Tag: politica comerciala

  • Obiectivele noii politici ale politici comerciale a UE

    Obiectivele noii politici ale politici comerciale a UE

    Uniunea Europeană pregătește o nouă Politică comercială deschisă,
    sustenabilă și fermă, conform unui document prezentat de Comisia Europeană.
    Iuliu Winkler vicepreședinte al Comisiei de Comerț Internațional a
    Parlamentului European a dezbătut noua strategie în cadrul Comisiei, împreună
    cu comisarul pentru Comerț, Valdis Dombrovskis, și prezintă obiectivele
    principale ale noii politici comerciale:


    Este clar că Uniunea Europeană, ca întreaga piață globală
    a comerțului și a economiei, se află în fața unor mari schimbări. Nevoie de
    schimbare provine din două surse importante. În primul rând, este vorba despre
    pandemia de coronavirus și toate efectele din economie pe care le-a produs, dar
    este vorba și de o provocare mai largă care este legată de nevoia de mai multă
    sustenabilitate, de faptul că vedem clar efectele schimbărilor climatice, vedem
    că avem nevoie de noi politici pentru a proteja mediul, pentru a proteja, de
    fapt, viitorul societății noastre, iar atunci comerțul trebuie să își facă
    datoria, să se schimbe și să aibă aceste priorități în vedere.


    Acesta a fost
    sensul noii politici comerciale a Uniunii Europene care a fost prezentată
    săptămâna trecută la Bruxelles, inclusiv în Comisia pentru comerț internațional
    unde am dezbătut aceste subiecte cu
    comisarul pentru Comerț, Valdis Dombrovskis, și am putut studia
    documentul, un documentul, unul mai cuprinzător, de strategie, dat publicității
    de către Comisia Europeană.


    Cred că cel mai important este să înțelegem
    obiectivele noii politici comerciale și primul obiectiv este cel al sprijinirii
    redresării economice și al tranziției economiei. Avem nevoie să ieșim din
    criză, dar nu oricum, ci având în fața ochilor cele două mari tranziții:
    revoluția verde (n.r Pactul ecologic european) și revoluția digitală.
    Digitalizarea ne-a făcut viața posibilă sau, în orice caz, mai ușoară în ultimul
    an, cel al pandemiei, iar sustenabilitatea este un obiectiv obligatoriu pentru
    că trebuie să manifestăm răspundere în
    fața generațiilor care vin. Apoi, următoarele obiective sunt mai strâns legată
    de tehnica comercială și realitățile actuale pentru că sistemul mondial de
    comerț și Organizația Mondială a Comerțului (OMC) au nevoie de modernizare. În
    ultimul an, OMC a suferit un blocaj, iar acum avem un nou director general în
    fruntea organizației iar Uniunea Europeană – care ea însăși este organizație
    multilaterală – are un pachet de propuneri pe care le va discuta cu ceilalți
    membri pentru a moderniza organizația.





    Al treilea obiectiv al noi politicii comerciale vizează dependența ridicată
    a Uniunii Europene de furnizorii externi și vulnerabilitatea în fața marilor
    forțe economice ale lumii. Din nou, eurodeputatul Iuliu Winkler:


    Al treilea obiectiv al politicii comerciale provine din experiența
    ultimului an. Am văzut că, în decursul pandemie, fluxurile comerciale au suferit întreruperi și
    pandemia ne-a arătat, de asemenea, că Uniunea europeană este în multe domenii -
    de exemplu, chiar în domeniul medical după cum am văzut, din păcate -
    dependentă de furnizori externi, este prea dependentă. Acest grad mare de dependență trebuie
    micșorat și capacitatea Uniunii Europene de a-și reprezenta și proteja propriile
    interese, chiar de a implementa sancțiuni atunci când este nevoie pentru cei
    care nu respectă regulile, este un obiectiv clar al Uniunii.


  • Punerea în aplicare a regulamentului privind sistemul generalizat de preferinţe

    Punerea în aplicare a regulamentului privind sistemul generalizat de preferinţe

    Sistemul generalizat de preferințe al Uniunii Europene este un program generos, oferind beneficiarilor o valoare și reduceri semnificative ale tarifelor. De asemenea, este extrem de generos pentru țările cele mai sărace din lume, care beneficiază de acces fără taxe, fără cote, pe piețele europene.

    Regulamentul Uniunii Europene privind sistemul generalizat de preferințe este un instrument esențial al politicii comerciale, care oferă un acces mai bun pe piață și care este însoțit de un mecanism strict de monitorizare, pentru a promova drepturile omului și ale lucrătorilor, protecția mediului și buna guvernanță în țările vulnerabile aflate în curs de dezvoltare.

