Tag: Podul Londrei

  • Muzeul tirbuşoanelor

    Muzeul tirbuşoanelor

    Istorie, cultură, artă, toate se
    îngemănează atunci când vorbim despre o colecţie profesionistă de tirbuşoane. O
    colecţie pentru strângerea căreia s-a umblat prin toată lumea, după piese rare,
    şi a cărei alcătuire a durat 11 ani.


    Evoluţia istorică a tirbuşonului
    poate fi înţeleasă de vizitatorii celei mai mari colecţii de tirbuşoane din
    lume, atestată de Guinness World Records în 2015 şi găzduită de Muzeul
    recordurilor româneşti, din Bucureşti.


    Iar faptul că avem de a face cu
    un act de cultură este certificat şi de faptul că acestei colecţii
    Romfilatelica i-a dedicat o emisiune filatelică în seria Colecţii Româneşti:
    Tirbuşoane 1, constând în timbre cu 7 valori diferite.


    Colecţia impresionează nu numai
    prin numărul mare de exemplare, cât în special prin varietatea materialelor din
    care sunt făcute, pornind de la fier, alamă, bronz, până la materiale
    preţioase, aur, argint sau cu mânere încrustate cu pietre preţioase.


    Colecţionarul însuşi, Ion
    Chirescu, ne-a mărturisit: N-a ajuns nimeni la această performanţă,
    dar nu performanţa am căutat-o. Am pornit de la această colecţie şi de la acest
    hobby şi ,greu de crezut, dar fără să îmi dau seama, am ajuns la un număr de
    peste 30 de mii de tirbuşoane diferite, real diferite, efectiv datorită
    pasiunii şi plăcerii de a le colecţiona, de a le căuta.


    Mari, ca pentru restaurante,
    mici, ca pentru sticluţe de colonie sau chiar minuscule, de studiat cu lupa,
    numărul tirbuşoanelor a crescut pe nesimţite, după cum ne-a spus colecţionarul: A fost o creştere pas cu pas. Am încercat, e adevărat, la început, să
    cumpăr cărţi despre această pasiune. Nu sunt singurul colecţionar, bineînţeles.
    În lume există cluburi care se ocupă de acest tip de colecţie, sunt mulţi
    colecţionari de tirbuşoane, sunt câteva mii, organizaţi pe ţări, pe continente,
    toţi cu această pasiune. Cea mai mare
    colecţie care apărea în Guinness Book era undeva la 1700 de piese. În momentul
    când am văzut la ce nivel a ajuns colecţia mea a fost şi pentru mine o
    surpriză.


    Găsim aici piese decorative din
    a doua jumătate a secolului XVII, ce puteau servi la deschiderea călimărilor de
    pe biroul unui gentleman. Găsim tirbuşoane de deschis şampania, după obiceiul
    timpurilor în care şampania era medicament prescris în depresii. Pe atunci
    dopului i se făcea doar o gaură pentru ca nicio picătură de licoare miraculoară
    să nu se piardă, şampania fiind
    foarte scumpă. Există tirbuşoane mignone, cu incrustaţii ori mânere de sidef,
    pentru sticlele de parfum ale doamnelor, tirbuşoane mici, simple, cu inel, care
    rămâneau în dopurile sticluţelor de la spiţerie, pentru întrebuinţări repetate,
    şi o infinitate de tirbuşoane de artist, în care creativitatea tehnică e
    înlocuită de cea estetică. Găsim secţiunea premium, cuprinzând piese ce nu pot
    fi văzute nicăieri în lume, unele patente de invenţie. Dar vom găsi şi,
    amuzaţi, tirbuşoane de târg, ornate cu motociclete, ancore, avioane, pisici sau
    Homer Simpson, kitsch-oase.


    Şi totuşi atunci când se
    gândeşte la modul în care a organizat colecţia, proprietarul ei se gândeşte mai
    întâi la oamenii pe care i-a strâns pentru susţinerea acestui vis: Cel mai important lucru a fost echipa care m-a ajutat. Am organizat un
    colectiv pornind de la prieteni şi persoane care s-au ocupat de acest lucru.
    Obiectele achiziţionate au fost curăţate, reparate, refăcute şi am început
    organizarea acestui muzeu, în primul rând prin modul de aranjare a lor. Sigur
    că am mers în mod evolutiv, de la primele tirbuşoane care au apărut în lume,
    până în ziua de astăzi. Dar cel mai important lucru, mi se pare, a fost modul
    de expunere a lor şi modul de iluminare. Eu cred că într-un muzeu este
    important ca lumina să fie foarte bine orientată către obiect, să-l scoată în
    evidenţă şi să nu îţi bată în ochi.


    Piesa de rezistenţă a colecţiei
    româneşti este unul dintre cele două tirbuşoane existente în lume făcute din
    piciorul de fier al fostului Pod al Londrei, construit la 1176 şi dezafectat în
    1831. Pe el sunt gravate cuvintele a stat 656 de ani la baza Podului Londrei.
    Cea mai veche piesă datează din 1740, din perioada lui Ludovic al XV-lea.


