Tag: plugusorul

  • Sărbători în fel şi chip

    Sărbători în fel şi chip

    Trecerea dintre ani este un
    moment pe care fiecare ţară îl marchează cu fast, dar şi cu obiceiuri
    specifice. Dincolo de mâncărurile tradiţionale, diferite de la ţară la ţară,
    există datini ce s-au păstrat şi care sfidează modernitatea. În Grecia se sparg
    farfurii, pentru ca anul nou să fie bogat, în Danemarca se spune că dacă te
    trezești cu multe obiecte vechi de veselă la ușa casei ești norocos și ai muți
    prieteni. Şi tot aşa.


    Nu mai puţin colorate sunt sărbătorile românilor. De Anul Nou, în
    gospodăriile tradiţionale, dar chiar şi în oraşe, se păstrează obiceiul cetelor
    ce merg din casă în casă, respectiv pe străzi, cu Sorcova, Pluguşorul, cu Capra sau cu Ursul.


    Din seara de 31 decembrie pornesc prin sate cetele de colindători costumaţi
    pentru a speria spiritele rele. În satele bucovinene se obişnuieşte ca
    mascaţii să umble în ceată de personaje: ursul, capra, căiuţii, cerbii,
    urâţii, frumoşii, dracii, doctorii, ursarii, bunghierii etc. Umblatul cu Ursul
    este întâlnit doar în Moldova, de Anul Nou. Ursul este întruchipat de un flăcău
    purtând pe cap şi umeri blana unui animal, împodobită în dreptul urechilor cu
    ciucuri roşii. În zgomot de tobe şi fluier şi sprijinită într-un ciomag, masca
    mormăie și imită pașii legănați ai ursului. Semnificația este purificarea și
    fertilizarea solului în noul an. Există ipoteza că la originea acestui obicei
    s-ar afla un cult traco-getic.


    Umblatul cu Capra ţine, de regulă, de la Crăciun până la Anul Nou. Măştile
    care evocă la Viclaim personaje biblice sunt înlocuite acum de masca unui
    singur animal, al cărui nume variază de la o regiune la alta: cerb în
    Hunedoara, colind cu capra sau ţurca în Moldova şi Ardeal, boriţă (de la bour)
    în partea sudică a Transilvaniei. În Muntenia şi Oltenia, capra este denumită
    brezaia (din cauza înfăţişării pestriţe a măştii), şi obiceiul se practică
    mai ales de Anul Nou. Capra se face dintr-un lemn scurt, cioplit în formă de
    cap de capră, care se înveleşte cu hârtie roşie, peste care se pune o altă
    hârtie, neagră, mărunt tăiată şi încreţită, sau se lipeşte o piele subţire cu
    păr pe ea. Cercetătorii presupun ca dansul caprei provine din ceremoniile sacre
    arhaice închinate morţii şi renasterii divinităţii.


    Un obicei pitoresc este păstrat la Cavnic, în judeţul Maramureş, unde începând de la Crăciun
    şi până la începutul lunii ianuarie, când oamenii sărbătoresc Crăciunul cel
    bătrân, colindă Brondoşii. Se spune că aceştia i-ar fi alungat pe tătari, care
    veniseră la Cavnic, în 1717. Dar astăzi menirea lor este tot să alunge spiritele
    rele.


    În sudul ţării, anul începe cu colindul Brezoaielor, după cum am aflat de
    la Ştefan Costel, sătean al comunei Domneşti, judeţul Ilfov: Noi,
    Brezoile, intrăm în casele gospodarilor din comuna Domneşti, la începutul lunii
    ianuarie, pe data de 1 a fiecărui an, ca să speriem duhurile rele din case. Cu
    ocazia asta noi am încercat, după zeci de ani să reînviem acest obicei, pentru
    că de-a lungul anilor, se pierduse în negura timpului. Acum o echipă din comuna
    Domneşti şi-a propus să adunăm copii şi să-i învăţăm ca să ducă aceste
    obiceiuri străvechi mai departe. Brezoile nu sunt un număr fix, pot să
    participe toţi cetăţenii urbei. Costumele specifice ale Brezoii sau Dumalu, cum
    se mai zice la noi, sunt aceste zdrenţe, clopote, chipuri cu pene.


