Tag: polita RCA

  • Plafonarea prețului pentru polițele RCA pentru trei luni

    Plafonarea prețului pentru polițele RCA pentru trei luni


    Guvernul a aprobat prelungirea plafonării preţului poliţelor RCA la nivelul din februarie 2023 pe o perioadă de trei luni, începând cu 1 ianuarie, până în martie 2024, nu pe șase luni, informează Agerpres.



    Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a adus clarificări privind prelungirea plafonării: Se extinde acel termen la trei luni, nu la şase luni, cum am comunicat ieri. O foarte bună observaţie însuşită în şedinţa de guvern ieri este aceea că Legea concurenţei permite prelungirea termenului într-o situaţie excepţională cu şase luni de zile, dar după aceea se poate prelungi această excepţie numai pe module de câte trei luni.”



    Executivul a mai aprobat un proiect de lege referitor la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, care prevede, între altele, ca trotinetele şi bicicletele electrice să fie asigurate obligatoriu, iar vehiculele retrase temporar sau permanent din circulaţie şi a căror utilizare este interzisă să fie exceptate de la RCA. Proiectul de lege va merge în Parlament.


    Actul normativ va cuprinde şi excepţii în privinţa obligativităţii RCA: Nu va mai exista obligativitatea asigurării RCA pentru vehiculele retrase temporar sau permanent din circulaţie şi a căror utilizare este interzisă. De asemenea, vor fi exceptate de la o astfel de asigurare fotoliile rulante sau vehiculele similare cu propulsie proprie, destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu dizabilitate fizică locomotorie. O altă excepţie de la obligativitatea de asigurare este cazul utilizării vehiculelor în cadrul evenimentelor şi activităţilor sportive cu motor, inclusiv a curselor şi competiţiilor. Dar această exceptare se aplică numai în cazul în care organizatorul sau orice altă parte implicată în eveniment are încheiat o asigurare sau pune la dispoziţie o garanţie alternativă care acoperă eventualele prejudicii, care ar fi intrat sub incidenţa (poliței) RCA”, a precizat Mihai Constantin.


  • Guvernul plafonează prețul asigurărilor auto obligatorii

    Guvernul plafonează prețul asigurărilor auto obligatorii

    Ministerul
    Finanţelor de la Bucureşti a publicat proiectul de hotărâre privind plafonarea
    şi îngheţarea preţurilor poliţelor RCA pentru o perioadă de şase luni. Este
    soluţia temporară identificată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF),
    după ce a decis retragerea autorizaţiei companiei Euroins, care deţinea o
    treime din piaţa asigurărilor auto obligatorii. Această decizie a fost luată
    pentru a-i proteja pe şoferi de scumpiri semnificative ale poliţelor. Practic e
    o încercare de a se evita o criză asemănătoare celei provocate în urmă cu doi ani de situaţia similară în
    care a ajuns o altă companie – City Insurance, tot din postura de lider de
    piaţă.

    Ministrul Finanţelor, Adrian
    Câciu: Va fi hotărâre de Guvern şi cred că cel mai târziu săptămâna viitoare
    va fi aprobată. Hotărârea de Guvern vine să protejeze consumatorul pe o
    perioadă temporară, timp în care ASF-ul trebuie să vină cu un plan de acţiuni
    astfel încât la finalul acestei intervenţii, piaţa să funcţioneze în beneficiul
    consumatorului.


    Hotărârea
    privind plafonarea şi îngheţarea preţurilor poliţelor RCA va intra în vigoare
    la cinci zile după publicarea în Monitorul Oficial. Mai exact, firmele de
    asigurări îşi vor putea vinde poliţele RCA la nivelul de la 1 martie 2022, cu
    condiţia ca atunci să nu fi fost mai scumpe decât cele practicate în prezent.
    În acest caz, va fi valabil preţul mai mic. În nota de fundamentare a
    proiectului de hotărâre de Guvern sunt prezentate date care ilustrează impactul
    pe care l-a avut episodul anterior de gravă perturbare a pieţei. Astfel, în
    medie, preţurile au crescut cu o treime în cursul lui 2022, faţă de anul
    anterior, pentru persoanele fizice. Diferenţa este mult mai mare când se
    compară nivelul mediu din februarie 2023, faţă de primul semestru al lui 2021,
    adică perioada de dinainte de retragerea autorizaţiei de funcţionare a
    societăţii City Insurance – statisticile consemnează, în acest caz, o creştere cu 98%, deci,
    practic, dublarea preţurilor.


    Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan
    Chiriţoiu, atrage, însă, atenţia
    că, în cele şase luni în care ar urma să se aplice plafonarea, trebuie luate
    măsuri care să facă funcţională piaţa asigurărilor obligatorii de răspundere
    civilă auto. În opinia sa, legislaţia în domeniu are probleme cunoscute care
    trebuie corectate, dar că pentru remedierea lor este nevoie de curaj. Printre
    aceste probleme se numără, de pildă, faptul că asiguratorul trebuie să acopere
    costurile reparaţiilor, indiferent de nivelurile de preţuri practicate de către
    service-urile auto, dar şi că reglementările în vigoare nu stabilesc tarife de
    referinţă inclusiv pentru componentele care determină costul poliţei RCA. Bogdan
    Chiriţoiu a precizat că instituţia pe care o conduce a dat cele mai multe
    sancţiuni companiilor din zona de asigurări, ultimele chiar în decembrie anul
    trecut, toate companiile care vând RCA fiind amendate – suma totală s-a ridicat
    la peste 20 de milioane de euro.


