Tag: platforma internationala de teatru

  • Platforma internaţională de Teatru Bucureşti

    Platforma internaţională de Teatru Bucureşti

    Celălalt/ Migraţie, temă deja a existenţei noastre
    de zi cu zi, a fost şi propunerea celei de-a treia ediţii a Platformei
    Internaţionale de Teatru Bucureşti, eveniment organizat de ARPAS şi de Primăria
    Municipiului Bucureşti, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului
    Bucureşti.


    Potrivit curatoarei platformei, criticul de teatru
    Cristina Modreanu, prin spectacolele invitate din Germania, Marea Britanie,
    Statele Unite şi România, publicul a avut ocazia să cunoască modalităţi prin
    care se poate negocia relaţia cu Celălalt. Cum îi acceptăm la noi acasă pe cei
    străini de noi şi cum facem să fim noi înşine acceptaţi acolo unde suntem
    străini pentru alţii – acestea sunt teme provocate de noul val migrator generat
    de escaladarea conflictelor armate din Orientul Mijlociu, spune Cristina
    Modreanu:


    Valul migrator e compus din oameni
    foarte diferiţi, care ajung într-un teritoriu, Germania, Marea Britanie, alte
    ţări europene. În fiecare dintre aceste locuri problemele sunt diferite. Şi
    sistemele în care ei aplică pentru azil sau încearcă să se integreze cumva sunt
    foarte diferite şi bineînţeles că de fiecare dată problemele sunt cu totul
    altele. Ele sunt însă semnificative şi pentru noi, pentru că şi noi, ca orice
    ţară europeană, avem o cotă de refugiaţi. Avem aceşti oameni care rămân şi la
    noi, rătăciţi într-un sistem care nu prea ştie ce să facă cu ei. Am ales
    spectacolele tocmai pentru a prezenta cât mai multe dintre aceste poveşti,
    dintre aceste cazuri în aşa fel încât să ne dăm seama că sunt cu toţii oameni
    ca noi, oameni care trec prin situaţii critice de viaţă, care trec printr-o
    suferinţă de un tip sau altul şi pe care ar trebui să îi înţelegem mai bine.


    Aceste poveşti au fost spuse în timpul Platformei în
    feluri diferite: prin voce, ritm şi muzică, prin teatru fizic, fără cuvinte,
    printr-un discurs foarte asemănător cu cel al politicienilor, printr-un tur
    ghidat performativ pe străzile Bucureştiului sau prin teatru radiofonic.


    Evenimentul a fost deschis de spectacolul din
    Germania, Monoloage din azil, text şi regie Michael Ruf, care prezintă,
    într-o formă minimalistă, trei poveşti extrem de impresionante. Producţia unei
    structuri teatrale speciale: Bühne für Menschenrechte / Actors for Human
    Rights, un teatru de proiect care funcţionează ca o reţea. Lara Chahal,
    asistent de regie: Avem o reţea de actori şi muzicieni
    din Germania şi facem spectacole în diferite oraşe. De exemplu, dacă facem un
    spectacol în München, atunci căutăm actori care locuiesc în împrejurimile
    Münchenului, ca să poată participa la proiect. Deci, totdeauna sunt actori
    diferiţi. Textele se bazează pe interviurile pe care le-am făcut cu refugiaţi
    care au venit în Germania. În aceste interviuri, vorbesc despre experienţele
    lor cu sistemul european de azil. Vrem să răspândim vocile refugiaţilor, astfel
    încât din ce în ce mai mulţi oameni să devină conştienţi de problemele cu care
    aceştia se confruntă în Europa. De obicei, după spectacol stăm de vorbă
    cu publicul şi îl provocăm la o discuţie despre ce putem face în legătură cu
    aceste situaţii. Unii oameni sunt şocaţi de aceste poveşti, pentru că nu ştiu
    că se întâmplă astfel de lucruri, alţii sunt deja implicaţi şi vor să facă mai
    mult. Ne dorim foarte mult să implicăm oamenii în discuţie şi, de asemenea, să
    îi convingem să vorbească despre ceea ce au auzit, să răspândească informaţiile
    şi să discute unii cu alţii despre cum pot sprijini refugiaţii la nivel local,
    în comunităţile lor.


    O analiză a problemei migraţiei, a posibilelor
    efecte în viitor ale acestui fenomen realizează dramaturgul Matei Vişniec în
    textul Migraaaanţi sau Prea suntem mulţi în aceeaşi barcă, prezentat ca
    spectacol-lectură în cadrul Platformei. Spectacolul a prefaţat premiera de
    teatru radiofonic pe care Teatrul Naţional Radiofonic o va produce la începutul
    anului 2017, în regia artistică a lui Mihai Lungeanu. În opinia lui Mihai Lungeanu,
    problema migraţiei este abordată cu obiectivitate de către autorul textului
    Migraaaanţi…

    Matei Vişniec alege o descriere a
    evenimentelor, nu o implicare. O descriere a raporturilor care se creează între
    cei care gestionează această venire a arabilor, cei care fac comerţ, cei care
    fac afaceri, cei care fac politică … la toate nivelurile – cultural, politic,
    administrativ, uman… Sunt câteva scene foarte sensibile legate de
    universalitatea morţii, când trupurile scoase pe uscat nu mai au nici etnie,
    nici sex, nici vârstă… Şi atunci, pe lângă capacitatea noastră de a-i primi
    pe cei vii, se pune şi problema morţilor care trebuie rostuiţi într-un anumit
    fel. Priveşte cu umor, cum face de obicei Matei Vişniec, cu sensibilitate, cu
    poezie şi cu foarte multă luciditate.


    În ultima perioadă, în Bucureşti, artiştii au
    început să manifeste interes pentru crearea de proiecte de explorare urbană.
    Unul dintre acestea este Harta senzorială a Bucureştiului, un tur ghidat
    performativ,în care sunt folosiţi actori, invitaţi speciali care sunt legaţi de
    case cu poveşti memorabile şi instalaţii video şi audio. Harta senzorială a
    Bucureştiului a făcut parte din programul Platformei Internaţionale de Teatru
    Bucureşti. Cristina Modreanu, curatoarea proiectului: Harta
    senzorială a Bucureştiului e un proiect care ne face să ne întâlnim cu foarte
    multe feţe ale oraşului Bucureşti, din diferite epoci ale sale. L-am integrat
    şi în Platformă pentru că noţiunea de celălalt este o noţiune cu care ne-am
    confruntat de-a lungul istoriei. E surprinzător să vezi că oameni care au
    participat la acest tur, până acum nu ştiau că există un cartier evreiesc în
    oraşul Bucureşti, că a mai rămas foarte puţin din el, nu ştiau că există un
    cartier armenesc şi multe alte tipuri de populaţie care au existat aici, care
    există în continuare şi care alcătuiesc diversitatea oraşului Bucureşti.


    În cazul companiei din Marea Britanie, problema
    migraţiei a fost abordată dinspre psihologie. Câştigător al premiului Cel mai
    bun spectacol Fringe 2014, Confirmare încearcă să ne facă să gândim: dar
    dacă argumentele celelalte, care ni se par atât de opuse discursului nostru şi
    prejudecăţilor noastre sunt şi ele la fel de adevărate?.