Tag: pret carburanti

  • Ajutor pentru transportul rutier din România

    Ajutor pentru transportul rutier din România


    Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutoare a României cu o valoare de 60,7 milioane de euro. Cele 300 de milioane de lei vor fi folosite pentru sprijinirea companiilor care desfășoară activitatea în domeniul transportului rutier de mărfuri și persoane în contextul invaziei Ucrainei de către Rusia.



    “Transportul rutier, grav afectat de creșterea prețurilor”



    După cum a declarat și vicepreședinta executivă a Comisiei, Margrethe Vestager, fondurile sunt importante pentru transportatorii români, afectați de creșterile la pompă și de conflictul de peste graniță: “Prin această schemă de ajutoare, România va sprijini sectorul transportului rutier, care este grav afectat de creșterea prețurilor combustibililor pe fundalul crizei geopolitice actuale și al sancțiunilor adoptate ca răspuns la aceasta. Această schemă este o măsură importantă, menită să atenueze impactul economic al războiului purtat de Putin împotriva Ucrainei.”



    Sumele oferite prin această schemă pot fi accesate de toate întreprinderile de mărime, care îşi desfășoară activitatea în domeniul transportului rutier de mărfuri şi persoane, care dețin o licență comunitară valabilă şi sunt afectate de criza actuală. În cadrul schemei, beneficiarii vor avea dreptul să primească ajutoare sub formă de granturi directe ce vor avea o valoare limitată. Companiile beneficiare vor putea primi ajutoare sub formă de granturi a căror valoare nu poate fi mai mare de 400.000 de euro per întreprindere, după cum a anunțat Comisia Europeană. De asemenea, fondurile vor fi acordate până la finalul anului în curs.



    Cadru financiar pentru companiile afectate de criza declanșată de război



    Schema a fost aprobată ca parte a Cadrului temporar de criză privind ajutoarele de stat, adoptat de Comisie la 23 martie 2022, în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), în care se recunoaște faptul că economia UE se confruntă cu perturbări grave.



    Scopul schemei este de a oferi sprijin sub formă de lichidități întreprinderilor afectate de creșterea prețurilor combustibililor pe fundalul crizei geopolitice actuale și al sancțiunilor care au fost adoptate ca răspuns la aceasta, asigurând în același timp circulația neîntreruptă a mărfurilor și a persoanelor pe cale rutieră.



    La 23 martie 2022, Comisia Europeană a adoptat un cadru temporar de criză privind ajutoarele de stat, menit să le permită statelor membre să profite de flexibilitatea oferită de normele privind ajutoarele de stat pentru a sprijini economia în contextul invaziei Ucrainei de către Rusia.



    Cadrul temporar de criză prevede următoarele tipuri de ajutoare care pot fi acordate de statele membre: scheme de ajutor cu o valoare limitată, acordate sub orice formă, respectiv cu o valoare de până la 35.000 euro pentru întreprinderile afectate de criză care îşi desfășoară activitatea în sectoarele agriculturii, pescuitului şi acvaculturii şi scheme de ajutor cu o valoare de până la 400.000 euro per întreprindere, pentru întreprinderile afectate de criză care îşi desfășoară activitatea în oricare din celelalte sectoare; sprijin pentru lichidități sub formă de garanții de stat şi de împrumuturi subvenționate şi ajutor prin care să se ofere compensații întreprinderilor pentru prețurile ridicate la energie.



  • Ratele la case şi carburanţi, în atenţie

    Ratele la case şi carburanţi, în atenţie

    Pentru
    prima oară în ultimii nouă ani, indicele ROBOR la trei luni a depăşit
    pragul de 5% și dă frisoane românilor care au de plătit rate pentru credite de
    consum cu dobândă variabilă. Creșterea este considerabilă – în urmă cu un an, acest
    indice era de 1,59%, iar la început de ianuarie avea o valoare de 3,01%. Peste
    5 procente este și indicele ROBOR la şase luni, în funcţie de care
    sunt stabilite ratele la creditele imobiliare. Urmând un curs ascendent, și acesta
    este în prezent la un nivel de trei ori mai mare decât în urmă cu un an, când se
    situa la 1,68%, în timp ce, pe 3 ianuarie, era calculat la 3,14%.


    Evoluția
    celor doi indici, care reflectă nivelul la care se împrumută băncile comerciale
    între ele, este influenţată de mai mulţi factori, precum politica monetară a
    Băncii Naţionale, inflaţia şi politica fiscală. Iar estimările analiștilor sunt
    că indicia ROBOR vor crește în continuare, odată cu inflația. În încercarea de
    a diminua nivelul acesteia, BNR a mărit în mod repetat, de la începutul anului,
    rata dobânzii de politică monetară, care stă la baza calculelor în ceea ce
    priveşte stabilirea dobânzilor la împrumuturile acordate de băncile comerciale.