  • Consiliul Concurenţei sancţionează firmle de asigurări

    Consiliul Concurenţei sancţionează firmle de asigurări

    Nouă companii de asigurări din România au fost amendate de Consiliul
    Concurenţei cu aproape 250 de milioane de lei (echivalentul a circa 53
    milioane de euro), pentru coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea
    majorării tarifelor la poliţele RCA. De asemenea, a fost amendată Uniunea
    Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România, cu 160 de mii
    de lei (circa 35 de mii de euro).


    Preşedintele Consiliului, Bogdan Chiriţoiu, a
    explicat, pentru Radio România, că verificările au vizat perioada 2012 – 2016.


    Bogdan Chiriţoiu: În contextul crizei prin care trecea piaţa
    RCA, în mai multe rânduri, companiile au discutat în cadrul asociaţiilor despre
    creşterea preţurilor. Asta e incorect, e ilegal. În momentul de faţă, lucrurile
    sunt în regulă, sunt sub control, preţurile sunt stabilizate. Am văzut chiar la
    unele categorii, la unele poliţe RCA scăderi de tarife. Asta pentru că, în
    afară de investigaţia noastră, Autoritatea de Reglementare a intervenit mult maI
    sever, mult mai strict decât o făcuse înainte şi pentru că s-a modificat legislaţia
    în 2016 şi sistemul a fost îmbunătăţit’.


    O parte dintre companiile
    amendate au anunţat că vor contesta în instanţă decizia Consiliului
    Concurenţei. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a luat act de
    sancţiunile aplicate de Consiliul Concurenţei şi dă asigurări că va continua să
    analizeze necesitatea modificării cadrului legislativ aplicabil, pentru a se
    asigura că acesta răspunde nevoilor sectorului de asigurări şi a consumatorilor
    de produse de asigurare.


    Amintim că şi anul trecut, în vară, ASF a sancţionat, în urma unor controale
    inopinate, două companii de asigurări şi a dat avertismente scrise în ceea ce
    priveşte gestionarea tarifelor poliţelor RCA, instituind obligaţia remedierii
    neregulilor constatate. Totodată, Autoritatea
    de Supraveghere Financiară anunţă că veniturile din RCA domină piața
    asigurărilor, care a crescut la 7,4 miliarde de lei (circa 1,6 miliarde de
    euro) în primele nouă luni, o creștere uşoară față de perioada similară a
    anului trecut. Asigurările auto reprezintă aproximativ 73% din totalul primelor
    brute subscrise pentru activitatea de asigurări generale și mai mult de
    jumătate din totalul primelor brute subscrise de firme în perioada menționată. Mai
    trebuie spus că, anul trecut, volumul total al primelor brute subscrise pe
    segmentul asigurărilor de răspundere civilă auto RCA a atins un total de peste
    4 miliarde de lei (897 milioane euro), cu 29% mai mult decât în anul anterior,
    în contextul creşterii primei medii.

  • Jurnal românesc – 20.09.2016 UPDATE

    Jurnal românesc – 20.09.2016 UPDATE

    Consiliului Naţional al Audiovizualului a adoptat, marţi, un proiect care conţine regulile de desfăşurare, în audiovizual, a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din acest an. Documentul va putea fi consultat, începând de miercuri, timp de 15 zile, pe site-ul CNA, iar, după discuţii cu partenerii media, va fi finalizat. Potrivit propunerilor Consiliului, campania electorala ar începe pe 11 noiembrie, s-ar încheia 9 decembrie, iar radiodifuzorii publici şi privaţi vor putea realiza şi difuza emisiuni informative, emisiuni electorale şi emisiuni de dezbatere electorală. Membrii Consiliului insistă ca posturile private de radio şi televiziune să publice tarifele pentru timpii de antenă, tarife care ar trebuie să fie aceleaşi pentru toţi competitorii, potrivit legii – a subliniat vicepreşedintele CNA, Răsvan Popescu.



    Senatul a adoptat, marţi, o declaraţie potrivit căreia Parteneriatul strategic al României cu SUA nu va fi afectat de afirmaţiile recente ale ambasadorului american la Chişinău, James Pettit, care a spus că unirea României cu Republica Moldova nu este o alegere practică. În documentul votat de senatori se spune că declaraţiile au fost primite cu îngrijorare şi insatisfacţie de opinia publică din România. Ele nu pot avea, însă, influenţă asupra voinţei suverane a cetăţenilor din cele două state privind viitorul lor comun în Uniunea Europeană şi a chestiunii identităţii naţionale româneşti, comune pe ambele maluri ale Prutului – subliniază senatorii români.



    Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunţat, marţi, că va stabili, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG, tarifele maxime ce urmează să fie aplicate de societăţile de asigurare care emit poliţe RCA. Guvernul tehnocrat de la Bucureşti a adoptat, săptămâna trecută, ordonanţa de urgenţă prin care tarifele la poliţele RCA stabilite de ASF vor fi îngheţate pe o perioadă de şase luni. Sindicatele transportatorilor, care, săptămâna trecută, au organizat ample proteste în ţară, inclusiv în Capitală, anunţaseră că tarifele vor fi de aproape trei ori mai mici faţă de cele actuale.



