Tag: pictor

  • O elevă a lui Matisse: pictorița Nina Arbore

    O elevă a lui Matisse: pictorița Nina Arbore

    Frumos pictată în stil neobizantin, Biserica Sfântul Ilie din Sinaia este un monument de artă care își datorează celebritatea  lui Nina Arbore, unul dintre ultimii elevi ai școlii de pictură a maestrului francez, Henri Matisse, cunoscut și pentru tabloul ”La Blouse Roumaine”. În Biserică, tablourile Regelui Carol II și Mihai au fost vandalizate în perioada comunistă și refăcute după Revoluția română din 1989.

     

  • Pictorul Dorin Creţu din Franţa

    Pictorul Dorin Creţu din Franţa

    Pictorul Dorin Creţu, din Franţa, a fost distins cu Premiul pentru Diaspora la Gala Premiilor Uniunii Artiştilor Plastici din România, recent organizată la Muzeul de Artă din Timişoara:




  • Ziua Universală a Iei, la Centrul Cultural UNESCO ”Mihai Eminescu”

    Ziua Universală a Iei, la Centrul Cultural UNESCO ”Mihai Eminescu”

    Ambasada Republicii Moldova la București a organizat, în colaborare cu Centrul Cultural UNESCO ”Mihai Eminescu” din București, un eveniment cultural cu titlul ”Tradițional românesc”, dedicat Zilei Universale a Iei sărbătorită la 24 iunie.



    Evenimentul a inclus o expoziție de pictură care a reunit lucrări semnate de 9 artiști vizuali din Republica Moldova și de 4 din România, un recital al renumitei interprete Ozana Barabancea și o expoziție de costume naționale și cămăși cu altiță din Republica Moldova și România.



    Am stat de vorbă cu pictorul Vitalie Butescu, originar din Republica Moldova.






    Dincolo de picturi, de costumele naţionale şi de vestitele cămăşi cu altiţă, publicul a putut admira, în premieră, un bust de bronz al lui Eminescu. Cel care l-a adus pe Mihai Eminescu la Centrul Cultural UNESCO ”Mihai Eminescu” din București este sculptorul din Republica Moldova Pavel Obreja.






    Am discutat la vernisaj şi cu pictoriţa Maria Jardă, din România, pe care am întrebat-o ce lucrări are în expoziţie.






    Un alt interlocutor a fost pictorul Eugen Gorean, din Republica Moldova.






    Artistul vizual Dmitri Murahovschi, din Republica Moldova, a expus, de asemenea, în cadrul ”Tradițional românesc”.




  • Constantin Flondor, co-fondator al grupărilor 111, Sigma şi Prolog

    Constantin Flondor, co-fondator al grupărilor 111, Sigma şi Prolog

    Constantin Flondor, artistul născut la Cernăuţi, care trăieşte la Timişoara, co-fondator al grupărilor de referinţă pentru arta românească 111, Sigma şi Prolog, decorat cu Ordinul Meritul Cultural, distins cu Premiul Academiei Române, fost profesor şi decan al Facultăţii de Artă de la Universitatea de Vest din Timişoara, fost profesor invitat la Sommerakademie Beratzhausen din Germania. Refugiat în anii `40 împreună cu familia din calea ruşilor la Bucureşti, Constantin Flondor este descendent, pe linie paternă, al lui Iancu cavaler de Flondor, care a avut un rol important în Unirea Bucovinei cu Regatul României din 1918, iar pe linie maternă – al lui Nicolai Ivasiuc, pictor bucovinean onorat de ucrainieni.



  • Dorin Creţu din Franţa

    Dorin Creţu din Franţa

    Dorin Creţu, pictor român originar din Braşov, care trăieşte la Paris.



  • Pauza Mare 18.02.2022

    Pauza Mare 18.02.2022

    Cu invitatul emisiunii, pictorul bucovinean Mihail Gavril, explorăm astăzi două lumi artistice: “Hotarul văzut şi cel nevăzut”, dar şi alte forme de întruchipare estetică>




  • Ioan Măric: “Nașterea Domnului”

    Ioan Măric: “Nașterea Domnului”

    Cel mai
    important pictor naiv din România, Ioan Măric,
    a intrat, iarna aceasta, în Cartea Recordurilor, cu o pânză uriașă
    închinată Sărbătorii Nașterii Domnului. A lucrat la ea șase ani, câte unul pentru fiecare zi a Facerii Lumii.
    Supranumit de presă Bădița Chagall de
    România, Ioan Măric ne destăinuie, în prag de Crăciun, gândurile despre lumea
    satului natal a cărui istorie o regăsim desfășurată în tablourile sale.


