Tag: Portul Constanta Vama Nadlac

  • Bani europeni pentru infrastructură

    Bani europeni pentru infrastructură

    Aproape
    orice dezbatere internă pe tema procesului prea lent de modernizare a României porneşte
    şi se termină cu eşecul – uşor de cuantificat – al tuturor administraţiilor,
    indiferent de culoare politică, de a acoperi teritoriul naţional cu o reţea de
    autrostrăzi, aşa cum au toate ţările ex-comuniste situate la vest. Au trecut
    mai bine de 3 decenii de la prăbuşirea dictaturii şi 13 ani de la intrarea în Uniunea
    Europeană, iar ţara are, în prezent, doar 800 de kilometri de autostradă, dintre
    care circa 100 moşteniţi din perioada comunistă, şi niciunul care să străbată
    munţii. Lucrurile au început, totuşi, să se mişte.


    Comisia Europeană a anunţat,
    joi, că va acorda
    României peste 875 de milioane de
    euro pentru prima etapă de construire a autostrăzii Sibiu-Piteşti, care va
    traversa Carpaţii Meridionali de la nord la sud. Banii aprobaţi la Bruxelles
    provin din Fondul de coeziune, menit să reducă decalajele de dezvoltare dintre
    diferite regiuni şi state ale Uniunii. Atunci când va fi gata, România va avea
    prima autostradă care traversează Carpaţii, asigurând o legătură neîntreruptă Est-Vest,
    de la Portul Constanţa până la Vama Nădlac, care va închide practic Coridorul
    IV European Rin-Dunăre.


    Comisarul european pentru coeziune şi reforme, Elisa
    Ferreira, spune că proiectul, atunci când va fi finalizat, va elimina un blocaj
    major în reţeaua de transport a ţării, va spori siguranţa rutieră, va scurta
    durata călătoriilor şi va reduce în consecinţă costurile pentru pasageri şi
    mărfuri. În plus, această legătură neîntreruptă pe teritoriul României ar urma
    să aibă efecte benefice pentru întreg coridorul Rin – Dunăre al reţelei
    transeuropene de transport. Autostrada este împărţită în cinci tronsoane şi pe
    unul dintre ele se lucrează deja.


    Pe tronsonul 5 există un contract semnat de
    proiectare şi construcţie şi este în curs de realizare proiectarea. Pentru
    tronsonul 4 s-au depus ofertele, iar pentru tronsoanele 2 şi 3 sunt depuse
    documentaţiile la Autoritatea Naţională de Achiziţii Publice, urmând să fie
    lansată procedura de licitaţie. Alte două tronsoane de autostradă vor traversa Carpaţii
    Orientali. Este vorba despre Autostrada Unirii, Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, şi
    tronsonul de autostradă Bacău-Braşov, ambele legînd Moldova – cea mai săracă
    provincie istorică a României şi singura care nu are niciun metru de autostradă
    – de Transilvania.


    Premierul Ludovic Orban aprecia că de modernizarea
    infrastructurii şi aducerea acesteia la standarde europene va depinde dezvoltarea
    economică a ţării. Pe de altă parte, Comisia Europeană a mai aprobat, joi, o
    finanţare de 578 de milioane de euro pentru îmbunătăţirea capacităţii de
    răspuns a României în caz de dezastre – inundaţii, cutremure sau accidente
    nucleare – prin achiziţionarea de echipamente noi şi pentru formarea
    personalului.