Tag: plante

  • Plantele obţinute prin noi tehnici genomice

    Plantele obţinute prin noi tehnici genomice

    Helena Dalli, comisar european pentru egalitate, a prezentat în Parlamentul European punctul de vedere al Comisiei Europeane referitor la propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind plantele obținute prin noile tehnici genomice. Noile Tehnici Genomice reprezintă un termen dat unei varietăți de tehnici ce modifică materialul genetic al unui organism, fără transfer de material genetic de la alte specii. Aceste tehnici intră în sfera editării materialului genetic, respectiv genomului.

     

    Conform propunerii de regulament, plantele obţinute prin noile tehnici genomice din categoria 1 se vor supune aceluiași regim de reglementare ca și cele obținute prin ameliorare convențională, în timp ce o parte din plantele obținute prin Noile Tehnici Genomice rămân sub jurisidcția Directivei pentru organismele modificate genetic, respectiv plantele obţinute prin noile tehnici genomice din categoria 2.

    “Multe țări din întreaga lume au luat sau iau măsuri pentru a-și actualiza sistemele lor de reglementare pentru a exploata potențialul noilor tehnici genomice. Acestea creează sisteme de reglementare adaptate secolului 21. Uniunea Europeană nu ar trebui să rateze acum oportunitatea de a face același lucru.

    Totuși, voi sublinia câteva aspecte. În ceea ce privește patentabilitatea plantelor obținute prin noi tehnici genomice, ne-am exprimat deja angajamentul de a efectua o evaluare detaliată și, dacă este necesar, de a acționa. Reiterez acest angajament. Înțeleg preocupările legitime în această zonă. Cu toate acestea, ca întotdeauna, orice modificări substanțiale trebuie să fie evaluate cu atenție și să se bazeze pe dovezi reale.

    Subliniez cât de important este pentru Comisie în discuțiile ulterioare să mențină logica propunerii așa cum este informată de consensul științific, și anume, că anumite plante obținute prin tehnici genomice sunt la fel de sigure ca plantele convenționale. Acestea ar trebui, în opinia noastră, să fie guvernate de aceleaşi reguli ca plantele convenționale, inclusiv în ceea ce privește evaluarea riscului, trasabilitatea, etichetarea și sustenabilitatea.

    Salut progresul realizat până în prezent. Acesta deschide calea pentru munca noastră comună în această zonă. Ca întotdeauna, puteți conta pe sprijinul și angajamentul deplin al Comisiei în negocierile viitoare.”

     

  • Cunoaştem natura în care trăim?

    Cunoaştem natura în care trăim?

    Presiunea pusă de către om asupra cadrului natural în care își desfașoară activitatea, transformările la care a fost supusă natura de-a lungul anilor, dispariția unor specii de plante sau de animale au provocat o serie de dezbateri, culminând, în aceasta perioadă, cu discuții aprinse în cadrul trilateralei UE, între Comisie, Parlament și Consiliu, pe tema legilor pentru restaurarea naturii.



    Dar, dincolo de orice măsuri, naționale sau europene, se pune întrebarea, pertinentă de altfel: Cunoaștem natura în care trăim? Cu alte cuvinte, suntem în stare să protejăm natura dacă nu o cunoaștem? Suntem deconectați de natură, astfel încât mulți nu știm denumirea copacilor, a păsarilor sau cântecele acestora. Ca atare nu ar trebui sa fim educați pentru a înțelege natura, astfel încât să o protejăm în cunoștință de cauză?



    Am discutat despre inițiative naționale sau europene pentru a promova o mai bună cunoaștere a naturii cu Petronela Carmen Comănescu, biolog la Grădina Botanică a Universității București, cu prof. Ovidiu Ionescu, de la Facultatea de Silvicultură a Universităţii Transilvania din Braşov, şi cu Daniel Buda, eurodeputat, vicepreședintele Comisiei de agricultură și dezvoltare rurală a Parlamentului European.




  • Une nouvelle plante au catalogue de la flore mondiale

    Une nouvelle plante au catalogue de la flore mondiale

    Les biologistes roumains ont découvert une nouvelle espèce de plante. Pour en avoir la certitude, il leur a fallu faire maintes recherches qui ont duré pas moins de trois ans. La découverte a été faite en Dobroudja, dans une région sauvage qui abrite des espèces protégées d’oiseaux, de reptiles, de mammifères et de plantes. Les plantes poussent à leur gré à l’ombre de la forêt humide nichée au creux d’un vallon sillonné par un cours d’eau.

