Tag: piste

  • Cicloturism în România

    Cicloturism în România

    În ultimii ani, cicloturismul s-a dezvoltat tot mai mult.
    Au fost create trasee și piste noi de bicicletă, iar numărul turiștilor care
    descoperă România pe două roți a crescut. Întotdeauna, în funcție de traseu,
    această formă de turism se combină cu o incursiune în universul satului
    românesc și cu vizite la obiective turistice importante.


    Ionuț Maftei este directorul
    unei firme românești de turism, care se ocupă exclusiv de promovarea României
    prin cicloturism. Acum 17 ani, când și-a propus să promoveze oferte de vacanță
    activă pe două roți, lumea l-a privit cu scepticism. Între timp, cicloturismul s-a
    dezvoltat în România. Tot mai multă lume și-a cumpărat o bicicletă și cunoaște
    deja și mediul preferat pentru pedalat: pe șosea, în zonă montană, pe teren
    accidentat sau pe drumuri neasfaltate. Iar drumurile neasfaltate au început să
    fie tot mai căutate de turiștii străini.

    Noi suntem o agenție
    pentru care, de obicei, numărul de turiști într-un grup este undeva între șase
    și doisprezece, dar, dintr-o dată, ne-am trezit că suntem un fel de mic paradis
    pentru a o anumită nișă de cicloturism, ceea ce se numește acum gravel cycling,
    adică pedalat pe drumuri neasfaltate. Statistic, România are peste jumătate
    dintre drumuri neasfaltate, iar iubitorii acestui gen de pedalat au aflat și ne
    aflăm în situația că, aproape pe oriunde am merge, dacă vrem să găsim niște
    drumuri neasfaltate, găsim. Problema este că, într-adevăr, au venit foarte
    mulți turiști. La noi, e problematică partea de infrastructură. Este dificil să
    găsești într-un sat pe unde mergem noi sau în păduri, pe unde ne place să
    pedalăm, un loc care să adăpostească 50 de oameni. Majoritatea doresc să stea
    în camere single. Încă mai avem de lucrat la acest aspect. Pe de altă parte,
    este plăcut să vezi că ocupi două sate în întregime pentru un grup de turiști. Deși
    logistic este foarte dificil, ne bucurăm că am reușit.


    Sezonalitatea acestei forme de turism constă în faptul că
    numărul zilelor cu condiții optime pentru pedalat este mai mare primăvara și
    toamna. Totuși, Ionuț Maftei, directorul unei firme românești de cicloturism,
    spune că tururile se fac în toate cele patru anotimpuri. Bicicletele și
    echipamentul modern îți permit să pedalezi cam în orice perioadă a anului,
    inclusiv pe zăpadă. O ocazie excelentă de a descoperi oameni și locuri noi.

    Tururile noastre presupun mai puțin latură sportivă și mai mult turism. Ideea
    este de a vizita oamenii în primul rând, de a vedea cum trăiesc, de a vedea
    lucruri pe care nu le mai vezi în Europa sau în altă în altă țară. Ar trebui ca
    lumea să afle cine suntem, pentru că, de multe ori, avem turiști care, în prima
    zi, știu doar că sunt undeva în Europa. Nu prea știu unde sunt și cine sunt oamenii
    pe care-i văd. Le explicăm tuturor pe parcursul a șase zile sau 10 zile, cât
    stau aici, pentru ca ei să încerce să descopere și să plece și cu o impresie
    bună. În zona bisericilor fortificate din Transilvania mi se pare că s-a
    dezvoltat destul de mult și infrastructura. Oamenii de acolo înțeleg și nu sunt
    nici mirați de această formă de turism, știind cam care sunt așteptările. La
    Sighișoara, de exemplu, am putut face într-unul dintre turnurile cetății un
    punct de hidratare. Am fost oarecum surprinși că am avut deschiderea asta, dar
    se întâmplă și nu putem decât să aplaudăm acest aspect.