    Situația este una dificilă pentru cei îndatorați, iar o soluție pentru persoanele
    cu credite dependente de ROBOR ar putea fi refinanțarea, recomandă specialiştii,
    care spun că ar fi bănci care oferă împrumuturi cu dobândă fixă mai mică de 5%.


    Tot despre scumpiri este vorba și în cazul carburanților,
    scumpiri alimentate de războiul din Ucraina vecină. Consiliul
    Concurenţei are, în continuare, în derulare ancheta privind majorarea bruscă a prețurilor
    acestora în data de 9 martie, când s-a creat panică după ce o benzinărie din
    nord-vestul țării a afişat preţul de 11 lei (circa 2 euro) pentru un litru de
    carburant. S-au format rapid cozi la benzinăriile din întreaga ţară, oamenii
    temându-se că, de a doua zi, preţurile ar putea crește şi că vor fi epuizate şi
    stocurile de carburanţi.


    Prezent în Parlament la audierea privind activitatea
    Consiliului Concurenţei, preşedintele acestui organism, Bogdan Chiriţoiu a
    precizat că piaţa carburanţilor continuă să fie monitorizată, iar Consiliul
    strânge date de la benzinari:

    E
    instabilitate în regiune, dar dacă peste instabilitatea asta, pe care trebuie
    să o acceptăm, că este naturală, nu avem ce să-i facem, dar peste asta există
    şi comportamente incorecte ale unor agenţi economici, da, pe astea le urmărim,
    pe astea le vom sancţiona. Media investigaţiilor noastre durează 2 ani de zile.
    Nu dăm mii de lei amenzi, dăm zeci şi sute de milioane de euro amenzi. Amenzi
    de genul ăsta nu se dau de azi pe mâine, pe un proces-verbal.


    În seara de
    9 martie, Guvernul a anunţat că a dispus controale ample la staţiile de
    alimentare cu carburanţi şi a dat asigurări că nu va admite specula. Acum, Guvernul
    pregăteşte modificarea cadrului legislativ în vederea combaterii speculei şi a
    concurenţei neloiale, elaborând un mecanism care să blocheze creşterile
    nejustificate de preţuri.


  • Panică pe piaţa carburanţilor

    Panică pe piaţa carburanţilor

    La mijlocul
    acestei săptămâni, apariţia pe reţelele sociale a unei poze cu preţul litrului
    de benzină şi de motorină situat undeva la 2,2 euro la o benzinărie din vestul
    României a generat panică printre şoferii români. Războiul urcase preţul
    petrolului, dar în ţară combustibilii se vindeau până în acel moment cu circa
    1,6 euro litrul. Urmarea a fost că s-au creat cozi interminabile, ce aminteau
    de perioada ceauşista, când carburanţii erau raţionalizaţi. Printre unii
    conaţionali, teama a luat forme pe cât de groteşti, pe atât de periculoase: au
    umplut nu doar rezervoarele maşinilor, ci şi damigene, tomberoane sau
    rezervoare de 1000 de litri destinate depozitării apei, recipiente improprii
    transportului de combustibili.

    Încă din seara respectivă, autorităţile au
    încercat să calmeze populaţia, dând asigurări că România nu are absolut nicio
    problemă cu stocurile şi că nu sunt motive pentru explozia preţurilor.

    Au
    început controale la reţelele care comercializează carburanţi, iar amenzile nu
    au întârziat. A fost sancţionată inclusiv staţia care şi-a căpătat trista
    notorietate de declanşator al panicii prin vânzarea benzinei la suprapreţ.
    Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă face verificări după ce unele persoane
    au cumpărat carburanţi în recipiente improvizate, lucru care este interzis.


    Românii
    nu trebuie să se teamă că nu îşi vor putea alimenta maşinile în benzinării
    , a
    afirmat ministrul energiei, Virgil Popescu, după ce doi mari producători de
    produse petroliere l-au asigurat că nu este nicio problemă cu stocurile de
    carburanţi şi, mai mult, că pot să aprovizioneze toate staţiile de distribuţie
    din ţară.
    Virgil Popescu pune totul pe seama intoxicărilor care abundă în
    această perioadă:

    Nu există, de asemenea, niciun motiv pentru explozia preţurilor, aşa
    cum s-a întâmplat, şi este practic regretabil absolut tot ce s-a întâmplat şi
    această manipulare care a fost făcută. Am spus că suntem într-o situaţie
    complicată, conflict armat la graniţa României, cu această agresiune a
    Federaţiei Ruse asupra Ucrainei, şi, în continuare, eu personal, cred că ce s-a
    întâmplat în cursul zilei de ieri face parte dintr-un război hibrid.