    Radio România Internaţional şi Asociaţia Jurnaliştilor şi Scriitorilor de Turism din România au făcut o importantă donaţie de cărţi şi publicaţii în limba maternă pentru românii din Ungaria. Evenimentul s-a desfăşurat la Gyula, în prezenţa unei delegaţii de jurnalişti din România, a lui Tiberiu Boca, redactor-şef al emisiunilor în limba română de la Televiziunea Maghiară-Budapesta, şi a episcopului ortodox al românilor din Ungaria, Siluan.


    Potrivit colegilor noştri Valentin Ţigău şi Răzvan Emilescu, jurnaliştii din România au primit informaţii despre viaţa culturală şi spirituală a românilor din Ungaria — comunitate care, cu timpul, e din ce în ce mai redusă numeric. În numele acestei comunităţi, redactorul şef al revistei Foaia Românească şi preşedinte al Uniunii Românilor din Ungaria, Eva Iova Simon, a declarat, în exclusivitate pentru RRI: “Noi, românii din Ungaria, cu toate că suntem puţini şi din ce în ce mai asimilaţi, avem multe lucruri în comun cu românii din Serbia, atât din Voivodina, cât şi din Valea Timocului. Este îmbucurător faptul că mai ales reprezentanţii tinerei generaţii de aici creează legături între ei, inclusiv în mediul virtual, care contribuie la menţinerea limbii natale şi la eliminarea graniţelor dintre ei. Ne bucurăm că putem face acest lucru şi cu ajutorul României” – a conchis redactorul şef al revistei Foaia Românească şi preşedinte al Uniunii Românilor din Ungaria, Eva Iova Simon.

  • Jurnal românesc – 16.09.2016 UPDATE

    Jurnal românesc – 16.09.2016 UPDATE

    Mai puţin de 10.000 de români din străinătate, din cei 3 milioane vehiculaţi, au depus cereri să voteze de acasă la alegerile parlamentare din iarnă. Dintre aceştia, peste 7.000 au ales să voteze prin corespondenţă, iar aproape 3.000 au cerut o secţie de vot în raza domiciliului lor. Votul prin corespondenţă a fost introdus în diaspora ca alternativă la urnele clasice pentru a evita cozi interminabile ca la alegerile prezidenţiale din 2014. Liberalii cataloghează situaţia ca fiind un dezastru”. Preşedintele PNL Diaspora, Viorel Badea, a declarat că românilor li s-a cerut să completeze documente complicate şi că votul prin corespondenţă nu a fost promovat suficient în mass-media. El a mai spus că se aşteaptă la un absenteism masiv la vot pentru că românii din străinătate sunt dezamăgiţi” de indiferenţa maximă” a politicienilor de la Bucureşti. Opinia lui Badea este că, în total, vor vota aproximativ 160.000 de români în străinătate. Potrivit datelor provizorii ale Autorităţii Electorale Permanente, până acum se ştie că se vor înfiinţa 4 secţii noi de votare în Republica Moldova (Soroca, Căuşeni, Carabetovca şi Bardar) şi o secţie în Spania (Tarancon). AEP a precizat că nu au fost procesate încă toată cererile.



    Cea mai mare poliţă de asigurare RCA, cea pentru un camion de mare tonaj, va fi de cel mult 7.500 de lei pe an, faţă de 20.000 cât era până acum – a anunţat Autoritatea de Supraveghere Financiară, după negocierile cu transportatorii rutieri. Pentru finalizarea tarifelor de referinţă se vor organiza grupuri de lucru la care vor fi cooptaţi şi reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi, a mai precizat ASF. După ce au obţinut aceste promisiuni, transportatorii au încetat protestele care au blocat, ieri, Bucureştiul şi alte mari oraşe ale ţării, dar ameninţă cu noi ieşiri în stradă dacă înţelegerea nu se va respecta. În urma întâlnirii cu reprezentanţii ASF, s-a stabilit că elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referinţă pentru poliţele RCA vor fi frecvenţa şi dauna medie, precum şi trendul acestora, încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziţie taxe de maxim 25% şi încărcarea pentru aplicarea sistemului bonus malus.



    Eurodeputaţii Ioan Mircea Paşcu (PSD), vicepreşedinte al legislativului comunitar, şi Marian-Jean Marinescu (PNL) ocupă, la egalitate de puncte, prima poziţie în topul celor mai influenţi zece membri români ai Parlamentului European. Ei sunt urmaţi de Adina Vălean (PNL), iar pe poziţia a patra de Cristian Preda (independent) şi Iuliu Winkler (UDMR) – după cum relevă un studiu realizat de VoteWatch, o bază de date publică ce monitorizează activitatea europarlamentarilor. Ioan Mircea Paşcu şi Marian-Jean Marinescu sunt cotaţi cu 32 de puncte fiecare, conform algoritmului de calcul al VoteWatch, care ia în considerare o serie de factori, printre care poziţiile ocupate în diverse comisii ale PE sau în delegaţiile naţionale, precum şi numărul de voturi înregistrate, rapoarte redactate sau opinii exprimate. Raportul privind eurodeputaţii români face parte dintr-un studiu mai amplu care a măsurat influenţa europarlamentarilor din toate statele membre.