    C’est le biologiste Matis Attila qui a découvert cette nouvelle espèce végétale. Voici ce qu’il nous a raconté : « En 2014, j’ai travaillé, en Dobroudja, à l’élaboration du plan de gestion des aires protégées du réseau Natura 2000, dont fait partie la forêt de Dumbrăveni, celle où l’on a déniché cette plante. Pendant que j’inventoriais les espèces végétales qui y vivent, j’ai trouvé une plante aux feuilles étranges, introuvable dans le grand répertoire. Je me suis rendu compte que c’était quelque chose d’inédit. Nous avons cru d’abord que c’était une espèce nouvelle pour la flore de Roumanie, qu’elle aurait pu venir de la Bulgarie voisine, très proche de cette zone-là. Tel n’était pas le cas. Ensuite, on a pensé à une espèce très rare qui pousse en Russie. Avec l’aide de nos collègues russes, on a procédé à des analyses génétiques. On en a conclu qu’il s’agissait d’une espèce nouvelle, apparentée à celle de Russie, toutes les deux faisant partie du genre Ferula ».

    La nouvelle plante a été baptisée Ferula mikraskythiana, d’après le terme du grec ancien qui désignait la région de Dobroudja: Mikra Skythia (Scythie Mineure). Elle fait partie de la famille des apiacées, dans laquelle on retrouve aussi la carotte et l’aneth. C’est une plante de grande taille, à l’inflorescence composée de très petites fleurs. Son cycle de vie est encore plus intéressant. Les feuilles apparaissent en début d’été, après quoi elle sèchent. La plante donnera des fruits en août et lorsque la belle saison touche à sa fin, on peut voir l’inflorescence. Cette espèce de plante, qui dégage un parfum agréable a survécu sur quelques prairies très bien conservées, qui revêtent des pentes escarpées, au cœur de la forêt prairies de Dumbrăveni.

    C’est justement grâce à la protection que leur offre la forêt que ces plantes ont pu y résister, précise le biologiste Matis Attila : « Cette espèce, je ne l’ai retrouvée que dans la réserve de Dumbrăveni. J’y ai recensé seulement 179 exemplaires, ce qui veut dire qu’elle rentre dans la catégorie des plantes qui périclitent. Il s’agit d’une espèce endémique, qui ne pousse qu’en Roumanie et qui a probablement survécu à l’abri de la forêt de Dumbrăveni. Elle présente un grand intérêt scientifique, vu que c’est une espèce complètement neuve pour la flore mondiale. Cela prouve combien riches sont les aires protégées de Roumanie. La forêt de Dumbrăveni étant une réserve assez isolée, les moutons n’y ont pas accès, contrairement à d’autres endroits de Dobroudja et du pays où les prairies naturelles sont pratiquement détruites par ces animaux ».

    Le biologiste Matis Attila a également découvert d’autres espèces de plantes nouvelles pour la flore de Roumanie. Parmi elles, Saussurea pulchella, espèce symbole des Monts Rodna, observée pour la dernière fois il y a un siècle et déclarée officiellement disparue depuis 50 ans. Malheureusement, cette plante continue de péricliter en raison du pâturage. Les spécialistes mettent en garde contre le risque que cette plante rare, qui ne pousse que dans le Monts Rodna de Roumanie et en Ukraine ne disparaisse à nouveau, à défaut de mesures de protection. (Trad. Mariana Tudose)

  • Grădina din curtea şcolii

    Grădina din curtea şcolii


    La început de an şcolar, mergem în curtea şcolii, pentru a descoperi rezultatele unui proiect realizat de copii. Este vorba de grădina din curtea şcolii, proiect recent premiat la Gala Bucureşti(tu), la secţiunea ecologie, gală în cadrul căreia primăria oraşului Bucureşti îi evidenţiază pe cei care dau suflet oraşului şi schimbă lucrurile în bine.



    Proiectul grădina din curtea şcolii a pornit ca o joacă de copil. De la Violeta Dascălu, directorul Şcolii gimnaziale Ferdinand I din Bucureşti, aflăm cum a fost iniţiat: Ideea a venit în colaborare cu asociaţia România în tranziţie, care a venit la noi acum trei ani şi a început să organizeze în şcoală, împreună cu copiii, un atelier de grădinărit. Şi pentru că era la şcoală, i-am spus Grădina din curtea şcolii. A fost un proiect mai complex, realizat cu arhitecţi, cu designeri şi cu ingineri, în sensul că are în componenţa sa şi elemente de altă natură. Şi anume: apa de ploaie este acumulată într-un recipient mare, într-un rezervor, ea merge într-un preaplin, prin care ulterior este drenată spre nişte zone umede. Straturile care au fost create prin decopertarea straturilor vechi şi au fost îngrăşate cu compost, pe care copiii l-au realizat împreună cu cei de la România în tranziţie.



