Tag: programe educationale

  • Educație anti fake-news

    Educație anti fake-news

    Odată cu înmulțirea dezinformărilor sau a comunicărilor de tip fake news, a crescut și vigilența celor care practică jurnalismul responsabil. În aceeași măsură, nevoia de a educa publicul ca să nu cadă pradă știrilor false a dus la organizarea de cursuri specializate și la apariția de conținuturi care demontează dezinformările. Și totul începe cu definirea precisă a termenilor. De pildă, fake news e un termen care simplică lucrurile pe când dezinformarea e un cuvânt mai potrivit pentru demersurile de a arunca în spațiul public jumătăți de adevăruri, informații trunchiate sau scoase din context cu scopul de a manipula.



    Asta aflăm de la Cristina Lupu, coordonatoare de programe în cadrul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) ,organizație care ține cursuri de educație media din 2017. Programele acestea se adresează în primul rând profesorilor de liceu pentru ca, ulterior, aceștia să transmită către elevii lor metodele de combatere a dezinformării. Mare parte a informațiilor contrafăcute sunt vehiculate pe rețelele sociale, spațiul online predilect al adolescenților pentru comunicare. Cristina Lupu precizează:



    Din experiența noastră, avem senzația că ei sunt un pic mai bine pregătiți decât adulți pentru că s-au născut într-un fel cu mediul acesta online la dispoziție. Dar dacă ne uităm cu atenție, sunt la fel de confuzi sunt ca fiecare dintre noi pentru că navigarea în perioada asta este dificilă. Avalanșa asta de informații din jurul nostru este grea pentru fiecare dintre noi, fie că suntem adolescenți, fie că suntem adulți. În mod natural, adolescenții nu sunt atât de interesați de știrile la care noi, adulții, ne uităm sau știrile pe care noi le considerăm interesante.



    Cu toate acestea nici adulții, deși teoretic caută știri mai serioase, nu sunt imuni la dezinformare, lipsindu-le atât exercițiul verificării, cât și spiritul critic necesar unor dubii sănătoase. Cristina Lupu, coordonatoarea de programme în cadrul Centrului de Jurnalism Independent: La cursurile noastre noi spunem că toți consumăm media ca să ne întărim punctele de vedere și ca să ne confirmăm cât de deștepți suntem și propria părere despre lume. Așadar, și ei fac același lucru ca adulții. Dar, deși temele principale pentru adolescenți sunt filmele, muzica, actorii, în același timp, ei sunt foarte interesați și de alte subiecte, mai ales elevii de liceu cu care lucrăm noi din clasa a XI-a și a XII-a. Ce se întâmplă cu educația? Ce se întâmplă cu posibilele joburi viitoare? Ce se întâmplă în contextul ăsta cu pandemia? Nouă ni se pare că ar trebui să există mai multă informație scrisă într-un mod interesant pentru ei înainte să ne plângem că adolescenții nu consumă deloc știri.



    Unul din scopurile cursurilor CJI este acela de a dezvolta spiritul critic nu prin lecții propriu-zise de jurnalism, ci prin inserarea de informații relevante în cadrul orelor obișnuite de limba și literatura română, de pildă. Cristina Lupu exemplifică: Pe noi nu ne interesează ca adolescenții să învețe să scrie știri. Dar în momentul în care ei trec printr-un proces de redactare a unui material, în speță a unei știri, ei învață care sunt elementele unei știri bine construite. Așa că, în momentul în care ei vor ajunge să consume știri, vor putea să facă să vadă ce lipsește sau pe ce butoane emoționale vrea să apese autorul în momentul în care le trezește o reacție extrem de puternică. O să dau un singur exemplu: Caragiale și O scrisoare pierdută. Educația media este un instrument extrem de important în momentul în care se predă această operă literară pentru că profesorul poate, de exemplu, să discute cu elevii despre independența editorială și despre de ce este important ca jurnaliștii să nu aibă influențe din partea patronilor sau ce se poate întâmpla în momentul în care patronul încearcă să-și folosească publicația pentru atingerea scopurilor personale, cum se întâmplă în și în opera literară.



    Un alt demers educațional este și platforma Antifake, publicație online care oferă informații sigure, dar le și demontează pe cele inexacte sau contrafăcute. La această publicație contribuie atât studenți, cât și cadre didactice tinere de la facultățile de jurnalism și științe ale comunicării. Antifake are o secțiune dedicată știrilor false ce vizează războiul din Ucraina, dar nu doar acest subiect este abordat, după cum ne spune Florin Zeru, cercetător și coordonator în cadrul Antifake:



    De curând am lansat și Green Anti-Fake care conține o sinteză a celor mai importante știri despre schimbările climatice, despre inovațiile tehnologice pentru prevenirea sau atenuarea efectelor acestor schimbări, despre soluțiile adoptate de țări sau companii, precum și o analiză de tip fact-checking a informațiilor eronate care circulă în spațiul online occidental, inclusiv în România.