    Cel mai tânăr participant la
    tururile organizate de Ionuț a avut trei luni. Venise cu bunica. Acestea sunt
    cazurile când apar programele paralele. Se folosește mașina de asistență și se
    asigură vizite suplimentare la obiective turistice și în împrejurimi. Una
    dintre zonele ideale pentru astfel de tururi complexe este Maramureșul. Acolo,
    tradiția, natura și numărul atracțiilor turistice încântă mereu. O altă zonă preferată
    de turiști este Bucovina, comparabilă din punct de vedere al tradițiilor. Pe de
    altă parte, Transilvania se remarcă printr-un nivel mai ridicat al serviciilor.
    L-am întrebat pe Ionuț Maftei, directorul unei firme românești de cicloturism
    cum se desfășoară un tur pe bicicletă.

    Teoretic, tururile
    încep din București, pentru că majoritatea turiștilor ajung în București. Oferim
    fie la început, fie la final, ei au o noapte în București și oportunitatea de a
    vizita și capitala României. Avem un traseu de vizitare pe bicicletă timp de
    câteva ore și asta contează pentru ei, mai ales că Bucureștiul nu seamănă deloc
    cu restul României. Sunt două imagini destul de diferite pentru ei. Apoi, mergem
    în Transilvania. Acolo, traseele sunt pe drumuri secundare sau pe drumuri
    forestiere. Câteodată folosim chiar ceea ce se numește single trails, adică
    niște rute speciale pentru biciclete, pe un fel de poteci pentru biciclete, prin
    păduri. Este foarte frumos. Luxul la noi este în pădure. Dacă cineva caută lux
    în tururile noastre, acolo îl găsește, pentru că acolo sunt și animalele, și
    plantele. Acolo este tot ce este mai frumos în tururi. Bineînțeles, din loc în
    loc, ne oprim să vizităm fie meșteșugari, fie câteva locuri cu importanță
    istorică, câteva locuri culturale, arhitectură care contează destul de mult.


    Deși
    implică foarte multă activitate, nu sunt niște tururi sportive, continuă Ionuț
    Maftei.

    Distanțele pe care le facem sunt între 30 și 80 de km
    pe zi, în funcție de cât de multe urcări sunt, de cât de înclinată este panta,
    de cât de dificil este traseul, dacă este asfalt sau drum neasfaltat și de câte
    multe locuri avem de vizitat. Dau câteva exemple pentru că îmi este la îndemână
    Transilvania, bineînțeles, bisericile fortificate sunt destul de cunoscute de
    acum și sunt pregătite să primească turiști des și în număr mare. Există un drum
    al fortificațiilor transilvănene. Apoi, mai este ruta apelor minerale. Încercăm
    să o promovăm și atrage și impresionează de fiecare dată. Încercăm să folosim
    cât mai mult resurse locale. Adică oamenii locului sunt cei care ne prezintă
    atracțiile, ei sunt cei care furnizează mâncarea și vinul și folosim cât mai
    mult cazări la pensiuni, astfel încât să avem o activitate și sustenabilă. Combinația
    asta este plăcută pentru turiști, în special pentru cei străini.


    Tururile tematice de cicloturism pot dura între o zi și șapte
    zile. Pentru cele de o zi, în jurul Bucureștiului, prețul este de aproximativ
    35 de euro de persoană. Pentru programele mai complexe, costul se ridică la 200
    de euro pe zi de persoană, incluzând cazare, toate vizitele, transferuri,
    suport și asistență.


  • Miracle

    Miracle

    Ionut avait l’habitude de se rendre au chevet des mourants, de rassurer les familles en leur offrant le réconfort d’une vie possible après la mort. Il en avait vu des gens mourir, des personnes qui fréquentaient l’église depuis ses débuts, vieillissant à leurs côtés, mais ce qu’il n’avait jamais eu l’occasion de voir, c’est une femme dans la fleur de l’âge, avec toute la vie devant elle, être soudainement rappelée par le Seigneur.

  • A la Une de la presse roumaine 17.08.2016

    A la Une de la presse roumaine 17.08.2016

    La presse roumaine du jour enquête sur plusieurs dossiers très épineux. On apprend que des dizaines de milliers de Roumains sont réduits à la condition d’esclaves, à travers l’ensemble du pays, par des maîtres qui les exploitent comme au Moyen Age. Les journalistes tirent aussi d’autres signaux d’alarme : les pistes de l’Aéroport international de Bucarest pourraient bientôt être « infiltrées » par la corruption; le gouffre du déficit de médecins – qui frôle, dans certaines villes, les 50% des personnels – ne cesse d’augmenter ; après la débâcle de Rio, la gymnastique roumaine est en « faillite » et les perspectives de revirement sont faibles.



