Tag: pictură murală

  • Pictura murală a Ceciliei Cuțescu Storck

    Pictura murală a Ceciliei Cuțescu Storck

    Din luna august și pâna la începutul lunii octombrie a avut loc la Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck din Capitală, unul dintre sediile Muzeului Municipiului București, o expoziție ce a adus în fața publicului complexitatea, tehnica și viața picturii murale: Istoria comerțului românesc – pictura murală a Ceciliei Cuțescu Storck. Etape de creație și de restaurare. Cecilia Cuțescu Storck (1879-1969) a fost o pictoriță cu o puternică influență în viața culturală din perioada interbelică a României. Activitatea sa s-a împletit în permanență cu convingerile sale feministe. Despre expoziția de la Muzeul Storck am stat de vorbă cu Irina Cîrstea de la Secția Artă a Muzeului Municipiului București:


    Expoziția tematică intitulată Istoria comerțului românesc – pictura murală a Ceciliei Cuțescu Storck. Etape de creație și de restaurare prezintă desenele artistei premergătoare picturii monumentale, precum și explicații referitoare la seria de intervenții de restaurare efectuate asupra acestei picturi. Denumită și Istoria negoțului românesc, pictura murală a fost realizată în anul 1933, în Aula Magna a Academiei de Înalte Studii Comerciale, în prezent Academia de Studii Economice, marcând 20 de ani de existență a instituției.


    Pentru această pictură monumentală, Cecilia Cuțescu Storck a realizat numeroase schițe în creion și desene în cărbune, pe planșe de mari dimensiuni, majoritatea fiind păstrate în colecția Muzeului Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck. Artista a executat și o machetă din ipsos a peretelui concav din aulă, de doi metri înălțime, pe care a pictat întreaga compoziție și care a stat la baza executării picturii murale finale.



    Cine a fost artista Cecilia Cuțescu Storck? La microfon, Irina Cîrstea:


    Cecilia Cuțescu Storck a fost o artistă deosebit de complexă și prolifică, aducându-și contribuția nu doar în sfera artistică din societatea românească, ci și în zona drepturilor femeilor. A studiat la Academia de Artă din München, apoi în Paris, unde a locuit până în anul 1909, când se întoarce definitiv în țară și se căsătorește cu sculptorul Frederic Storck. Își construiesc împreună o casă pe care o decorează amândoi: el cu elemente cioplite în piatră, ea cu picturi murale, alegând ca subiect Grădinile Paradisului. Primind numeroase vizite în casă și implicit în atelierul ei, picturile ei murale au fost foarte apreciate și astfel au apărut și primele comenzi pentru decorarea unor clădiri publice.



    Cum a fost realizată pictura murală Istoria comerțului românesc și prin ce procese de restaurare a trecut aceasta de-a lungul timpului? Irina Cîrstea:



    Întorcându-ne la pictura murală Istoria comerțului românesc, finalizată în anul 1933, Cecilia Cuțescu Storck povestește în cartea sa de memorii Fresca unei vieți despre procesul de realizare a acestei picturi. Artista menționează cât de importante au fost schițele, precum și planșele cu personaje în mărime naturală pentru conceperea picturii monumentale. Iar noi, în această expoziție, am adus în fața publicului tocmai aceste desene care au stat la baza conceperii picturii murale. Expoziția păstrează specificul tematic al picturii murale, care a fost conceput pe registre dispuse cronologic și împărțită pe subiecte variate, ideea unificatoare fiind cea a negoțului.


    Expoziția documentează și trecerea prin timp a picturii monumentale, Istoria comerțului românesc, fiind aduse în discuție restaurările anterioare. În anul 1966 au avut loc primele intervenții asupra picturii murale din Aula Academiei. Suferind în urma cutremurului din anul 1977, pictura a mai trecut prin alte procese de restaurare în anul 1982, în anul 1997 și recent în anii 2021-2022. Expoziția și-a propus să prezinte pe larg ce presupune un proces creator, de la realizarea primelor schițe, urmate de conturarea proiectului prin efectuarea desenelor cu personaje în mărime naturală și a unei machete. Documenta totodată tehnica de realizare a picturii murale în ulei și, de asemenea, a prezentat procesul complex de restaurare a unei astfel de picturi.






