Tag: pictura moderna romaneasca

  • În vizită la Muzeul de Artă din Constanţa

    În vizită la Muzeul de Artă din Constanţa

    O vacanță într-unul dintre cele mai vechi orașe atestate de
    pe teritoriul României și principalul port, din sud-estul țării, Constanța -
    vechiul Tomis, nu poate fi completă fără un popas dintr-o zi călduroasă de vară
    în sălile răcoroase ale Muzeului de Artă Constanța. Despre muzeu și despre
    bogățiile sale artistice ne-a vorbit Doina Păuleanu, directoarea Muzeului de Artă
    Constanța:

    Muzeul de Artă de la Constanța și secțiile
    sale, pentru că sunt două, dar voi începe cu sediul care prezintă în două
    clădiri reprezentative ale Constanței situate la punctul zero al orașului, se
    află acolo unde se termină peninsula, dar se termina și cetatea
    romano-bizantină, într-o clădire care a
    adăpostit prima școală românească din Constanța – Principele Ferdinand și
    Principesa Maria și într-o altă clădire construită în anii ’80-’82. Operele de
    pe simeze se succed într-o cronologie care urmărește să dea jaloanele școlii
    naționale de artă din perioada modernă.


    Expoziția permanentă impresionează prin limpezimea narativă
    pe care o transmite vizitatorului și printr-o incursiune cronologică și
    tematică în pictura modernă românească. Doina Păuleanu: Așadar, avem un muzeu
    național structurat pe criterii tematice de la un moment dat din evoluția sa,
    pentru că expunerea noastră de bază începe în secolul al XIX-lea cu picturii
    portretişti care veneau din țările vecine să răspundă dorinței boierilor români
    de a se picta în haine europene și a doamnelor de a-și etala bijuteriile și
    preafrumoasele toalete venite de la Paris. Ulterior, sigur că opera lui Theodor
    Aman stă ctitorie a unei construcții extraordinare pe care avea să se bazeze
    tot ceea ce înseamnă evoluția școlii naționale de artă.

    Așadar, avem lucrări
    foarte frumoase de Theodor Aman. Și o sală întreagă la parterul clădirii care
    este și un fel de hol de onoare în care se desfășoară sau se desfășurau
    acțiunile noastre importante, vernisaje, lansări de carte, concerte, sala Grigorescu
    – cu lucrări reprezentative din toate etapele de creație ale ctitorului școlii
    naționale de artă. Sigur că Andreescu este de asemenea bine reprezentat, urmat apoi de Ștefan
    Luchian, cel care este pictorul modernității noastre. Avem muzeul organizat pe săli, ne permitem
    să avem săli dedicate lui Tonitza, lui Pallady, lui Petrașcu și așa mai
    departe.

    Ne permitem să prezentăm pe larg fastul și somptuozitatea cromatică a
    Balcicului, ajungând prin intermediul expoziției de bază până în anii ’40-’50 -
    aici se încheie din păcate expoziția noastră de bază. Și avem lucrări care
    acoperă și perioada imediat următoare, dar suntem în principal un muzeu de artă
    modernă, iar lucrările din depozit le valorificăm printr-un proiect care a
    pornit cu mulți ani în urmă și care se cheamă chiar Muzeul din depozit.

    De asemenea trebuie spuse câteva cuvinte
    despre sculptură, pentru că în afară de o selecție reprezentativă de pictură în
    plan național avem și importante lucrări de sculptură: începând cu Ioan
    Georgescu, cu Ștefan Ionescu-Barbudea, continuând cu o selecție reprezentativă
    de opere semnate de Dimitrie Paciurea, de Oscar Han și mai ales de Ion Jalea -
    artistul de origine dobrogeană care a și donat lucrările pentru a alcătui un
    muzeu monografic, secție a muzeului nostru, dar și alte lucrări de Ion Jalea
    care punctează toate etapele sale de creație și principalele direcții de
    investigație tematică.


    Pentru locuitorii Constanței sau pentru orice turist cu
    drum la Marea Neagra, o surpriză legată de bogata istorie a acestui oraș
    așteaptă în subteranul Muzeului de Artă Constanța, ne spune Doina Păuleanu,
    directoarea muzeului.


    Așa, surpriza de care v-am spus
    este o descoperire legată de cercetările mele privind antropologia urbană. M-a
    pasionat să scriu despre peninsula Constanței, acolo unde au viețuit 82 de
    generații de la momentul întemeierii urbei – care este cam secolul V-VI îHr -
    lucruri extrem de interesante pentru că este un palimpsest și se termină cu
    efectiv construcțiile din perioada modernă. Dar, am găsit în arhive că există
    un subsol al primei școli românești din Constanța. În momentul în care a
    început construcția acestei școli după planurile unui mare arhitect, Ion
    Socolescu, s-a făcut un depozit subteran de cărbuni, pentru perioada de iarnă. În momentul în care s-a
    introdus încălzirea centrală nu mai era nevoie de acest depozit și a fost
    zidit.

    Și am găsit planurile din care rezulta că sub muzeu există un spațiu
    foarte frumos zidit, am reușit să pătrundem în acest spațiu și am descoperit
    pereți de piatră, bolți de cărămidă și le-am pus în valoare, a trebuit să facem
    doar un paviment tot din piatră. Așadar, într-o construcție modernă, pentru că
    practic intri în muzeu prin spațiul creat în anii ’80, descoperi o clădire veche, o clădire istorică
    și în același timp descoperi și cum se construia la sfârșitul secolului al
    XIX-lea – un motiv de bucurie pentru cei care vor să găsească fundații sigure
    orașului modern și de asemenea un motiv de îngrijorare pentru cei care cred că
    se poate construi oricum.