Tag: politica romaneasca

  • 80 de ani de la rebeliunea legionară

    80 de ani de la rebeliunea legionară

    Acum 80 de ani, pe 21-23
    ianuarie 1941, pe străzile Bucureștiului armata română și formațiuni
    paramilitare ale Gărzii de Fier, partidul fascist din România, se angajau in
    lupte de stradă pentru putere. Generalul Ion Antonescu, susţinut de Hitler, îi
    înlătura pe legionari de la guvernare după ce în septembrie 1940, în urmă cu 4
    luni și jumătate, forma guvernul împreună cu oamenii Gărzii. Guvernarea
    legionaro-antonesciană a însemnat menținerea legislației anterioare, cea din
    1938, în care evreii își pierdeau cetățenia română iar în economie se continua
    procesul de românizare. Acesta însemna confiscarea afacerilor deținute de evrei
    și darea lor unor antreprenori români.

    Dar între Antonescu și legionari au
    apărut tensiuni la începutul lunii decembrie 1940 care aveau să răbufnească în
    ianuarie 1941. Legionarii declanșau nesupunerea armată față de Antonescu după
    ce ministrul de interne legionar Constantin Petrovicescu era destituit din
    funcție. Rebeliunea a însemnat atacarea de către legionari a principalelor
    instituții ale statului, a militarilor și jandarmilor, devastarea sinagogilor
    și uciderea a 120 de evrei. Pentru câteva zile, pe străzile Bucureștiului și a
    câtorva orașe din țară au domnit haosul și violența.


    Istoricul
    Eliza Campus, intervievată în 1999 de Centrul de Istorie Orală din
    Radiodifuziunea Română, își amintea cum a trăit acele zile. Evreică, Eliza
    Campus a avut norocul de a întâlni oameni care nu fuseseră fanatizați de ideile
    legionare.

    În timpul rebeliunii eu locuiam pe strada azi numită Bela Breiner şi
    acolo proprietarul era un legionar, unul Niculescu. Dar el avea o simpatie
    pentru mine. Era o casă în fund şi în faţă un apartament. Eu am vorbit cu el:
    Domnule, am auzit că vor fi controale. Dvs. ce gânduri aveţi? Și el zice: Eu
    am să spun că e aici o casă în care nu există decât creştini. Şi gata. Într-adevăr,
    omul a fost la locul lui. Însă legionarii au făcut atunci lucruri îngrozitoare
    cu elevii, cu părinţii elevilor mei. Și când s-a terminat rebeliunea, lumea tot
    a trăit în spaimă, în continuare. Lumea mergea normal pe stradă, nu pot să spun
    că era ceva special. Însă în case lumea nu ştia cum să se mai apere, cum să se
    mai închidă. Pe stradă se mergea normal, că doar am mers şi eu, am mers zilnic.
    Dar legionarii intrau direct în case și luau oamenii de acolo ca ostateci sau
    îi omorau direct.


    Constantin
    Matei a lucrat la Radiodifuziunea Română ca tehnician
    fiind șef al celulei de legionari din Radio. În septembrie 1940, a aderat la
    Mișcarea Legionară. Intervievat în
    1994, el și-a amintit de momentele rebeliunii.

    Am fost la studio, de serviciu. A vorbit şi armata, au fost
    comunicatele care s-au dat la Preşedinţia Conisliului de Miniștri, au vorbit şi
    ăştia dat de la secretariatul Mişcării Legionare. Am fost chemat la
    Preşedinţie, la directorul general Mînzatu, din partea crainicilor a venit Dan
    Andronescu, eu din partea serviciului tehnic.

    Era 12.00 noaptea, Antonescu era
    în pijama în faţa biroului, tot aşa şi adjunctul lui Mihai Antonescu, rezemat
    de bibliotecă, şi a întrebat: Cine v-a dat ordin să daţi comunicatele la
    radio? Chiar lui Mînzatu i s-a adresat, care i-a răspuns: Dv aţi dat ordin că
    tot ce vine din partea Preşedinţiei şi Mişcării Legionare să dăm direct la
    crainici. Și atunci, Antonescu a spus: Vrea Horia Sima să-mi demonstreze cu
    muncitorii de la Malaxa că e ţara cu el? Vă arăt mâine că intelectualii şi
    armata ţării vor fi cu generalul Antonescu şi vedeţi-vă de treabă! Nu mai daţi
    communicate, nu faceţi agitaţie! Nu mai daţi la radio altfel decât primiţi de
    la noi, de la Preşedinţie!