  • Festivalul Eforie Colorat ediţia a III-a

    Festivalul Eforie Colorat ediţia a III-a

    Festivalul Eforie Colorat propune zilnic, între 3 iulie şi 10 septembrie, filme, concerte, dezbateri, vernisaje, ateliere și acțiuni de ecologizare, evenimente gândite pentru a șterge barierele dintre artiști și mulțimi și granițele dintre spațiile de expunere convenționale și spațiul public.



    Este primul festival de artă contemporană de la Marea Neagră, un eveniment care aduce sub lumina reflectoarelor forme de expresie artistică moderne și experimentale. În program au fost incluse expoziții de artă contemporană, expoziții de fotografie, instalații interactive, instalații ecologice, spectacole de teatru, proiecții de filme, concerte, artist talk sau pictură murală, printre multe altele.



    65 de seri de film


    Grădina Cinemascop din Eforie Sud își reia misiunea de a arăta filme bune pe toată durata verii. În fiecare seară sunt programate proiecții în aer liber ale celor mai interesante producții actuale, de la succese de Hollywood, la filme europene, documentare, scurt metraje sau filme experimentale.


    În fiecare seară de marți, secțiunea CineShort, dezvoltată în parteneriat cu Short Film Breaks, aduce în fața publicului cele mai interesante scurtmetraje ale momentului. Filmul clasic e rege în fiecare miercuri, în secțiunea RetroCinema, iar cel documentar în secțiunea Kinedok.


    Serile de joi sunt rezervate poveștilor copilăriei, care au și mai mult farmec la Marea Neagră. Secțiunea CineKids va încânta familiile cu cele mai apreciate animații, de-abia scoase din cutiuța fermecată cu povești.


    Zilele de vineri și sâmbătă sunt dedicate filmului european, iar secțiunea CineHit propune, în fiecare duminică, blockbustere internaționale.


    Un punct important în programul verii este proiecția, în avanpremieră, a celui mai nou film al regizorului Alexandru Solomon, un road movie documentar care merge pe urmele lui Arsenie Boca.



    Ateliere organizate de Muzeul Național al României


    MNAR aduce culoare pe litoral și invită publicul la o serie de ateliere de pictură.



    Artă contemporană și concerte


    Expoziții de artă contemporană vor fi vernisate pe toată durata verii la Eforie, un program dezvoltat în parteneriat cu Galeria E T A J artist run Space din București, dar și cu instutele diplomatice partenere sau cu centre culturale locale. Programul verii include și câteva expoziții de fotografie, de la artă publicitară spaniolă, la o suită de declarații vizuale press cartoons despre războiul din Ucraina. Programul este îmbogățit de sesiuni performative, momente artist talk – la care vor participa personalități ale momentului, printre care Reka Csapo Dup, Darie Dup, Mugur Grosu sau Lumi Mihai.


    Recitalurile de poezie sau expozițiile de fotografie întregesc oferta culturală a ediției, alături de seri cu muzică experimentală și alternativă. Invitat special este, anul acesta, Faust Live Band.



    Muzeul Litoralului


    Reabilitarea Arhivelor Carmen Sylva. Lansat anul trecut, proiectul interdisciplinar Arhivele litoralului continuă și anul acesta să-și spună poveștile. Sunt istorii despre jocurile de pe plajă din anii 1960-1970. Toate acestea, alături de fotografii vechi, din colecții particulare, vor deveni, până la finalul acestui an, primul muzeu digitalizat al litoralului românesc.



    Eforie Colorat pentru copii


    Pe lângă filmele de animație, copiii sunt așteptați la Grădina Cinemascop în fiecare zi, cu spații de joacă, mese de ping-pong, lego sau fussball, printre multe altele. Părinții au la dispoziție și o bibliotecă pop-up, cu titluri hot, rupte din arșița verii, dar și o zonă de merch cu tot felul de surprize.



    Puțini mai știu că Eforie Sud, în trecut denumită Carmen Sylva, este, de fapt, prima stațiune de pe litoralul românesc, un loc imaginat cândva cu gust și cu o preocupare deosebită pentru estetică, construit de cei mai buni arhitecți ai vremii, pentru a atrage oaspeți din protipendada europeană. La începutul secolului, Eforie Sud era una dintre cele mai vizitate stațiuni din Europa, căutată de artiști și scriitori interesați de relaxare, terapii marine, cazinouri sau săli de bal. Alături de alte centre cu tradiție de pe litoral, Eforie Sud a rămas un loc marginalizat, aproape abandonat în cursul aventurii consumeriste.