  • Transportatori versus asigurători

    Transportatori versus asigurători

    Generată de liberalizarea pieţei la care România s-a angajat în
    2007, potrivit Autorităţii de Supraveghere Financiară, situaţia poliţelor RCA,
    ajunse la tarife şi de 2,5 ori mai mari comparativ cu trimestrul întâi din
    2015, intră într-o altă etapă.

    Transportatorii rutieri din România au renunţat,
    cel puţin pentru moment, la protestele din ultima perioadă, după ce au obţinut
    din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară o altă formulă de calcul
    pentru tariful RCA. Astfel, cea mai mare poliţă de asigurare RCA, cea pentru un
    camion de mare tonaj, va fi de cel mult 7.500 de lei pe an (circa 1700 de euro),
    faţă de 20.000 (aproape 4500 de euro) cât era până acum.

    În urma întâlnirii cu
    reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară s-a stabilit că
    elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referinţă
    pentru poliţele RCA vor fi frecvenţa şi dauna medie, precum şi trendul
    acestora, încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziţie taxe de maxim
    25% şi încărcarea pentru aplicarea sistemului bonus malus. La această
    înţelegere s-a ajuns după ce, miercuri, transportatorii rutieri au protestat în
    număr mare în Bucureşti, dar şi în alte zeci de oraşe din România, deşi, cu
    doar o zi în urmă, executivul dăduse o ordonanţă de urgenţă prin care tarifele
    RCA erau îngheţate pentru 6 luni la un tarif de referinţă care urma să fie
    anunţat în cel mult o lună de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. La
    negocierile de la guvern nu se stabilise, însă, clar care va fi plafonul
    daunei, iar aceste incertitudini i-au determinat pe transportatori să vină în
    faţa guvernului şi să protesteze până când au ajuns la o înţelegere cu
    Autoritatea de Supraveghere Financiară.

    Pentru finalizarea tarifelor de
    referinţă se vor organiza grupuri de lucru la care vor fi cooptaţi şi
    reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi, a anunţat Autoritatea
    de Supraveghere Financiară, iar după ce toate aceste aspecte vor fi puse la
    punct, va mai fi nevoie doar de avizul Consiliului Concurenţei şi al Guvernului
    pe tarifele convenite.

    Anterior acordului la care reprezentanţii
    transportatorilor au ajuns cu cei ai Autorităţii de Supraveghere Financiară, preşedintele
    Klaus Iohannis a solicitat instituţiilor cu atribuţii în domeniu să reia
    dialogul cu transportatorii şi companiile de asigurari astfel încât să fie
    clarificate soluţiile pentru deblocarea situaţiei, să se identifice
    instrumentele adecvate pentru ca problemele transportatorilor să capete nu doar
    o rezolvare imediată, ci una pe termen lung.

  • Jurnal românesc – 16.09.2016

    Jurnal românesc – 16.09.2016

    Mai puţin de 10.000 de români din străinătate, din cei 3
    milioane vehiculaţi, au depus cereri să voteze de acasă la alegerile
    parlamentare din iarnă. Dintre aceştia, peste 7.000 au ales să voteze prin
    corespondenţă, iar aproape 3.000 au cerut o secţie de vot în raza domiciliului
    lor. Votul prin corespondenţă a fost introdus în diaspora ca alternativă la
    urnele clasice pentru a evita cozi interminabile ca la alegerile prezidenţiale
    din 2014. Liberalii cataloghează situaţia ca fiind un dezastru. Preşedintele
    PNL Diaspora, Viorel Badea, a declarat că românilor li s-a cerut să completeze
    documente complicate, plus că votul prin corespondenţă nu a fost promovat
    suficient în mass-media. El a mai spus că se aşteaptă la un absenteism masiv la
    vot pentru că românii din străinătate sunt dezamăgiţi de indiferenţa maximă
    a politicienilor de la Bucureşti. Opinia lui Badea este că, în total, vor vota
    aproximativ 160.000 de români în străinătate. Potrivit datelor provizorii ale Autorităţii
    Electorale Permanente, până acum se ştie că se vor înfiinţa 4 secţii noi de
    votare în Republica Moldova (Soroca, Căuşeni, Carabetovca, Bardar) şi o secţie
    în Spania (Tarancon). AEP a precizat că nu au fost procesate încă toată
    cererile.


    Costul orar al forţei de muncă în România a înregistrat
    cea mare creştere din rândul statelor membre ale Uniunii Europene, în
    trimestrul al doilea 2016 comparativ cu perioada similară din 2015 – conform
    datelor publicate vineri de Oficiul european pentru Statistică (Eurostat). În
    România, costul orar al forţei de muncă a urcat cu 12%, cu mult peste creşterea
    de 1,4% înregistrată în UE, în timp ce în zona euro a scăzut cu 1%. Singurele
    state UE în care costul orar al forţei de muncă a scăzut în trimestrul al
    doilea au fost Finlanda, Italia şi Luxemburg. Avansul costurilor cu forţa de
    muncă în România s-a produs, în principal, pe fondul creşterii cu aproape 19% a
    costului orar al forţei de muncă în sectorul de non-business, la care se adaugă
    o creştere de 10% a costului orar al forţei de muncă în sectorul de business,
    în ambele cazuri fiind vorba de creşteri mult peste media europeană. Pe
    sectoare ale economiei, în România, costul orar cu forţa de muncă a crescut cu
    15% în sectorul construcţiilor, cu peste 11% în servicii şi cu 7 procente în
    industrie.