    Generalul de
    jandarmi Mihail Baron, în 1995, își aducea aminte cum s-a desfășurat acțiunea legionarilor
    din ianuarie 1941 și cum a aplicat ordinele primite.

    În 21 dimineaţa au declanşat atacul împotriva organelor
    locale şi centrale în toată ţara. Profitând de surprindere, au ocupat
    Ministerul de Justiţie, Monitorul Oficial şi de asemenea au atacat celelalte
    centre ca Banca Naţională, CEC-ul, Poşta Centrală. Numai la Radio n-au reuşit.
    Au reuşit să captureze postul de radio Bod, dar n-au reuşit în Bucureşti,
    fiindcă era o gardă de jandarmi, care a reacţionat ferm. Şi atunci, ca să poată
    comunica totuşi cu ţara, au tăiat cablul subteran şi au legat cu un post mobil,
    prin care făceau un tur al Capitalei şi răspândeau poveşti, că guvernul a căzut
    şi că este biruinţa legionară.
    În acelaşi sens au răspândit şi afişe. Afişe de
    culoare galbenă sau roşie, unele în care erau atacaţi masonii, altele în care
    erau atacaţi comuniştii, ca să creeze o atmosferă tot de încordare.

    În ziua de
    21, toate străzile erau pline de legionari. Vociferau și scandau Biruinţă
    legionară! Au baricadat străzile cu camioane, cu tramvaie, cu autobuze, cu
    cisterne, cu benzină, gata să le dea foc la nevoie. În ziua de 22, către orele
    14,00, Mareşalul Antonescu, văzând că atâtea cruzimi au fost făcute, sute de
    oameni au fost răniţi, a dat ordin armatei să intre în acţiune, să lichideze
    rezistenţa şi să-i aresteze pe rebeli.


    După
    rebeliune, circa 8.000 de legionari au fost prinşi, judecaţi şi condamnaţi la
    diferite pedepse, iar circa 700 s-au refugiat în Germania, în frunte cu liderul
    Horia Sima. În urma lor, Ion Antonescu rămânea singurul stăpîn al scenei
    politice româneşti.

  • 30 de ani de la renașterea politicii democratice în România

    30 de ani de la renașterea politicii democratice în România

    În decembrie 1989 românii și-au
    câștigat și dreptul de a face politică, alături de celelalte drepturi și
    libertăți. În primele luni ale anului 1990 reapărea multipartidismul în
    România, după o pauză forțată de cei 45 de ani de regim comunist. Începea o
    nouă istorie a implicării în politică a societății române care, la fel ca
    celelalte societăți central și est europene, trecuse prin cea mai grea perioadă
    a istoriei ei.


    Împreună cu politologul și profesorul
    Ioan Stanomir de la Universitatea București am încercat să aflăm care au fost
    principalele trăsături ale partidelor politice românești reapărute sau
    nou-apărute după 1989. Ioan Stanomir consideră că una dintre trăsăturile
    definitorii ale căderii comunismului în materie de pluripartidism a fost însăși
    apariția acestuia:

    De la
    finalul lui decembrie 1989 și începutul lui ianuarie 1990 asistăm la un fenomen
    care nu are precedent în ultimele decenii și nu are corespondent în ceea ce s-a
    întâmplat în timpul regimului comunist, și anume renașterea pluralismului. În
    cazul României există o particularitate: pe de-o parte existența unui partid cu
    vocație hegemonică care s-a confundat cu statul din chiar primele sale momente,
    este vorba de Frontul Salvării Naționale. Pe de altă parte este vorba de
    reînființarea partidelor democratice dizolvate în timpul regimului comunist și
    ai căror membri fuseseră obiectele unor persecuții politice nemiloase. Este
    vorba despre Partidul Național Țărănesc Creștin Democrat și Partidul Național
    Liberal și Partidul Social democrat.