  • Expoziţia Aman în plein-air

    Expoziţia Aman în plein-air

    Theodor Aman (1831-1891) a fost un pictor și grafician
    prolific, pedagog și academician român, considerat întemeietorul primelor școli
    românești de arte frumoase, de la București și Iași. În
    istoria plasticii românești este privit ca primul mare artist modern, în
    adevăratul sens al cuvântului, fiind una dintre cele mai mari influențe pentru
    deschiderea spre modernitate artistică românească. În centrul capitalei, în
    cadrul Muzeului Theodor Aman, o nouă expoziție este deschisă publicului larg
    – Aman în Plein-Air. Despre aceasta, despre muzeu și despre personalitatea
    marelui artist, am stat de vorbă cu muzeograful și curatorul Greta Șuteu:


    Muzeul Theodor Aman a
    pregătit, să spunem așa, evenimentul anului 2022. Așa cum am obișnuit publicul
    nostru fidel, în fiecare an oferim un eveniment major. Evenimentul major din
    acest an este expoziția Aman în Plen-Air, care va prezenta imaginile de
    grădini și parcuri ale lui Aman. O întâlnire cu peisagistul Aman. Expoziția
    este deschisă din 7 aprilie până anul viitor în 31 martie, așteptându-și
    evident vizitatorii, care vor fi în mod cert fermecați de această expoziție
    pentru că este o componentă a creației lui Aman cu adevărat foarte ofertantă
    pentru privitor. Aman, care a venit de la Paris ca pictor academist, a înțeles
    că au apărut alte stiluri în paralel, trece prin toate, și ajunge în ultimele
    două decenii în pre-impresionism, odată cu ieșirea în peisaj. În ceea ce
    propune expoziția actuală, găsim un Aman care a ieșit în exterior, a descoperit
    peisajul cu un alt ochi și în care nu mai încearcă să fie doar descriptiv, nu
    mai privește cu o privire rece exteriorul, ci se implică, intră în acel
    exterior, îl trece, îl filtrează prin mintea și sufletul lui și ne prezintă un
    peisaj cu totul și cu totul special. Poate că nu are corespondent cu adevărat
    în realitate, dar nouă ne prezintă un peisaj care fascinează întotdeauna. Avem
    în această expoziție 22 de uleiuri și trei acuarele, în care pot fi văzute
    grădini și parcuri și, bineînțeles, vârful de lance o să îl reprezinte
    întotdeauna pentru orice privitor Grădina lui Aman. Scenele din grădina lui
    Aman, pentru că ea fizic nu mai există. Grădina lui Aman este sub beton, pentru
    că ea era într-o perioadă în care aici era marginea orașului, și o zonă de
    grădini, iar acum suntem în plin centrul Bucureștiului, și peste grădina lui
    Aman s-a așezat un bloc de beton. Deci, șansa noastră de a intra în grădina lui
    Aman este să îi privim picturile și are grijă să ne arate această grădină din
    toate unghiurile posibile, astfel încât noi chiar suntem în acea grădină. De
    asemenea, avem șansa să vedem niște locuri care nu s-au schimbat deși au trecut
    150 de ani. Avem, de exemplu, niște lucrări care sunt făcute în Jardin de
    Luxembourg, și acolo același peisaj îl vom găsi și în ziua de astăzi. Îl putem
    recunoaște. Vedem diverse peisaje de exterior, diverse scene din orașe și din
    alte parcuri, deci este extraordinar de ofertantă această expoziție, prin
    culoare și lumină, pe care le pune extraordinar, impecabil. Și, cumva, dacă
    vreți, aducem lumina și culoarea lui Aman în această sală de expunere.



    Care sunt așteptările organizatorilor? De ce este această
    expoziție un punct de atracție pentru iubitorii de artă?


    Sperăm ca într-adevăr
    publicul să își dorească să vadă acest eveniment, care merită văzut, și nu doar
    ceea ce expunem acum, muzeul în sine este foarte ofertant. Este un muzeu special
    pentru că este găzduit de casa lui Aman. Dar această casă a lui Aman nu e doar
    o casă în care a locuit artistul o vreme, este o casă ridicată de Aman, în care
    Aman face absolut totul, de la proiectul de arhitectură și decorație exterioară
    la tot ce înseamnă decorație interioară, adică pictură murală, vitralii,
    mobilier sculptat de Aman, toată decorația în lemn sculptată de Aman, și cea
    mai mare colecție de pictură Aman, care cuprinde toate perioadele prin care a
    trecut, pentru că el este foarte variat, de-a lungul vieții are o evoluție
    permanentă.