  • Artă și revoluție – pictorul Constantin Daniel Rosenthal

    Artă și revoluție – pictorul Constantin Daniel Rosenthal

    Operele sale au intrat în manualele
    române de istorie și generații după generații de elevi și cetățeni români s-au
    format cititnd și admirând lucrările sale. Cele mai cunoscute sunt două:
    România rupându-și cătușele pe Cîmpia Libertății în 1848 și România
    revoluționară în 1850, tablouri cu un puternic impact asupra ideii moderne de
    creare a statului român și a națiunii.


    Cel
    care s-a identificat până la capăt cu aspirațiile naționale românești și care a
    devenit românul Constantin Daniel Rosenthal s-a născut de fapt la Pesta ca fiu
    al unei familii de negustori evrei vorbitori de maghiară și germană, în 1820. A
    murit la doar 31 de ani, într-o închisoare din Pesta, arestat de autoritățile
    austriece și acuzat de spionaj și incitare la activitate revoluționară. A urmat
    studii de artă la Viena și a devenit atașat ideilor revoluționare radicale. Conform
    istoricilor de artă, Rosenthal ar fi venit la București în jurul anului 1842,
    motivul fiind neclar. Se pare că la Viena s-ar fi împrietenit cu pictorul român
    Ion Negulici, și el viitor participant activ la revoluția din 1848 din
    București. La București, frecventează cercurile radicale revoluționare române
    reprezentate de liberalii francofili ai lui C. A. Rosetti.


    Cea
    mai importantă contribuție a lui Rosenthal la revoluția română au fost cele
    două tablouri amintite. Femeia care i-a servit ca model lui Rosenthal a fost
    celebra Mary Grant de origine scoțiană, devenită Maria Rosetti prin căsătoria
    sa cu C. A. Rosetti. Personalitate copleșitoare prin energia sa, Maria Rosetti a
    personalizat frumusețea României și determinarea sa în a-și construi un nou
    destin. Îmbrăcată în ie cu altiță, cu o salbă de galbeni împărătești pe pieptul
    alb, cu o maramă de borangic care-i acoperă părul negru strălucitor și ținând
    în mâini un drapel tricolor, Maria Rosetti ca Românie revoluționară era parte a
    iconografiei epocii în care o femeie tânără încarna idealurile politice și
    sociale.

    Istoricul de artă Adrian-Silvan Ionescu a rezumat contribuția lui
    Rosenthal la imaginarul politic revoluționar românesc din anul 1848:

    Din punctul de vedere al sentimentelor sale patriotice, el a ilustrat
    impecabil această mișcare românească făcând România rupându-și cătușele pe
    Câmpia libertății care a fost litografiată. Este o lucrare de mici dimensiuni,
    dar a fost litografiată și apoi răspândită în rândul maselor largi contribuind
    foarte mult la perpetuarea ideilor revoluționare. După aceea, Rosenthal a
    portretizat-o pe Maria Rosetti, care era o scoțiancă. E foarte amuzant că
    reprezentarea României este făcută printr-o scoțiancă. Ea avea inimă
    românească, măritată cu C. A. Rosetti.


    Bucureştiul, ca
    orice oraş în transformare, mai ales în prima jumătate a secolului al 19-lea,
    era în plină efervescență. Eminamente oriental până în jurul anului 1800, fără
    monumente de for public, Bucureştiul era caracterizat de călătorii străini drept
    unul marginal din punctul de vedere al locuirii şi calităţii vieţii. În fosta Piaţă
    a Vorniciei, pe locul actual al Muzeului Colecţiilor de Artă de pe Calea
    Victoriei, pe 23 iunie 1848 era amplasată statuia României eliberate, o statuie
    realizată de Constantin Daniel Rosenthal descrisă în ziarul Pruncul român astfel:
    monumentul reprezenta o Famă togată şi încoronată cu lauri peste pletele
    bogate, răsfirate pe umeri, care încă poartă la încheieturi resturile
    lanţurilor care o încătuşaseră până atunci. Într-o mână ţine o cârjă crucigeră,
    iar în cealaltă balanţa, simboluri ale credinţei şi dreptăţii. Cu un picior
    calcă duşmanii reprezentaţi de un şarpe.