    Din reinventarea jocului politic va
    rezulta profilul vieții politice din România în anii care vor urma. Mai trebuie
    adăugat și faptul că la nivel politic apar o serie de entități care vor fi
    deosebit de importante în coagularea sentimentului civic și al sentimentului
    democratic în România, organizații precum Grupul de Dialog Social și, mai
    târziu, Alianța Civică. Ioan Stanomir a identificat și o a doua trăsătură a
    politicii române postcomuniste, și anume pulverizarea ofertei electorale:

    Cadrul normativ imediat de după
    Revoluție a fost unul gândit tocmai pentru a permite o pulverizare politică. Se
    vorbea în epocă de posibilitatea de a constitui un partid cu colegii de scară
    dintr-un bloc. Și nu era departe de adevăr. De ce această pulverizare politică
    era importantă pentru Frontul Salvării Naționale? Pentru a conduce la
    fragmentare, pe de-o parte, și pentru a institui confuzia, pe de altă parte.



    Cu toate că noul cadru politic a
    permis crearea partidelor celor mai diverse, analiștii politici consideră că au
    existat mari diferențe între formațiunile politice în scopurile urmărite de
    ele. Aceasta s-a observat în formele de manifestare din dezbaterile din
    Consiliul Provizoriu de Uniune Națională, prima formulă parlamentară de după
    căderea regimului Ceaușescu. Ioan Stanomir:

    În mod evident există o diferență fundamentală între
    partide politice constituite pentru a se atinge un scop de parvenire personal
    și partide politice care sunt înființate pentru a răspunde unui comandament
    etic și politic. Dacă ne uităm la această dinamică politică ea va avea
    consecințe foarte importante în primul rând în primul parlament provizoriu al
    României, Consiliul Provizoriu de Uniune Națională.

    Dacă observăm cu atenție,
    formula la care s-a ajuns a fost aceea a parității, jumătate dintre mandate erau
    alocate Frontului Salvării Naționale și expresiilor sale teritoriale, jumătate
    din mandate erau alocate partidelor politice. Or, s-a ajuns la o majoritate
    calificată a Frontului Salvării Naționale pentru că o parte semnificativă din
    noile partide politice înființate erau în realitate organizații-paravan ale
    Frontului Salvării Naționale. Pentru fiecare partid democratic clasic existau
    una, două sau trei clone.

    Dacă luăm cazul Partidului Național Țărănesc Creștin
    Democrat, pentru a i se limita influența este înființat Partidul Democrat Agrar,
    condus printre alții de Victor Surdu. Era un partid care reprezenta interesele
    nomenclaturii din fostele complexe agricole de stat. Pentru Partidul Național
    Liberal, în vederea confuzionării electoratului, se alege o altă strategie:
    constituirea unei Uniuni Liberale prezidată de un personaj politic pitoresc,
    Brătianu zis și Cartof, în timpul campaniei electorale se prezenta în
    studiourile de televiziune însoțit de un cartof. Dar nu despre cartof era vorba,
    ci despre revigorarea unei practici care a fost esențială în anii 1944-1947
    atunci când partidele democratice au fost clonate și subminate de Partidul
    Comunist Român.



    În cei
    30 de ani scurși de la momentul 1989 s-a produs și o profesionalizare a
    politicii române. Cu toate acestea, moștenirile de dinainte de 1989 și
    automatismele de după au continuat să existe. Ioan Stanomir:

    Profesionalizarea politicii
    este un fapt, apariția unei elite politice care nu mai are nicio legătură
    biologică cu cea comunistă este de asemenea un fapt. Dar continuitatea unor
    practici moștenite din epoca comunistă și din anii imediat postcomuniști este
    de asemenea un lucru cert. Și am să mă refer la ceva pe care îl înțelege
    oricine: clientelismul. De multe ori, partidele politice din România sunt
    vehicule prin care se afirmă clientelismul. Ce înseamnă acest clientelism?
    Recompensarea celor care sunt fideli prin posturi în administrația publică,
    posturi pentru care nu sunt calificați cu nimic. Anumite partide din România,
    și mă gândesc mai ales la Partidul Social Democrat, au moștenit în ADN-ul lor
    politic această materie a Frontului Salvării Naționale.


