Tag: progrese

  • Paradoxurile scăderii sărăciei în România

    Paradoxurile scăderii sărăciei în România

    La 10 ani de la
    aderarea României la UE, bilanţul continuă. Potrivit statisticilor, România a
    făcut progrese semnificative în scăderea sărăciei. Dacă în 2007, 47% dintre
    români trăiau sub pragul sărăcie, în 2015, procentul acesta scăzuse până la
    37%. Datele acestea sunt calculate în funcţie de un anumit indicator statistic
    denumit AROPE care măsoară atât veniturile anuale, cât şi bunurile pe care o
    persoană le posedă. În cazul românilor, aceasta înseamnă că în ultimii ani, mai
    mulţi români şi-au permis să cumpere aparatură electrică, electrocasnică şi
    telefon mobil precum şi să consume o masă cu carne o dată la două zile sau să
    plece o săptămână pe an în vacanţa. Filiala din România a Fundaţiei Friedrich
    Stiftung, prin proiectul Monitorul social, a analizat cifrele strânse în
    anii scurşi de la aderare şi are propriile sale concluzii cu privire la
    sărăcie. Ni le împărtăşeşte Victoria Stoiciu: Se vede cu ochiul liber că mult mai multă lume are azi un telefon mobil
    şi un televizor color decât avea în 2007. Pe de o parte aceste bunuri s-au
    ieftinit, a apărut şi posibilitatea de a lua un credit de consum mult mai uşor.
    Deci dacă ne uităm la acest indicator, se poate constata că sărăcia a scăzut
    considerabil din 2007 până în 2015. Iar românii o duc mai bine.


    Pe de altă parte, din
    datele intepretate de Monitorul social se desprinde o concluzie paradoxală: deşi lipsurile s-au
    diminuat per total, în anumite cazuri, ele, de fapt, s-au mărit. Dacă analizăm doar
    veniturile, adică sumele de bani de care dispun oamenii, vom avea surpriza să
    constatăm că sărăcia a crescut. Mai precis a crescut numărul celor cu venituri
    mai mici cu 60% faţă de venitul median naţional. În 2015, aceştia ajungeau
    aproape la 25% din totalul populaţiei în timp ce în 2007, procentul lor era de
    18%. Victoria Stoiciu completează acest tablou: În continuare, cei mai săraci 10% din români se regăsesc în mediul
    rural şi sunt, în general, oameni care se ocupă de agricultura de subzistenţă.
    În această privinţă, nu s-a înregistrat nici un progres. În 2007, cei mai
    săraci 10% dintre români aveau 556 de euro pe an. Mă refer la venituri, nu la
    salarii, ci la venituri ce pot fi realizate şi din vânzarea micii producţiei
    casnice: ouă, brânză etc. În 2015, veniturilor celor mai săraci ajungeau la 714
    de euro pe an, deci o îmbunătăţire nesemnificativă. Aproximativ 2 milioane de
    români trăiesc cu 714 euro pe an.


    Despre lipsurile în care
    trăiesc oamenii la sate, mai ales cei din zonele muntoase, am stat de vorbă cu
    Iulian Angheluţă. Prin fundaţia sa, Free Mioriţa, el şi-a asumat, de câţiva
    ani, un proiect dificil: să ducă lumină în zonele neelectrificate din România.
    Aceste zone sunt încă numeroase în România, iar lipsa electrificării se resimte
    cel mai acut în părţile cele mai izolate: satele sau gospodăriile de la munte.
    Cum trăiesc oamenii de acolo, aflăm acum de la Iulian Angheluţă: Acolo sunt nişte drumuri forestiere. Există surse de apă,
    cum ar fi izvoarele de munte. Dar lumină electrică nu este. În majoritatea
    zonelor din munţii Apuseni, în partea muntoasă a Hunedoarei, a Maramureşului, a
    Bistriţei Năsăud, firul electric n-a ajuns. Există planuri şi aşa-numitele
    studii de fezabilitate. În plus, în mult locuri, reperele obligatorii pentru o
    existenţă civilizată – cum ar fi şcoala sau dispensarul – lipsesc cu
    desăvârşire. Se întreţin practicând agricultura de subzistenţă. Cam fiecare are câteva animale pe lângă
    casă, mai ales oi şi vaci. Pădurea din apropiere e folosită pentru lemnul de
    încălzit, dar şi pentru diverse fructe, ciuperci, pe care le culeg.


