Tag: Podul Mogosoaiei

  • Bucureşti

    Bucureşti

    Astăzi vă
    invităm în oraşul capitală a ţării, la Bucureşti. Municipiul Bucureşti este
    aşezat în sud-estul ţării, acolo unde în urmă cu câteva sute de ani se
    întindeau Codrii Vlăsiei, rămaşi astăzi drept câteva pâlcuri răzleţe de pădure.
    Râul Dâmboviţa traversează oraşul, iar lacurile din nordul capitalei îmblânzesc
    canicula zilelor de vară.


    În anul
    1659, Bucureştii devin definitiv capitala Ţării Româneşti, provincia istorică
    din sudul României de astăzi. Oraşul se dezvoltă, apar numeroase biserici,
    hanuri mari fortificate şi prima arteră pavată cu bârne din lemn, Podul
    Mogoşoaiei (1692), ulterior rebotezată Calea Victoriei în anul 1878.


    Ne aflăm într-o capitală europeană, unde ne
    putem bucura de parcuri, de leisure, dar şi de istorie şi cultură.


    Ce impresie face oraşul unui vizitator
    aflat pentru prima dată aici am aflat vorbind cu Gunnar Bergdahl, din Suedia,
    ce s-a aflat în Bucureşti la jumătatea lunii septembrie a acestui an, cu ocazia
    Festivalului Internaţional de Film Bucureşti, ca preşedinte al juriului: « Atunci când vii la Bucureşti pentru
    prima dată, o impresie deosebită ţi-o lasă bulevardele largi ce te poartă prin
    oraş. Ca suedez, pentru mine a fost foarte plăcut faptul că era o vreme ca de
    vară. Deşi era septembrie, am putut să mă bucur de seri petrecute până târziu
    în aer liber. Există multe cafenele plăcute, este un oraş prin care e plăcut să
    te plimbi. Am stat o săptămână în Bucureşti şi o experienţă formidabilă a fost
    să descopăr parcuri la tot pasul. Şi cred că asta mă face să consider
    Bucureştiul un oraş în care e foarte plăcut să te relaxezi. Poţi sta pe o bancă
    şi să citeşti o carte sau pur şi simplu să priveşti trecătorii. Am făcut asta
    în zonele verzi pe care le-am descoperit şi a fost foarte relaxant. Altfel, aş
    spune că mâncarea este foarte gustoasă. »


    Centrul oraşului impresionează cu zecile
    de palate ce astăzi găzduiesc instituţii, precum Palatul Regal al României, azi
    Muzeul de Artă, Palatul Șuțu, în prezent sediu al Muzeului de Istorie și Artă
    al municipiului București, Palatul Prezidențial Cotroceni, dar şi Palatul
    Justiției și Palatul CEC, clădiri realizate în stil francez, la sfârșit de
    secol XIX, început de secol XX.


    Gunnar Bergdahl a adăugat : « Cel mai mult
    m-a impresionat, desigur, clădirea gigantică a Palatului Parlamentului,
    cunoscut sub numele de Casa Poporului. Privind acea clădire ridicată cu efortul
    şi chinul oamenilor din România, realizezi că este un simbol fantastic al
    trecutului şi, de asemenea, a nevoii de schimbare, pentru a crea o democraţie
    funcţională. Este o clădire de-a dreptul specială şi aş recomanda oricui vine
    la Bucureşti să meargă să o vadă. Să observe cât de mare este şi cum e
    amplasată în oraş. Ceea ce impresionează când o vezi este măreţia: realizezi
    câtă muncă şi câte materiale au fost folosite. Acesta este unul dintre
    lucrurile prin care Bucureştiul iese în evidenţă şi este de mare interes, după
    părerea mea. În altă ordine de idei, am
    fost impresionat de Monumentul revoluţiei, am stat şi am citit lista lungă cu
    numele oamenilor care au murit în timpul acelei perioade dramatice din istoria
    României. »



    Tot în Bucureşti, iubitorii naturii
    sălbatice pot vizita Delta Văcăreşti, dar şi mini-delta din Parcul sticlăriei. Iar pentru iubitorii de petreceri, Centrul
    Vechi invită cu baruri sau restaurante pentru toate gusturile.