    Cum funcționează acest proces aflăm tot de la Florin Zeru: Demersul acesta se axează pe conținuturi diverse, adică vorbim de postări de pe rețelele sociale, de videoclipuri, de articole de pe site-uri web, bloguri și așa mai departe. Aceste conținuturi sunt selectate în funcție de potențialul lor de viralizare și de riscul de a induce în eroare, de a stârni confuzie, de a stârni panică. Procesul nostru de verificare include mai multe etape. Acesta începe cu revizuirea analizelor de tip fact-checking publicate de alte organizații, mai ales dacă afirmația înșelătoare a circulat la nivel internațional. Apoi sunt efectuate mai multe căutări în spațiul online și în bazele de date disponibile. Și sunt analizate sursele, de la care a pornit conținutul înșelător, precum și modul în care acesta a circulat în spațiul online. În etapa următoare se realizează consultări cu experți credibili din domeniul relevant pentru a face evaluarea noastră și se solicită clarificări din partea autorităților, dacă este cazul. Consultăm și anumite publicații, studii și cercetări disponibile. Fiecare constatare este însoțită de linkuri către sursa de unde sunt preluate declarațiile sau dovezile. Adică noi dăm sursele pentru tot ceea ce spunem.



    Pentru tinerii care iau parte la fact-checking nu există școală mai bună a demontării dezinformărilor, iar celor care le citesc drumul de la adevăr la fals le este, altfel, dezvăluit.


  • Telciu 2020 – Platformă rurală de educație prin cultură

    Telciu 2020 – Platformă rurală de educație prin cultură

    Centrul pentru Studierea Modernității și a Lumii Rurale își continuă – și în această vară -programele educațional-artistice dedicate copiilor și adolescenților din Telciu și împrejurimi și cuprinse sub numele Telciu 2020. Platformă rurală de educație prin cultură.” Telciu se află în județul Bistrița-Năsăud, România, și este o comunitate formată din patru sate, cu o populație de aproximativ 6200 de locuitori. Celor care doresc să afle mai multe despre zona aceasta frumoasă și cu tot felul de atracții cultural-turistice le recomandăm Grupul public de pe Facebook. Tastati Telciu și gata. Grupul — ”vă ține la curent cu informații vechi și noi.” Din câte am văzut, promisiunea extinsă la toată zona din împrejurimi.



    ”Platforma rurală de educație prin cultură”, despre care am vorbit și în 2019, propune acum un format adaptat. Cum altfel, în plină vară atipică, nu? Raluca Țurcanașu, responsabil comunicare și PR explică:


    ”Din păcate, am fost obligați să renuntăm la întreaga Școală de vară — proiectul nostru cel mai complex, care aducea în comunitate, de câțiva ani, un mare număr de invitați. Fie de pe teritoriul României, fie din afara ei. Acesta a și fost motivul principal al renunțării temporare, pentru că nu era bine nici pentru participanți, nici pentru comunitatea locală. Am decis să păstrăm, în acest an, doar conferințele, iar în privința atelierelor, am rămas în final cu 4. Și numărul de participanți la ateliere este micșorat, în conformitate cu normele medico-sanitare. Avem maximum 10 participanți la fiecare atelier și, firește, le oferim tot ce le trebuie pentru propria protecție — măști, mânuși, dezinfectant etc. Toate atelierele sunt organizate în aer liber.”



    În 2020, evenimentele de la Telciu se desfăşoară între 20 iulie şi 20 august. Conferințele sunt realizate în format hibrid. Prezentatorii, mulți dintre ei cercetători în domenii de activitate diverse, își susțin punctele de vedere, iar publicul poate urmări transmisia live, fie Facebook sau Youtube. În felul acesta – ne mai spunea Raluca – se asigură și distanțarea, dar și o comunicare oarecum spontană între toți participanții și prietenii Centrului de la Telciu. Anii trecuți au dovedit, din plin, că ei sunt numeroși, sunt răspândiți în toată Europa, sau pe continentul nord-american, și sunt generoși când este vorba despre împărtășirea propriilor competențe. Cu acei copii și adolescenți veniți special la Telciu și care le vor urma curând exemplul. Probabil.



