Tag: presa scrisa

  • Presa scrisă în România de după cel de-al doilea război mondial

    Presa scrisă în România de după cel de-al doilea război mondial

    Presa română în secolul 20 a trecut prin toate tipurile de
    existență, de la cea liberă la cea cenzurată ori suprimată. Cele mai grave
    încălcări ale drepturilor presei, care erau și ale drepturilor omului, au avut
    loc între 1945 și 1989, în timp funcționării regimului comunist. După 1945, abia
    scăpată din chingile cenzurii regimului fascist, după câțiva ani de libertate,
    noul regim o va reintroduce și mai drastic. Dar și în timpul acelui regim au
    existat jurnaliști care să încerce să-și facă profesia atât de bine cât se
    putea, pe bazele principiilor pe care funcționează o entitate media.


    Dorel Dorian a fost jurnalist de la sfârșitul celui de-al
    doilea război mondial, a scris aproape în toate tipurile de ziare și reviste. În
    1997 el povestea Centrului de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română despre
    cât de importante erau ziarele în casa părinților săi. M-a fascinat presa cu mult înainte de a mă apropia de presă. Ziarele
    erau sfinte pentru mine şi în familia mea. Nu ştiam cum se fac. Învăţasem de la
    tata că nici nu trebuie să cred în ce spun ziarele, deşi, dacă ştii să citeşti
    printre rânduri şi dacă ziariştii sunt bine intenţionaţi, adevărul răzbate. Era
    o chemare, cuvântul era pentru mine sfânt, eram convins atunci că trebuie să
    caut cuvântul care spune adevărul. Era tinereţe, era o perioadă de mare avânt
    sufletesc, spiritual, în pofida unor erori pe care aveam să le descoperim mai
    târziu. A fost o investire, o sfântă investire în nişte idealuri care ni se
    păreau a fi singurele şi ultimele: de dreptate socială, eliberare şi distincţie
    morală, de afirmare a valorii. Credeam în toate aceste lucruri, cred şi în ele
    astăzi, deşi multă vreme drumul pe care am mers s-a dovedit a fi nu cel mai
    bun.


    Tânărul Dorian a început să scrie de
    la 16 ani, din 1945. Însă a observat curând că avea o alegere de făcut, între
    pasiune și realitățile cotidiene. Prin vara lui ’48, o serie întreagă de circumstanţe particulare – nu ştiam
    cât se poate câştiga şi rezista din scris, aveam o familie pe care trebuia s-o
    ajut – m-au făcut să iau decizia de a urma ingineria. Eram în paralel foarte
    bun la matematică, la lucruri abstracte. Am ajuns să fac un Institut Politehnic,
    Facultatea de Energetică, în ’53 am terminat-o, și continuam să scriu în presa
    vremii. În perioada Festivalului din ’53, care a fost la Bucureşti, am fost
    dintre cei mai solicitaţi gazetari: am scris povestiri, însemnări, reportaje. Dar
    îndată ce am terminat facultatea am plecat spre Valea Jiului şi aveam să ajung
    şeful secţiei tehnice şi electrice a primei mari termocentrale din România


    După invadarea Ungariei în 1956,
    Dorian a observat o schimbare de atitudine a presei: de la avântul revoluționar
    precedent ea trecea la blazare. Revista Viața
    studențească la care lucra era un exemplu. Văzusem că presa începuse să devină cenuşie, că erau foarte
    multe lucruri pe care le simţeam de comandă, era o foarte directă şi de acum
    vizibilă politizare a fiecărui demers. Iar noi am înţeles că se încearcă
    altceva după ’56, că era o replică pentru studenţime. Mărturisesc că asta a şi
    fost revista la început. După al doilea număr a fost un mare scandal de presă
    despre problemele pe care le aborda Viaţa
    studenţească. Era o discuţie gravă şi cu riscuri mari la Comitetul Central,
    discuție condusă chiar de Ceauşescu la care participau Leonte Răutu și Petre
    Gheorghe. Toţi am fost chemaţi să spunem ce vrem, ce ne propunem în viaţă, cum
    am ajuns să facem ceea ce făceam, dacă ne considerăm nişte iluminişti.


