Tag: Pledez pentru tine(ri

  • Festivalul de Teatru Piatra Neamţ, un festival pentru comunitate

    Festivalul de Teatru Piatra Neamţ, un festival pentru comunitate

    Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, locul prin
    care au trecut, la început de carieră, cei mai mulţi dintre marii artişti
    români, aniversează anul acesta 50 de ani de când poartă acest nume. În toţi
    aceşti ani a susţinut şi promovat tinerii artişti, inclusiv prin Festivalul de
    Teatru Pledez pentru tine(ri). A 29-a ediţie a festivalului, desfăşurată sub
    conducerea noii directoare a teatrului, Gianina Cărbunariu, a însemnat o şi mai
    mare apropiere a teatrului, atât de tinerii artişti, cât şi de comunitate.
    Festivalul a fost precedat de un moment aniversar care a început cu vernisajul
    expoziţiei de fotografie Actorii şi spectatorii TT, rezultat al proiectului
    cu acelaşi nume. 46 de fotografii realizate în timpul întâlnirilor dintre
    actori ai Teatrului Tineretului şi locuitorii oraşului, fotografii însoţite de
    câte un foarte scurt fragment din poveştile pietrenilor.


    Gianina Cărbunariu: Am avut proiectul
    Actorii şi spectatorii TT, în cadrul căruia s-au realizat 46 de interviuri cu
    spectatori de diferite vârste, cu background diferit, venind din foarte multe
    domenii. Dar nu doar spectatori, ci şi potenţiali spectatori. Am vorbit cu
    oameni care nu fuseseră niciodată la teatru. Şi cred că asta este cel mai
    important şi mai interesant. Cum să atragi acest public potenţial, care nu a
    ajuns la teatru. Nu pentru că nu l-ar interesa, ci din motive precum lipsa de
    timp sau o promovare mai puţin vizibilă. Interviurile au ajutat şi ele la
    crearea momentului aniversar. Am lansat şi expoziţia foto şi am încercat ca
    proiectul să fie vizibil şi dincolo de foaierul teatrului, prin bannere cu Actorii
    şi spectatorii.


    Fotografiile care ocupă pereţii din foaierul
    teatrului au fost realizate de Mihaela Jipa, secretar artistic al teatrului,
    care a adunat, împreună cu actorii, gânduri ale locuitorilor oraşului despre
    teatru şi legătura lor cu teatrul. Mihaela Jipa: Cineva ne spunea că teatrul are rolul de a
    educa, în teatru te regăseşti, în teatru poţi fi tu însuţi. Teatrul este ca o
    biserică, când vii te pregăteşti şi interior, şi exterior. O doamnă ne povestea
    că actorul ei preferat era Bogdan Talaşman. Acesta i-a dat un autograf şi i-a
    scris o frază pe o fotografie, care a fost motto-ul ei în viaţă. Toţi oamenii
    cu care noi am interacţionat au transmis ceva foarte special. A fost o lecţie
    pentru noi toţi. Şi apropierea asta cred că le-a schimbat şi unora, şi altora
    percepţia despre public, despre artă, despre actori şi despre rolul unui teatru.


    Prezentate în momentul aniversar, dar şi în
    caietul program al festivalului, poveştile despre Teatrul Tineretului din
    Piatra Neamţ sunt spuse de mari artişti care au lucrat aici, dar şi de
    locuitorii oraşului. Locuitori care au trăit o parte din istoria teatrului, dar
    şi tineri în viaţa cărora Teatrul Tineretului şi-a făcut rapid loc. Gianina
    Cărbunariu: În luna iulie am lansat proiectul Arhiva
    spectatorilor, prin care spectatorii erau invitaţi să trimită scrisori în care
    să vorbească despre experienţe lor personale de-a lungul timpului cu TT.
    Scrisorile au stat la baza scenariului aniversar. Momentul aniversar a fost motorul acestui proiect, iar pe viitor o să
    ne gândim cum să facem ca să adunăm materiale în arhiva afectivă, dar având
    alte mize adresate spectatorilor.