  • Ulysse de Marsillac

    Ulysse de Marsillac

    Spațiul est-european a fost descoperit și
    redescoperit de Occident în mai multe valuri în istoria ultimului mileniu. Începând
    cu secolul al 18-lea, Occidentul european a inventat Europa de Est, așa cum o
    știm astăzi, și în procesul inventării francezii au avut un rol crucial
    datorită impactului revoluției dintre anii 1789-1795 și al proiectul de stat
    modern propus de ea. Spațiul românesc, parte a lumii orientale, a fost și el descoperit
    de câteva generații de francezi, prima fiind cea a consulilor Franței de la
    București și Iași. Evenimentele internaționale care s-au succedat în prima
    jumătate a secolului al 19-lea și care au dus la apariția statului român modern
    au făcut ca alte generații de francezi să migreze către Gurile Dunării și să descrie
    noua lume în care sosieră. Unul dintre francezii care ne-au lăsat cele mai
    atractive pagini despre Bucureștiul secolului al 19-lea a fost profesorul și
    jurnalistul Ulysse de Marsillac, omul de numele căruia se leagă francofonia
    generației române de la jumătatea secolului al 19-lea.


    De Marsillac a
    fost francez, dar a fost în aceeași măsură și român. S-a identificat atât de
    mult cu spiritul românesc încât a ales să rămână la București până la sfârșitul
    vieții sale de 56 de ani. Născut în 1821 la Montpellier, de Marsillac a sosit
    în București în anul 1845, la
    24 de ani. În București a fost profesor la Școala militară, la Colegiul
    Național Sfântul Sava și la Universitate. Ca jurnalist, a scris la bisăptămânalul
    La Voix de la Roumanie, fondat de el în 1861 care a apărut până în 1866.
    Între 1866 și 1870 este redactor șef la Le Moniteur Roumain, iar între 1870
    și 1876 editează și publică în Le Journal de Bucarest. A scris câteva volume,
    cel mai popular fiind Guide du Voyageur a Bucarest, apărut în București în
    1872. La douăzeci de ani de la venirea în România, Ulysse de Marsillac își
    amintea cum era noua lume în care, probabil, nu avea să știe că își va petrece
    tot restul vieții: La Giurgiu mă suii într-o căruță. E o ladă trapezoidală de
    lemn, fără un cui, fără o fierărie fiind înlocuită cu pene de lemn. Această
    cutie este așezată pe patru roți poligonale și este umplută cu fân. Marele lux
    este să ai fân mult. Pasagerul se lasă pe vine în fân, se ține de marginele
    lăzii și patru cai mici, urâți, dar neobosiți urnesc din loc ușorul cărucior
    care saltă pe bolovanii străzilor, gropile drumurilor, buturugile pădurilor. În
    prima clipă erai buimăcit, capul se învârtea, tot trupul căuta un echilibru pe
    care nu-l găsea; după un ceas, te apuca o durere grozavă în șale, mațele se
    încolăceau; după două ceasuri te gândeai la caznele Inchiziției, dar la care nu
    mureai întotdeauna. Și venea clipa când călăul-surugiu se apropia de tine cu un
    zâmbet dulce, te vestea că ai sosit și îți cerea un bacșiș.


    Descrierile lui
    Ulysse de Marsillac erau însă sincrone cu timpurile. Autorul observa
    schimbările prin care treceau Bucureștiul și societatea română și se
    entuziasma. În acest sens, Sandra Ecobescu, președinta Fundației Calea
    Victoriei, a remarcat că Ulysse de Marsillac a înțeles Bucureștiul și pe români
    mai profund decât am fi tentați să spunem. Acest domn francez
    îndrăgostit de București are un capitol pe care îl numește Lăutarii. Dar, de
    fapt, nu este vorba doar despre lăutari. Are pagini întregi despre costumul
    lor, despre muzica lor, despre aceste tradiții ale lor. El, de fapt, vorbește
    despre folclor. Aici este un lucru interesant pentru că s-a spus despre Orient,
    s-a vorbit despre filonul bizantin sau oriental și despre această tradiție care,
    până la urmă, îi definește pe români și care trebuie îmbrățișată în ansamblu.
    Românii nu sunt doar occidentali, nu se trag numai de la Râm (Roma), nu sunt
    doar romani. Ei sunt un amestec cu de toate. Călătorul străin care vine aici
    găsește și filonul popular.