    Gabriel Soare, curatorul
    muzeului, ne-a tentat să vizităm colecţia: Vizitatorii care vor veni vor vedea faptul că piesele sunt organizate
    urmând două principii. La nivel internaţional, tirbuşoanele sunt împărţite în
    funcţie de modul în care ele reuşesc să scoată dopul dintr-o sticlă. Noi având
    un număr mult mai mare de tirbuşoane în colecţie decât în alte locuri, a
    trebuit să apelăm şi la un alt criteriu şi anume acela al aspectului lor.
    Astfel încât vizitatorii vor putea vedea tirbuşoane cu mâner din lemn,
    tirbuşoane cu mâner os sau fildeş sau din pietre preţioase, vor vedea
    tirbuşoane mecanice, cu dublu levier, cu simplu levier sau cu diferite
    mecanisme de blocare a tijei, cu diferite mecanisme care să uşureze scoaterea
    dopului de pe spiră chiar. E o diver
    sitate foarte mare de patente şi de
    tirbuşoane cu un design foarte interesant.



    Întreaga colecţie e păstrată la umiditate şi căldură
    controlate, ca să nu se deterioreze şi este deschisă grupurilor de vizitatori
    ce se anunţă în prealabil.

  • Banalizarea terorismului

    Banalizarea terorismului

    Banalizare răului este cel mai mare pericol care paște
    o societate atacată din interior. Pe acest fenomen se bazează și cei care,
    dintr-un motiv sau altul, se dedau la violență împotriva societății în care
    trăiesc, împotriva semenilor lor. Acum nu mai este vorba nici de religie, nici
    de politică, nici de vreun țel important ce ar putea fi invocat ca motiv sau
    scuză, nu este decât un mod de acțiune antisocial, cu scop criminal fără
    echivoc. Nimeni nu simte nevoia de a cere ceva în schimbul vieților luate,
    revendicarea nu interesează pe nimeni.

    În momentul în care ghidul ISIS de crimă
    a lansat ideile total iresponsabile precum mașinile aruncate în mulțime sau
    înjughierea aproapelui fizic, totul a devenit o demență criminală. Nicio
    religie nu mai are loc în discuție, niciun credincios nu se mai poate simți
    vizat, apărat sau persecutat. Totul este crimă fără discriminare, oameni de
    orice religie cad victime acestor porniri, emoția se transformă în oroare și nu
    slujește nimănui. Marea Britanie este atacată în ultimele 10 zile sub toate
    formele de terorism. Cu fix o lună înaintea atentatului de la Manchester, o
    mașină dintre cele care ar trebui să ajute oamenilor să își ducă viața pașnică
    a fost condusă intenționat împotriva oamenilor de pe podul legendarului
    Parlament de la Londra. Șoferul, un britanic convertit, a oprit lânga templul
    democrației și a înjunghiat mortal un polițist. Acest mod de acțiune devine
    patentul unei organizații cu pretenții de stat despre ale cărei intenții nu mai
    pot exista îndoieli.

    După o lună, un tânăr se aruncă în aer la ieșirea de la un
    concert de care se bucuraseră mulți alți tineri și chiar adolescenți. În acest
    weekend, când lumea vine la Londra să se distreze, locuitori ai Londrei au
    lovit intenționat oamenii cu mașina pe Podul Londrei, apoi au coborât și și-au
    înfipt cuțitele la întâmplare, în trecătorii pașnici, fără nicio vină. Demența
    criminală a continuat cu disperarea ultimelor clipe de viață până când forțele
    de securitate i-au împușcat pe asasini. Pentru ce să își dorească un tânăr
    dintr-o societate liberă și dezvoltată
    să moară asasinând oameni nevinovați? Există vreo religie sau ideologie care să
    transforme această abjecție în titlu de glorie sau măcar să îi dea vreun rost?
    Cum au ajuns acești tineri apostoli ai crimei, în loc să se bucure de viață
    alături de semenii lor?

    Printre imaginile teribile din aceste zile s-a ascuns
    și una cu un tânăr care fuge cu un pahar de bere în mână. El respectă ceea ce
    societatea a început să îl învețe în astfel de situații: fugi imediat de la
    locul atacului, ascunde-te, fără să uiți să dai mobilul pe vibrații, și anunță
    forțele de securitate imediat ce poți face asta în siguranță. Unii au văzut în imaginea
    tânărului care fuge cu berea în mână să se ascundă și, eventual, să dea un
    telefon poliției exact parabola care explică de ce terorismul nu va câștiga.
    Londra devenise cea mai căutată destinație turistică a lumii, locul unde
    oamenii vin să petreacă, în pub-uri devenite simboluri ale atmosferei
    tinerești. Tânărul care își apără dreptul la o bere la Londra devine simbolul
    unor principii pe care poate nu le aprobă toată lumea, dar care fac parte din
    drepturile tinerilor care trăiesc în societăți ce promovează pacea. El a plătit
    prețul londonez pentru această distracție, spun rețelele de
    socializare, altă trăsătură a societăților contemporane evoluate.

    Paradoxal
    este faptul că atacatorii, teroriștii acestor zile, nu erau turiști sau oameni
    veniți să vadă Londra și să îi simtă atmosfera, ci membrii ai societății
    locale, oameni care au găsit un refugiu sau chiar salvarea în societatea
    britanică împotriva căreia se întorc acum. Aceste reacții nu pot fi explicate
    și nici justificate, nu produc evoluții, ci doar victime. Nu există decât crima
    cea mai lașă și nimic care să ne facă să înțelegem de ce își dau viața cei care
    se sinucid în acțiuni teroriste în mijlocul unei societăți care le-a salvat
    viața.