Tag: Premiul FIPRESCI

  • Film românesc premiat la Veneţia

    Film românesc premiat la Veneţia

    Filmul românesc „Anul nou care n-a fostˮ, regizat, scris şi produs de Bogdan Mureşanu, a fost distins cu premii la ediția din acest an a Festivalului Internaţional de la Veneţia, care s-a încheiat sâmbătă seara. Este vorba de Premiul FIPRESCI – oferit de juriul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film şi, respectiv, premiul Bisato d’Oro 2024 pentru Cel mai bun scenariu, oferit de criticii independenţi.

    Filmjul se evidențiază prin regia ambițioasă și remarcabilă, viziunea sa politică atentă, povestirea sofisticată şi antrenantă, echilibrul artistic al tonurilor şi castingul exceptional, au apreciat membrii juriului FIPRESCI. Potrivit acestora, lungmetrajul culminează într-o profundă explorare a comportamentului uman, influenţat de frica represiunii politice, împărtăşită de multe generaţii care au trăit sub un regim autoritar.

    La rândul lor, criticii independenţi, cei care au acordat premiul Bisato d’Oro, sunt de părere că scenariul lui Bogdan Mureşanu ilustrează cu sensibilitate un moment crucial pentru istoria României, intercalând, într-un mod exceptional, „destinele unor personaje distincte şi puternice, oferindu-ne, în acelaşi timp, o poveste emoţionantă şi un studiu unic al sufletului, o adevărată comedie umanăˮ. La prezentarea în cadrul festivalului, filmul a fost aplaudat şi ovaţionat minute în şir de o sală cu 1.400 de spectatori.

    Filmul de debut în lungmetraj al regizorului Bogdan Mureşanu este o tragicomedie a cărei acţiune se desfăşoară într-o singură zi, înaintea Revoluţiei anticomuniste din decembrie 1989 şi îi are în distribuţie, printre alţii, pe Emilia Dobrin, Mihai Călin şi Nicoleta Hâncu. În film se regăsesc şi multe trimiteri la ceea ce se întâmplase în zilele precedente la Timişoara.

    „Facem filme cu dorinţa secretă de a fi pe plac publicului, dar şi apreciate de cei care scriu despre cinema, în egală măsură. Un astfel de premiu important reprezintă pentru mine mai mult decât o apreciere a filmului. Este un semn al dialogului dincolo de graniţe. Nu e nimic mai presus de astaˮ, a punctat regizorul Bogdan Mureşanu.

    Totodată, Boroka Biro, directoarea de imagine a filmului „Anul nou care n-a fostˮ, a fost recompensată cu menţiunea specială pentru imagine Premio Autrici under 40 „Valentina Pediciniˮ. Distincţia recunoaşte talentul unei autoare sub 40 de ani, pentru o performanţă remarcabilă în regie, scenariu, montaj, imagine, într-un film prezentat în secţiunile Orizzonti, Orizzonti Extra, Giornate degli Autori şi Settimana Internazionale della Critica. Boroka Biro este prima directoare de imagine care primeşte acest premiu, aflat la a patra ediţie, sub egida „Venezia a Napoli. Il Cinema Estesoˮ. Anul nou care n-a fost’ este al doilea lungmetraj de ficţiune la care a lucrat ca director de imagine.

  • „Între revoluţii”, de Vlad Petri, distins cu Premiul FIPRESCI la Berlinală

    „Între revoluţii”, de Vlad Petri, distins cu Premiul FIPRESCI la Berlinală

    Între revoluții/ Between Revolutions, al doilea lungmetraj documentar al cineastului Vlad Petri, a primit Premiul
    Federației Internaționale a Presei Cinematografice (FIPRESCI) din cadrul
    secțiunii Forum a Festivalului Internațional de Film de la Berlin. Cel de-al
    doilea film de lungmetraj al lui Vlad Petri are forma unui documentar. Urmărind
    corespondența a două femei care au trăit sub regimuri diferite, în anii 1970 și
    1980, filmul arată similaritățile și diferențele din Iran și România. Abordarea
    este una poetică, Între revoluții lăsând loc interpretării, iar combinat cu un
    material foarte bine montat își relevă întreaga forță, și-a motivat juriul
    Federației Internaționale a Criticilor de Filmalegerea. Forum, una dintre secțiunile competiționale din
    cadrul Berlinalei, include filme care propun o serie de reflecții asupra
    limbajului cinematografic, dar și asupra discursului socio-artistic, filme care
    au o estetică aparte.
    De altfel, Vlad Petri se și declară interesat de subiecte
    politice și sociale. Filmele sale, la granița dintre documentar și ficțiune, au
    fost prezentate în cadrul unor prestigioase festivaluri internaționale de film
    precum Berlin, Rotterdam, Sarajevo sau Jihlava.


    Între Revoluții este un film
    construit exclusiv din arhive și pune în oglindă viețile și destinele a două
    femei, una din România, cealaltă din Iran, prietene și colege de facultate la
    Universitatea de Medicină din București în anii ’70. În 1979, când
    posibilitatea unei schimbări politice în Iran devine o certitudine, Zahra se
    întoarce în țara ei, luând parte la revoluția de acolo, departe de prietena sa.
    Pentru următorii 10 ani, singurul lor mod de a comunica se realizează prin
    intermediul scrisorilor. Încadrate de două revoluții, cuvintele lor descriu
    lupta femeilor pentru a fi auzite, societăți trecând prin schimbări radicale și
    o prietenie care nu poate fi destrămată.


    Vlad Petri despre cum s-a născut ideea filmului Între revoluții. Am pornit la drum gândindu-mă la poveștile mamei mele și la anii ei de
    studenție și am fost foarte curios să observ cum se văd schimbările politice,
    revoluțiile, din perspectiva unei femei. Așa că voi aminti și contribuția
    excelentă în acest proiect a scriitoarei Lavinia Braniște, autoarea scrisorilor
    prezente în film. Asta m-a interesat cel mai mult, cum am putea revizita
    istoria din perspectiva unor femei care și-au trăit tinerețea în anii 80, ca
    mama mea. Și m-a interesat atât perspectiva femeilor care au trăit la acel
    moment în România, dar și a celor care trăiau experiențe asemănătoare în Iran.Am dorit să văd cum am putea recontextualiza aceste imagini povestite și
    filmate de bărbați în timpul unor regimuri paternaliste, Iranul condus de Ruhollah
    Khomeini și România condusă de Nicolae Ceaușescu. Cred că filmul este un mix de poezie
    și politic și chiar îmi place lucrul ăsta. Iar legat de poezia din film, pot să
    spun că de mulți ani sunt fascinat de cinema-ul Iranian, în special de filmele făcute
    de Abbas Kiarostami și Mohsen Makhmalbaf, filme traversate de poezie. De aceea am
    considerat că este important să ne amintim de Forugh Farrokhzad, poetă,
    cineastă și feministă. Ea a luptat
    foarte mult pentru drepturile femeilor din Iran, țară în care, din păcate,
    femeile nu au nici acum drepturi și încearcă să le obțină prin proteste.


    Vlad Petri este câștigătorul a trei premii GOPO – unul pentru Cel mai bun
    debut (2015) pentru documentarul București, unde ești? și două pentru Cel mai
    bun scurtmetraj documentar (2021 – Cerbul a trecut prin fața mea și 2022 -
    Același vis).