    Gheorghe
    Crutzescu, autorul foarte popularului volum Podul Mogoșoaiei. Povestea unei
    străzi din 1943, îl caracteriza astfel pe Ulysse de Marsillac care locuia
    chiar pe Calea Victoriei, actualul nume al străzii despre care scria: nu cred
    să fi avut orașul nostru cronicar mai cinstit și mai înțelegător ca străinul
    acesta. Nu este schimbare în bine, cât de neînsemnată, nu este progres, fie cât
    de mărunt, care să-i scape. Și, în același timp, câtă dragoste pentru trecutul
    nostru pe care-l cunoștea atât de bine. Iată, românii aveau printre ei un
    străin căruia îi păsa de lumea lor și pe care o voia mai bună. Despre moartea
    francezului cu suflet de român din anul 1877, anul în care armata română pornea
    la războiul care îi va aduce independența, tot Crutzescu nota: în 1877, răpus
    de o boală grea, Ulysse de Marsillac își dădu sufletul. Mai avusese timpul să
    scrie un articol pentru a ura izbândă trupelor române care treceau Dunărea.

  • Podul Mogoșoaiei

    Podul Mogoșoaiei


    Calea Victoriei, axul central nord-sud istoric al Bucureștilor, este singurul drum public din capitala României care a supraviețuit din secolul al 17-lea până astăzi. Denumită Podul Mogoșoaiei de la înființarea sa în jurul anului 1689, artera a suferit cele mai multe și profunde transformări în cei aproape 350 de ani de existență. Devenită Calea Victoriei după ce România și-a câștigat independența de stat în anii 1877-1878, pe ea se văd toate etapele istoriei Bucureștiului și ale României din ultimele trei secole. Calea Victoriei a fost menționată în sute de cărți scrise de români și străini, unele fiind deja clasice, iar episoade povestite de autori au figurează deja ca legende urbane ale orașului.


    O asemenea carte clasică este Podul Mogoșoaiei. Povestea unei străzi, semnată de diplomatul Gheorghe Crutzescu care a cunoscut multe ediții datorită popularității sale. Este considerată de mulți drept cea mai frumoasă carte despre Calea Victoriei. Explicația este stilul autorului, Gheorghe Cruțescu fiind un diplomat care avea o mare ușurință la scris și nu un istoric sau literat. Născut în 1890, venea dintr-o familie de boieri mijlocii. Bunicul lui fusese colonelul Lăcusteanu, comandantul primului batalion al armatei române înființat în 1830, și participant febril la revoluția pașoptistă. Gheorghe Cruțescu studiază dreptul la Paris, își ia licența în 1915 și în 1916 pleacă voluntar în primul război mondial. După primul război, intră în Ministerul Afacerilor Externe și este numit atașat de legație. Ultimul post l-a deținut în capitala Suediei, la Stockholm, în timpul celui de-al doilea război mondial, de unde nu a mai dorit să revină în România în 1947 când regimul comunist s-a instalat la București. A murit pe 30 decembrie la Mougins, în sudul Franței.


    Cătălin Strat este editorul ediției 2022 a volumului Podul Mogoșoaiei. Povestea unei străzi și am căutat să aflăm în ce a constat succesul cărții.


    Gheorghe Cruțescu era pasionat de istorie. Nu o practica la nivelul unui cercetător științific sau la nivelul unui profesor de istorie de la Universitate. Cred că mai degrabă era preocupat să salveze o parte din istoria orală din vremea sa, să salveze poveștile pe care le auzea în clasa lui socială și care sunt delicioase, și să le pună într-o carte. Și, iată, le-a pus în această minunată carte Podul Mogoșoaiei, care e un montaj extraordinar de microistorii bucureștene. E istoria Căii Victoriei și totodată, istoria Bucureștiului. E istoria unei modernizări a orașului. Și iei, istoria devenirii societății bucureștene, de la forma ei orientală către una occidentală și foarte sofisticată. E istoria costumelor. E istoria vieții cotidiene. Am putea spune că această carte e un fel de istorie a mentalităților avant la lettre. E o istorie a instituțiilor și o istorie a lucrurilor mărunte înainte ca aceste discipline să se individualizeze în marele domeniu al studiului istoriei.



    Împreună cu Cătălin Strat, am făcut o istorie imaginară pe Calea Victoriei, pornind, așa cum începe și autorul, de la capătul dinspre cheiul Dâmboviței. Am încercat să vedem ce clădiri emblematice au rămas și astăzi din 1943, anul în care Crutzescu își publică volumul.