    La
    rândul său, premierul Nicolae Ciucă a cerut tragerea la răspundere a celor
    vinovaţi de creşterea nejustificată a preţului la carburanţi şi aplicarea celor
    mai severe sancţiuni.

    Nicolae Ciucă: Nu voi permite nimănui să profite de această
    situaţie pentru ca, din lăcomie sau din orice alte motive, să încerce să
    destabilizeze economia ţării şi viaţa cetăţenilor. Instituţiile responsabile
    vor fi ferme în verificările pe care trebuie să le facă şi vor da sancţiuni
    drastice celor care încalcă legea.


    Nu doar controlorii care veghează
    la protecţia consumatorilor au ieşit pe teren, ci şi cei de la Direcţia Antifraudă
    din cadrul Fiscului, care au verificat benzinăriile, distribuitorii angro şi
    companiile implicate. Ei au constatat faptul că stocuri preexistente, care
    aveau o anumită valoare la vânzare, au fost comercializate la preţuri mai mari.
    Piaţa şi şoferii s-au calmat, iar acum preţul carburanţilor e situat undeva
    între 1,6 şi 1,8 euro litrul.



  • Preţul carburanţilor în România

    Preţul carburanţilor în România

    Datorită faptului că taxele pe
    care le plătesc companiile din România pentru benzină și motorină sunt mari
    asta se reflectă și în prețurile pe care conducatorii auto le găsesc la
    pompă. România e în Topul 10 al statelor cu cele mai mari taxe pe acest
    segment. In Romania litrul de benzină a ajuns la proape 6 lei la multe staţii
    din ţară ( 1,27 euro), cu peste 10% mai mare decât anul trecut. Preţul
    motorinei a ajuns la 5,89 lei, (1,241 euro pe litru). Ministerul Finanţelor
    Publice a propus în această lună
    posibilitatea eliminării supra-accizei la combustibil, după ce, în urmă cu
    exact un an, Guvernul a majorat acciza pentru combustibili, măsură care a dus
    la venituri mai mici decât se estima.


    In cazul maşinilor electrice,în prezent, pe străzile din România circulă peste 1.000 de
    astfel de maşini și sunt instalate peste 500 de stații de încărcare,dintre care peste 250 de stații sunt publice. Interesul
    pentru autoturismele verzi (electrice şi hibride) creşte în
    România, mai ales pe fondul stimulentelor acordate prin Programul ‘Rabla Plus’.
    Bucureștiul este orașul cu cele mai multe stații de încărcare electrice din
    România: peste 100. În Romania
    găsim următoarele categorii de stații de încărcare pentru mașinile electrice
    instalate și funcționale: la dealerii auto ai căror producători au în gamă
    mașini electrice (BMW, Renault, Porsche România, AutoKlass etc), în clădiri de
    birouri, în incinta complexelor comerciale, la stâlpi de iluminat
    (în Brașov și Constanța), în curtea companiilor (ENEL și altele), la benzinării
    clasice (la OMV Băneasa, Socar, unele benzinării Rompetrol), la
    restaurante (Taverna Sârbului din București) şi la hoteluri (în Poiana
    Brașov de exemplu). Pentru a le vedea și a le gasi, un șofer cu o mașină
    electrică poate folosi aplicaţia plug share – un fel de hartă
    interactivă a tuturor stațiilor de încărcare disponibile nu doar în București,
    sau în România, ci în întreaga lume. Aplicația este accesibilă pe orice
    terminal, de la desktop, laptop, tabletă și până la telefon. Aplicaţia plug Share împarte stațiile de încărcare în patru categorii.
    Astfel, cu verde apar stațiile publice, cu galben apar stațiile speciale de
    încărcare rapidă, iar cu albastru apar stațiile rezidențiale care sunt
    disponibile și celor din exterior, acestea din urmă fiind cele mai puține din
    total. De asemenea, cu gri apar stațiile de încărcare ocupate la momentul
    respectiv.Două noi staţii
    de alimentare pentru automobilele electrice vor fi date în funcţiune în această
    toamnă la Cluj. În acest moment, în Cluj-Napoca, există 8 staţii de încărcare a
    maşinilor electrice.


    De la 1 ianuarie
    2019, proprietarii sau administratorii de spații comerciale sau birouri care
    detin mai mult de 100 de locuri de parcare vor fi obligați să instaleze puncte de reîncărcare pentru cel
    putin 1% din locurile de parcare respective.