Tag: proiect ART NO MORE

  • Scurtmetraje realizate de femei

    Scurtmetraje realizate de femei

    Cu această ediție se
    concretizează dorința noastră de a face pasul spre un microfestival
    interdisciplinar, în centrul căruia este creația realizată de femei, fie că
    vorbim de film, literatură sau arte vizuale
    , spune Elena Vlădăreanu,
    inițiatoarea evenimentului.


    Filmele care au deschis ediția 2020 a Zilelor Sofia
    Nădejde au fost Bilet de iertare de Alina Șerban, Kaimos de Sarra
    Tsorakidis, Forevers de Raya al Souliman, Ana se întoarce de Ruxandra
    Ghițescu și O noapte în Tokoriki de Roxana Stroe.


    Am conceput o
    micro-selecție de filme narative de ficțiune care să surprindă, în primul rând,
    diversitatea cinemaului realizat de femei din România. O diversitate care se
    regăsește atât în tematicile acestor filme și în reprezentările personajelor
    feminine, o diversitate a provenienței acestor regizoare, cât și o diversitate
    a mijloacelor de expresie cinematografică la care apelează aceste regizoare,

    spune Flavia Dima, curatoarea programului.


    Scurtmetrajele Roxanei Stroe au participat la numeroase festivaluri internaționale
    și au câștigat multe premii. Scurtmetrajul ei de absolvire, O noapte în
    Tokoriki, proiectat în cadrul programului de filme care a deschis Zilele Sofia
    Nădejde 2020, a avut premiera la Berlinale în 2016, unde a primit premiul
    special Generation 14+. O noapte în Tokoriki a fost selectat la mai bine de 100
    de festivaluri (printre care San Sebastian, Karlovy Vary) și a câștigat 25 de
    premii. Roxana
    Stroe despre O noapte în Tokoriki, film pe care l-a realizat în
    cadrul unui master la UNATC.


    Roxana Stroe: Cred că sunt anumite povești care se potrivesc cu genul acesta scurt,
    iar povestea din O noapte în Tokoriki
    mi s-a părut că merge spusă într-un scurtmetraj. Așa mi-am imaginat de la
    început filmul, nu-l vedeam nici mai lung, nici mai scurt, nici un minut în
    plus sau în minus. Ideea acestui film mi-a venit în perioada în care terminam
    masterul și eram cumva nostalgică, nu știam ce se va întâmplă după. În perioada aceea am tot ascultat piesele care se aud și în
    film, piese cu care eu am crescut. Și tot ascultându-le pe repeat mi-am dat
    seama că mi-aș dori ca povestea să se petreacă într-o discotecă. Discoteca din
    film nu există, am filmat în București într-o sală abandonată, pe care am
    amenajat-o împreună cu echipa în săptămâna pe care am avut-o la dispoziție
    înainte de filmare. Și, într-adevăr, am încercat să-i dăm aerul anilor 90. Așa
    a pornit ideea filmului, de la muzică.



    Raya Al Souliman este regizoare de film de
    origine siriană și română, locuiește și trăiește în București și a terminat
    masteratul la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematrografică
    București în 2013. A regizat mai multe scurtmetraje
    selectate la festivaluri de film, iar filmele ei gravitează în jurul graniței
    dintre realitate și ficțiune. La seara de scurtmetraje din cadrul Zilelor Sofia
    Nădejde 2020 a fost proiectat Forevers, (2017).

    Raya Al Souliman: Șansa unui scurtmetraj este să
    ajungă la cât mai multe festivaluri și în felul acesta să fie văzut de cât mai
    multă lume. Forevers a fost primul meu film după școală, iar actrițele din
    film, Sarra Tsorakidis și Ana Savin, mi-au fost colege și sunt absolvente de
    regie, așa că scenariul este inspirat din realitate, de prietenia noastră. Inițial
    eu am scris un scenariu, dar când am început repetițiile pentru film mi-am dat
    seama că ar fi important ca povestea să fie scrisă împreună, să fie un proces
    creativ comun, pentru că filmul era și povestea noastră. Și a fost ca un fel de
    terapie să joc în propriul meu film și să joc alături de prietenele mele.



    Zilele Sofia Nădejde este un proiect ART NO
    MORE organizat cu sprijinul financiar al A.F.C.N. (Administrația
    Fondului Cultural Național). Sofia Nădeje (1856-1946)
    a fost prima femeie din România căreia i-a fost permis să susţină Bacalaureatul
    într-un liceu de băieţi, prima femeie care a condus o revistă literară şi
    autoarea primului roman feminist din istoria literaturii române.