    Ediţia din acest an a Festivalului de Teatru
    Piatra Neamţ a inclus o secţiune recomandată liceenilor, iar un juriu format
    din şapte liceeni a acordat Premiul de Popularitate pentru cel mai bun
    spectacol al acestei secţiuni. Miza nu
    este premiul în sine, ci faptul că aceşti tineri vor veni la spectacole, vor
    vorbi colegilor lor despre aceste spectacole, vor vorbi între ei, vor învăţa
    împreună cum să privească un spectacol, vor asista la discuţiile cu publicul
    ,
    a declarat Gianina Cărbunariu. Printre cei şapte tineri aleşi în urma
    trimiterii unei scrisori de motivaţie s-a aflat şi Francisc Gabriel Lolea, elev în clasa a X-a la Colegiul Naţional de
    Informatică. El povesteşte cum a ajuns să trimită această scrisoare şi ce
    aşteptări are de la teatru: Am
    participat la concursul Ceai, poezie, teatru şi am câştigat o întâlnire cu
    Victor Giurescu, actor al Teatrului Tineretului şi am stat de vorbă. Am abordat
    diferite teme, cum ar fi speranţa în tineret, actoria. Această întâlnire m-a
    motivat şi am zis să încerc să-mi dau frâu liber cuvintelor şi dragostei mele
    pentru teatru. Am trimis o scrisoare motivaţională şi am rămas plăcut surprins
    că am fost ales din 200 de participanţi. Sunt surprins de spectacolele prezentate. Sunt teme interesante, care
    ar trebui să ne provoace să reflectăm. Aşa
    cum spune şi numele instituţiei, Teatrul Tineretului, e nevoie de spectacole
    care să atragă tinerii.


    Cătălina Bălălău este
    una dintre tinerele actriţe ale Teatrului Tineretului, care s-a implicat în
    proiectele de apropiere a teatrului de comunitate: Am fost în fabrica de ţesătorie, am întâlnit
    nişte oameni extrem de simpatici, am făcut şi turul fabricii, am vorbit cu ei.
    Unii erau oameni care veneau la teatru, alţii care nu veneau. Am discutat de ce
    nu veneau… A fost o dimineaţă minunată şi pentru noi, şi pentru ei. I-am
    întâlnit apoi la vernisajul expoziţiei Actorii şi spectatorii TT şi a fost
    foarte plăcut. E bine să vorbim. În ultima vreme climatul este foarte prietenos
    aici şi spectatorii s-au apropiat. Am avut foarte multe spectacole din această
    stagiune jucate cu sala plină la fiecare sfârşit de săptămână. Înseamnă că
    poate facem ceva bine. Au fost nişte iniţiative foarte bune în ultima vreme.



    Gianina
    Cărbunariu are convingerea că teatrul nu e pentru elite, teatrul e pentru
    toată lumea. Îmi doresc ca spectatorii din Piatra Neamţ,
    comunitatea spectatorilor din Piatra Neamţ să vină la teatru. Îmi doresc ca
    teatrul acesta să fie al comunităţii în care există şi comunitatea să simtă
    acest lucru – că teatrul le aparţine lor. Şi-mi doresc să ne critice, îmi
    doresc să intre în dialog cu artiştii. Îmi doresc să fim cu toţii împreună.

  • Festivalul de Teatru Piatra Neamţ a revenit cu a 27-a ediţie

    Festivalul de Teatru Piatra Neamţ a revenit cu a 27-a ediţie

    După o absenţă de patru ani, Teatrul
    Tineretului din Piatra Neamţ a continuat în luna octombrie frumoasa tradiţie de
    promovare a tinerilor creatori de teatru – regizori, scenografi, actori – prin
    Festivalul de Teatru Piatra Neamţ – Pledez pentru tine(ri). Reluarea celui
    mai vechi festival de teatru din ţară – prima ediţie a fost în 1969 – a
    însemnat şi sărbătorirea revenirii acasă, în clădirea monument aflată în
    ultimii ani în lucrări de reabilitare, şi este un semn de normalitate, după cum
    spune directorul Teatrului Tineretului, actorul Liviu Timuş. Teatrul Tineretului, organizatorul festivalului
    ajuns la a 27-a ediţie, rămâne în
    istoria teatrului românesc drept teatrul pepinieră, s-ar putea spune, pentru
    scena noastră. Deoarece pe aici au trecut, începând cu Florin Piersic şi
    Leopoldina Bălănuţă, cei mai mulţi dintre marii actori şi regizori români.