    Din decembrie până pe 6 ianuarie, la Luncaviţa, în judeţul Tulcea pornesc
    cetele de Moşoaie. I-am întâlnit şi noi, la Muzeul naţional al satului Dimitrie
    Gusti, din Bucureşti şi am aflat cum măştile sunt pregătite tot anul, de la profesor
    Marcu Trandafir Acest obicei este o tradiţie locală de la
    Luncaviţa de Tulcea. Masca aceasta este confecţionată dintr-o plantă înrudită
    cu bostanul. Dar bostanul are miezul pentru plăcintă, iar planta asta (cătrun)
    are doar seminţe. Înainte tineretul le folosea pentru măşti de Moşoaie, iar
    bătrânii le foloseau la culesul viei: o parte se tăia şi se făcea ca un ibric,
    de turnat mustul, iar o altă cătrună tăiată deasupra şi cu vrejul drept se
    folosea ca pâlnie. Ei, aţi văzut că la Moşoaie au nasul întors şi ca să fie
    aşa, oamenii le suspendă pe ceva şi în momentul în care cresc vrejul acela se
    întoarce.


    Aşa urâte sunt Moşoaiele că spiritele rele fug de lângă casa omului, iar
    dacă nu merge cu urâţenia, Moşoaiele au şi măciuci din papură şi bat spiritele
    rele.


    În prima zi a noului an, se merge cu Pluguşorul şi cu Sorcova,
    obiceiuri ce invocă prosperitatea şi belşugul pentru gospodăria celui care
    primeşte colindătorii. Se spune că cei care nu primesc cetele de colindători
    vor avea necazuri şi sărăcie în anul ce vine.

  • Tradiţii de Anul Nou

    Tradiţii de Anul Nou

    Aho, aho, copii şi fraţi,/Staţi puţin şi nu mânaţi,/Lângă boi
    v-alăturaţi/Şi cuvântul
    mi-ascultaţi este strigarea ce se aude cel mai des de Anul Nou la români. Am
    venit cu Pluguşorul, pentru a vă ura noroc, sănătate şi belşug!


    Urare tradiţională, pluguşorul
    păstrează scenariul ritualic al unei invocări magice cu substrat agrar. Este
    întotdeauna însoţit de strigături, pocnete de bici şi sunete de clopoţei, dar
    plugul adevărat, tras de boi, a fost înlocuit cu timpul de un plug miniatural,
    mai uşor de purtat, sau de buhaiul care imită mugetul boilor. Textul
    pluguşorului şi-a pierdut astăzi caracterul de incantaţie magică. Recitată
    într-un ritm vioi, urarea devine tot mai veselă, mai optimistă, pe măsură ce se
    apropie de sfârşit.


    De Anul Nou, în gospodăriile
    tradiţionale, dar chiar şi în oraşe, se păstrează obiceiul cetelor ce merg din
    casă în casă, respectiv pe străzi, urmând datinile străbune. Sorcova,
    Pluguşorul, Capra sau umblatul cu Ursul sunt doar câteva dintre cele mai
    frumoase obiceiuri, păstrate din
    moşi-strămoşi.


    În satele bucovinene se
    obişnuieşte ca mascaţii să umble în ceată, care reuneşte personaje mascate:
    ursul, capra, căiuţii, cerbii, urâţii, frumoşii, dracii, doctorii, ursarii,
    bunghierii etc.


    Umblatul cu Ursul este întâlnit
    doar în Moldova, de Anul Nou. Ursul este întruchipat de un flăcău purtând pe
    cap şi umeri blana unui animal, împodobită în dreptul urechilor cu ciucuri
    roşii. Masca este condusă de un ursar, însoţită de muzicanţi şi urmată,
    adesea, de un întreg alai de personaje (printre care se poate afla un copil în
    rolul puiului de urs). În răpăitul tobelor sau pe melodia fluierului şi
    ajutată de un ciomag, masca mormăie și imită pașii legănați și sacadați ai
    ursului, izbind puternic pământul cu tălpile. Semnificația este purificarea și
    fertilizarea solului în noul an.

