Tag: piloti

  • În zbor, e altceva

    În zbor, e altceva

    Zborul cel mai lung a fost spre şi dinspre Coreea, un zbor de 40 de ore dus-întors, pentru pentru transport de  echipament medical. Un zbor care a pus-o pe gânduri a fost unul, cu vizibilitate maximă, peste Deşertul Sahara. Vorbim despre Locotenent comandor Simona Maierean: prima femeie din România care a zburat cu un avion supersonic; prima femeie din Europa care a obţinut certificarea de pilot comandant de aeronavă din Grupul de Transport Aerian Strategic al SAC (Strategic Aircraft Capability), în cadrul Unităţii Multinaţionale de Transport Strategic a NATO, din Baza Aeriană Papa din Ungaria.

    O serie de premiere care au pornit de la un vis al unei tinere, care până la cursurile Academiei Forțelor Aeriene nu zburase nici măcar cu un avion de pasageri.

    Ne-a vorbit despre începuturile carierei ei Locotenent comandor Simona Maierean:“Am intrat în sistemul militar acum 20 de ani, chiar mai bine de atât. Mi-am dorit să zbor şi atunci varianta pe care am găsit-o la îndemână, vorba vine la îndemână, doar că  e mult mai ieftin, pe de-o parte, şi, pe de altă parte, e şi altceva să zbori un avion de vânătoare sau să zbori un avion militar în general, decât un avion de linie. Şi atunci asta m-a mânat să caut soluţii pentru a-mi realiza acest vis.”

     

    Locotenent comandor Simona Maierean a spus pentru Radio România că pregătirea te face să nu simţi frică:

    “Veţi auzi în aviaţie “să-ţi faci filmul zborului”, adică să îţi imaginezi de nu ştiu câte ori în mintea ta până să pui în practică lucrul respectiv. Aşa fac şi piloţii de acrobaţie, e ceva normal. Ai un plan că nu te urci la bordul avionului fără un plan de rezervă. Ai planul dinainte, îl execuţi, ai un back-up plan şi aşa mai departe, nu ai timp să gândeşti prea mult, cu ghilimelele de rigoare.”

    Pe 13 martie 2009, Simona Maierean a fost pilotul unui MiG-21 LanceR. Prima femeie din România care a zburat cu un avion supersonic ne-a detaliat:

    “Dacă faci un viraj foarte strâns la o înclinare foarte mare, la o viteză mare, poţi să ajungi la acceleraţii destul de mari, nu trebuie să fii în supersonic ca să faci asta. În supersonic spargi pragul sonic, dar nu e ceva ce simţi la nivelul corpului, nu se simte ca o acceleraţie gravitaţională în plus. Mai mult o simţi la nivel de aparatură. Cel puţin la MIG 21, nu ştiu cum e la F16, deci vorbesc din amintiri, acolo când treceai din subsonic în supersonic şi treceai prin trans-sonic, e un moment în care aparatura poate să îţi indice eronat, pentru o perioadă foarte scurtă, datorită undelor care se formează şi a presiunilor şi aşa mai departe. Dar nu e atât de solicitant pentru corp. Oricum zborul cu avionul de vânătoare este solicitant per se. Gândiţi-vă că la o ieşire se zboară o oră-două, depinde de raza de acţiune a fiecărui avion, pe când la transport au un zbor de câteva ore bune, 4, 5, 6, 10. N-ai putea să zbori 10 ore cu un avion de vânătoare, continuu, pentru că e altceva.”

     

    Din 2012 nu mai zboară pe MIG şi a trecut pe Spartan de transport militar. Cum a fost această trecere?

    “Nu trebuie să o iei de la zero, pentru că  deja ai nişte cunoştinţe de aviaţie, dar în schimb e vorba de zborul în echipaj şi atunci toată această comunicare şi “crew resourse management”, cum e definită în limbajul de specialitate, managementul echipajului, e elementul de noutate practic, pentru că avionul îl înveţi. Faci trecerea de la altă categorie de aeronavă, înveţi să zbori avionul respectiv. Asta trebuie să faci, dar managementul echipajului e de fapt arta. Trebuie să ştii să şi asculţi ordine, nu doar să dai.  Am fost comandant, am fost chiar şi instructor pe C17 Globemaster, în cadrul Detaşamentului de la Papa, al aviaţiei de transport strategic, am revenit în ţară şi aici reiau lucrurile, sunt copilot pe Spartan şi în pregătire de comandant. Cum spuneam mai devreme, nu poţi să execuţi o misiune, de niciun fel, fără oameni. Şi atunci contează foarte mult cum te raportezi şi cum menţii balanţa, între a avea şi o misiune de succes şi a avea şi oamenii mulţumiţi şi în mindset-ul corect: să te ajute şi să se petreacă lucrurile în siguranţă. “