    Partidele
    politice române continuă să se schimbe și la 30 de ani de la anul eliberării.
    Sunt însă schimbările pe care le urmează societatea.

  • Moţiune de cenzură împotriva guvernului Dăncilă

    Moţiune de cenzură împotriva guvernului Dăncilă

    A
    trecut mai bine de o lună de când ALDE a rupt coaliţia de guvernare cu PSD, iar
    partidele de opoziţie şi-au materializat abia acum ameninţarea că vor depune o
    moţiune de cenzură împotriva cabinetului condus de liderul social-democrat
    Viorica Dăncilă.


    Liberalii, iniţiatori ai documentului intitulat Ca
    să reconstruim România, Guvernul Dăncilă trebuie demis de urgenţă!
    , au obţinut 237 de semnături, cu 4 mai multe decât necesarul de voturi
    pentru ca executivul să fie demis. Au semnat moţiunea parlamentari din întreg
    spectrul politic – PNL, USR, PRO România, PMP şi ALDE. Se regăsesc pe listă reprezentanţi
    ai minorităţilor naţionale, care îndeobşte se poziţionează alături de guvern,
    şi chiar reprezentanţi ai PSD.


    Preşedintele PNL, Ludovic Orban, a explicat de
    ce acest cabinet trebuie să plece: Nu mai avem în momentul de faţă, în mod
    real, un guvern, ci este o rămăşiţă de guvern care nu are capacitatea,
    autoritatea şi competenţa de a rezolva gravele provocări cu care se confruntă
    România
    .


    De partea lor, social-democraţii se declară încrezători că moţiunea
    de cenzură va pica în Parlament, deoarece nu ar propune un program de guvernare
    şi un premier, şi spun că sunt mobilizaţi
    să oprească demersul opoziţiei. Viorica Dăncilă a lansat un avertisment
    parlamentarilor proprii care vor defecta pentru a trece în tabăra adversă: Cei
    care vor vota moţiunea de cenzură înseamnă că trădează Partidul Social
    Democrat, trădează speranţa primarilor care vor să-şi implementeze proiectele,
    trădează stabilitatea acestei ţări şi eu cred că acest lucru nu poate fi trecut
    cu vederea.


    Este un moment delicat pentru guvernul minoritar PSD, care
    a rezistat după plecarea liberalilor-democraţilor numai din cauza ezitărilor
    partidelor de opoziţie. PNL s-a străduit să adune atât de multe semnături
    pentru că eşuase în tentativele precedente de dărâmare a guvernului, bazându-se
    pe onorabilitatea unor parlamentari care au promis că vor vota pro-moţiune dar
    nu au făcut-o. Surprize pot apărea şi acum, dar, potrivit comentatorilor
    politici, nu există un moment mai propice pentru demiterea cabinetului Dăncilă.
    Ce se va întâmpla în acest scenariu nimeni nu poate anticipa.


    Lucrurile sunt
    complicate şi de apropiatele alegeri prezidenţiale, prevăzute pe 10 si 24
    noiembrie. Varianta anticipatelor este susţinută de principalele forţe ale
    opoziţiei, PNL şi USR, care spun că vor să preia guvernarea cu mandat oferit de
    votul popular. Însă, în cele 3 decenii de democraţie postcomunistă, nu au
    existat, în România, alegeri legislative înainte de termen. Ele sunt prevăzute
    în toamna anului viitor. Există şi varianta unui guvern de tehnocraţi susţinut
    politic. Precedentul a fost creat în toamna lui 2015, tot cu un an înainte de
    legislativele la termen, când executivul condus atunci de Victor Ponta,
    aparţinând de asemenea PSD, a cedat locul cabinetului Dacian Cioloş.