    Electricitatea înseamnă pentru aceşti oameni un confort
    minim, dar şi posibilitatea de a ieşi din izolare. Iar lumina a venit la unii
    din ei sub forma unor panouri fotovoltaice sau solare aduse, în urma unor
    donaţii, de Iulian Angheluţă şi colegii săi de la Free Mioriţa. Primul lor gând
    a fost la copiii care trăiesc în aceste comunităţi izolate. Iulian Angheluţă. Orice gospodărie are nevoie de braţe de muncă. Ne place
    sau nu ne place, copiii sunt utilizaţi în gospodărie. Merg cu oile pe munte sau
    îi ajută pe părinţi şi în alt feluri. Viaţa lor e foarte grea. Educaţia rămâne
    într-un plan secund. De aceea, mie electricitatea mi se pare importantă. E
    importantă şi pentru copii când vor să-şi facă temele, dar e importantă şi
    pentru informare, şi educaţie în genere. Ai acces la radio, la telefon pentru
    accesarea unor servicii de urgenţă cum ar fi ambulanţa.


    Situaţia copiilor şi a
    tinerilor comparativ cu cea a vârstnicilor este, de altfel, unul din
    paradoxurile constatate odată cu analizarea scăderii sărăciei, ne spune
    Victoria Stoiciu, reprezenta Fundaţiei Friedrich Stiftung. În timp ce România a
    făcut progrese în ceea ce priveşte reducerea sărăciei şi excluziunii sociale în
    rândul vârstnicilor, în rândul tinerilor progresele au fost mult mai modeste.
    Sărăcia a scăzut doar cu 6% între 2007 şi 2015 pentru tinerii de până în 16
    ani. Pentru cei de peste 64 de ani, sărăcia a scăzut cu 24%. Ritmul a fost mult
    mai accelerat. Ar fi o explicaţie pentru acest fapt. În 2009, guvernul de
    atunci a adoptat o măsură care a contribuit în mod decisiv la scăderea sărăciei
    în rândul bătrânilor: introducerea pensiei minime sociale. Momentan acum
    această pensie se situează puţin peste 415 lei. Să fim serioşi ! 400 de lei nu
    asigură un trai decent, dar, totuşi, e mult mai bine decât situaţia
    anterioară.



    În
    aşteptarea remedierii acestor decalaje prin politici publice de protecţie
    socială, iniţiativele pornite din zona societăţii civile încearcă să le
    suplinească. De pildă, în ultimul an, Free
    Mioriţa a reuşit să livreze panouri solare sau fotovoltaice a unui număr de 78
    de gospodării din 15 judeţe. Astfel, în ultimul an, a contribuit la
    electrificarea a 4 şcoli şi a două biserici.

  • Un nou raport MCV

    Un nou raport MCV

    Raportul din acest an al Comisiei Europene privind România, din cadrul
    Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV) în domeniul reformei sistemului
    judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, confirmă tendinţele pozitive din
    ultimii ani şi evidenţiază caracterul ireversibil al măsurilor luate.

    Mai
    precis, potrivit documentului, în cei 10 ani de când este membră a Uniunii
    Europene, în ciuda unor perioade în care ritmul a fost încetinit, România a
    reuşit să înregistreze progrese majore în justiţie. Rămân însă câteva
    recomandări ale Comisiei Europene pe care România va trebui să le indeplinească,
    dacă doreşte eliminarea MCV-ului, în vigoare din 2007! Este vorba de implementarea
    unui sistem robust şi independent de numire a procurorilor cu rang înalt, de prevederi
    clare în codul de conduită al parlamentarilor, aflat în pregătire, prevederi
    clare şi cu privire la respectul reciproc între instituţii şi precizarea clară
    că parlamentarii trebuie să respecte independenţa sistemului juridic. O altă
    recomandare este continuarea punerii în aplicare a strategiei anticorupţie, cu
    respectarea termenelor stabilite de Guvernul în funcţie în vara lui 2016.

    Preşedintele
    Klaus Iohannis a salutat faptul că raportul Executivului de la Bruxelles
    recunoaşte progresele înregistrate de România cu privire la consolidarea
    sistemului judiciar şi a luptei împotriva corupţiei. El a atenţionat, însă,
    asupra îngrijorărilor formulate la adresa celor două proiecte de ordonanţă de
    urgenţă privind graţierea şi modificarea Codului Penal, aflate în atenţia
    actualului Guvern PSD-ALDE, care ar putea afecta cadrul legal pentru combaterea corupţiei.

