Tag: piata online

  • Verificarea dezinformării ecologice online

    Verificarea dezinformării ecologice online

    Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor
    au publicat rezultatele unei
    verificări minuţioase a site-urilor web. Scopul acestei verificări a fost
    identificarea încălcărilor legislaţiei Uniunii Europene în materie de protecţie
    a consumatorilor. În cadrul acestei verificări s-a analizat folosirea
    mențiunii ecologic în diverse sectoare de activitate. Comisia a constatat că
    există o dezinformare ecologică pe site-urile online şi că, de foarte multe ori
    folosirea menţiunii ecologic nu este întemeiată pe dovezi.



    Cu: Ștefan Turcu,
    şeful Biroului de Presă al Reprezentanţei Comisiei Europene în România şi Paul
    Anghel, director general Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor.


  • Protecția consumatorului pe piața digitală

    Protecția consumatorului pe piața digitală

    Evoluțiile de pe piața digitală impun actualizarea constantă a normelor
    Uniunii Europene pentru protecția consumatorilor, iar criza pandemică actuală
    reprezintă un motiv în plus de atenție a Bruxelles-ului în această direcție. În
    ianuarie, normele au fost actualizate, noul pachet de măsuri fiind construit
    pentru a asigura o mai mare transparență a piețelor online.


    Va deveni mai clar dacă produsele
    sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false
    vor fi interzise. Vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de
    preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze
    consumatorii cu privire la criteriile de clasificare
    , se menționa în
    comunicatul prin care Comisia Europeană saluta măsurile.


    Un alt atuu al noile
    norme este acela de a consolida, în același timp, drepturile consumatorilor
    prin asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale
    neloiale. Iar încălcarea la scară largă a normelor poate însemna, pentru o
    companie, o amendă de 4% din cifra de afaceri anuală. Doi ani, începând din
    ianuarie 2020, au fost prevăzuți pentru ca statele membre să transpună
    directiva în legislaţia naţională. Acum, odată cu apariția crizei pandemice a
    devenit și mai acută nevoia unei protecții pentru consumatori.


    Am vorbit despre
    toate acestea cu eurodeputatul
    Maria Grapini: Din păcate, în criză există această tentație de a crește,
    să zic așa, înșelătoria, ca să nu fugim de cuvinte, și inducerea în eroare a
    consumatorilor. Noi avem directive pentru protecția consumatorului, însă vrem
    să întărim mai ales protecția consumatorului pe piața digitală. Pentru că am
    constatat că aceste cumpărături online au început să crească – și în România a
    crescut procentul de achiziții online.

    Aici am găsit cele mai multe
    neconformități și cele mai multe obstacole pentru consumator pentru a-și
    recupera banii sau pentru a înlocui produsul în situația în care produsul nu
    este conform. Și, de aceea, ne-am gândit noi, comisia responsabilă din partea
    Parlamentului, să propunem Comisiei întărirea prin măsuri severe, pentru
    sancționarea celor care înșală consumatorii, fie prin inducerea în eroare a
    consumatorului privind calitatea produsului, sigur calitatea este legată și de
    preț, dar aici vorbim și de securitate, pentru că anumite produse țin de
    securitatea consumatorului. Fie că vorbim aici de produse alimentare, dar și de
    îmbrăcăminte, nu mai spun acum de echipamentele sanitare și medicamente,
    substanțele de igienizare, de spălare, de dezinfectare. Sunt măsuri bune din
    partea colegilor, contează să fie consumatorul în siguranță și să crească
    responsabilitatea furnizorului de servicii și de produse, indiferent din ce
    țară vine.