    În același ziar,
    C. A. Rosetti descria acţiunea de demolare a statuii: statuia reprezentând România
    deliverată, cu simbolul dreptăţii şi al creştinismului, cumpăna şi crucea, ce
    se afla în curtea vorniciei, fu dărâmată din porunca domnului Emanoil Băleanu
    care la acest act de vandalism se sluji de cuvinte atât de proaste şi ticăloase
    încât condeiul nostru refuză a întina hârtia. Asemenea fu dărâmată şi cadra
    (soclul) ce se afla acolo fără a respecta proprietatea.

    Adrian-Silvan Ionescu: Rosenthal a fost, și asta puțini o știu, primul sculptor de for public
    din România. El a făcut statuia Libertății, plasată în Piața Vorniciei pe
    actuala Cale a Victoriei, statuie făcută însă din material perisabil, din ghips.
    În momentul în care guvernul provizoriu a fugit spre Transilvania de teama
    turcilor, a fost dărâmată de reacțiune. Statuia a fost în picioare câteva
    săptămâni și cam atât, dar el a fost cel care a făcut acea sculptură care a
    fost reprodusă la un an după revoluție, în 1849, în paginile revistei Illustrirte
    Zeitung de la Leipzig, probabil după un desen al lui Rosenthal. El era bun
    vorbitor de limbă germană, avea un unchi care era redactorul unei reviste de
    limbă germană din Buda. Deci avea legături cu lumea culturală și cu lumea
    editorială europeană. Personalitatea sa este în egală măsură aceea de
    revoluționar și de artist. A fost un artist devotat artei sale, un cunoscător
    al fizionomiilor, al psihologiilor umane și un extrem de bun observator al
    caracterului românesc. Mai mult decât atât, el a dorit să fie român, s-a
    considerat român chiar dacă nu vorbea românește. A devenit român nu numai prin
    faptul că a primit cetățenia română ci prin opera sa.



    Constantin Daniel
    Rosenthal a fost evreul, maghiarul și românul care și-a trăit ideile timpului
    la cote maxime și le-a reprezentat după priceperea sa. Revoluția a fost, fără
    dubiu, una dintre ele.

  • Emil Ciocoiu

    Emil Ciocoiu

    In memoriam Emil Ciocoiu, artist cu o prestigioasă carieră naţională şi internaţională, care s-a stins din viaţă pe 1 august 2020 la Aachen, în Germania, unde trăia şi lucra.


  • Actorul Ştefan Sileanu a încetat din viaţă

    Actorul Ştefan Sileanu a încetat din viaţă

    Actorul Ştefan Sileanu a încetat din viaţă, sâmbătă, la vârsta de 80 de ani, informează Teatrul Nottara pe pagina sa de Facebook.

    Teatrul Nottara a pierdut, astăzi, un artist de o mare sensibilitate, una dintre cele mai romantice voci ale teatrului românesc, un suflet ales. Un actor-pictor, care vorbea puțin și asculta mult. Ștefan Sileanu a încetat din viață la vârsta de 80 de ani.

    Actorul şi pictorul Ştefan Sileanu s-a născut pe 15 noiembrie 1939 la Cislău, judeţul Buzău. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, în 1965. A jucat, la început, la Teatrul Național din Târgu Mureș.

    Din 1976, numele său a fost legat de Teatrul Nottara, unde l-am regăsit, de-a lungul timpului, pe afisele unor spectacole importante: ,,Jocul vieţii şi al morţii în deşertul de cenuşă de Horia Lovinescu, ,,Zodia turnătorului de Jean-Claude Carriere, ,,Război și pace, după Lev Tolstoi sau ,,Pădurea de Alexander Ostrovski. În memoria cinefililor, rămâne cu rolul titular din filmul istoric ,,Vlad Țepeș, în regia lui Doru Năstase.

    Ștefan Sileanu a urmat doi ani cursurile Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, pictura fiind pasiunea care l-a acompaniat permanent. A fost membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România.


    Gândurile noastre se îndreaptă, acum, către familia îndoliată.

    Dumnezeu să îl odihnească!