    Executivul
    de la Bucureşti, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, Ana Birchall,
    spune – în schimb – că raportul MCV confirmă existenţa unui parcurs pozitiv incontestabil
    al evaluărilor sistemului judiciar şi speră că se va renunţa, în curând, la
    acest mecanism de monitorizare: S-ar încheia astfel situaţia curentă, prin care România
    este evaluată în paralel, prin mai multe instrumente, cu aceleaşi obiective.

    Şi preşedintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, este de
    aceeaşi părere: Voi propune ca România să transmită un punct de vedere clar Comisiei că
    nu mai dorim să cooperăm în cadrul MCV. A devenit un mecanism politic, prin
    care România este tratată ca o ţară de mâna a doua.

    De partea cealaltă, opoziţia liberală afirmă că MCV ar fi, probabil, ridicat mai repede,
    dacă PSD şi ALDE s-ar abţine de la subminarea justiţiei.

    Comisia Europeană invită
    România să pună în aplicare recomandările acestui raport şi intenţionează să
    facă o nouă evaluare a progreselor României la sfârşitul acestui an.

  • Raport MCV pentru România

    Raport MCV pentru România

    Pe 1
    ianuarie 2007, când era admis în Uniunea Europeană, Bucureştiul nu-şi
    convinsese, încă, partenerii occidentali că îndeplineşte standardele comunitare
    în materie de justiţie. De aceea, pentru România, ca şi pentru Bulgaria vecină,
    a fost instituit aşa-numitul
    Mecanism de Cooperare şi Verificare, un
    proces de monitorizare continuă a progreselor pe care cele două state sud-est
    europene le înregistrează în reforma sistemului judiciar şi în combaterea
    corupţiei şi crimei organizate.

    Raportul pentru 2015 e, pentru al treilea an
    consecutiv, unul pozitiv
    şi, potrivit Guvernului român, dovedeşte caracterul durabil şi sustenabil al
    reformei în justiţie şi al luptei împotriva corupţiei. DNA a raportat o creştere a numărului de
    sesizări din partea populaţiei, iar acest lucru pare să reflecte încrederea
    publicului în instituţie, care este evidenţiată şi de sondajele de opinie.

    Sprijinul public pentru acţiuni împotriva corupţiei e recunoscut drept un
    factor important în timpul demonstraţiilor care au condus la demisia
    prim-ministrului social-democrat Victor Ponta în noiembrie 2015. Anul trecut,
    DNA a trimis în judecată peste 1.250 de inculpaţi, printre aceştia numărându-se
    premierul Ponta, foşti miniştri, parlamentari, primari, preşedinţi de consilii
    judeţene, judecători, procurori şi o gamă largă de înalţi funcţionari – se mai menţionează
    în raportul elaborat de executivul comunitar.

    Comisia
    critică, în schimb, Parlamentul de la Bucureşti, fiindcă dă avize negative unor
    solicitări venite din partea justiţiei privind ridicarea imunităţii aleşilor cu
    probleme legale, fără însă a le motiva. Bruxellesul asteaptă ca, în 2016,
    eforturile autorităţilor să fie axate pe prevenirea corupţiei şi pe asigurarea
    condiţiilor necesare pentru ca judecătorii să îşi poată îndeplini în continuare
    atribuţiile în mod corespunzător. De asemenea, României
    i se mai solicită verificarea riguroasă a integrităţii candidaţilor la alegerile
    locale şi şi parlamentare de anul acesta.

    România se află pe o direcţie ascendentă în îndeplinirea obiectivelor din cadrul
    MCV – consideră preşedintele Klaus Iohannis, care mai afirmă că angajamentul
    pentru consolidarea statului de drept şi independenţa justiţiei este
    ireversibil.

    Ministrul Justiţiei, Raluca Prună, estimează că evaluarea permite
    Bucureştiului să aştepte eliminarea MCV în viitorul apropiat.

    În numele
    Legislativului incriminat în raport, preşedintele Senatului, Călin Popescu
    Tăriceanu, califică drept incorect modul în care procedează Comisia Europeană.
    Colegul său de la Camera Deputaţilor, Valeriu Zgonea, spune, în schimb, că
    raportul ar trebui să reprezinte un duş rece pentru modul în care parlamentarii
    au tratat uneori subiecte importante pentru bunul mers al justiţiei. El recunoaşte
    că e nevoie de mai multă voinţă politică pentru a răspunde dorinţei legitime a
    cetăţenilor de a vedea un Parlament care să le reprezinte interesele.