Tag: Programul Mentor in Romania

  • Mentoratul pentru copii defavorizați și înzestrați

    Mentoratul pentru copii defavorizați și înzestrați

    În România,
    numărul copiilor instituţionalizaţi din cadrul sistemului de protecţie socială
    este în jur de 60.000. Aceşti copii abandonaţi fie la naştere, fie în timpul
    copilăriei mici, se află în centrele de plasament (fostele orfelinate) unde,
    până la 18 ani, trăiesc fără afecţiunea unei familii, fără o educaţie adecvată
    şi fără stimularea potenţialului lor creativ şi intelectual. Nu-i de mirare,
    aşadar, că doar 0,1% dintre orfani
    reuşesc să termine facultatea.

    Unul dintre aceştia este Lajos Kristoff,
    absolvent al facultăţii de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene şi deţinător al unui titlu de
    master în Psihologie Clinică. Aflat de la vârsta de 3 ani într-un centrul de
    plasament din judeţul Mureş, Lajos Kristoff a reuşit să
    depăşească obstacolele sistemului şi să nu-şi risipească potenţialul. În ce fel
    aflăm chiar de la Lajos Kristoff:

    Cred că eram foarte
    visător și destul de matur. Eram suficient de îndrăzneț și curajos ca să lupt
    pentru visurile mele și pentru ceea ce-mi doream să devin. Am avut anumiți
    oameni în viața mea care mi-au deschis orizonturile și care m-au încurajat
    spunându-mi că, dacă doresc să ajung undeva, pot face asta, alegându-mi singur
    drumul în viață. Eu de mic mi-am dorit să fac medicina ca să mă specializez în
    neurochirurgie pediatrică, dar n-a fost să fie. Însă mi-am zis că dacă nu
    reușesc acolo, atunci o să fac ceva legat de educație, de intervenția asupra
    copiilor. Și am decis să devin un doctor de suflete, ca să zic așa.



    Doctor de suflete sau antrenor de genii,
    astfel a ajuns acum să fie cunoscut Lajos Kristoff. După un parcurs profesional
    în cadrul asociaţiei pentru copiii supra-dotaţi, Centrul Gifted Education, el a
    înfiinţat o şcoală de excelenţă dedicată descoperirii şi dezvoltării talentului
    propriu fiecărui copil, fie instituţionalizat, fie provenind dintr-o familie.

    De aceea, şcoala de excelenţă conlucrează cu centrele de plasament, dar şi
    cu unităţile de învăţământ obişnuite. Pentru copiii din sistemul de protecţie, acest
    mentorat este, însă, de multe ori, vital, ne spune Lajos Kristoff:

    Majoritatea copiilor și tinerilor instituționalizați sunt crescuți cu teama
    de viitor. Din această cauză ei nu reușesc să-și atingă țelurile și toate
    visele lor se opresc la ușa orfelinatului. Fiind lipsiți de părinți, de
    afecțiune și de tot ce înseamnă interacțiunea umană empatică, e și firesc ca în
    felul acesta să nu poată privi în viitor, să-și atingă scopul în viață și să-și
    vadă misiunea.



    În 2017, Lajos
    Kristoff a demarat un alt proiect, similar şcolii de excelenţă, dar cu un
    program mai intens şi mai ambiţios de descoperire a potenţialul latent: Mentor
    în România: Este o rețea națională de mentori și copii
    unde cei mici sunt mentorați unul la unu sau în grupuri și funcționează din
    2017. Cu acești copii intrăm în legătură prin direcțiile de asistență socială,
    prin primării pentru a avea acces în școli și a informa cadrele didactice
    despre activitățile noastre și, evident, prin ministerul educației. 23:10

    Mentoratul presupune 16 ore pe lună de întâlniri formale și informale, formale
    însemnând că se desfășoară în cadrul instituției – de regulă, la școală – , iar
    cea informală având loc în cadrul familiei. Eu mentorez câțiva copii, toți cu
    inteligență peste medie. Unul dintre ei se află la Onești. Ceilalți fac parte
    și dintr-o trupă de teatru, având cu toții abilități artistice, dar și
    abilități științifice și matematice.



    Destinat
    tuturor copiilor până în 12 ani din centrele de plasamente, dar şi din familii,
    Mentor în România nu pierde, însă, din vedere faptul că celor
    instituţionalizaţi şi defavorizaţi trebuie să li se acorde un ajutor
    suplimentar. Lajos Kristoff: Eu de 12 ani organizez şi tabere
    educaţionale la munte. Este o tabără non-profit. Într-o zi mi-am adunat echipa
    şi le-am propus să facem o şcoală de mentorat: şcoala micilor mentori dedicată
    mai ales copiilor din sistemul de protecţie a copilului.

    Prima ediţie a şcolii
    de vară de mentorat a durat o lună şi am lucrat cu 20 de copii
    instituţionalizaţi din centrele de plasament de zi aflate în sectorul 4 şi
    sectorul 3. Sistemul nostru de mentorat unu la unu, dar şi în grup, a fost pus
    în practică şi a dat rezultate excepţionale. Am lucrat în echipă şi, din nişte
    copii care nu-şi permiteau să viseze şi care aveau probleme mare cu stima de
    sine, am reuşit în trei săptămâni să-i ajutăm să se descopere prin discuţii,
    prin cursuri de teatru, prin diverse metode inovative. Copiii şi-au ales
    singuri mentorii.




    Teatrul oferă un
    mijloc potrivit pentru copii atât de a-i ajuta să se exprime, cât şi de a le
    oferi un sprijin financiar. De aceea, în cadrul proiectelor sale, Lajos
    Kristoff organizează şi cursuri de teatru pentru cei mici. Iar una dintre
    realizările acestor cursuri a fost spectacolul Alice în Ţara Crăciunului, o
    adaptare a textului clasic scris de Lewis Caroll jucată de copii tot pentru
    copii. Câştigurile obţinute din vânzarea biletelor vor fi donate pentru dotarea
    unor grădiniţe aflate în regiuni defavorizate.

    Spectacolul, realizat cu
    sprijinul Teatrului Evreiesc de Stat şi al Asociaţiei SARIDA, a fost regizat de
    Ioan Păduraru. La rândul lui voluntar în cadrul taberelor de excelenţă organizate
    de Lajos Kristoff, Ioan Păduraru a observat beneficiile apropierii dintre
    copiii cu familii şi cei instituţionalizaţi:

    Când am început să
    colaborăm, oamenii s-au apropiat de ceilalţi oameni datorită laturii lor
    artistice. Toţi suntem artişti la origine, toţi avem un cât de mic spirit
    artistic în noi, mai mic sau mai mare, indiferent de domeniul artistic în care
    ne putem exprima. Copilul instituţionalizat este, în opinia mea, unul extrem de
    sensibili şi plin de potenţial. Neavând un model patern sau matern după care să
    se ghideze în exprimarea sentimentelor, se agaţă de orice şi de oricine şi îşi
    exprimă sensibilitatea spontan şi plenar.

    Sunt şi unii care se ascund în
    spatele unor ziduri artificiale, iar misiunea noastră de mentori este să vedem
    sensibilitatea ce se află dincolo de aceste ziduri. Având un minus din punctul
    acesta de vedere, la şcoala de vară am observat că nu noi am făcut primii paşi
    către aceşti copii, ci ei au venit către noi pentru a-i ajuta să se deschidă.




    Programul Mentor în România continuă şi în 2020, iar
    pentru anul acesta, Lajos Kristoff şi echipa lui şi-au propus să ajute peste
    250 de copii să-şi descopere potenţialul.