    Sursa: Facebook.com/Teatrul Nottara

  • Pictorul Sergiu Moise, fost student al Universităţii de Arte Plastice din Hanoi

    Pictorul Sergiu Moise, fost student al Universităţii de Arte Plastice din Hanoi

    Pictorul Sergiu Moise, fost student al Universităţii de Arte Plastice din Hanoi, care trăieşte și lucrează în România şi Vietnam.


  • Artişti români apreciaţi în străinătate, pictorul şi sculptorul Constantin Udroiu

    Artişti români apreciaţi în străinătate, pictorul şi sculptorul Constantin Udroiu

    Artişti români apreciaţi în străinătate şi mai ales la Matera. Există în lume artişti români plecaţi din ţară în anii ’70, care sunt mai cunoscuţi prin operele lor în ţările de adopţie decât în România. Aşa este pictorul şi sculptorul Constantin Udroiu, care s-a stins din viaţă în 2014 la Roma, şi care e omagiat în aceste zile în regiunea Basilicata şi în special la Matera, unde tocmai a fost deschisă o expoziţie cu o antologie a lucrărilor sale. Soţia – care s-a ocupat de aceste lucrări – şi-ar dori foarte mult să se deschida o expoziţie şi în oraşul natal al lui Constantin Udroiu – Bucureşti


  • Natura – omul – universul

    Natura – omul – universul

    Dacă ajungeţi în Bucureşti până la data de 21 iunie,
    aţi putea trece în program şi o întâlnire plină de culoare, lumină, energie
    bună cu natura, omul şi universul şi legăturile dintre ele, la Muzeul Naţional
    Cotroceni. În Spaţiile Cantacuzine sunt găzduite, vreme de două luni, 100 de
    lucrări, unele dintre ele monumentale, realizate de pictorul Emil Ciocoiu. Expoziţia
    este intitulată chiar Natura – omul – universul, pentru că ilustrează cele
    trei mari teme ale creaţiei artistului. Sau, după cum spune criticul de artă
    Marius Tiţa, reflectă măreţia Omului, perfecţiunea Naturii şi splendoarea
    Universului, dar şi dialogul natural dintre ele.


    Emil Ciocoiu s-a născut în România şi, în 1974, a
    absolvit Academia de Artă Nicolae Grigorescu din Bucureşti. Din 1980,
    trăieşte şi lucrează în Germania, la Aachen. Dar legătura sa cu România este
    una puternică, fapt remarcat şi de primarul oraşului Aachen, Marcel Philipp:
    în suflet păstrează rădăcinile româneşti, care îi poartă paşii înapoi spre
    ţară. Arta lui emană optimism şi o profunzime strălucitoare. De altfel, la
    invitaţia pictorului Emil Ciocoiu, primarul Marcel Philipp a participat şi la
    vernisajul expoziţiei găzduite pe simezele Muzeului Naţional Cotroceni: Este un gest de prietenie pe care de foarte multă vreme am
    vrut să îl arăt pictorului Emil Ciocoiu. Este foarte apreciat în Germania, în
    oraşul Aachen, după cum observ că şi aici este foarte apreciat. Localnicii din
    Aachen îl plac foarte mult, îi cunosc operele de artă. Temele sale ajung la
    sufletul oamenilor. Multe lucrări ale lui reprezintă oraşul Aachen, dar foarte
    multe se referă şi la teme religioase, la comunicarea între religii, care este
    foarte importantă. Oraşul Aachen decernează anual Premiul Carol cel Mare, un
    premiu care susţine dialogul între popoare şi între religii. Anul acesta, în
    luna mai, distincţia va fi acordată Papei Francisc. Pe pictorul Ciocoiu
    subiectul dialogului între religii îl preocupă deja de mulţi ani. Dincolo de
    asta, picturile sale sunt extraordinare, au o tehnică deosebită şi mă bucur
    foarte mult că expoziţia are loc în acest cadru atât de minunat.



    În acest cadru am stat de vorbă cu pictorul Emil
    Ciocoiu, cu puţin timp înaintea vernisajului expoziţiei Natura – omul -
    universul, despre ceea ce îl inspiră în creaţia sa: Îmi plac
    locurile unde există râuri, mare… Mă fascinează şi îmi notez diverse aspecte
    ale naturii. Am pictat la Balcic, în locuri precum Gran Canaria sau Veneţia…
    Mă atrage sudul, în general, pentru că sunt din sud. Îmi place Italia foarte
    mult şi expun foarte mult acolo. De asemenea, lucrez în Italia. Îmi place sudul
    Franţei, îmi place Spania… Am lucrări chiar din aceste locuri: Peisaj
    andaluz, Mikonos, Santorini… Avem chiar în faţă, aici, Mont Saint-Michel, în
    Normandie, Aachen, locul în care trăiesc şi lucrez – este vorba de Bună
    dimineaţa, Aachen, unde am reprezentat cetatea lui Carol cel Mare, Domul din
    Aachen, care e construit de Carol cel Mare şi Primăria.