    Soluția pentru Dorian a fost
    îndreptarea către un tip nou de presă, spre cel tehnic. Ion Iliescu, care era de-acum secretar al Comitetului
    Central al Partidului, m-a întrebat ce s-ar putea face pentru ca să se atragă
    din nou tineretul, care se ştia că fusese pierdut. I-am spus cu mare
    sinceritate că ceea ce cred eu şi văd este o revistă de construcţii de amatori,
    care să le dea o profesionalizare, un hobby. Şi am scos revista Tehnium. După trei ani în care lucram şi
    la Ştiinţă şi tehnică şi la Tehnium ele au evoluat foarte bine.
    Preşedintele Academiei Drăgănescu m-a întrebat de ce nu aş trece la o revistă
    de popularizare ştiinţifică de mare ţinută. El conducea pe-atunci România liberă, la care era conectată
    revista Magazin. Şi am acceptat
    lucrul ăsta. Trebuie să spun că în paralel am mai cochetat şi cu alte
    publicaţii, am scris şi pentru revista Femeia
    foarte mult. Mă chema Dorina Petcu pe vremea aceea şi răspundeam cititoarelor.
    Ele voiau întotdeauna să se întâlnească cu Dorina Petcu şi întâlnirea asta cu
    Dorina Petcu nu se putea face sub nici o formă.


    În 1989, presa română se schimbă din
    nou pentru că vremurile se schimbau. A fost momentul care a dus la
    diversificarea pe care o avem azi.


  • Românii de lângă noi

    Românii de lângă noi

    În
    Ucraina au intrat în vigoare normele legii lingvistice privind presa scrisă.
    Care este impactul asupra publicațiilor etnicilor români?

    Interviu cu dr. Marin
    Gherman, președinte fondator al Centrului Media BucPress.


  • Presa scrisă, încotro? (reluare 01.02.2013)

    Presa scrisă, încotro? (reluare 01.02.2013)

    Victimă colaterală a crizei economice, resimţită puternic încă din 2010, presa scrisă românească pare că a ajuns la răscruce. Spre deosebire de piaţa de televiziune, aflată, parcă, în cea mai înfloritoare perioadă după apusul comunismului, presa scrisă, mai ales cea tipărită, se confruntă cu mari dificultăţi.



    În ultimii ani, multe dintre publicaţiile tipărite şi-au închis redacţiile sau au fost nevoite să funcţioneze în regim de avarie, cu un număr de angajaţi sensibil mai mic. Ca o consecinţă firească, printul din România a cunoscut un declin accentuat, greu de anticipat în urmă cu 10,15 ani. Aşa-numitele ziare quality, puţine câte au mai rămas, îşi menţin cu greu variantele pe hârtie, într-o piaţă a tiparului acaparată de publicaţiile de nişă, cum sunt cele sportive, economice sau tabloide. De altfel, cele din urmă au devenit, prin prisma tirajului, campioanele tiparului, ceea ce spune multe despre modul în care au evoluat gusturile consumatorilor români de presă.



    O luptă similară pentru supravieţuire se duce şi în expansivul mediu virtual, în care s-au refugiat chiar şi publicaţii ce au avut un cuvânt greu de spus pe piaţa de print. Notorietatea nu mai este dată de tradiţionalul tiraj, ci de numărul de vizualizări, de like-uri sau de comment-uri — termeni consacraţi în presa scrisă electronică. Cristina Casapu, jurnalistă la o revistă online, despre presa din mediul virtual: “Evoluţia tehnologică actuală a creat o nouă modă — cea a presei online, a publicaţiilor electronice, internetul devenind o sursă foarte facilă de comunicare a informaţiei. Iniţial, ziarele şi revistele tipărite au fost dublate în format electronic, pentru ca, ulterior, multe să opteze numai pentru varianta online. Acest lucru a fost generat atât de criza financiară, care a afectat inclusiv trusturile de presă, cât şi de tendinţa impusă de cititori. Acestora le este tot mai comod să acceseze informaţiile pe internet, aproape de oriunde se află la un moment dat: de acasă, de la serviciu, din metrou sau chiar din cafenea, folosind computerul sau alte device-uri, ca tableta sau telefonul mobil”.



