermediar



    SOLVIT îndeplineşte rolul de intermediar şi se ocupă de problemele transfrontaliere între o întreprindere sau un cetăţean, pe de o parte, şi o autoritate publică, pe de alta, acolo unde există posibilitatea ca legislaţia comunitară să fi fost aplicată în mod necorespunzător. Termenul de soluționare a cererilor în cadrul SOLVIT este de zece săptămâni, iar serviciul este gratuit.



    “SOLVIT le reamintește autorităților în cauză care sunt drepturile încălcate și colaborează cu acestea pentru a rezolva problema. În sfera de competențe SOLVIT intră recunoaşterea calificărilor profesionale și a diplomelor în alte state membre, calcularea pensiilor și a indemnizațiilor de șomaj, înmatricularea autovehiculelor și permisele de conducere, obținerea permiselor de ședere, accesul la educație sau circulația capitalurilor și rambursările de TVA”, a explicat ministrul delegat pentru Afaceri Europene.



    SOLVIT – Mecanismul de funcţionare



    SOLVIT reprezintă un mecanism creat și coordonat de Comisia Europeană în domeniul pieței interne, care funcţionează pe baza cooperării dintre cele 31 de centre constituite în cadrul administraţiilor publice ale statelor membre ale Uniunii Europene şi ale celorlalte trei state aparţinând Spaţiului Economic European (Norvegia, Islanda şi Liechtenstein). Aceste centre formează reţeaua SOLVIT si sunt conectate prin intermediul unei baze de date online, aflată sub coordonarea şi supravegherea Comisiei Europene.


    Fiecare plângere este gestionată de două centre SOLVIT: cel de origine (centrul SOLVIT fie din statul membru de cetățenie sau de stabilire, fie din statul membru care deține o legătură administrativă cât mai strânsă cu petentul) și cel responsabil (centrul SOLVIT din statul membru în care se află autoritatea publică care a încălcat legislația UE). Pe de altă parte, SOLVIT nu poate rezolva litigii între două firme sau problemele întâmpinate în calitate de consumator, dar nici nu gestionează plângeri la adresa instituţiilor Uniunii Europene.


    În 2016, SOLVIT s-a ocupat, la nivelul Uniunii Europene, de 2.414 cazuri. Centrele sale au lucrat în medie 59 de zile pentru gestionarea unui caz și au soluționat 89% din petiţii.