Tag: pictura pe sticla

  • Neculai Groza din Belgia

    Neculai Groza din Belgia

    Artistul Neculai Groza, care trăieşte în Belgia din 1984, expune picturi pe sticlă în România natală, la galeria Arthis din Grebleşti, judeţul Vâlcea, între 22 iulie şi 21 august. Fost profesor la catedra de pictură monumentală a Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu“ din Bucureşti, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, unul dintre cei mai apreciați artişti români, căruia îi datorăm fresca de la Teatrul Național din Craiova, de la Teatrul Mic din Bucureşti sau cea de la Facultatea de Drept din Capitală, are lucrări în colecţii publice şi private din străinătate.



  • Muzeul de artă populară din Constanța

    Muzeul de artă populară din Constanța

    Deși porțile
    tuturor muzeelor din România sunt închise zilele acestea, Muzeul de Artă
    Populară din Constanța demarează un nou proiect. Sub genericul Scoarțe
    românești din patrimoniul Muzeului de Artă Populară Constanța, sunteți
    invitați să descoperiți, în fiecare lună, pe pagina de Facebook a instituției,
    dar și pe site-ul acesteia, imaginea unei țesături alături de o fișa analitică.
    Și, pentru a vă convinge să vă opriți în acest muzeu când veți veni pe
    litoralul românesc al Mării Negre, vom face un tur virtual.



    Ioana Tompe,
    muzeograf la Muzeul de Artă Populară din Constanța, spune că vom cunoaște o
    instituție care nu prezintă doar tradițiile și istoria Dobrogei, ci a întreg
    spațiului românesc.

    Expoziției permanente i-am dat un caracter
    național. Prezentăm toate zonele etnografice ale țării: Transilvania, Moldova,
    Muntenia, Oltenia, Dobrogea și principalele meșteșuguri care ne definesc
    civilizația românească. Clădirea este prima primărie a orașului Constanța,
    Palatul Comunal, ridicată în anul 1826, după planurile arhitectului Ioan
    Socolescu, un arhitect care a conceput multe clădiri de patrimoniu în România,
    într-un stil neoromânesc.

    Este o îmbinare între arhitectura veche, cu coloane,
    cu capiteluri și stilul brâncovenesc. Primăria a funcționat o scurtă perioadă,
    apoi a fost Palatul Poștelor. Muzeul e deschis cu prima expoziție prezentând
    arta Dobrogei, în 1871. Am reușit să alcătuim o colecție care vizează Dobrogea,
    românii dobrogeni care au viețuit pe malul Dunării, din satele de la Ostrov
    până la Hârșova, reflectând caracterul multicultural al zonei.


    După alcătuirea
    colecției dobrogene, atenția a fost
    îndreptată către celelalte zone etnografice ale țării, spune Ioana Tompe. Prin urmare, avem o colecție de costume populare din toate zonele
    țării, care prezintă tipologia portului românesc. Avem obiecte de decor al
    interiorului, țesături din toate zonele etnografice, iar în expoziția
    permanentă se prezintă specificul fiecărei zone.

    Avem țesături din bumbac și
    din borangic, ștergare, fețe de masă, cearceafuri. Avem podoabe pe care le
    purtau românii. La parter, spațiul este rezervat prezentării expoziției de
    icoane țărănești pictate pe sticlă. Este o colecție foarte valoroasă cu icoane
    provenite din cele mai mari centre de iconari, care au funcționat în
    Transilvania de la începuturi. Prezentăm într-o evoluție cronologică și
    stilistică acest meșteșug. Avem o sală rezervată obiectelor de cult, icoane
    pictate pe lemn, icoane realizate de dobrogeni și influențate de vecinătatea
    lipovenilor, reprezentată în nordul Dobrogei, și de icoanele grecești.


    Pictura pe sticlă,
    atât de apreciată, se realiza numai în Transilvania. Regiunea a făcut parte din
    Imperiul habsburgic, mai târziu austro-ungar, spune Ioana Tompe, muzeograf la
    Muzeul de Artă Populară din Constanța, care ne ajută să înțelegem originea
    acestui meșteșug.

    Românii nu aparțineau religiei de stat și
    nici limba nu era oficială. Li se dărâmaseră bisericile, iar, atunci, românii
    au fost nevoiți să-și picteze icoanele în propria gospodărie. Așa a apărut
    fenomenul pictării icoanelor țărănești pe sticlă în Transilvania. Meșteșugul a
    pornit din satele Nicula și Gherla, de lângă Cluj, odată cu apariția obținerii
    manufacturiere a sticlei.

    Era nevoie de o zonă împădurită, ca să ai lemn pentru
    topirea nisipului de siliciu și să obții manual plăcuțele de sticlă. Privite în
    lumină, icoanele prezintă denivelări, bule de aer, ceea ce arată obținerea și,
    apoi, prelucrarea manuală a sticlei. Fenomenul icoanelor pe sticlă îl observăm
    numai în Transilvania. Au fost foarte multe centre, care s-au răspândit în
    toată Transilvania pornind din jurul Clujului, însă numai acolo s-a întâlnit
    icoană țărănească pe sticlă.


    Există în muzeu
    secțiuni care reconstituie gospodăria țărănească, dar și uneltele și obiectele
    din aceasta. O secțiune bogată este cea a vaselor. Unele din lut, altele din
    metal. Ioana Tompe, muzeograf la Muzeul de Artă Populară din Constanța.

    Ceramica a cunoscut în Dobrogea o mai puțină dezvoltare decât în
    celelalte zone ale țării. Deși paradoxal noi avem o tradiție foarte îndelungată
    a ceramicii, ceramica grecească și romană, ea s-a putut dezvolta atât timp cât
    aceste orașe de pe litoral au fost guvernate de o administrație sigură: romană
    sau grecească. În Evul Mediu, în epoca modernă, când peste teritoriul Dobrogei
    s-au desfășurat multe războaie, când Dobrogea a fost inclusă în Imperiul
    Otoman, nu s-a mai putut practica ceramica, meșteșugul olăritului, fiindcă
    acestea sunt produse perisabile.

    Un popor care poate prezenta o evoluție în
    timp a ceramicii este un popor care-și dovedește stabilitatea și continuitatea
    pe vatra satului. Vasele metalice pe care le prezentăm în expoziție sunt comune
    întregului spațiu balcanic, care a avut soarta economică și politică a
    Dobrogei. În primul rând, sunt din metal fiindcă nu se sparg. Ele sunt din
    aramă cositorită. Noi am adunat în această locuință ideală și vasele românilor,
    și ale aromânilor, și ale turcilor și tătarilor. Diferențele se pot vedea în
    stilul decorativ.


    În acest muzeu au
    ajuns turiști din toate părțile lumii. Aceștia s-au bucurat de prezentări
    detaliate în principalele limbi de circulație internațională, într-o vizită, în
    medie, de 30 de minute. În prezent, vizita dumneavoastră poate dura cât doriți,
    fiindcă muzeul și-a deschis porțile virtual. Pe pagina acestuia, dar și pe
    paginilor rețelelor de socializare puteți vedea obiectele, alături de o descriere.
    Nu lipsesc nici obiceiurile populare despre care echipa muzeului scrie pe larg,
    ilustrându-le cu imagini ale obiectelor adunate în colecții.