    Există ipoteza că la originea acestui obicei
    s-ar afla un cult traco-getic. Eugen Amaria, care conduce ceata ce colindă cu
    Ursul, din comuna Preuteşti, judeţul Suceava, ne-a povestit despre acest joc
    tradiţional: Cu jocul Ursului Jocul Ursului este în felul
    următor: intră în scenă oamenii îmbrăcaţi în urs, urşii, pe coate şi în
    genunchi, se ridică sus (pe două picioare), mor, apoi se descântă ursul, învie
    şi apoi dansează şi iese din scenă. Suntem 13 oameni, alături de cei care fac
    muzica. Costumele sunt cusute de noi din piei de oaie, fiecare participant îşi
    face costumul lui cum vrea, iar muzicanţii sunt în costume populare
    tradiţionale. La noi se colindă din 31 decembrie până în anul nou, Se alungă
    spiritele rele sperând să vină altele mai bune, marcând trecerea dintr-un an în
    celălalt.


    Cosmin Rusu, membru al grupului
    Străjerii din Dolheşti – Suceava, colindă reprezentând personajul ţiganului
    într-o altă ceată de colindatori din Bucovina şi ne-a explicat:

    Am venit cu Capra, Dansul măştilor,
    Dansul urşilor, Dansul Ţiganilor, pe care îl prezint eu, un dans tradiţional
    românesc pe care îl păstrăm încă din străbuni. Este un dans al sărbătorilor de
    iarnă şi întâmpină venirea iernii. Odată cu venirea ţiganilor, vin şi
    sărbătorile.


    Umblatul cu Capra ţine, de
    regulă, de la Crăciun până la Anul Nou. Măştile care evocă la Vicleim personaje
    biblice sunt înlocuite acum de masca unui singur animal, al cărui nume variază
    de la o regiune la alta: cerb în Hunedoara, colind cu capra sau ţurca în
    Moldova şi Ardeal, boriţă (de la bour) în Transilvania de sud. În Muntenia şi
    Oltenia, capra este denumită brezaia (din cauza înfăţişării pestriţe a
    măştii), şi obiceiul se practică mai ales de Anul Nou. Capra se face dintr-un
    lemn scurt, cioplit în formă de cap de capră, care se înveleşte cu hârtie
    roşie, peste care se pune o altă hârtie, neagră, mărunt tăiată şi încreţită,
    sau se lipeşte o piele subţire cu păr pe ea. Cercetătorii presupun ca dansul
    caprei, precum şi alte manifestări ale măştilor zoomorfe (căiuţii – feciori
    travestiţi în cai, ţurca – masca de taur), întâlnite în satele românesti la
    vremea Crăciunului provin din ceremoniile sacre arhaice închinate morţii şi
    renasterii divinităţii.


    Un obicei pitoresc este păstrat
    la Cavnic, în judeţul Maramureş. Aici, începând de la Crăciun şi până la
    începutul lunii ianuarie, când oamenii sărbătoresc Crăciunul cel bătrân
    pentru simplul fapt că respectă întocmai obiceiurile ştiute de demult, când
    Naşterea Domnului era marcată în calendarul de rit vechi, colindă Brondoşii. Cine
    sunt brondoşii ne spune Ioana Petruţ , managerul Casei de cultură din Cavnic: Se spune că în trecut au alungat tătarii, care veniseră aici, la
    Cavnic, în 1717, iar în zilele noastre alungă spiritele rele. Aşa spun oamenii
    locului că i-au speriat (pe tătari) şi au fugit pentru că nu ştiau cine îi
    atacă şi de atunci acest obicei. Au rămas până în zilele noastre aceşti mascaţi
    şi colindă casele şi străzile. Majoritatea băieţilor au haine de Brondoşi.


    În prima zi a noului an, se
    merge cu Pluguşorul şi cu Sorcova, obiceiuri ce invocă prosperitatea şi
    belşugul pentru gospodăria celui care primeşte colindătorii. Se spune că cei
    care nu primesc cetele de colindători vor avea necazuri şi sărăcie în anul ce
    vine. (Şt.B)