     

    Lucrând atât de mult cu piloţi străini, Locotenent comandor Simona Maierean ne-a spus care sunt provocările piloţilor români:

     “A fost o vreme  când chiar erau puţine ore de zbor, la orice categorie. Mai ales cei tineri, veniţi din şcoală, zburau foarte puţin. Lucrurile s-au mai schimbat, în special după 2014. Şi au început să se vadă diferenţele. Orele de zbor au fost mai multe şi astfel s-a văzut şi schimbarea în ceea ce priveşte felul în care ne vedeau cei din afară, pentru că făceam lucruri extraordinare cu ceea ce aveam, cu puţinul acela. Dar făceai un efort să ţii pasul cu cineva care îţi venea cu mii de ore de zbor. Ţin minte, inclusiv eu, când m-am dus să fac trecerea pe C-17, în Statele Unite, zburasem 10 ore, în anul respectiv şi partenerul meu de antrenament – pentru că mergeam într-o grupă de două persoane – era un olandez care zburase 700 de ore. Au fost 4 luni în care 12 ore pe zi am învăţat, ca să ajung la un anumit nivel. Am ajuns, dar a fost un efort susţinut!”

     

    Deşi a zburat prin toată lumea Locotenent comandor Simona Maierean spune că nimic nu se compară cu senzaţia aterizării acasă.

  • De la Centrului European de Instruire F-16, la Brigada Multinațională Sud-Est

    De la Centrului European de Instruire F-16, la Brigada Multinațională Sud-Est

    Ceremonia de inaugurare a Centrului European de Instruire F-16 a avut loc luni, 13 noiembrie, la Baza 86 Aeriană Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești, în prezența ministrului apărării naționale, Angel Tîlvăr, și a omologului său din Regatul Țărilor de Jos, Kajsa Ollongren. Au fost prezenți ambasadorii Danemarcei, Țărilor de Jos, SUA și Ucrainei, reprezentanți ai companiei americane Lockheed Martin, șeful Statului Major al Apărării, generalul Daniel Petrescu, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul-locotenent Viorel Pană, alţi oficiali militari români şi străini.



    Centrul va fi un hub internaţional pentru pregătirea piloţilor de pe acest tip de aeronave, români şi din statele aliate şi partenere, inclusiv Ucraina. Ministerul Apărării pune la dispoziţie baza aeriană şi facilităţile de instruire, forţele aeriene olandeze avioanele, iar compania Lockheed Martin asigură instructorii şi mentenanţa. Cinci aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Regale Olandeze au aterizat pe 7 noiembrie în Baza 86 Aeriană. Centrul European de Instruire F-16 va avea și sprijinul Danemarcei, stat coordonator alături de Țările de Jos, al Coaliției internaționale F-16.



    Acest proiect, primul la nivel european, reprezintă o bornă importantă atât pentru cooperarea româno-olandeză, cât şi pentru reflectarea practică a solidarității aliate. Având în vedere contextul geopolitic actual și poziția strategică a României în regiunea Mării Negre, acest centru devine esențial pentru colaborarea transfrontalieră, întărirea securității și consolidarea solidarității în cadrul NATO. În același timp, ministrul Tîlvăr a evidențiat că Centrul nou înființat din Baza Aeriană 86 își propune să creeze un răspuns adecvat, nu doar pentru nevoile actuale și viitoare ale Forțelor Aeriene Române, ci și pentru sprijinirea aliaților și partenerilor, precum Ucraina.



    Schimbăm subiectul. Alergarea este identitatea mea. S-ar putea să încetinesc, dar nu mă voi opri niciodată”. Acesta este motto-ul locotenent-colonelului Ryan Smith, ofițer al Armatei SUA și care este astăzi membru al Comandamentul Diviziei Multinaționale de SUD EST din București, România.