  • Verde pentru biciclete

    Verde pentru biciclete

    Numărul bicicliştilor a crescut de la an la an, aşa că şi numărul pistelor
    de biciclete a crescut, tot mai multe oraşe din România devenind din ce în ce
    mai prietenoase din acest punct de vedere. Şi dacă despre kilometri de piste de
    biciclete am mai vorbit, aşa cum am vorbit şi despre localuri care oferă
    reduceri pentru cei care vin pe bicicletă până la ei, astăzi vorbim despre o
    mişcare pentru pedalare, cu un nume sugestiv: Verde pentru biciclete.
    Susţinută de Fundaţia Bega, Verde pentru Biciclete este prima iniţiativă din
    Timişoara care încurajează adoptarea mersului pe bicicletă ca alternativă
    ecologică pentru deplasarea prin oraş. Scopul este de a atrage atenţia asupra
    importanţei şi beneficiilor mersului pe bicicletă, de a evidenţia faptul că
    există biciclişti pe străzile oraşului şi de a atrage sprijinul autorităţilor
    locale pentru construirea mai multor piste pentru biciclete.


    Romina Faur, coordonator al asociaţiei Verde pentru biciclete, ne-a
    vorbit despre începuturile mişcării: Verde pentru biclete a fost iniţiat
    în anul 2008, dintr-o pasiune faţă de mersul pe bicicletă. Nu a fost un simplu
    moft, a fost o viziune, numărul de biciclişti a crescut de la apariţia
    campaniei. Verde pentru biciclete îşi propune să existe până când fiecare
    cetăţean din Timişoara are o bicicletă şi o utilizează. Pot să spun că ne uităm
    la alte ţări, nordice, care au experienţă şi folosesc bicicleta ca stil de
    viaţă, şi unde sunt oraşe pline de biciclişti, nu de şoferi. Noi încurajăm un
    parteneriat între şoferi, biciclişti şi pietoni şi încurajăm respectul
    reciproc. Şi de multe ori în timpul pedalărilor îi vedem pe şoferi sau pe cei
    de pe margine, că ne fac cu mâna şi spun că data viitoare vor veni şi ei. Şi
    asta ne bucură. Vrem să schimbăm mentalităţi, să-i încurajăm pe oameni, să le
    arătăm că se poate. Noi am vrut să vedem de la început ce înseamnă să fii
    biciclist în Timişoara, câţi biciclişti sunt şi de acolo a venit şi ideea de
    a-i număra, aşa că primul eveniment a fost Numărătoarea bicicletelor, iar
    numărul de biciclişti a crescut în prezent până la 16.700.



    Pentru a susţine bicicleta ca stil de viaţă, cei de la Verde pentru
    biciclete au anunţat calendarul acţiunilor pe anul 2016. Cu detalii, Romina
    Faur: În fiecare an, organizăm mai multe evenimente. Avem două de mare
    anvergură, Pedalarea de primăvară şi Numărătoarea de toamnă. De obicei, la
    Pedalarea de primăvară vin de obicei 4 mii de paticipanţi, număr impresionant
    pentru un oraş ca al nostru. La numărătoarea de toamnă vin în jur de o mie sau
    două mii de oameni. Ideea e că toată lumea îşi doreşte să meargă cât mai mult
    pe bicicletă pimăvară, îşi doresc să facă mişcare şi atunci primesc efectiv cu
    bucurie noul sezon. Mă mândresc cu acest număr de participanţi, pentru că noi,
    de-a lungul timpului, am creat cea mai impresionantă comunitate de biciclişti
    din ţară, biciclişti uniţi, care îşi cer drepturile în continuare. De-a lungul
    timpului, aceste evenimente pe care noi le-am organizat, au avut impact asupra
    autorităţilor locale, care au realizat infrastructură, dar nu suficient.