    Două dintre atelierele de la Telciu încep chiar luni 20 iulie. Un atelier de teatru educațional — atelier anti-bullying – cu Mădălina Brândușe și Andrei Șerban, până pe 20 august. Și un atelier de scriere creativă, cu Cristian Boboescu și Simina Seliștean până în 31 iulie. Tradiționalul atelier de jonglerie, care a avut un succes remarcabil în 2019, se desfășoară acum între 27 și 31 iulie, iar cel de colaj narativ, între 8 — 16 august. Pentru că tema din acest an — ați ghicit — este bullying. Statistici UNICEF publicate relative recent i-au pus pe gânduri pe cei de la Platformă rurală de educație prin cultură.Și atunci, și-au propus să pună accent pe ateliere cu tehnici creative care să-i atragă pe cei mai mici sau mai mari — între 7 și 16 ani — să-i învețe să recunoască hărțuirea și intimidarea. Și să o poată preveni folosind poate chiar tehnici asemănătoare.



    Care este situația acum, în ziua când se dă startul primelor evenimente din programul 2020? Ne spune tot Raluca Țurcanașu, responsabil comunicare și PR: ”Cu înscrierile stăm bine, adică sunt înscriși aproape 10 copii la fiecare dintre ateliere. Atelierele de jonglerie și de colaj narativ sunt online. N-am fi crezut nici noi că este posibil, dar este. Și atunci ele vor permite înscrierea a două serii de câte zece. Participanții, profesorii, dar și copiii și adolescenții din comunitate abia așteaptă.”



    Grija pentru comunitate, dorința de a oferi cu adevărat — în acest colț de lume — o reală egalitate de șanse stau la rădăcina unor asemenea proiecte. Cu atât mai mult cu cât echipa de la Telciu, mică dar foarte dinamică, știe că pentru zonă, asemenea deschideri sunt resimțite ca un fel de privilegii. Spre deosebire de orașe, centre universitare, care pot taxa evenimente de gen drept ”banale”, spațiul rural este fragmentat. Mai ales ca urmare a periodicei migrații economice, cu efecte puternice în familie și structura socială a comunității. În 2020, peste toate se adaugă și nesiguranța accentuată a zilelor prezente.




  • Expoziţia  “Educaţia, viitorul nostru”

    Expoziţia “Educaţia, viitorul nostru”

    Expoziţia intitulată Educaţia, viitorul nostru, organizată la Bruxelles,
    aduce în prim-plan evoluţia şi realizările programului Transferul de Fonduri
    Direcţionate către Educaţie
    . Acest demers al Uniunii Europene are rolul de a-i
    ajuta copiii refugiaţi în Turcia să aibă acces la învăţământ şi la activităţile
    extracuriculare. Proveniţi, în majoritate, din Siria, dar şi din alte zone de
    conflict de pe Glob, unica şansă a acestor copii la un viitor mai bun este
    educaţia.

    Christos Stylianides, comisarul european pentru Ajutor umanitar şi
    managementul crizelor: Această expoziţie, aşa cum am mai spus-o şi
    cu alte ocazii, mai ales datorită faptului că este centrată pe educaţie, în mod
    clar aduce speranţă. Demersul acesta preconizează un viitor strălucit, tocmai
    fiindcă este o expoziţie dedicată educaţiei. Educaţia nu este un privilegiu, ci
    un drept fundamental al tuturor copiilor. Educaţia devine şi mai importantă în
    vremuri de urgenţe şi de crize. Ne dăm seama de acest aspect deosebit de
    important mai ales în vizitele noastre pe teren. Copii din Siria suportă cele
    mai grave consecinţe ale conflictelor, care le-au distrus ţara în ultimii opt
    ani. Mulţi dintre ei sunt victime ale violenţei şi ale abuzurilor, ale muncii
    forţate. Mulţi au fost obligaţi să îşi părăsească domiciliile, au fost separaţi
    de familiile lor şi au devenit refugiaţi în alte ţării. Turcia găzduieşte mai
    mult de 3 milioane şi jumătate de refugiaţi. Uniunea Europeană îi sprijină pe
    aceşti oameni din 2015 prin Facilităţile Uniunii Europene pentru Turcia. Ne-am
    confruntat cu multe critici împotriva acestui acord, dar acum marea majoritate
    a oamenilor susţine programul european din Turcia şi crede că este o realizare
    importantă.


    Începând cu luna mai 2017, programul Uniunii Europene pentru finanţarea
    programelor educaţionale pentru cei aproximativ 350 de mii de copii refugiaţi
    în Turcia a înregistrat succese importante. Acest fapt este reflectat şi în
    expoziţia Educaţia, viitorul nostru, de la Bruxelles, unde cele 30 de
    fotografii grăitoare sunt expuse pentru public. Într-un singur an, mai mult de
    jumătate dintre copiii refugiaţi au fost înrolaţi în sistemul de învăţământ din
    Turcia, iar mai mult de 36 de mii de copii au beneficiat deja de programele de
    asistenţă specială.