    Cu credinţa că formarea deprinderilor şi aptitudinilor de trai sustenabil prin activităţi practice de grădinărit ecologic şi observarea naturii de către generaţia tânără reprezintă una dintre cheile coabitării inteligente în societatea modernă, coordonatorul acestui proiect, Ionuţ Bădică, a insuflat copiilor dorinţa de a cunoaşte şi proteja mediul chiar în curtea şcolii lor. Revine cu detalii Violeta Dascălu, directorul Şcolii gimnaziale Ferdinand I: Copiii au învăţat ce înseamnă fiecare element natural, cotoarele de la măr sau coaja de banană, şi cum se pot transforma în compost. Iarba cosită din curtea din grădină, care era, la fel, un spaţiu special amenajat, devenea compost care contribuia la fertilizarea solului. Copiii au realizat şanţurile prin care au drenat apa. Pentru zonele verzi, au împletit împreună cu coordonatorii, straturile din nuiele, realizând modele foarte frumoase, în formă de floare, în formă de semicerc, ca să încânte ochiul, să placă copiilor. Apoi s-a adăugat partea ştiinţifică, legată de relaţiile dintre sol şi plante, relaţiile dintre apă, sol şi plante şi aer. Deci toate elementele naturii sunt aduse lângă sufletul copiilor şi în realitate. De asemenea, ei au avut ocazia să aibă contact cu traineri internaţionali, să povestească ce ştiu ei, ce au acumulat. Sunt şi părinţi care vin la atelier, sâmbăta. Ne bucură foarte mult că şi părinţii susţin copiii, permacultura nefiind altceva decât modalitatea naturală de creştere a plantelor, în comuniune una cu alta, ştiindu-se că de fapt natura este perfectă şi că ea se regenerează. Asta practic transmitem copiilor, neuitând nici de faptul că nu se utilizează niciun fel de fertilizator artificial, niciun fel de substanţă chimică şi că seminţele care sunt plantate şi tot ce înseamnă răsaduri, provin din seminţe nemodificate genetic.



    Am întrebat-o pe Violeta Dascălu cum au privit copiii grădinăritul: Întâi au privit cu curiozitate, am plecat din stadiul în care am pus seminţe în februarie şi ei udau semniţele şi au văzut cum creşteau plăntuţele acelea firave, în vase de ei alese şi etichetate. Şi veneau în fiecare zi să vadă cât a mai crescut plăntuţa. Apoi s-au construit nişte solarii, unde ei cu propria mână au plantat şi au urmărit cum creşte o plantă, aici apărând roşii şi dovlecei şi castraveţi şi ridichi şi plante aromate. Iar unii copii au dorit să realizeze asta şi acasă la bloc, în balcon. Şi veneau părinţii şi ne întrebau ce am făcut, că trebuie să facă în balcon grădină ca la şcoală. Practic copiii reeducă părinţii.



    Proiectul Grădina din curtea şcolii a început la şcoala gimnazială Ferdinand I, din Bucureşti în anul 2012, iar din 2014 a fost aplicat şi în Bacău, la şcoala Mihai Drăgan. Copiii şi cadrele didactice pot cunoaşte şi proteja mediul în fiecare zi, oferind în acest fel modele de soluţii la probleme precum degradarea mediului înconjurător, îndepărtarea individului de mediul lui natural, creşterea obezităţii şi scăderea activităţilor fizice ale copiilor.



    Şi pentru că odată create bunele obiceiuri, acestea trebuie păstrate, la şcoala cu grădină cunoaşterea aplicată a naturii devine şi materie extracurriculară, ne-a mai spus Violeta Dascălu, directorul Şcolii gimnaziale Ferdinand I din Bucureşti: Proiectul nostru este parte şi din alt proiect ecologic derulat de alt ONG, şcoli verzi, un alt exemplu de cum se poate face ecologie şi cum copiii pot să înţeleagă natura real, adevărat, practic şi nu numai din lecţiile de biologie. Poiectul se află în stadiul de implementare a unui manual electronic, care este acreditat de minister. Noi avem opţional anul acesta în şcoală acest manual interactiv şi foarte frumos realizat. Practic se adună iniţiativele care vin din partea societăţii civile, şi devin pentru noi, pentru cei care facem educaţie, o sursă şi o resursă de a o educa copii.



    Astfel, proiectul oferă instrumentele necesare şcolii pentru planificarea şi implementarea unui sistem de educaţie de mediu modern.