    Din aprilie şi până în octombrie Verde pentru biciclete stimulează atât
    la mişcare, cât şi la promovarea siguranţei pe bicicletă şi la conştientizarea
    îmbunătăţirilor care trebuie făcute pentru a optimiza infrastructura aferentă
    mersului pe bicicletă prin prisma conectivităţii, practicabilităţii şi
    accesibilităţii, ne-a mai spus interlocutoarea noastră, amintind şi alte
    evenimente.

    Romina Faur: Organizăm şi alte evenimente, precum
    Cochete pe biciclete, care anul acesta a fost la ediţia a V-a şi a fost de
    amploare. Au venit foarte multe fete frumoase, foarte şic şi elegante, am avut
    o mulţime de premii pregătite pentru ele. Au participat aproximativ 600, un
    număr record până acum. Un alt eveniment drag nouă este ia românească pe
    bicicletă, prin care celebrăm ziua internaţională a iei. Apoi cititor pe
    bicicletă, în septembrie, se va afla la a doua ediţie. Toate aceste evenimente
    crează un anumit cadru, se adresează unei anumite categorii de oameni, vrem să
    creăm un cadru care să-i determine pe oameni să transforme mersul pe bicicletă
    într-un stil de viaţă.


    Verde pentru biciclete a introdus şi acţiunea respect pentru
    biciclişti sub egida căreia vor urmări rezolvarea unor probleme ale
    bicicliştilor din Timişoara, precum accesul liber în zona centrală, în anumite
    intervale orare şi în anumite perioade ale anului, permiterea accesului
    bicicliştilor pe calea liniilor de tramvai, vopsirea pistelor pentru biciclişti
    – devenite alunecoase în condiţii de umiditate, crearea rampelor de acces
    pentru biciclişti, persoane cu dizabilităţi, persoane care se deplasează cu
    diverse vehicule nemotorizate şi realizarea unor reparaţii la pistele de
    bicicletă existente.


    Romina Faur a lansat şi un îndemn să o pornim cu toţii pe bicicletă: Bicicleta te face mai sănătos, un biciclist zâmbeşte mai mult, un
    biciclist observă mult mai bine oraşul în care trăieşte, un biciclist simte
    altfel pulsul oraşului, este mai liber, şi îi ajută şi pe cei din jur şi oraşul
    să fie mai sănătoşi şi mai fericitţi!



    Şi deşi nu consideră că s-a făcut suficient pentru promovarea
    ciclismului în rândul populaţiei, interlocutoarea noastră recunoaşte că dacă în
    Timişoara erau doar aproximativ 4 km de pistă de biciclete în 2009, astăzi sunt
    vreo 60 km, unul dintre cele mai frecventate trasee fiind acela care leagă
    Timişoara de Serbia.

  • Avantaj bicicliştii

    Avantaj bicicliştii

    Mersul pe bicicletă este o modalitate plăcută de petrecere a timpului liber, iar în ultimii ani a început să fie văzut şi ca o activitate sănătoasă, care te ajută să te menţii în formă. Multe articole din reviste mondene sau de wellness, recomandă mersul pe bicicletă cu titluri promiţătoare precum: Mersul pe bicicletă arde caloriile, Ciclismul te încarcă instant cu energie, Mersul pe bicicletă îţi tonifiază musculatura corpului.



    Dacă sunteţi dintre aceia care pedalează către locul de muncă, dincolo de faptul că aveţi la dispoziţie un mijloc de transport eficient şi la îndemână, vă eliberaţi de stresul cotidian, dar puteţi avea şi alte avantaje.



    La Sibiu, spre exemplu, s-a deschis primul restaurant care oferă 10% reducere persoanelor care vin pe două roţi. L-am invitat alături de noi pe Radu Coică, administratorul acestui restaurant, să ne spună de unde a venit ideea:


    Ideea este de fapt un trend crescător în Sibiu încă din anii 2007, când a început construcţia pistelor de biciclete. Odată cu măsura aceasta a crescut numărul iubitorilor de biciclete, şi sunt foarte multe acţiuni şi cluburi care susţin mersul pe bicicletă. Şi atunci, noi ne-am gândit, pentru a veni în sprijinul acestora, să facem o acţiune pentru a-i atrage la noi. Am deschis în primăvara acestui an şi am decis că ideea este bună pentru cei care fac mişcare, aşa că am combinat practic şi mâncarea cu mai puţine grăsimi, mâncarea vegetariană cu această acţiune. Acum probabil, venind sezonul rece se va restrânge şi numărul cicliştilor care ajung în centrul istoric. Totodată putem spune că faptul că zona pietonală este destul de extinsă: Piaţa Hued, Piaţa Mică, Piaţa Mare, zona pietonală Bălcescu, modul de deplasare cu bicicleta în Centrul istoric şi în zonă a devenit mult mai convenabil pentru foarte mulţi locuitori.”



