Tag: plugusor

  • Tradiţii de Anul Nou, reinventate?

    Tradiţii de Anul Nou, reinventate?

    Tradiţiile de sărbători par să fie unele dintre cele mai bine păstrate şi în ziua de azi. Odată cu începutul lunii decembrie, cete de colindători încep să ureze pe străzi, urmând diferite obiceiuri arhaice, mai mult sau mai puţin respectate. Astfel, chiar şi în marile oraşe, pot fi întâlniţi colindători cu Ursul, Capra, sau Pluguşorul, în preajma anului nou. L-am invitat pe Bogdan Voicu, sociolog, alături de noi, pentru a descoperi dacă mai avem tradiţii de sărbătorile de iarnă.

    Pentru început, Bogdan Voicu ne-a propus o privire retrospectivă, pentru a înţelege originea tradiţiilor de iarnă, din ţara noastră, pentru a putea înţelege şi cum s-au schimbat şi de ce:

    “Aho, aho, de Plugușor! Societățile erau agrare, perioada de iarnă era o perioadă în care se lucra mai puțin și atunci oamenii aveau și timp liber și aveau mai mult timp să socializeze cu ceilalți. Și atunci au apărut aceste tradiții, aceste moduri de a petrece, timp cu ceilalți, în care întărim simbolic legătura cu comunitatea, legătura cu cei din jur, ne înțelegem mai bine și ne pregătim practic ca să cooperăm în exploatarea agricolă ulterioară. În ziua de azi, nu mai suntem societăți agrare și atunci capătă mai puțină importanță simbolică această poveste de iarnă.

    Povestea de iarnă de fapt devine mai degrabă o sărbătorire, iar sărbătorirea a fost ca orice fel de eveniment uman, a fost subiect al încercării din partea unor grupuri să-i distorsioneze încărcătura inițială. Spre exemplu, deja în România anilor 80 chiar poate și mai devreme, am avut o întreagă pleiadă de oameni care a încercat să reinventeze tradițiile în sens mercantil, mergeau cu Capra, cu Plugușorul, Sorcova, dar cerând efectiv bani, uneori chiar agresiv, o parte din povestea respectivă fiind derulată multe din orașele României, mai ales în sud, de către echipele de fotbal care și-au găsit în acest mod, un mod de finanțare a activităților lor. Azi, ca tradiții contemporane, am rămas efectiv doar cu Moșul și cu bradul și ele un pic modificate.”

    “Şi vremea e împotriva noastră” a adăugat Bogdan Voicu, menţionând că şi la sate, acolo unde orăşenii pleacă pentru a petrece sărbători de iarnă tradiţionale, aceste obiceiuri sunt mai mult exploatate turistic.

    Fenomenul autentic este mai degrabă izolat, în momentul de față, în satele românești. Avem puține date reale, pe care să ne bazăm raționamentul, spunând că ar putea să se reinventeze tradiția respectivă. Aici este și o grijă redusă a societății față de tradiţiile cu pricina, pentru că, dacă ne gândim bine, în toată Europa de Vest astfel de tradiții au fost în continuu întărite și reinventate. România nu prea e preocupată de așa ceva, e mai degrabă mercantilă, este preocupată să întărească această exploatare bănească a orice.”

    Cu toate acestea, observăm cu bucurie că există iniţiative de a aduce tradiţia colindelor, de data aceasta de influenţă occidentală, în tot mai multe contexte sociale, în preajma sărbătorilor. Au apărut astfel tot mai numeroase coruri de adulţi, sau de copii, ce cântă în centrele comerciale, în biserici, în căminele pentru perosane în vârstă , sau pentru copii.

    În plus, Târgurile de produse tradiţionale sunt şi ele o tradiţie deja, în special în oraşe, unde Ignatul, sărbătoare tradiţională în care se tăia porcul, iar participanţii se bucurau de “pomana porcului”, alături de un pahar de palincă sau ţuică, nu poate fi respectat. Tot în oraşe, există tradiţia modernă a Târgurilor de Crăciun, unele dintre ele de renume internaţional, deja, cum sunt cele din Craiova, Sibiu, Braşov şi Bucureşti.