    El pleacă într-adevăr din Piața Națiunilor Unite și noi am putea să ne imaginăm niște călători sau niște vizitatori ai orașului mergând la braț cu Crutzescu. Era un domn foarte bine și foarte simpatic și foarte mucalit, cum reiese din carte, și să ne lăsăm încântați de explicațiile lui. Sigur au rămas, din vremurile vechi, Palatul CEC, a rămas Biserica Zlătari, pe care el o critică puțin spunând că arată ca un joc de cuburi. A rămas Cercul Militar, pe locul vechii mănăstirii și biserici a Sărindarului, a rămas Capșa, a cărui istorie ne-o spune într-o cheie foarte amuzantă. Teatrul Național nu a rămas, din păcate, dar avem un capitol consistent despre începuturile teatrului la noi. Au rămas pasajele sau pasagiile, Hotelul Continental. Palatul Regal nu a rămas în forma pe care o descrie Gheorghe Crutzescu, pentru că de la Casa Golescu până la actuala înfățișare s-au petrecut o mulțime de schimbări. În decembrie 1926, Palatul Regal a ars și atunci a fost refăcut în înfățișarea de astăzi sub semnătura arhitectului Nenciulescu. A rămas Atheneul, pe locul vechii Grădini a Episcopiei unde se găsea și o statuie a generalului Emanuel Florescu. A rămas Hotelul Athenee Palace care s-a preschimbat în perioada interbelică a fost dată jos fațada de tip Beaux-Arts și înlocuită de Duiliu Marcu cu o fațadă modernă într-un stil vag Art Deco. Au rămas toate bisericile despre care vorbește memorialistul Kretzulescu cum ar fi Biserica Albă. Au rămas ici și colo casele vechii boerimi, Casa Cesianu, Casa Grădișteanu. Au apărut clădiri noi și unele au dispărut cu totul.



    Podul Mogoșoaiei. Povestea unei străzi este povestea centrului Bucureștiului, reluată acum pentru generația Millennials. Este povestea actualității respusă care începe acum circa 350 de ani.






  • Bucureşti

    Bucureşti

    Bucureştiul
    figurează, alături de litoralul Mării Negre, Delta Dunării, Bucovina şi
    Maramureş, pe lista preferinţelor turiştilor străini care vizitează România.
    Facem azi o călătorie prin centrul Bucureştiului, însoţiţi de ghidul nostru,
    Adriana Nica, directoare executivă la o companie de training autorizat in
    turism. Vom străbate la pas Calea Victoriei. Este una dintre cele
    mai importante artere ale Bucureştiului. Este presărată, de asemenea, cu multe
    obiective, turistice, istorice, culturale şi spirituale. Înainte de a ajunge la
    obiective, să înţelegem de ce se numeşte Calea Victoriei şi de ce este o arteră
    atât de importantă. Până în anul 1692, erau două drumuri. În 1692, marele
    domnitor Constantin Brâncoveanu uneşte cele două drumuri într-unul singur sub
    denumirea de Podul Mogoşoaiei. În data de opt octombrie 1878, armata română
    intra triumfătoare în Bucureşti defilând în paşi de marş victorios, parcurgând
    Podul Mogoşoaiei sau uliţa cea mare, cum i se mai spunea atunci. În cinstea
    acestei victorii, pentru a rămâne în memoria şi în inimile românilor câştigarea
    independenţei ţării, acestui drum important i s-a spus Calea Victoriei. Practic, Calea Victoriei sărbătoreşte
    câştigarea independenţei României în timpul războiului din 1877-1878.


    Calea Victoriei nu
    este doar o arteră foarte importantă, ci este presărată cu obiective şi clădiri
    declarate monument istoric, spune Adriana Nica. Am făcut o selecţie a
    celor mai importante obiective. Prima oprire recomandată este la Muzeul
    Naţional George Enescu, găzduit de Palatul Cantacuzino. Clădirea este o
    adevărată bijuterie arhitectonică, construită în 1903 de către Gheorghe Grigore
    Cantacuzino. Compozitorul George Enescu a locuit o perioadă în Palatul
    Cantacuzino şi din 1956, după moartea acestuia, clădirea a fost transformată
    într-un muzeu dedicat vieţii şi operei lui George Enescu.


    Următorul reper
    este Ateneul Român. Adriana Nica, directoare executivă la o companie de
    training autorizat in turism. A fost inaugurat în 1889 şi a fost
    construit la iniţiativa societăţii omonime printr-o campanie celebră denumită
    Daţi un leu pentru Ateneu. Banii s-au strâns în câţiva ani, iar construcţia a
    devenit unul dintre motivele pentru care Bucureştiul a primit supranumele de
    Micul Paris. Stilul arhitectonic este neoclasic, dar se regăsesc şi elemente
    ale eclectismului şi ale arhitecturii franceze de secol XIX.