    Cea mai mare poliţă de asigurare RCA, cea pentru un
    camion de mare tonaj, va fi de cel mult 7.500 de lei pe an, faţă de 20.000 cât
    era până acum – a anunţat Autoritatea de Supraveghere Financiară, după
    negocierile cu transportatorii rutieri. Pentru finalizarea tarifelor de
    referinţă se vor organiza grupuri de lucru la care vor fi cooptaţi şi
    reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi, a mai precizat ASF.
    După ce au obţinut aceste promisiuni, transportatorii au încetat protestele
    care au blocat ieri capitala şi alte mari oraşe ale ţării, dar ameninţă cu noi
    ieşiri în stradă dacă înţelegerea nu se va respecta. În urma întâlnirii cu
    reprezentanţii ASF, s-a stabilit că elementele care vor fi luate în considerare
    în calculul tarifelor de referinţă pentru poliţele RCA vor fi frecvenţa şi
    dauna medie, precum şi trendul acestora, încărcarea pentru cheltuieli
    administrative, achiziţie taxe de maxim 25% şi încărcarea pentru aplicarea
    sistemului bonus malus.

  • RCA, măsuri legale şi proteste

    RCA, măsuri legale şi proteste

    Motiv de proteste care au bulversat în câteva rânduri
    traficul, tarifele poliţelor RCA sunt îngheţate în România pentru următoarele 6
    luni la un preţ de referinţă care va fi anunţat în cel mult 30 de zile de
    Autoritatea de Supraveghere Financiară. Măsura se regăseşte într-o ordonanţă de
    urgenţă adoptată, miercuri, de executiv şi se va aplica pentru toţi şoferii, nu
    doar pentru transportatori. Documentul mai prevede, între altele, că un
    contract RCA poate fi încheiat pe o perioadă între o lună şi un an, iar
    suspendarea acestuia va fi permisă la cererea celui asigurat. În caz de
    accident, dauna va putea fi plătită din propria asigurare urmând ca paguba să
    fie recuperată ulterior de la cel vinovat.

    Un comunicat al Guvernului
    precizează că ordonanţa ţine cont de directivele europene în materie, de
    experienţa altor state membre în ceea ce priveşte reglementarea acestei
    asigurări, precum şi de propunerile formulate de asociaţiile profesionale şi
    patronale ale asigurătorilor şi transportatorilor auto.

    În pofida măsurilor
    luate de guvern, o parte dintre transportatori au decis, însă, să nu renunţe la
    proteste. Patru din cele şase asociaţii ale transportatorilor au mobilizat în
    faţa sediului guvernului şi în alte locaţii din 20 de oraşe mii de
    transportatori pentru a-şi exprima în continuare nemulţumirile. Ei solicită ca
    tarifele RCA să fie îngheţate la valorile medii ale daunelor existente în
    evidenţele Autorităţii pentru Supraveghere Financiară, şi nu la nivelul celor
    care se vor calcula în viitor. Astfel, patronatele cer un tarif de 4.900 de lei
    (circa 1100 de euro) pentru un camion, adică dauna medie, în timp ce varianta
    propusă de către autorităţi este de 18.500 de lei (circa 4100 de euro) pentru
    dauna medie.

    La negocierile de la guvern nu se stabilise clar care va fi acest
    plafon al daunei, iar îngheţarea tarifelor la RCA, aprobată de Consiliul
    Concurenţei, părea suficientă pentru transportatori, care păstrau, totuşi,
    anumite rezerve în aşteptarea publicării respectivei ordonanţe.

    Transportatorii
    cer şi demisia preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu
    Negriţoiu, pe care îl consideră responsabil de creşterea semnificativă a
    tarifelor RCA în ultimul an. Potrivit patronatelor din transporturi, acestea ar
    fi mai mari şi de 2,5 ori faţă de primul trimestru din 2015. Mişu Negriţoiu
    spune, însă, că nu are ce să-şi reproşeze pentru că ASF nu poate fixa preţuri
    şi nu are dreptul legal să intervină în contractele comerciale încheiate de
    asiguratori.

    Preşedintele ASF a declarat în Parlament că situaţia RCA a fost
    generată de liberalizarea pieţei la care România s-a angajat în 2007.

  • Jurnal românesc – 9.09.2016

    Jurnal românesc – 9.09.2016

    Ministerul
    Fondurilor Europene, împreună cu Ministerul de Externe, prin Departamentul
    Politici pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni, lansează spre consultare
    publică Ghidul Programului ‘Diaspora Start-Up’. Finanţarea, în valoare de 30 de
    milioane de euro, este realizată prin Programul Operaţional Capital Uman
    2014-2020 şi are ca obiectiv stimularea antreprenoriatului în rândul
    cetăţenilor români din diaspora şi a celor recent reîntorşi în ţară. Schema de
    antreprenoriat vizează crearea unei oportunităţi de reîntoarcere în România
    pentru cei care doresc să-şi valorifice abilităţile dobândite în străinătate
    prin deschiderea unei afaceri în ţară.