    L-am întrebat pe Bogdan Voicu dacă Târgurile de Crăciun pot fi considerate dintre noile tradiţii de sărbători:

    “Noi, Târgurile de Crăciun și de Paști, bâlciurile, le-am pierdut pe timpul comunismului. Ele erau o tradiție importantă în perioada interbelică în partea ardelenească a țării, erau un import nemţesc, care exista de câteva secole. Noi le-am cam pierdut, acum începem să le recuperăm, însă le recuperăm fără să le integrăm cu tradițiile anterioare. Aici m-aș fi așteptat ca autoritățile locale să fie mai active în acest sens, să încerce să încurajeze și tradițiile legate de sărbătorirea iernii. În continuare nu sunt la dimensiunea târgului tradiţional din vestul Europei. Dar asta nu înseamnă că sunt rele, sunt un lucru foarte bun, sunt un bun prilej de a petrece timpul și pot să constituie un element de reinventare a tradiției.”

    Pentru aceia dintre dumneavoastră care doresc să fie păstrători ai tradiţiilor, vă reamintim câteva dintre acestea. În satele bucovinene se obişnuia ca „mascaţii” să umble într-o ceată, care reunea personaje precum: ursul, capra, căiuţii, cerbii, urâţii, frumoşii, dracii, doctorii, ursarii, etc. Umblatul cu Ursul este întâlnit doar în Moldova, de Anul Nou. Ursul este întruchipat de un flăcău purtând pe cap şi umeri blana unui animal, împodobită în dreptul urechilor cu ciucuri roşii. În răpăitul tobelor sau pe melodia fluierului şi ajutată de un ciomag, masca mormăie și imită pașii legănați și sacadați ai ursului, semnificând purificarea și fertilizarea solului în noul an. Există ipoteza că la originea acestui obicei s-ar afla un cult traco-getic.

    În prima zi a noului an, se merge cu „Pluguşorul” şi cu „Sorcova”, obiceiuri ce invocă prosperitatea şi belşugul pentru gospodăria celui care primeşte colindătorii. Se spune că cei care nu primesc cetele de colindători, pe timpul sărbătorilor, vor avea necazuri şi sărăcie în anul ce vine.

  • Sărbători tradiționale românești

    Sărbători tradiționale românești


    La mulţi ani! Gustul sărbătorilor cu urători, produse tradiționale și miros de sobă atrage și astăzi. Începând din 24 decembrie, casele românilor primesc cu brad împodobit, fie după ultima modă a decoraţiunilor de sărbători, fie, tradiţional, cu mere, nuci şi boabe de fasole uscată.


    Trecem în revista câteva obiceiuri practicate în satele românești în perioada Crăciunului și Anului Nou, în zone în care tradiţia este păstrată cu sfinţenie.



    Am vorbit întâi cu Pavel Berengea, conducătorul formaţiei Cununiţa, de la Ilva Mare, județul Bistriţa-Năsăud, după prezentarea unui moment de teatru popular la Muzeul naţional al satului Dimitrie Gusti, din Bucureşti: Am prezentat astăzi un obicei de la noi din zonă, Belciugarii sau Jocul caprei, dar Belciugarii se numește din moși-strămoși, unde este o reeditare a obiceiului nostru de iarnă și de vară, pentru că vara ocupația principală a locuitorilor nostri este creșterea oilor care merg la munte, în Munții Rodnei și toamna, după un timp, își aduc aminte de oile noastre și au făcut acest obicei. Merg în ajun de Crăciun pe la casele oamenilor și îi încântă cu acest frumos obicei, care este un obicei străvechi. Este ciobanul care dirijează toată această acțiune și păzește capele, apoi este un urs care vrea să atace caprele, dar sunt apărate de cioban și, bineînțeles, unul care cântă, un fluieraş, acuma noi avem un carinetist, un saxofonist, acuma e mai modern decât fluierul și noi avem acest obicei prezentat în toată țara, dar nu numai și la Paris, peste hotare. Un obicei foarte frumos, apreciat. Apreciat pentru ritmul frumos care îl deosebește de alte jocuri ale caprei din alte zone ale țării și care place, extraordinar ritmul acesta care se aude de la Belciugatele de la Ilva Mare. Avem 20 de membri ai formației, belciugari şi colindătoare, care de care mai frumoși, îmbrăcaţi frumos în straie bătrânești. Şi ne place să prezentăm și să perpetuăm aceste porturi, tradițiile și obiceiurile. (Capra 13 sec)