    În multe dintre lucrările lui Emil Ciocoiu predomină
    culorile calde: Poate să fie şi roşu, cum avem în Sant
    Egidio, de exemplu, o lucrare inspirată după întâlnirea mondială a religiilor,
    care a avut loc la Aachen. Sunt toţi reprezentanţii religiilor ţinând o singură
    carte în mână. Şi asta se întâmplă într-un oraş ca Aachen. În perspectivă este
    Domul din Aachen, iar în faţă sunt foarte mulţi reprezentanţi ai diverselor religii
    mondiale care, uşor, uşor, se transformă într-o clădire, în Dom. Sant
    Egidio este o mişcare mondială a religiilor, a dialogului religiilor. Nu e
    vorba despre unificarea religiilor, ci despre dialog, pentru că, prin dialog,
    se realizează pacea. Trebuie să fim toleranţi unii faţă de alţii, să înţelegem
    că suntem creaţi în diverse culturi. Culturile se conjugă în felul meu de a
    vedea în dialog, în armonie, pe care mi-o doresc. Trăim nişte timpuri mai
    complicate acum, din cauza neînţelegerilor care există între etnii, între
    culturi, între religii, până la urmă. De aceea, propun lucrarea Consens -
    este vorba de toate simbolurile celor patru mari religii, unite într-o singură
    lucrare monumentală. Este o propunere a mea de a uni aceste simboluri într-un sistem
    armonios de înţelegere, de pace.


    Vizitatorii
    expoziţiei Natura – omul – universul sunt întâmpinaţi, la intrare, de o altă
    lucrare monumentală, Izvor. Pictorul Emil Ciocoiu: Am ales-o
    pe aceasta pentru că cuprinde elemente care ne exaltează, ne caracterizează, ne
    mişcă… Este vorba despre oceanul primordial, din care ne tragem. Este un
    izvor care vine din ocean, care degajă energie – pentru că noi suntem energie
    în mişcare – şi se înalţă către infinit, către Creaţiune. Asta ar fi, în linii mari. Dar lucrarea
    trebuie văzută şi pătrunsă, pentru că are o vibraţie specială, care ne invită
    să medităm asupra existenţei noastre.


    Aproape toate lucrările din expoziţie se regăsesc în
    paginile albumului cu acelaşi titlu, Natura – omul -universul, al cărui autor
    este criticul de artă Marius Tiţa: Urmărim mult mai exact
    această problematică, nu în aceeaşi succesiune ca în expoziţie, ci într-o
    dezbatere, într-o citire mai legată de tematică. Pornim de la om şi ajungem la
    univers, la marile lui explozii energetice, vibraţii, vortexuri născătoare de
    univers. Este şi trecerea prin tema înţelegerii între religii, a dialogului
    interreligios pe care-l regăsim la capitolul Omul, cu trecere spre Univers.
    Începutul aparţine Naturii, cu marile sale teme, inclusiv acele celebre flori
    singuratice într-un ocean de culoare, de vibraţie. De asemenea, regăsim oraşele
    lui Emil Ciocoiu, făcute din tuşe care sunt, de fapt oamenii, şi care
    construiesc un obiectiv uşor de recunoscut.


    Sâmbătă, 30 aprilie, este ultima zi în care mai
    poate fi vizitată o altă expoziţie a pictorului Emil Ciocoiu, deschisă la
    începutul acestei luni la Caprese Michelangelo, în încântãtoarea casã a
    Muzeului Michelangelo. Lucrări semnate Emil Ciocoiu se găsesc în Colecţia
    Televiziunii din Koln, în Colecţia Casei Regale a Olandei – Den Haag, la Muzeul
    de Artă sacră din veneţia, la Fundaţia Ludwig din Aachen, la Muzeul Naţional de
    Artă al României, din Bucureşti, la Muzeul Naţional de Artă al Chinei, Beijing.