Tag: preturi carburanti

  • Controverse privind preţul carburanţilor

    Controverse privind preţul carburanţilor

    Prețurile
    carburanților au crescut semnificativ în ultimele luni în toată Europa, iar
    scumpirile nu par să se oprească. România importă 70 la sută din necesarul de
    petrol, iar livrările se fac exclusiv prin Marea Neagră, costurile de transport
    și de asigurare crescând semnificativ în contextul războiului din Ucraina. Partidele
    din coaliția la guvernare în România caută soluţii de reducere a preţurilor
    carburanților, dar nu reuşesc să se pună de acord care ar fi cea mai bună
    măsură. Deşi toţi sunt de acord că scumpirile au ajuns la un punct critic,
    liberalii şi social-democraţii nu se înţeleg asupra modului în care preţul la
    pompă să poată fi redus – plafonare, susținută de PSD, sau o altă intervenţie
    fiscală – şi pasează responsabilitatea de la ministrul liberal al Energiei la
    cel social-democrat al Finanţelor.
    Din opoziție, USR a depus marţi la Camera
    Deputaţilor o moţiune simplă la adresa ministrului energiei, Virgil Popescu, pe
    care îl acuză de incompetenţă.


    Peste toate vin transportatorii, care cer
    guvernanţilor să iasă cât mai repede din această dilemă şi să găsească o
    soluţie. Spre exemplu, Asociaţia Energia Inteligentă consideră că o scădere a
    preţurilor la carburanţi ar fi posibilă prin reducerea accizei şi a TVA. O
    analiză a asociaţiei arată că statul este principalul beneficiar al scumpirii
    carburanţilor, a câştigat în plus faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut 600
    de milioane de euro. Asociaţia consideră că una dintre măsurile care ar face mai
    mult rău decât bine este plafonarea preţului la pompă.

    Pe de altă parte, experții
    în energie spun că scumpirile la benzină şi motorină nu se vor opri atât timp
    cât cererea de carburanţi rămâne ridicată, iar o intervenţie a Guvernului sub
    presiunea străzii ar putea avea efecte nedorite. Ei consideră că, alături de
    cererea ridicată, unul dintre principalele motive ale scumpirii carburanţilor
    este deprecierea leului, în contextul în care acum barilul de petrol american
    este la valoarea din vara lui 2013. Gabriel Avăcăriţei, redactor-şef al platformei
    Energynomics, a declarat pentru Radio România, până unde crede că se va ajunge
    cu scumpirea carburanților.

    Gabriel Avăcăriţei: Cel mai probabil
    tendinţa de creştere a preţurilor se va menţine puternică atât timp cât va
    exista cerere. Atât timp cât vom vedea în continuare multe maşini pe stradă, acest
    lucru înseamnă că populaţia îşi poate permite acest preţ ridicat al
    carburanţilor. Aş mai adăuga o cifră aici. În ultimii zece ani, venitul mediu
    al populaţiei în România a crescut cu 100%. Era undeva în jur de 2.300 de lei,
    acum e undeva în jur de 5.000 de lei (n.r. circa o mie de euro). Ca urmare,
    există un potenţial mai mare de cumpărare din această perspectivă, iar
    veniturile medii au crescut mult mai puternic decât preţul la carburanţi, de exemplu.


    Gabriel Avăcăriței consideră că, desi au fost luate diferite măsuri în
    mai multe state europene, impactul acestora asupra prețului final nu a fost până
    acum semnificativ. Între timp, încep proteste timide în țară pe fondul
    creșterii prețurilor.



  • Creşterea preţului carburanţilor, în discuţie

    Creşterea preţului carburanţilor, în discuţie

    Deşi au fost convocaţi pentru o sesiune extraordinară, deputaţii şi senatorii români nu s-au înghesuit să vină pentru a dezbate ordonanţele de urgenţă adoptate, săptămâna trecuta, de Guvernul condus de social democratul Mihai Tudose. Actele normative pentru care a fost organizată sesiunea extraordinară a Parlamentului vizează, între altele, majorarea pensiilor de serviciu în funcţie de coeficientul de inflaţie, plafonarea la 8.500 de lei lunar a indemnizaţiei pentru creşterea copilului, creşterea cu 10% a salariilor poliţiştilor şi cu 15% a personalului civil din MApN.



    Pe de altă parte, Guvernul are în vedere modificarea Codului Fiscal. Este propusa, între altele, creşterea accizelor la carburanţi, masură care ar duce la revenirea la preţul de la sfârşitul anului 2016. Potrivit unui proiect de ordonanţă, accizele pe motorină vor creşte cu 24,9%, iar cele pe benzina fără plumb cu 22,8%, de la 1 septembrie. Autorităţile argumentează că au scăzut încasările, iar preţurile din România sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană.



    Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a cărui formaţiune politică — ALDE – este la guvernare împreună cu PSD, consideră că majorarea euroaccizei nu se va resimţi decât într-o foarte mică măsură în preţul la pompă: În momentul de faţă, taxele pe carburant practic nu sunt plătite de companii, companiile nu fac decât acest oficiu de a factura la consumatorul final şi varsă sumele respective în contul statului. Aşa se întâmplă peste tot, şi în România şi în alte ţări. Această majorare a euroaccizei nu se va resimţi decât într-o foarte mică măsură, nesemnificativă în preţul la pompă.



    Majorarea preţului la carburanţi nu este văzută, însă, cu ochi buni de opoziţie. Liberalii atrag atentia că vor creşte preţurile şi tarifele la toate bunurile şi serviciile. Ludovic Orban, preşedintele PNL: “Pentru a face faţă la majorările salariale şi la majorările de pensii fără suport în realitate economică, guvernul Tudose ia doar măsuri care duc la distrugerea economiei româneşti. Intenţia guvernului de a majora accizele pe combustibil va duce la creşterea preţurilor şi tarifelor la toate bunurile şi serviciile, ca urmare a creşterii costurilor cu combustibilul.



    La rândul său, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a avertizat că o eventuală majorare a accizelor la carburanţi va determina creşterea ratei inflaţiei. Si Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România critică intentia Guvernlui. Organizaţia atrage atenţia că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internationali de pe teritoriul României s-ar putea reorienta în afara ţării, ceea ce ar avea un impact dezastruos asupra bugetului de stat. De asemenea, transportatorii rutieri sugerează statului să restituie TVA-ul uşor şi predictibil românilor şi străinilor, astfel încât să atragă consum de carburant şi să colecteze aceeaşi acciză, dar de la un volum mai mare.