    La Tulcea, răsună urările cetei de Moşoaie, strigate în ritmuri marcate de zgomotul clopoţeilor stârniţi de mersul săltat al urătorilor, mascaţi cu capete făcute din dovleac pictat, menit să alunge spiritele rele. Vine cu detalii profesor maistru Ion Trandafir, îndrumătorul mai în vârstă al cetei de urători: Moşoaiele, în Luncaviţa de Tulcea, au o mare importanţă, începând de la sfântul Neculai şi până la Bobotează, la Luncaviţa sunt tradiţiile luncăviţene, Moşoaiele. Aceste Moşoaie au o costumaţie specifică, care în seara de ajun vesteşte gospodarul şi alungă spiritele rele, să rămână curtea curată, Crăciunul când vine să vină fără spirite rele. Gospodarii, când aud clopotele, atunci au poarta deschisă. Dacă o gazdă nu primeşte o ceată de colindători, atunci nu se simte mulţumită că vine Crăciunul. Vin o ceată, două, trei. Sunt foarte multe cete. Iar la Sărbătoarea Moşoaielor Luncaviţa vin aproape 50, de asta le şi spune Sărbătoarea Moşoaielor.



    Şi cum în zonă trăiesc şi mulţi turci şi tătari, de Sărbătoarea Moşoaielor se spune că turcii le primesc pe Moşoaie în case, iar românii fac baclavale.



    În Transilvania, pregătirile de Crăciun încep încă de pe 15 noiembrie, dată la care începe Postul Crăciunului. De acum încolo, munca la câmp era încheiată, oamenii nu mai mănâncă deloc carne, iar femeile se întâlnesc la şezători pentru a ţese straiele de sărbătoare. Îmbrăcată tradiţional în straie bogat brodate, Maria Ana Mariş, din zona Clujului ne-a povestit: Se colindă de Naşterea Mântuitorului şi avem şi colinde precreştine, Colindatul Junilor, Ceata Junilor şi colindele specifice zonei noastre, că la noi nu se maschează, nu se costumează, se îmbracă doar în costume tradiţionale. Cu mare drag se aşteaptă şi se primesc colindătorii.



    De Anul Nou, în gospodăriile tradiţionale, dar chiar şi în oraşe, se păstrează obiceiul cetelor ce merg din casă în casă, respectiv pe străzi, urmând datinile străbune. Sorcova, Pluguşorul, Capra sau umblatul cu Ursul sunt doar câteva dintre cele mai frumoase obiceiuri, păstrate peste timp.



    În satele bucovinene se obişnuieşte ca mascaţii să umble într-o ceată, care reuneşte personaje mascate: ursul, capra, căiuţii, cerbii, urâţii, frumoşii, dracii, doctorii, ursarii, bunghierii etc.



    Umblatul cu Ursul este întâlnit doar în Moldova, de Anul Nou. Ursul este întruchipat de un flăcău purtând pe cap şi umeri blana unui animal, împodobită în dreptul urechilor cu ciucuri roşii. Masca este condusă de un ursar, însoţită de muzicanţi şi urmată, adesea, de un întreg alai de personaje (printre care se poate afla un copil în rolul puiului de urs). În răpăitul tobelor sau pe melodia fluierului şi ajutată de un ciomag, masca mormăie și imită pașii legănați și sacadați ai ursului, izbind puternic pământul cu tălpile. Semnificația este purificarea și fertilizarea solului în noul an. Există ipoteza că la originea acestui obicei s-ar afla un cult traco-getic.



    În prima zi a noului an, se merge cu Pluguşorul şi cu Sorcova, obiceiuri ce invocă prosperitatea şi belşugul pentru gospodăria celui care primeşte colindătorii. Se spune că cei care nu primesc cetele de colindători, pe timpul sărbătorilor, vor avea necazuri şi sărăcie în anul ce vine.






  • Les rites de Nouvel An

    Les rites de Nouvel An

    Sans égard pour la langue, la culture ou le fuseau horaire, la nuit qui marque le passage à la nouvelle année est un moment particulièrement festif pour tout un chacun. Que ce réveillon soit passé en famille, entre amis ou, tout simplement, à la belle étoile, il nen reste pas moins quil demeure toujours un moment privilégié, une occasion de faire la fête et de se réjouir. Dans certaines régions de Roumanie pourtant, les traditions anciennes gardent entier leur pouvoir de séduction, et se perpétuent de la sorte, de génération en génération, faisant fi de lacception moderne de lexpression « faire la fête ». Selon ce rituel, le repas de Nouvel An se rapproche de son acception sacrée. Sabina Ispas, directrice de lInstitut dethnographie et de folklore « Constantin Brăiloiu » de Bucarest, détaille au micro de Radio Roumanie :