    Purtătorul de cuvânt al
    Guvernului, Liviu Iolu, a declarat că Executivul va pune în debatere publică un
    proiect de ordonanţă de urgenţă privind poliţa de asigurare de răspundere
    civilă auto (RCA) obligatorie, urmând ca Guvernul să se coordoneze şi cu
    Parlamentul. Între timp, patronatele transportatorilor fac pregătiri intense
    pentru megaprotestul din 15 septembrie,din cauza creşterii şi cu
    300%, în ultimii doi ani, a tarifelor RCA. Parlamentarii din comisia de
    buget-finanţe a Senatului au promis transportatorilor că noua lege a asigurărilor
    auto obligatorii va fi adoptată în această lună în forma discutată şi agreată
    la negocierile purtate până acum. Proiectul legii RCA se află în discuţie în
    Parlament încă din luna februarie şi a suferit mai multe modificări în urma
    negocierilor purtate între parlamentari, Autoritatea de Supraveghere Financiară
    şi transportatori.




    Principele Radu al României
    s-a aflat, de marţi până joi, într-o vizită regală în Germania. A fost a noua
    vizită publică peste hotare a Familiei Regale a României în anul 2016. Alteţa
    Sa Regală s-a întâlnit, la Düsseldorf, cu reprezentanţi ai autorităţilor
    politice, cu oameni de artă, oameni de afaceri, membri ai Corpului Diplomatic
    şi reprezentanţi ai societăţii civile din România, Republica Moldova şi
    Germania. De asemenea, Principele Radu a fost prezent la reuniunea economică bilaterală
    desfăşurată la Camera de Comerţ şi Industrie din Düsseldorf. Principele Radu a
    participat şi la o întâlnire cu caracter economic, in oraşul Neuss, şi a luat
    parte la lansarea volumului ‘Anul Regal’, publicat de Editura Adenium.




    Patru universităţi din
    România, Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, Babeş-Bolyai din
    Cluj, Universitatea de Vest din Timişoara şi Universitatea Bucureşti, s-au
    clasat în anul 2016 în unul dintre cele mai cunoscute topuri internaţionale
    privind calitatea instituţiilor de învăţământ superior. Clasamentul
    Quacquarelli Symonds (QS) ierarhizează universităţile în funcţie de: reputaţie
    academică, reputaţia angajatorului, studenţi pe facultate, citări pe facultate,
    studenţi internaţionali, facultate internaţională. Fiecare dintre cei şase
    indicatori are o proporţie diferită la calcularea scorului final.




    Toate instituţiile de
    învăţământ din România activează în conformitate cu legislaţia românească în
    vigoare. Declaraţia a fost făcută de ministrul român de Externe, Lazăr Comănescu,
    care s-a întâlnit, la Bucureşti, cu vicepremierul turc Veysi Kaynak. Grupul de
    şcoli de sub egida Lumina a fost obiectul unor atacuri dure ale
    reprezentanţilor diplomaţiei turce din România, care au susţinut că acesta ar
    fi controlat de principalul oponent al preşedintelui turc, Fetullah Gulen.

  • Constatarea amiabilă în cazul accidentelor uşoare

    Constatarea amiabilă în cazul accidentelor uşoare

    De la început, amintim că şoferii implicaţi în accidente uşoare, în urma cărora au rezultat numai pagube materiale ale autovehiculelor, nu au nevoie de documente de constatare întocmite de Poliţia Română. Această procedură opţională, intrată în vigoare în iulie 2009, se aplică numai când sunt îndeplinite concomitent următoarele condiţii: s-a produs un accident rutier pe teritoriul României, soldat numai cu pagube materiale, în care sunt implicate cel mult două vehicule, ai căror proprietari deţin o poliţă RCA (de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule) valabilă la data producerii accidentului. Procedura se aplică, însă, numai când nu a fost comisă o infracţiune prevăzută de Codul Rutier, cum ar fi conducerea sub influenţa alcoolului, lipsa inspecţiei tehnice periodice la zi sau conducerea unui autovehicul neînmatriculat sau cu numere false. Procedura nu poate fi aplicată nici când s-au produs pagube şi la alte structuri, precum stâlpi, garduri sau clădiri.



    Condiţia pentru a putea recurge la constatarea amiabilă este ca formularul special, ce conţine două pagini autocopiative, ambele având aceeaşi valoare juridică, şi instrucţiuni de utilizare, să fie completat şi semnat de către ambii şoferi implicaţi în accident. Formularul de constatare amiabilă poate fi procurat de la societăţile de asigurare autorizate să încheie asigurări pentru vehicule. Câmpurile ce trebuie completate de către conducătorii vehiculelor implicate în accident se referă la data şi locul producerii accidentului, datele de identificare ale conducătorilor auto implicaţi şi ale proprietarilor vehiculelor implicate, datele vehiculelor implicate şi ale companiilor la care sunt încheiate asigurările RCA, informaţii privind circumstanţele producerii accidentului şi schiţa accidentului. După completare, formularul trebuie să fie prezentat companiilor de asigurări, acestea urmând să elibereze documentele necesare intrării în reparaţie a autovehiculelor. Depunerea formularului de către oricare dintre cele două părţi implicate la companiile de asigurări reprezintă o avizare de daună şi obligă asigurătorul să efectueze constatarea pagubelor şi să stabilească vinovăţia părţilor. Este, de altfel, interzis ca un asigurător să îndrume şoferii către Poliţie pentru întocmirea constatării, dacă accidentul se înscrie în cadrul celor considerate a face obiectul constatării amiabile. Constatarea amiabilă conduce, din perspectiva conducătorilor auto, la simplificarea procedurii, de cele mai multe ori birocratice, care trebuie urmată ca şi consecinţă a unui accident rutier. De asemenea, constatarea amiabilă conduce la scurtarea procedurilor de recuperare a prejudiciilor în caz de accidente de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale. Totodată, se elimină sancţiunea contravenţională, anume atât amenda cât şi suspendarea permisului de conducere, singura sancţiune fiind penalizarea din partea asigurătorului prin mărirea primei de asigurare pentru anul care urmează. Informaţii suplimentare pot fi aflate de pe site-ul www.constatulamiabil.ro.