    Pe 5 noiembrie, a alergat primul său maraton la New York, ca parte a #TeamINSPIRE, pentru o cauză caritabilă: strângerea de fonduri, pentru o fundație non-profit care sprijină persoanele aflate în nevoie. Având o vechime de 25 de ani în armata SUA, Ryan a mărturisit că nu și-a trecut niciodată baremele sportive când era tânăr, din cauza alergării. Dar Armata l-a făcut un bun alergător. Acum, simte că alergarea i-a salvat cu adevărat viața și l-a făcut să treacă peste momente dificile. Locotenent-colonelul Ryan Smith lucrează în România de aproape 8 ani, în două comandamente diferite ale NATO.



    În altă ordine de idei, ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a primit săptămâna trecută, pe 9 noiembrie, vizita ministrului apărării din Republica Macedonia de Nord, Slavjanka Petrovska. Cei doi oficiali au discutat despre modalități concrete de consolidare a cooperării bilaterale, având în vedere preocupările extinse ale României cu privire la securitatea regiunii Mării Negre și a Balcanilor de Vest.



    Ministrul român al apărării a mulțumit ministrului Petrovska pentru implicarea la angajamentele NATO de pe teritoriul României, prin dislocarea unui contingent nord-macedonean la Caracal, în cadrul Brigăzii Multinaționale Sud-Est, aspect care susține activitățile de vigilență sporită ale NATO.



    Constantin Herțanu





  • Piloţi instruiţi la Feteşti

    Piloţi instruiţi la Feteşti

    Membră, aproape jumătate de secol, a așa-numitului Tratat de la
    Varșovia, în care Uniunea Sovietică își adunase sateliții comunizați cu forța
    din Europa Centrală și de Est, România redevenită liberă a aderat, acum două
    decenii la NATO, iar tranziția de ordin logistic nu s-a încheiat. Dotările de
    secol XX ale Armatei Române sunt, gradual, înlocuite cu tehnică de luptă
    modernă, produse în țări aliate din topul inovației tehnologice.


    La centrul de
    la Baza militară 86 din Feteşti, din sud-estul țării, au început cursurile de
    pregătire teoretică pentru piloţii români care urmează să facă trecerea de la
    vetustele aparate MiG-21, de concepție sovietică, la mult mai performantele
    F-16 americane. Centrul de antrenament are, deja, în dotare cinci avioane F-16,
    iar alte 18, trimise din Țările de Jos, vor ajunge în România până la sfârșitul
    anului. Flota aeriană a Armatei Române deține în momentul de faţă 17 F-16,
    achiziționate din Portugalia, şi a încheiat cu Norvegia un contract privind
    livrarea altor 32.


    Centrul European de Instruire din Feteşti a fost realizat în
    baza unui acord de colaborare între aliați NATO, potrivit căruia ministerul
    român al Apărării pune la dispoziţie baza aeriană și facilităţile de instruire,
    forţele aeriene olandeze – aeronavele F-16, iar celebra companie americană
    Lockheed Martin, producătoare a aparatelor de zbor, asigură instructorii şi
    mentenanța.


    La ceremonia de inaugurare, unde a fost însoțit de omologul său din
    Olanda, Kajsa Ollongren, și de diplomați occidentali, ministrul român al
    Apărării, Angel Tîlvăr, a declarat:

    În condiţiile în care urmează să primim 32 de aparate, pentru noi era
    extrem important ca cerinţa de pregătire a piloţilor români să fie satisfăcută.
    Aparatele de tip F-16 vor mai fi prezente în Europa cel puţin 20 de ani. Sunt
    importante. Ne dorim să avem piloţi cât mai bine pregătiţi.


    La centrul de
    la Fetești vor veni instructori din toate statele NATO, iar cursanți nu vor fi
    doar piloți din statele membre ale Alianței, ci și din cele partenere, inclusiv
    din Ucraina invadată de trupele ruse.


    Într-o postare pe reţeaua X, fostă
    Twitter, președintele ucrainean, Volodimir Zelenski, le-a mulţumit omologului
    din România vecină, Klaus Iohannis, şi premierului olandez, Mark Rutte, pentru
    că au pus în practică înţelegerile ce privesc dotarea forţelor aeriene ale
    țării sale cu avioane occidentale performante, precum şi instruirea piloţilor
    ucraineni pentru a putea pilota aceste aparate. În prezent, aviatorii din
    Ucraina se antrenează în Statele Unite şi în Danemarca.