    Regulamentul expiră pe 31 decembrie 2023 iar următorul pas al Comisiei Europene este lansarea unei evaluări a impactului în vedrea îmbunătăţirii activităţilor pentru noul Regulament privind sistemul generalizat de preferințe.

    Cu amănunte Neven Mimica, membru al Comisiei Europene: Suntem la cinci ani de la punerea în aplicare a Regulamentului SGP – sistemul generalizat de preferințe, și sunt încântat să menționez că, în ansamblu, Parlamentul European și Comisia împărtășesc evaluarea conform căreia regulamentul SGP reușește să își îndeplinească obiectivele. Exporturile din economiile mai vulnerabile s-au extins substanțial, ceea ce poate contribui la eradicarea sărăciei. SGP și, în special, SGP+, contribuie, de asemenea, pozitiv la promovarea drepturilor omului și a lucrătorilor în țările beneficiare.


    Suntem de acord cu opinia că politica comercială, inclusiv SGP, trebuie să facă parte, de asemenea, din eforturile Uniunii Europene de a lupta pentru valorile consacrate în tratatele Uniunii Europene, cum ar fi democrația, statul de drept și drepturile omului. Politica comercială nu poate face acest lucru pe cont propriu sau izolat.


    Acordăm o atenție deosebită asigurării coerenței între toate politicile externe ale Uniunii Europene. De exemplu, ne asigurăm că dialogurile SGP+ și dialogurile bilaterale privind drepturile omului cu țările beneficiare se consolidează reciproc, sporind astfel efectul de lege al Uniunii Europne pentru a impulsiona progresul. Rapoartele bianuale ale Comisiei Europene privind punerea în aplicare a SGP+, arată că se înregistrează progrese în toate țările beneficiare.



  • Comerțul, pus în slujba dezvoltării durabile

    Comerțul, pus în slujba dezvoltării durabile

    Potrivit acestuia, Partidul Popular European are încredere în eficiența
    dialogului cu partenerii comerciali ai UE și în cooperarea cu organizațiile
    internaționale.



    Tratatele UE impun ca toate politicile relevante ale UE, inclusiv Politica
    comercială, să promoveze dezvoltarea durabilă.


    În luna iulie a anului trecut, Comisia a lansat dezbaterea cu privire la
    îmbunătățirea implementării dezvoltării durabile în țările partenere comerciale
    ale UE propunând două scenarii. Unul se referă la realizarea de parteneriate
    mai asertive privind comerțul și dezvoltarea durabilă, menținându-se mecanismul
    actual de aplicare, iar cel de-al doilea vizează introducerea de sancțiuni
    obligatorii în tratate.


    Referitor la acest subiect, in cadrul unui seminar organizat la Bruxelles
    din BIPE Romania eurodeputatul Iuliu Winkler a declarat: Suntem martorii naşterii unei noi lumi a comerţului; o activitate care
    eminamente era decisă în spatele uşilor închise, în spatele cortinelor, pentru că negocierile comerciale sunt de o
    tehnicitate nemaipomenită, nici nu poţi să înţelegi acele lucruri dacă nu eşti
    specialist în comerţ, deci şi ei se retrăgeau, negociatorii şi negociau. Acest
    lucru nu mai este sustenabil. Societatea, actorii, dumneavoastră – mass media
    şi ONG-urile, doresc transparenţă, doresc să înţeleagă ceea ce se întâmplă,
    doresc să afle cu ce mandat. Deci, se naşte o nouă lume a comerţului. Subliniez
    că nevoia de transparenţă este un lucru legitim, va trebui să ne îndreptăm spre
    un comerţ nu numai liber, dar şi un comerţ echitabil. Cine face analiza
    regională -analiza în profil teritorial, dacă doriţi, a benefiiilor şi a
    costurilor unui acord comercial? Când facem această analiză, constatăm că, din
    nefericire, o parte dintre beneficii sunt situate mereu în altă parte, decât
    estul Europei, acolo unde ţările respective ale UE sunt marii comercianţi,
    marii exportatori. Cel mai mare exportator al UE este, evident, Germania şi cel
    mai preţios exportator pentru că dicutăm despre tehnologie şi depre produse cu
    înaltă valoare adăugată. Şi costurile acordurilor, de multe ori, din păcate,
    sunt situate în estul Europei, de exemplu, în România. Eu cred că este
    important, când vorbim, fie de politica comercială, fie de alte chestiuni, să
    nu evităm subiectele incomode, ele trebuie făcute într-un mod constructiv şi
    aici, sigur că avem nevoie de putere şi acasă.