    Indiferent de formatul în care ajunge la consumator, tipar sau online, presa scrisă românească are câteva trăsături standard, uşor observabile chiar şi pentru un cititor de ocazie. Dintre acestea, cel mai bine ies în evidenţă politizarea şi tabloidizarea, altminteri larg răspândite în toată media autohtonă. Astfel, în multe cazuri, câinele de pază al democraţiei, cum este supranumită presa, este fie un pudel al politicienilor, fie un dulău avid să adulmece subiecte derizorii, departe de ceea ce ar trebui să însemne interesul public. Pe de altă parte, se mai întamplă ca acelaşi interes public să fie înlocuit de interesul trustului sau chiar al jurnalistului, în condiţiile în care în media românească îşi fac loc şi blamatele ”articole comandate”. Cristina Casapu, despre alte tendinţe ale presei: ”Pe cât de facil pare să fie în prezent accesul la informatie, nu pot să nu remarc o scădere semnificativă a calitătii acesteia. Nu este greu să observi că o ştire se regăseste, identic, pe diverse site-uri. Meseria de jurnalist pare să fie înlocuită cu cea de copist. O altă tendinţă ce se face tot mai mult remarcată este cea a blogguri-lor, acestea fiind pagini de internet pe care persoane mai mult sau mai puţin cunoscute, fără a avea, neapărat, calitatea oficială de ziarist, îşi fac cunoscute opiniile. Şi acestea par să câstige tot mai mult teren în faţa desuetului, deja, ziar tipărit. Cu toate acestea, sfârşitul presei tipărite nu este aici, ci doar publicul căreia se adresează va fi mai coagulat şi mai selectat. Tehnologia va continua să evolueze şi – cine stie? – în 20, 30 de ani, despre ce tip de publicaţii vom mai putea vorbi”.



    Mai este posibil ca tiparul să recâştige măcar o parte din influenţa pierdută în aceşti ultimi ani? Sau actualul fenomen, de marginalizare a printului, este ireversibil? Sunt întrebări la care doar viitorul poate oferi răspunsuri certe. Totuşi, nu sunt puţini cei care susţin că, nici măcar într-un context economic favorabil, printul nu va reuşi să îşi revină. Asta şi pentru că presa scrisă electronică are suficiente argumente pentru a-şi consolida poziţia dominantă. Astfel, dincolo de accesul facil, presa online este, în cele mai multe cazuri, gratuită, ceea ce îi oferă un avantaj enorm în faţa celei clasice. În plus, ascensiunea publicaţiilor în format electronic are la bază şi marea pasiune pe care românii o au, în ultimii ani, pentru gadget-uri.

  • Presa scrisă, încotro?

    Presa scrisă, încotro?


    Victimă colaterală a crizei economice, resimţită puternic încă din 2010, presa scrisă românească pare că a ajuns la răscruce. Spre deosebire de piaţa de televiziune, aflată, parcă, în cea mai înfloritoare perioadă după apusul comunismului, presa scrisă, mai ales cea tipărită, se confruntă cu mari dificultăţi.




    În ultimii ani, multe dintre publicaţiile tipărite şi-au închis redacţiile sau au fost nevoite să funcţioneze în regim de avarie, cu un număr de angajaţi sensibil mai mic. Ca o consecinţă firească, printul din România a cunoscut un declin accentuat, greu de anticipat în urmă cu 10,15 ani. Aşa-numitele ziare quality, puţine câte au mai rămas, îşi menţin cu greu variantele pe hârtie, într-o piaţă a tiparului acaparată de publicaţiile de nişă, cum sunt cele sportive, economice sau tabloide. De altfel, cele din urmă au devenit, prin prisma tirajului, campioanele tiparului, ceea ce spune multe despre modul în care au evoluat gusturile consumatorilor români de presă.