    Aproape faţă în
    faţă cu Ateneul Român se află Palatul Regal, care are o istorie întortocheată,
    continuă Adriana Nica. În urmă cu mai bine de 300 de ani, în anul
    1659, când a fost mutată capitala Ţării Româneşti de la Târgovişte la
    Bucureşti, pe locul unde se află acum Palatul Regal se cam termina Podul
    Mogoşoaiei, iar ultimele clădiri erau o casă şi mănăstirea Creţulescu. Această
    casă, care mai târziu avea să devină Palatul Regal, a trecut prin posesia mai
    multor oameni înstăriţi din rândul clericului, ajungând în 1812 în posesia
    familiei Golescu, pentru ca mai târziu, în 1833, să fie vândută Sfatului
    Administrativ. Se hotărăşte transformarea ei în reşedinţă domnească, iar,
    astfel, palatul trece prin mai multe transformări sub îndrumarea unor arhitecţi, printre care
    şi celebrul Xavier Villacrosse. În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza, în
    1860, palatului i se aduc îmbunătăţiri interioare, arta decorativă fiind în
    stil Napoleon al III-lea. Sub domnia lui Carol I, palatul domnesc este
    transformat în palat regal. Modificările palatului în forma actuală au fost
    începute de regele Ferdinand I şi finalizate de regele Carol al II-lea, în anul
    1940, când Europa era implicată în cel de-al Doilea Război Mondial.


    Oferta de cazare a Bucureştiului este foarte variată,
    astfel încât nu veţi întâmpina probleme cu cazarea. Până data viitoare, când vă
    aşteptăm cu o nouă destinaţie, drum bun şi vreme frumoasă!

  • Monumente bucureştene din trecut

    Monumente bucureştene din trecut

    Bucureştiul, ca orice oraş în
    transformare, şi-a schimbat fizionomia constant începând cu prima jumătate a
    secolului al 19-lea. Oraş eminamente oriental până în jurul anului 1800, fără
    monumente de for public, Bucureştiul era caracterizat de călătorii străini, aşa
    cum se poate vedea şi în picturile vremii, drept unul precar din punctul de
    vedere al locuirii şi calităţii vieţii. Monumentele Bucureştiului nu au fost
    cele pe care le putem vedea azi. Începând cu secolul al 19-lea, fiecare
    generaţie şi-a imortalizat momentele istorice importante şi personalităţile în
    monumente de for public. Multe monumente pe care muzeograful Cezar Petre
    Buiumaci de la Muzeul Municipiului Bucureşti le-a descris nu mai există, însă
    ele au o memorie care arată cum a evoluat transformarea Bucureştiului dintr-un
    târg oriental într-un oraş cu ambiţii de capitală europeană: În Piaţa Vorniciei, pe locul
    actual al Muzeului Colecţiilor de Artă de pe Calea Victoriei, în 23 iunie 1848
    a fost amplasată statuia României eliberate, o statuie realizată de Constantin
    Daniel Rosenthal, descrisă în ziarul Pruncul român în felul următor: monumentul
    reprezenta o Famă [engl.
    Pheme, fr. Fama] togată şi încoronată cu lauri peste
    pletele bogate, răsfirate pe umeri, care încă poartă la încheieturi resturile
    lanţurilor care o încătuşaseră până atunci. Într-o mână ţine o cârjă crucigeră,
    iar în cealaltă balanţa, simboluri ale credinţei şi dreptăţii. Cu un picior
    calcă duşmanii reprezentaţi de un şarpe. Această primă statuie bucureşteană nu
    rezistă decât 5 zile deoarece caimacamul Emanoil Băleanu, de frica unei
    intervenţii ruso-turce, declară reinstaurate Regulamentele organice şi o
    distruge. În Pruncul român, C.A. Rosetti descrie acea acţiune: statuia
    reprezentând România deliverată, cu simbolul dreptăţii şi al creştinismului,
    cumpăna şi crucea, ce se afla în curtea vorniciei, fu dărâmată din porunca
    domnului Emanoil Băleanu care la acest act de vandalism se sluji de cuvinte
    atât de proaste şi ticăloase încât condeiul nostru refuză a întina hârtia.
    Asemenea fu dărâmată şi cadra, adică soclul, ce se afla acolo fără a respecta
    proprietatea. Astfel că monumentul a avut o existenţă efemeră, monument menit
    să dureze o veşnicie.