    În timp ce din ce în ce mai multe localuri oferă doar parcare pentru biciclete, aici aveţi reducere 10 % pentru că veniţi pe două roţi. Încă de la intrarea în restaurant, o tablă cu un biciclist desenat pe ea anunţă promoţia, astfel că în fiecare zi, la acest restaurant sunt parcate biciclete, ai căror proprietari stau relaxaţi la mese, bucurându-se de o atmosferă liniştită şi reducerea de zece procente acordată de local. Bicicliştii sibieni dar şi turiştii care închiriază biciclete se bucură de reducerea notei de plată, dar şi de faptul că aici au unde să îşi lase în siguranţă bicicletele.



    Ce comandă de obicei bicicliştii ne spune tot Radu Coică: Cei care ard caloriile pe bicicletă sunt dornici să mănânce mai copios. Sau mai există genul oamenilor care, pe lângă faptul că fac mişcare, vor să mănânce şi mai uşor. Noi nu ne-am axat pe un meniu al bicicliştilor, meniul nostru este foarte variat şi combină bucătăria românească, cu elemente internaţionale. Nu lipsesc pastele şi pizza, în special pentru cei tineri, dar avem şi ciorbă de fasole în pită (în pâine scobită şi umplută cu acea ciorbă) sau gulaş ardelenesc servit în pită şi putem să ne lăudăm şi cu deserturile: lapte de pasăre, amintind de copilărie şi suntem printre puţinele localuri care fac papanaşii fierţi. Sunt persoane care vin special pentru acest desert.”




    Radu Coică ne-a spus că acţiunea restaurantului nu este singulară, dar că multă lume chiar făcea poză cu reclama localului şi se arăta surprinsă: mulţi au spus că vin nu neapărat tentaţi de acea reducere, ci de ideea în sine. Cu toate acestea, interlocutorul nostru se simte parte dintr-o mişcare mai largă: Există companii care sprijină mersul pe bicicletă, şi Biserica Evanghelică sprijină mersul pe bicicletă şi angajaţilor din cadrul bisericii li se dă remuneraţia şi funcţie de kilometrii parcurşi într-o lună. Sunt diverse acţiuni, în colaborare cu primăria şi cu consiliul judeţean, care a făcut recent o pistă de biciclete ce leagă exteriorul oraşului de Răşinari şi de Poplaca. Este o pistă de biciclete unde tinerii sibieni pot merge în siguranţă şi în exteriorul oraşului, lucru mai rar întâlnit în România.”



    Acum există în municipiul Sibiu peste 71 de kilometri de piste de biciclete, cele mai circulate fiind cele din Parcul Sub Arini situat în Pădurea Dumbrava, numărul bicicliştilor crescând simţitor. Un alt pub din Sibiu foloseşte bicicleta pe post de reclamă. La Bicicleta French Pub din Sibiu, pe peretele de la intrare, stau atârnate trei biciclete, vopsite în culorile acestui local, însă aici nu se oferă reduceri pentru biciclişti.



    Deşi situaţia bicicliştilor este din ce în ce mai bună în întreaga ţară, existând deja 60 de km de piste destinate bicicliştilor în Timişoara, 100 km în Bucureşti, bicicliştii reclamă ineficienţa trasării anumitor piste şi absenţa lor din oraşele mai mici. Astfel orice demers de sprijinire a lor este binevenit, marcând tendinţa europeană a oraşelor din România.



    Dar, punând problemele deoparte, nu uitaţi, dacă treceţi prin Sibiu, să vă programaţi poftă bună, de biciclişti!