    Eurodeputatul Maria Grapini insistă, în același timp, asupra necesității
    ca cetățenii europeni să-și cunoască foarte bine drepturile și să reacționeze
    atunci când un drept le este încălcat:


    Eu cred
    că aici mai avem nevoie, și mai ales la români mă refer, mai avem nevoie de
    foarte multă politică de informare la nivel național pentru consumator, pentru
    a-și cunoaște drepturile. Și, pe de altă parte, să creștem cultura asta în
    rândul cetățenilor români, cultura de a reacționa la încălcarea unui drept al
    lor. Deci, dacă produsul nu este conform de multe ori abandonăm, zicem eee, e
    complicat, nu … Nu! Acele reclamații de neconformitate trebuie făcute. Și
    trebuie să existe campanii de informare a consumatorilor, să știe care sunt
    procedurile, pentru că noi la nivel european am creat această rețea a
    autorităților naționale pentru protecția consumatorului exact din acest motiv.
    Noi am lăsat la latitudinea consumatorului, consumatorul să decidă dacă vrea
    reparație, banii înapoi sau înlocuirea produsului – trei variante.


  • Noul regulament european pentru protecţia consumatorilor

    Noul regulament european pentru protecţia consumatorilor

    Noile
    norme vor spori protecţia consumatorilor în lumea digitală vor consolida
    drepturile acestora prin acordarea de compensații pentru victimele practicilor
    comerciale neloiale și de sancțiuni
    pentru companiile care nu le respectă.

    Comisarul european pentru Justiţie, Didier
    Reynders a salutat nouă legislaţie, deoarece stabileşte standarde cu adevărat
    europene de protecţie a consumatorilor. Noile norme vor spori protecţia
    consumatorilor în lumea digitală, a spus oficialul european, care le-a
    caracterizat ca fiind un avertisment puternic transmis comercianţilor care ar
    trebui să respecte aceste norme, nu să le ocolească. Normele vor asigura, printre altele, o mai
    mare transparență a piețelor online: va deveni mai clar dacă produsele sunt
    vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi
    interzise, informează
    Comisia Europeană. În plus, vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals
    reduceri de preț, iar site-urile de comparare a prețurilor vor trebui să
    informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare.

    Despre
    avantajele aplicării noilor norme ne vorbeşte Dumitru Fornea, reprezentantul
    României în Comitetul Economic şi Social European (CESE): Era de mult aşteptat un asemenea cadru
    pentru că evoluţiile acestea tehnologice din zona vânzărilor online creau
    foarte multe probleme în ceea ce priveşte respectarea drepturilor
    consumatorilor. Un aspect important este transparenţa în pieţele online. A doua
    chestiune – drepturile pentru serviciile digitale gratuite. Sunt foarte multe
    servicii oferite in mediul online în care ţi se spune că este gratuit
    dar de fapt ţi se utilizează datele în scopuri
    comerciale şi atunci tu nu aveai nici un mijloc să te adresezi acestor companii
    şi să-ţi valorifici drepturile tale, ori acum există în această directivă, un cadru, poţi să reziliezi contractul în 14
    zile. Clasificarea ofertelor – de multe ori când cumperi un produs sau îl
    vinzi, ţi se dă o clasificare, un aşa numit ranking, şi de multe ori
    clasificarea nu corespunde cu aşteptările consumatorilor. Ranking-ul online, de
    multe ori, este falsificat pentru că sunt însăşi comercianţii care îşi clasează
    mai bine produsele deşi ei nu au cumpărat niciodată acel produs, ei doar îl
    vând. Si în aceste condiţii este foarte important să ştim cine face acea
    recenzie.

    Noile
    norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin asigurarea de
    compensații pentru victimele practicilor comerciale neloiale și prin aplicarea
    de sancțiuni în cazul unor situații de prejudiciu colectiv care afectează
    consumatorii din întreaga UE.

    Cu alte detalii, Dumitru Fornea: Sunt instrumente mai puternice pentru
    aplicarea drepturilor consumatorilor şi aici vorbim de compensaţiile
    individuale, ori de câte ori apar situaţii de nemulţumire justificată, şi
    penalităţile pentru companiile care nu respectă regimul transfrontalier, şi vorbeam de acele produse vândute sub acelaşi brand, la diverse preţuri
    şi diverse calităţi, caz în care vor exista penalităţi de până la 4% din cifra
    de afaceri sau 2 milioane de euro.

    Statele membre au la dispoziţie doi ani să transpună directiva în legislația lor
    națională pentru a se asigura că toţi consumatorii din UE beneficiază de măsuri
    de protecție mai solide.