    Potrivit experților
    militari, pregătirea piloţilor ucraineni la Fetești va dura circa jumătate de
    an.


  • Militarii români care au participat în Lituania la misiunea de poliție aeriană NATO revin în țară

    Militarii români care au participat în Lituania la misiunea de poliție aeriană NATO revin în țară

    100 de piloţi români care în
    ultimele patru luni au apărat spaţiul aerian al Alianţei Nord-Atlantice în
    Lituania se întorc în ţară. Au fost zeci de misiuni în care Suhoi-urile ruseşti
    se apropiau periculos de mult de spaţiul NATO, iar românii au interceptat
    avioanele străine.

    Alături de piloţii români au fost şi militari din
    Portugalia. NATO trimite, în permanenţă, în Lituania militari din forţele
    aeriene, pentru că acea ţară nu are avioane de luptă.

    În plus, este şi o zonă
    în care ruşii forţează frecvent spaţiul aerian al Alianţei Nord-Atlantice. În
    urmă cu 16 ani, România a mai avut misiuni de poliţie aeriană în Lituania, cu
    MiG-21 LanceR.

  • Germania – Grevă a piloţilor germani

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau doresc să se deplaseze în Republica Federală Germania că Asociaţia Cockpit a piloţilor germani a anunţat organizarea unei greve pentru data de 8 septembrie 2015, între orele 08:00-23:59, urmând să fie afectate zborurile pe distanţă lungă ale companiei Lufthansa. Din totalul de 1300 zboruri planificate pentru marţi, 84 sunt anulate. Datorită piloţilor voluntari vor decola 90 curse intercontinentale de pasageri şi mărfuri.

    De asemenea, s-a anunţat organizarea unei greve şi pentru data de 9 septembrie 2015, între orele 00:01-23:59 pentru zborurile pe distanţă scurtă şi medie.

    Detalii suplimentare (privind zborurile afectate, modificări ale programului de zbor etc.) sunt accesibile pe pagina web a companiei www.lufthansa.com.

    Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români să consulte pagina de Internet www.mae.ro şi reaminteşte faptul că cetățenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia Călătoreşte în siguranţă (disponibilă gratuit în App Store şi Google Play), care oferă informaţii, recomandări de călătorie şi posibilitatea de a fi alertați, în cazul în care apar situaţii speciale.

  • Grevă a piloților companiei German Wings

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află sau se deplasează pe teritoriul Germaniei despre faptul că Asociația Cockpit” a piloţilor şi inginerilor de zbor germani a anunţat organizarea unei greve, în cursul zilei de 16 octombrie 2014, între orele 12.00-23.59, urmând să fie afectate toate zborurile operate de GERMAN WINGS.



    În perioda precizată, toţi pasagerii sunt rugaţi să contacteze compania aeriană înaintea efectuării călătoriei pentru a se informa cu privire la eventualele modificări şi să ia în calcul posibilitatea de a petrece un timp mai îndelungat în aeroport.



    Cetăţenii români, pasageri ai acestei companii, sunt sfătuiţi să urmărească evoluţia situaţiei pe paginile oficiale de internet ale companiilor: www.germanwings.com şi http://www.lufthansa.com pentru a se informa cu privire la eventualele modificări şi să ia în calcul posibilitatea de a petrece un timp mai îndelungat în aeroport. Nu vor fi afectate zborurile operate de EUROWINGS.



    Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români să consulte site-urile de specialitate şi să urmărească site-ul MAE, la rubrica Sfaturi, alerte de călătorie” (http://www.mae.ro/travel-alerts) pentru informaţii actualizate, înainte de a se deplasa în străinătate.

  • Germania – Piloții companiei aeriene Lufthansa în grevă

    Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află sau se deplasează pe teritoriul Germaniei că negocierile dintre sindicatul piloţilor companiei aeriene Lufthansa şi patronat au eşuat, existând riscul major al anulării tuturor zborurilor acestei companii, care urmează sădecoleze sau să aterizeze pe aeroportul din Munchen.



    Cetăţenii români, pasageri ai acestei companii sunt sfătuiţi să urmărească evoluţia situaţiei pe pagina oficială de internet a companiei www.lufthansa.com.



    De asemenea, Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români să consulte site-urile de specialitate şi să urmărească pagina de internet www.mae.ro pentru informaţii actualizate înainte de a se deplasa în străinătate.



    Sursa: Comunicat www.mae.ro