    O luptă similară pentru supravieţuire se duce şi în expansivul mediu virtual, în care s-au refugiat chiar şi publicaţii ce au avut un cuvânt greu de spus pe piaţa de print. Notorietatea nu mai este dată de tradiţionalul tiraj, ci de numărul de vizualizări, de like-uri sau de comment-uri — termeni consacraţi în presa scrisă electronică. Cristina Casapu, jurnalistă la o revistă online, despre presa din mediul virtual: “Evoluţia tehnologică actuală a creat o nouă modă — cea a presei online, a publicaţiilor electronice, internetul devenind o sursă foarte facilă de comunicare a informaţiei. Iniţial, ziarele şi revistele tipărite au fost dublate în format electronic, pentru ca, ulterior, multe să opteze numai pentru varianta online. Acest lucru a fost generat atât de criza financiară, care a afectat inclusiv trusturile de presă, cât şi de tendinţa impusă de cititori. Acestora le este tot mai comod să acceseze informaţiile pe internet, aproape de oriunde se află la un moment dat: de acasă, de la serviciu, din metrou sau chiar din cafenea, folosind computerul sau alte device-uri, ca tableta sau telefonul mobil”.




    Indiferent de formatul în care ajunge la consumator, tipar sau online, presa scrisă românească are câteva trăsături standard, uşor observabile chiar şi pentru un cititor de ocazie. Dintre acestea, cel mai bine ies în evidenţă politizarea şi tabloidizarea, altminteri larg răspândite în toată media autohtonă. Astfel, în multe cazuri, câinele de pază al democraţiei, cum este supranumită presa, este fie un pudel al politicienilor, fie un dulău avid să adulmece subiecte derizorii, departe de ceea ce ar trebui să însemne interesul public. Pe de altă parte, se mai întamplă ca acelaşi interes public să fie înlocuit de interesul trustului sau chiar al jurnalistului, în condiţiile în care în media românească îşi fac loc şi blamatele ”articole comandate”. Cristina Casapu, despre alte tendinţe ale presei: ”Pe cât de facil pare să fie în prezent accesul la informatie, nu pot să nu remarc o scădere semnificativă a calitătii acesteia. Nu este greu să observi că o ştire se regăseste, identic, pe diverse site-uri. Meseria de jurnalist pare să fie înlocuită cu cea de copist. O altă tendinţă ce se face tot mai mult remarcată este cea a blogguri-lor, acestea fiind pagini de internet pe care persoane mai mult sau mai puţin cunoscute, fără a avea, neapărat, calitatea oficială de ziarist, îşi fac cunoscute opiniile. Şi acestea par să câstige tot mai mult teren în faţa desuetului, deja, ziar tipărit. Cu toate acestea, sfârşitul presei tipărite nu este aici, ci doar publicul căreia se adresează va fi mai coagulat şi mai selectat. Tehnologia va continua să evolueze şi – cine stie? – în 20, 30 de ani, despre ce tip de publicaţii vom mai putea vorbi”.




    Mai este posibil ca tiparul să recâştige măcar o parte din influenţa pierdută în aceşti ultimi ani? Sau actualul fenomen, de marginalizare a printului, este ireversibil? Sunt întrebări la care doar viitorul poate oferi răspunsuri certe. Totuşi, nu sunt puţini cei care susţin că, nici măcar într-un context economic favorabil, printul nu va reuşi să îşi revină. Asta şi pentru că presa scrisă electronică are suficiente argumente pentru a-şi consolida poziţia dominantă. Astfel, dincolo de accesul facil, presa online este, în cele mai multe cazuri, gratuită, ceea ce îi oferă un avantaj enorm în faţa celei clasice. În plus, ascensiunea publicaţiilor în format electronic are la bază şi marea pasiune pe care românii o au, în ultimii ani, pentru gadget-uri.