  • Protestele transportatorilor

    Protestele transportatorilor

    Transportatorii români au protestat,
    joi, în Bucureşti, nemultumiţi, în special, de majorarea preţurilor
    poliţelor pentru asigurarea auto obligatorie şi menţinerea
    supraacizei la carburanţi şi după 1 ianuarie 2016. Mii de taxiuri, camioane şi autobuze au blocat, pentru cateva ore,
    traficul în Capitala.Transportatorii vor de la autorităţi soluţii
    pentru reducerea tarifelor poliţelor RCA, eliminarea supraacizei, dar şi
    reglementarea plăţii drepturilor de autor care sunt considerate prea mari.

    Uniunea
    Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a anunţat că a
    sesizat Preşedinţia şi Guvernul României, Ministerul de Finanţe, ASF, Consiliul
    Concurenţei şi a informat Ministerul Transporturilor cu privire la colapsul
    iminent al pieţei asigurărilor RCA.

    Potrivit Uniunii, în ultimul an, poliţele RCA au crescut cu
    peste 300% în industria transporturilor rutiere. Dacă în 2012 costul mediu cu o
    asigurare RCA pe 12 luni pentru un autovehicul care efectua transporturi
    externe de mărfuri era de 1.200 lei, în 2014 a ajuns la 4.000
    de lei, iar în 2015 la 15.000 de lei.

    Într-un comunicat, reprezentanţii asiguratorilor
    au explicat creşterea pretului asigurării prin faptul că, în special pe
    transportul extern, nivelul despăgubirilor este mult mai mare şi în unele ţări
    chiar nelimitat. De asemenea, nivelul despăgubirilor pe vătămări corporale şi
    daune morale în România este impredictibil, practica instanţelor fiind
    neunitară.

    O delegaţie a protestatarilor a discutat, joi, cu
    reprezentanţi ai guvernului, care au declarat că vor căuta soluţii pentru
    solicitările lor. Vicepremierul Vasile Dâncu a cerut Autorităţii de
    Supraveghere Financiară (ASF) ca, după controlul pe care-l face în prezent la
    societăţile de asigurări, să propună masuri legislative adecvate. De asemenea,
    solicitarea de eliminare a supraaccizei va fi transmisă Ministerului de Finanţe
    spre analiză.

    Vicepremierul le-a spus manifestanţilor că executivul are în
    vedere elaborarea unui act normativ pentru plata arieratelor, inclusiv pe cele
    din domeniul transporturilor. A fost agreat şi un calendar de discuţii între
    părţile implicate.

    Marţea viitoare va avea loc o întalnire în format tripartit
    transportatori – asiguratori-reprezentanţi ai ASF, iar pe 25 ianuarie, anul
    viitor, este programată o altă discuţie la care vor participa şi parlamentari,
    având în vedere că ASF este sub autoritatea legislativului. Reprezentanţii
    protestatarilor au declarat că dau un vot de încredere guvernului, dar au
    avertizat că în cazul în care solicitările lor nu se vor rezolva vor ieşi din
    nou în stradă la începutul anului viitor, nu doar la Bucureşti, ci în toată
    ţara.

  • Constatarea amiabilă în cazul accidentelor uşoare

    Constatarea amiabilă în cazul accidentelor uşoare

    De la început, amintim că şoferii implicaţi în accidente uşoare, în urma cărora au rezultat numai pagube materiale ale autovehiculelor, nu au nevoie de documente de constatare întocmite de Poliţia Română. Această procedură opţională, intrată în vigoare în iulie 2009, se aplică numai când sunt îndeplinite concomitent următoarele condiţii: s-a produs un accident rutier pe teritoriul României, soldat numai cu pagube materiale, în care sunt implicate cel mult două vehicule, ai căror proprietari deţin o poliţă RCA valabilă la data producerii accidentului. Procedura se aplică, însă, numai când nu a fost comisă o infracţiune prevăzută de Codul Rutier, cum ar fi conducerea sub influenţa alcoolului, lipsa inspecţiei tehnice periodice la zi sau conducerea unui autovehicul neînmatriculat sau cu numere false. Procedura nu poate fi aplicată nici când s-au produs pagube şi la alte structuri, precum stâlpi, garduri sau clădiri.