    Calea
    Victoriei de azi sau Podul Mogoşoaiei, cum era denumită în epocă, a fost multă
    vreme principalul loc în care monumentele publice bucureştene şi-au găsit
    locul. Cezar Petre Buiumaci: În
    faţa nou-construitului Ateneu găsim Coloana cu vultur a lui Storck, care este
    mutată în 1890 de primarul Pache Protopopescu într-o piaţetă a noului bulevard,
    unde însă nu va sta prea mult deoarece în 1903 este dezvelită statuia lui
    Rosetti. În faţa Ateneului, de unde plecase Coloana cu vultur, au fost
    amplasaţi, o scurtă perioadă, Alergătorii lui de Boucher, care însă lasă
    locul statuii lui Eminescu, ei fiind mutaţi pe Calea Victoriei, la intersecţia
    cu Biserica Amzei. Coloana cu vultur ajunge în Piaţa Regina Maria unde va sta
    până la cutremurul din 1977 când se va ruina şi va fi pierdută. Grădina
    Ateneului avea monumente pe stânga şi pe dreapta care vor fi mutate, la un
    moment dat, în Cişmigiu, şi cu acea ocazie statuia lui Ienăchiţă Văcărescu este
    pierdută.


    Muzeograful Cezar Petre Buiumaci a descris
    cum s-a modificat unul dintre locurile emblematice ale Căii Victoriei de azi,
    Piaţa Tricolorului: Pe
    Calea Victoriei, în locul mănăstirii Sărindar, cu ocazia vizitei împăratului
    Franz Josef în 1896, se amenajează aşa-numita Fântână a Păcii, cunoscută şi sub
    numele de Fântâna Sărindar, o fântână foarte frumoasă, dar care, din cauza
    materialului din care a fost făcută, s-a ruinat foarte repede şi a dispărut. Nu
    după mult timp, a fost construit Cercul Militar iar în faţa acestuia avem
    propunerea lui Onofrei pentru monumentul lui Nicolae Filipescu. Apoi,
    Municipalitatea decide să amintească de Fântâna Sărindar şi amenajează o altă
    fântână care poate fi văzută şi astăzi în aşa-numita Piaţă a Tricolorului.


    Arcul de Triumf, monument
    reprezentativ al Bucureştiului, are şi el o istorie a transformării. Cezar
    Petre Buiumaci: Pentru
    serbările încoronării lui Ferdinand şi Mariei a fost propusă o Poartă Triumfală
    şi arhitectul Petre Antonescu este ales să ridice un arc de triumf într-o
    perioadă relativ scurtă, mai puţin de un an. Este turnat un cadru din beton,
    însă elementele ornamentale sunt din materiale foarte puţin rezistente,
    ornamentaţia este construită din ipsos în acea tehnică patinată ca să respingă
    ploaia. Antonescu apelează la mari sculptori pentru decorarea acelui arc.
    Soldaţii aveau 5 metri şi jumătate înălţime, erau 8, câte 4 la fiecare picior
    al arcului. Era vorba despre ostaşul român al lui Storck, ostaşul dac al lui
    Spathe, ostaşul lui Mircea cel Bătrân de Medrea, ostaşul lui Ştefan cel Mare
    de Paciurea, ostaşul lui Mihai Viteazul de Alexandru Severin, pandurul lui
    Tudor Vladimirescu de Jalea, dorobanţul independenţei de Ion Iordănescu,
    ostaşul unirii de Dumitru Măţăoanu. În arcadă, Alexandru Călinescu a realizat
    efigiile lui Ferdinand şi Maria, singurele elemente ale noului arc de triumf de
    azi care se păstrează de la vechiul arc de triumf, care se ruinează deoarece
    administrarea lui este pasată de la o instituţie la alta: de la Ministerul
    Culturii la Primăria Capitalei, de la Comisia Monumentelor Istorice la
    Ministerul Lucrărilor Publice, de la Ministerul Agriculturii la Ministerul
    Apărării. Deşi fuseseră alocate bugete pentru refacerea lui, se ruinează şi
    graţie regelui Carol al II-lea avem un nou arc de triumf, proiectat tot de Petre
    Antonescu, inaugurat în 1936.

    Dar
    lista monumentelor pe care Bucureştiul nu le mai are azi este mult mai mare. În
    acelaşi timp însă nu înseamnă că ele sunt cu totul pierdute dacă există în
    memorie.