  • Sports d’hiver à Sinaia

    Sports d’hiver à Sinaia

    Située à 120 kilomètres de la capitale, aux pieds des Monts Bucegi, Sinaia figure parmi les stations de montagne les plus anciennes de Roumanie. La première attestation documentaire de la localité remonte à 1690 lorsque les premiers paysans libres s’y sont établis pour former par la suite une population stable. Sinaia est une station de montagne très recherchée par les passionnés des sports d’hiver. Des photos d’époque témoignent de l’organisation là de compétitions de bobsleigh ou de ski depuis le début du siècle passé.





    Mais quels sont les sites touristiques incontournables de Sinaia ? C’est la question que nous avons posée au maire de la ville, Vlad Oprea : « Notre offre est extrêmement riche. Sinaia se vante du seul domaine skiable d’altitude formé de plus de 20 pistes. Nous avons aussi une piste très appréciée qui s’étend jusqu’à l’intérieur de la ville. Il s’agit de la « Piste nouvelle », recouverte de neige artificielle. C’est aux pieds de cette piste que nous avons ouvert un parc de loisirs doté d’un matelas élastique pour les amateurs des sports extrêmes. Nous avons aussi une piste pour les débutants, une piste de snow-tubing. Dans la ville, plus précisément dans le parc Ghica, nous avons aménagé une patinoire artificielle très appréciée. »



    Qu’il s’agisse de celles destinées aux skieurs experts, avancés ou débutants, les skieurs trouvent leur bonheur sur les 20 pistes de Sinaia. La plupart d’entre elles disposent de moyens de transport par câble. Nous avons demandé à Radu Miscuci, propriétaire d’un magasin de quads de Sinaia, quelle est sa piste préférée : « C’est Valea Dorului que j’aime le plus. Je ne saurais oublier celles de Cota 2000 et Cota 1400 ou encore les pistes de la Vallée du Carp, pour les avancés, de Drumul de Vara, pour les débutants, de Valea Dorului et de la piste Spânzurati dotée de deux télésièges ».





    Les randonnées en quad ont commencé ces derniers temps à gagner du terrain, ajoute encore Radu Miscuci : « C’est très agréable de parcourir la zone en quad, en prenant Sinaia comme point de départ. Les paysages sont superbes en hiver aussi, lorsque le ciel n’est pas couvert et les arbres sont enneigés. Dans la saison froide, les trajets disponibles ne sont pas très nombreux, vu que certains deviennent inaccessibles. En hiver, la durée d’un trajet ne dépasse pas une heure et demie. En été, les trajets sont plus divers et peuvent durer de 6 à 7 heures. »





    Afin de louer un quad, il faut posséder le permis de conduire catégorie B et avoir les connaissances minimales pour conduire un tel véhicule. Hormis l’équipement spécifique : casques, gants et vêtements, les sociétés de location de tels engins tout-terrain mettent à la disposition des touristes aussi des guides spécialisés.





    Ajoutons qu’à Sinaia on peut faire aussi du snowboard. Si vous ne possédez pas d’équipement, vous pouvez en louer à la base de la Télé-gondole. Sachez pourtant que les itinéraires sont assez peu nombreux, vu que dans le cas du snowboard, une couche épaisse de neige doit couvrir les pistes. Et si les sports d’hiver ne vous passionnent pas, vous pouvez visiter Sinaia pour ses sites culturels. Le maire de la ville, Vlad Oprea, revient au micro de RRI : « Ceux qui ne s’y rendent pas pour le sport viennent pour les sites culturels et notamment pour le palais de Peles, ancienne résidence d’été de la famille royale de Roumanie, le monastère de Sinaia, le casino, qui accueille nombre d’événements dont nous sommes les organisateurs à commencer par les pièces de théâtre jusqu’aux expositions temporaires ou permanentes et la maison ou a vécu le grand musicien roumain George Enescu. »





    Prête à recevoir ses touristes en toute saison, Sinaia s’enorgueillit d’une très riche offre d’hôtels et de gîtes ruraux, mais aussi de restaurants très variés, à spécifique roumain qui proposent les meilleurs plats du terroir et jusqu’aux restaurants à spécifique mexicain, serbe, tyrolien ou bien italien. (trad. : Alexandra Pop, Alex Diaconescu)