Tag: poluare Bucuresti

  • Curtea Europeană de Justiție cere măsuri mai dure pentru calitatea aerului

    Curtea Europeană de Justiție cere măsuri mai dure pentru calitatea aerului


    Curtea Europeană de Justiţie a decis, miercuri, că oraşele trebuie să ia măsuri dacă nivelul de poluare a aerului depăşeşte limita admisă într-un singur punct de măsurare, mai degrabă decât pe baza unei medii stabilite la nivelul unei regiuni, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.



    Poluarea din interiorul Uniunii Europene cauzează un număr alarmant de decese și crește costurile pentru sănătatea populației. Conform unui raport publicat anul trecut de Curtea de Conturi Europeană, poluarea aerului este responsabilă pentru aproximativ 400.000 de decese premature în fiecare an în statele membre UE şi pentru costuri suplimentare cu sănătatea în valoare de miliarde de euro.



    “Politica struțului trebuie să înceteze”



    Curtea Europeană de Justiţie a fost sesizată să se pronunţe într-un dosar demarat de rezidenţii din Bruxelles şi care vizează planurile privind calitatea aerului elaborate de municipalitatea din Bruxelles.



    În decizia sa, CEJ subliniază că deşi autorităţile pot alege unde să facă măsurători, aceste locuri trebuie să includă cele mai poluate zone şi concluzionează că pentru a determina dacă o limită a fost atinsă în cursul unui an calendaristic “este suficient ca un nivel de poluare să fie mai mare decât limita la un singur punct de măsurare”.


    Politica struţului, prin care unele autorităţi încearcă să ascundă amploarea poluării în loc să se asigure că cetăţenii respiră un aer curat, trebuie să înceteze”, a declarat Jens Muller, de la ONG-ul Transport and Environment cu sediul la Bruxelles.



    România riscă amenzi usturătoare pentru calitatea aerului din București



    În România, calitatea aerului este o mare problemă pentru locutorii din marile orașe. La București, măsurătorile arată depășiri și de 2-3 ori a limitelor de particule nocive din aer. Mai mult, rețeaua de monitorizare a Ministerului Mediu nu a funcționat ani buni, timp în care bucureștenii nu a avut date despre cât de poluat este aerul pe care îl respiră.



    Curtea Europeană de Justiție a înștiințat autoritățile române, la finalul lunii octombrie a anului trecut, că a început procesul intentat de Comisia Europeană în luna mai pentru că statul român nu rezolvă problema poluării din București. Lipsa de măsuri luate pentru calitatea aerului poate aduce amenzi între 100-400 de mii de euro, pe zi, pentru statul român.



    În același timp, la Cluj-Napoca sunt făcut pași importanți pentru un aer cât mai curat, iar primarul Emil Boc a anunțat, la sesiunea plenară a Comitetului European al Regiunilor de la Bruxelles, că orașul transilvănean va deține numai autobuze electrice: “Cluj-Napoca este angajat în atingerea obiectivului de mobilitate, întregul transport în comun va deveni unul electric până în anul 2025. Suntem de acord cu această tranziție și este important și cum atingem obiectivele și în acest punct am de făcut două observații: În primul rând trebuie să modificăm modul în care comunicăm cu cetățenii. Cetățenii trebuie să fie alături de noi din acest punct de vedre, pentru că o Europă neutră din punct de vedere climatic este un obiectiv important nu doar pentru elite și pentru acest lucru trebuie să discutăm cu cetățenii.”

  • Automobilele la mâna a doua și poluarea din România

    Automobilele la mâna a doua și poluarea din România


    Un studiu realizat de o universitate din Germania redeschide problema automobilelor cu motorizare diesel din Uninea Europeană. Șoferii germani se așteaptă la intredicții de circulație a mașinilor alimentate cu motorină, astfel că exportul de automobilel diesel second-hand către alte țări din Europa a crescut cu 20% în 2017.



    Conform datelor Biroului Federal de Statistică, Germania a exportat în total aproape 240.000 de automobile diesel second-hand anul trecut. Cele mai multe vehicule au ajuns în Italia, 22.400 de unităţi. Austria a importat 21.600 de unităţi din țara vecină. Vânzările către Ucraina s-au dublat la circa 15.700 de unităţi în 2017. România este pe locul şapte în topul importatorilor de mașini diesel sosite din Germania, cu 11.500 de automobile.



    4 din 5 mașini înmatriculate sunt la mâna a doua



    Deși se confruntă cu mari probleme din cauza poluării, numărul automobilelor second-hand intrate în țara noastră a crescut vertiginos anul trecut. Potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în 2017 au fost înmatriculate 627.743 de autoturisme, cu aproape 58% mai multe decât în 2016. Dintre acestea, doar puţin peste 125.000 au fost noi, informează ziarul Adevărul.



    Astfel, patru din cinci maşini înmatriculate anul trecut au fost la mâna a doua, aduse din ceea ce duce la o vârstă medie a parcului auto național de 14 ani. Numărul automobilelor înmatriculate în România a crescut la la 7,63 milioane de maşini, anul trecut. În ceea ce priveşte tipul de carburant, 3,46 milioane de autoturisme au motorizări pe benzină, în timp ce 2,51 milioane sunt Diesel.



    Dacia și Volkswagen, cele mai multe înmatriculări



    Doar 200.000 de automobile sunt mai noi de doi ani, iar peste 1,2 milioane de automobile sunt mai vechi de 20 de ani, mai arată publicația Adevărul. Datele DRPCIV mai arată că autoturismele Volkswagen, marcă auto de la care a pornit scandalul Dieselgate privind măsurarea noxelor emise, sunt pe locul al doilea la înmatriculări (991.200 de bucăți), după Dacia care înregistra 1,33 milioane de automobile înmatriculate.



    Nu numai numărul mare de mașini la mâna a doua, puse în vânzare pe piața din vestul Europei, a crescut importurile, ci și eliminarea taxei de mediu, una dintre primele măsuri luate de guvernarea PSD-ALDE după câștigarea alegerilor parlamentare din decembrie 2016.




    România, trimisă în fața Curții Europene de Justiție pentru poluare



    Poluarea este o problemă gravă în România, iar Comisia Europeană a decis, în luna mai, să trimită țara în fața Curții Europene de Justiție din cauza poluării aerului din Capitală.



    “Pe parcursul ultimului deceniu, statele membre trimise astăzi în fața Curții de Justiție au primit suficiente ‘ultime șanse’ pentru a remedia situația. Este convingerea mea că decizia de astăzi va duce la ameliorări pentru cetățeni într-un timp mult mai scurt. Însă doar acțiunea în justiție nu va rezolva problema”, a motivat decizia comisarul european pentru Mediu, Karmenu Vella.



    Cu toate că România riscă să plătească amenzi usturătoare, primăria municipiului București întârzie să ia măsuri. Există un proiect de hotărâre, conform căruia se interzice, începând cu data de 1 ianuarie 2019, circulaţia autovehiculelor care sunt încadrate în clasa de poluare 0, 1, 2 sau nu sunt încadrate în nicio clasă de poluare în Capitală. Proiectu nu a ajuns încă să fie discutat și votat de consiliul municipal.



    Declarația comisarului european pentru Mediu, Karmenu Vella (video în limba engleză):