    « Le rituel du Nouvel An suit une série dactions de nature cérémoniale, bien que festives. Prenons le rituel de la « sorcova », très prisé par les petits, qui vont souhaiter, à laide dun rameau fleuri, utilisé en guise de baguette magique, le bonheur à leurs proches, en prononçant une sorte dincantation versifié, dont les vers sont hérités de génération en génération. Même chose au sujet de la cérémonie du Pluguşor, pratiquée par les jeunes hommes mariés du village, avec sa version pour les enfants, qui se déplacent en groupe, de foyer en foyer, pour prononcer des vœux, censés assurer la protection du foyer et de ses hôtes, et la richesse de la récolte au printemps. Ces rituels font partie de la famille de ce que lon appelle les « colinde » (cantiques populaires), censés chasser la peur, la malédiction et le péché, et qui, dans certaines régions, ne prennent fin que le 7 janvier, à la Saint Jean. »



    Dans certaines régions reculées, à la campagne notamment, les gens croient encore dans les vertus particulières du jour de lAn, perçu comme un moment qui permet un accès plus aisé au divin, au miracle, à lau-delà. Et, en effet, selon la tradition, il sagit dun moment charnière, dun temps suspendu, chargé de pouvoirs magiques, aussi bien pour lindividu, que pour la communauté dans son entièreté. Sabina Ispas :



    « Pour les gens, lors des fêtes de Noël et du Nouvel An vécues dans la tradition, cest comme si les cieux souvraient. Cela renvoie au concept de théophanie, selon lequel la volonté divine se manifeste, devient compréhensible et accessible. A ce moment, le divin descend sur terre, se répand, se fait connaître aux êtres humains. Ce sont des instants particuliers, lors desquels les hommes peuvent connaître la volonté divine, ce que présage la nouvelle année, qui vient de commencer. Les gens perçoivent cela non pas comme une sorte de sorcellerie ou de magie, mais véritablement comme un message qui leur est transmis par Dieu lui-même, et qui leur devient accessible, lisible et compréhensible. »



    Si de nos jours lon chasse lannée qui vient de sachever à coups de feux dartifices, cétait par le bruit des fouets qui claquaient, maniés adroitement par les jeunes des villages, que lon chassait autrefois lannée qui brulait ses derniers feux. Les cris aigus que lon entendait à loccasion avaient par ailleurs pour fonction de rétablir, pour lannée qui venait de commencer, les rapports déquilibre entre les hommes. Delia Şuiogan, ethnologue à lUniversité de Nord de Baia Mare :



    « Une coutume bien suivie autrefois était de produire ces cris aigus que lon entendait de loin, à travers le village. Cette coutume visait les jeunes filles et les jeunes hommes en âge de se marier, et qui ne létaient pas encore. Daucuns pensaient que ce rituel avait pour objectif de tourner en ridicule, voire de punir ces jeunes gens qui tardaient à prendre leurs responsabilités. Il nen est rien. Mais il sagit en effet dun rituel censé les pousser à prendre leurs responsabilités. Car, dans les communautés traditionnelles, il fallait se ranger à temps. Sécarter du chemin tracé signifiait mettre en danger la communauté dans ses fondamentaux. Il sagit donc dun rituel voué à défendre la communauté. Toujours au Nouvel An, lon remarque le rituel du pardon universel. Ceux qui sétaient disputés devraient se pardonner, en se serrant les mains au-dessus du pain béni à Noël. Au fait, il sagit de rituels qui témoignent dun désir de concorde, de faire la paix, de rétablir lunité de la communauté. Par lintention qui les sous-tende, il sagit dactes éminemment positifs et, au demeurant, très beaux dans leur expression. »



    Quoi quil en soit, les cérémonies qui accompagnent le passage dune année à lautre ont un double rôle. Il sagit tout dabord, en quelque sorte, d« enterrer » lannée qui vient de sachever, ensuite de fêter la naissance de la nouvelle, de léternel recommencement. Les masques quenfilent les joueurs des « colinde » protègent de laction des esprits maléfiques. Danciennes « colinde » renvoient par ailleurs à des rituels de fertilité ancestraux. En Bucovine, les jeunes gens qui vont chanter les « colinde », se déplaçant de maison en maison, vont dabord enfiler des costumes représentant des personnages ou des créatures fantastiques. Parfois les villageois les suivent et forment ensemble une sorte de cortège de carnaval, qui passe au milieu du village, avant de sarrêter aux portes pour chanter les « colinde ». Et le cortège se pare alors dun air joyeux, parfois loufoque, sinon carrément exubérant.



    Certes, fin 2020, les cortèges de Nouvel An seront sans doute bien moins étoffés que de coutume, pandémie oblige. Il nen reste pas moins que les ressorts intimes de ces traditions millénaires vont demeurer les mêmes. Pourvu que ça dure.


    (Trad. Ionuţ Jugureanu)