    Prin spectacolele invitate anul acesta la Piatra Neamţ s-a încercat o
    radiografiere a fenomenului teatral contemporan, o prezentare a tendinţelor
    generate de tinerii creatori români. Şi cum teatrul independent a devenit
    extrem de activ, de vizibil în ultimii ani, producţiile independente au fost
    prezente în programul festivalului. Fă tu primul pas!, de Jean-Claude
    Carriere, în regia lui Andrei Munteanu, este o producţie a Teatrului de Artă
    Bucureşti, o instituţie independentă, înfiinţată în 2010. Personajul feminin
    este interpretat de Raluca Aprodu, actriţă ce joacă în
    spectacole de teatru independent, dar şi în teatre de stat şi care a devenit
    cunoscută publicului inclusiv datorită rolurilor din filme. Raluca Aprodu a
    vorbit despre relaţia dintre alegerea textului pentru un spectacol şi
    prezentarea acelui spectacol într-un spaţiu independent: Nu ar trebui să fie influenţat de
    nimic. Ar trebui să fie o dorinţă a actorului să se întâlnească cu un personaj,
    dorinţa regizorului să se întâlnească cu textul şi atât. Din păcate,
    într-adevăr, ţinem foarte mult cont de locul unde-l jucăm. Sunt locuri în care
    cel mai important este să vină oamenii să-l vadă. Şi atunci începi uşor, uşor
    să faci compromisuri. Contează, din păcate, foarte mult să scrie că e comedie.
    Nimeni nu mai vrea să vină la un spectacol serios, după o zi de muncă. Dacă
    alege, alege teatrul de stat. Şi atunci, ca să-i atragi, trebuie să fii puţin
    şmecher. Avem un spectacol la Godot care se numeşte Happy end. Titlul
    iniţial era Lisolette în mai. Nu era atractiv. L-am schimbat cu Happy end.
    A contat foarte mult. Deşi spectacolul este acelaşi, am reuşit să aducem
    publicul la teatru şi să îi oferim ce am vrut noi. Sunt foarte multe spectacole
    de teatru independent, iar oamenii au început să aibă curaj să vină, mai ales
    că actori consacraţi au venit către zona de teatru independent. Şi asta e
    foarte important.



    Pentru a
    încuraja tinerii, Festivalul de Teatru Piatra Neamţ are, bineînţeles, o
    secţiune Concurs, la care, anul acesta, au fost selectate 16 din cele 80 de
    spectacole înscrise. Printre câştigătorii premiilor s-a aflat şi Nicoleta
    Lefter, la categoria Cea mai bună actriţă, pentru rolul Nadia din spectacolul
    Viză de clown de Saviana Stănescu, regia Alexandru Mihail, Teatrul Odeon
    Bucureşti. Piesa Viză de Clown (Aliens with Extraordinary Skills) a fost
    produsă în 2008 la Teatrul Julia Miles din New York, primind cronici
    entuziaste în The New York Times şi alte publicaţii americane. Povestea este
    inspirată de un fapt real: un român şi un ucrainean au adus în SUA peste 800 de
    imigranţi ilegali pe vize false de artişti de circ. În vârstă de 33 de ani,
    Nicoleta Lefter este una dintre cel mai bine cotate actriţe ale generaţiei ei.
    Participă la foarte multe festivaluri şi este de părere că este nevoie de
    astfel de evenimente dedicate în special tinerilor: Cred că cel mai mare
    pas înainte ar fi să încercăm să convingem tinerii să mai plece din faţa
    calculatorului şi din faţa televizorului. Şi să vină să vadă oameni vii pe
    scenă şi să simtă lucruri pe care nu le pot simţi în faţa unui ecran. Lucruri
    care e posibil să te modifice şi să te facă să-ţi placă să socializezi. Observ
    că din ce în ce mai tare suntem atraşi spre singurătate şi spre izolare.
    Oamenii nu mai socializează, nu mai au deschidere, nu mai au bucurie să se
    întâlnească, să discute, să afle ce mai face celălalt… Cred că acesta e cel
    mai important lucru. Şi al doilea, dacă spectacolele au şi ceva educativ, ceva
    care să stimuleze imaginaţia tinerilor, e minunat.



    Printre
    tinerii regizori invitaţi la Festivalul de Teatru Piatra Neamţ – Pledez pentru
    tine(ri) s-a aflat şi Vlad Cristache, cu spectacolul The History Boys. Poveşti
    cu parfum de liceu, de Alan Bennett, montat la Teatrul Excelsior, din
    Bucureşti. Producţia a primit două nominalizări, la categoriile Cel mai bun
    spectacol şi Cel mai bun regizor.

    Vlad Cristache
    despre nevoia de a avea festivaluri dedicate tinerilor creatori: Pe
    de o parte, mi se pare foarte tare că se întâmplă asta, pentru că legi, să
    zicem, două generaţii de artişti, oameni care au debutat în ultimii zece ani,
    le aduni laolaltă producţiile şi afli cam în ce direcţie văd ei că ar trebui să
    meargă teatrul. Şi asta e foarte bine. Pe de altă parte, eu nu cred
    foarte tare în împărţirea asta între tineri şi bătrâni şi cred că pot fi oameni
    cu foarte mare experienţă şi foarte în vârstă care să fie mult mai proaspeţi şi
    mai tineri în soluţiile lor artistice şi în felul în care arată spectacolele
    lor decât oameni foarte tineri. Nu cred că tinereţea artistică stă în biologie,
    cred că depinde de tine.