    Condiţia pentru a putea recurge la constatarea amiabilă este ca formularul special, ce conţine două pagini autocopiative, ambele având aceeaşi valoare juridică, şi instrucţiuni de utilizare, să fie completat şi semnat de către ambii şoferi implicaţi în accident. Formularul de constatare amiabilă poate fi procurat de la societăţile de asigurare autorizate să încheie asigurări pentru vehicule. Câmpurile ce trebuie completate de către conducătorii vehiculelor implicate în accident se referă la data şi locul producerii accidentului, datele de identificare ale conducătorilor auto implicaţi şi ale proprietarilor vehiculelor implicate, datele vehiculelor implicate şi ale companiilor la care sunt încheiate asigurările RCA, informaţii privind circumstanţele producerii accidentului şi schiţa accidentului. După completare, formularul trebuie să fie prezentat companiilor de asigurări, acestea urmând să elibereze documentele necesare intrării în reparaţie a autovehiculelor. Depunerea formularului de către oricare dintre cele două părţi implicate la companiile de asigurări reprezintă o avizare de daună şi obligă asigurătorul să efectueze constatarea pagubelor şi să stabilească vinovăţia părţilor. Este, de altfel, interzis ca un asigurător să îndrume şoferii către Poliţie pentru întocmirea constatării, dacă accidentul se înscrie în cadrul celor considerate a face obiectul constatării amiabile. Constatarea amiabilă conduce, din perspectiva conducătorilor auto, la simplificarea procedurii, de cele mai multe ori birocratice, care trebuie urmată ca şi consecinţă a unui accident rutier. De asemenea, constatarea amiabilă conduce la scurtarea procedurilor de recuperare a prejudiciilor în caz de accidente de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale. Totodată, se elimină sancţiunea contravenţională, anume atât amenda cât şi suspendarea permisului de conducere, singura sancţiune fiind penalizarea din partea asigurătorului prin mărirea primei de asigurare pentru anul care urmează. Informaţii suplimentare pot fi aflate de pe site-ul www.constatulamiabil.ro.

  • Jurnal românesc – 11.12.2014

    Jurnal românesc – 11.12.2014

    În România, preşedinţia se plasează pe prima poziţie în clasamentul încrederii în instituţiilor politice, în topul instituţiilor executive pe primul loc se află Armata, iar în ierarhia instituţiilor sociale sau private conduce Biserica. UE se bucură de cea mai multă încredere din zona instituţiilor internaţionale, alături de NATO şi ONU, potrivit unui sondaj recent. Barometrul relevă faptul că alegerile prezidenţiale au avut un impact puternic asupra încrederii românilor în instituţii. În categoria celor politice, Preşedinţia este creditată cu 43,9% încredere, fiind urmată de primării (37,9%) şi Curtea Constituţională (36,4%). Armata conduce în ierarhia încrederii privind instituţiile executive cu 76,1%, secondată de Jandarmerie (65,3%) şi Direcţia Naţională Anticorupţie (55,8%), în timp ce Biserica domină topul încrederii în instituţiile sociale sau private, cu 60,6% încredere, alături de universităţi (43,8%) şi organizaţiile societăţii civile (28,6%).




    “Recviem pentru Dominic”, un documentar nominalizat la Globul de Aur, în 1990, nedifuzat vreodată pentru publicul din România, ascunde una dintre cele mai terifiante poveşti din timpul Revoluţei din 1989, de la Timişoara. Inginerul martir Dominic Paraschiv, supranumit pe nedrept Măcelarul de la Timişoara” şi teroristul”, care a murit împuşcat de soldaţi, este eroul filmului semnat de un celebru regizor austriac, Robert Dornhelm, născut în capitala Banatului. Pelicula, care a trecut cu greu de filtrele celor care au condus România în primul an de democraţie, a rulat în mai multe ţări ale lumii şi abia acum, după 25 de ani de la căderea regimului Ceauşescu, va fi difuzată, în 19 decembrie, în oraşul în care a pornit revoluţia anti-comunistă. Cazul Dominic Paraschiv” este una dintre întâmplările inexplicable, soldate cu morţi, din Timişoara.





    Guvernul român a convenit cu negociatorii FMI, ai Comisiei Europene şi Băncii Mondiale principalele prevederi ale bugetului pe 2015. După mai multe zile de negocieri cu instituţiile creditoare internationale, acesta va fi construit pe o creştere economică prognozată de 2,5% şi un deficit bugetar de 1,83% din PIB. Măsuri deja anunţate, precum reducerea CAS cu 5 puncte procentuale, indexarea pensiilor şi creşteri ale veniturilor pentru cei din sănătate şi educaţie sunt cuprinse, de asemenea, în buget. În plus, în 2015 vor fi plătite şi drepturile salariale câştigate în instanţă care urmau a fi achitate în 2016.



    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu Negriţoiu, a declarat că nu a renunţat la impunerea comisionului de intermediere de până la 10% pentru asigurările de răspundere civilă auto (RCA) şi că va introduce un “sistem continuu” prin care poliţa dintr-un an va putea fi prelungită în anul următor. El a mai spus că preţul mediu al unei poliţe de răspundere civilă auto RCA ar putea să se majoreze cu 3% de anul viitor. Potrivit unui studiu recent realizat de o firma de consultanţă, aproape două treimi dintre români deţin o poliţă de asigurare. Dintre aceştia, cei mai mulţi (58%) deţin o poliţă RCA, 42% o asigurare de locuinţă, iar 28% o asigurare de pensie privată.