Tag: proiect online

  • „Colportorul de bandă desenată, la Goethe Institut”


    La fel s-a întâmplat
    și cu programele celor de la Institutul Goethe din București care, în
    parteneriat cu Asociația Jumătatea plină, au oferit publicului iubitor de
    artă vizuală Colportorul de bandă desenată. Explică Octav Avramescu,
    președintele Jumătatea plină:

    În timpurile acestea, puțin schimbate,
    pe care le trăim, ar fi trebuit să aibă loc și câteva saloane de bandă desenată
    și s-ar fi publicat câteva cărți, ar fi continuat o activitate nu foarte
    intensă, dar interesantă, în acest domeniu al benzii desenate. Cum nu a fost să
    fie, împreună cu Goethe Institut ne-am gândit că putem face un proiect
    online, selectând 20 de artiști români, tineri și nu numai, care să ne
    împărtășească din experiențele lor din zilele de izolare.

    Mihai Ionuț Grăjdeanu
    este doar unul dintre cei 20 de artiști români care au acceptat leapșa propusă
    de către inițiatorii proiectului. În ce a constat intervenția sa în
    Colportorul de bandă desenată?

    Am avut la dispoziție doar o planșă, o
    pagină în care am desenat și am introdus impresiile mele despre această
    situație. Stilul de viață al unui artist, în general freelancer, care lucrează
    de acasă, nu diferă foarte mult față de anumite aspecte impuse de ordonanță,
    cum ar fi perioada de izolare. Spre exemplu, atunci când lucrezi la un proiect
    de bandă desenată, fie că este un roman grafic sau un album de bandă desenată,
    există o perioadă de concentrare și de strictețe autoimpusă, care poate dura
    3-6 luni, pentru a putea finaliza cu succes un număr mare de pagini de bandă
    desenată.


    Pentru un artist de
    bandă desenată din România, evenimentele culturale se succed cu o oarecare
    constanță de-a lungul unui an. Situația cu totul specială din ultimele luni a
    mutat în online inclusiv proiectele vizuale, așadar Mihai Ionuț Grăjdeanu a
    fost nevoit să se adapteze, la fel ca majoritatea artiștilor, la noua stare de
    fapt.

    Eu mă ocup de ceva vreme, de șapte ani, și de pregătirea expozițiilor
    de bandă desenată, atât personale cât și pentru alți autori, pe care le organizez
    la muzeele cu care colaborez, mă ocup de vernisaje și, mai ales, predau bandă
    desenată în școli de stat și private. În perioada izolării m-am adaptat și am
    făcut ateliere online, cu copii, și chiar expoziții virtuale de bandă desenată.
    Am dezvoltat diferite proiecte digitale, chiar în luna martie am lansat și un
    nou număr al revistei BD Historia, benzi desenate istorice, cu lansare și
    comenzi online.


    Benzile desenate sunt
    mai mult decât simple desene încadrate în tablouri succesive. Mihai Ionuț Grăjdeanu
    explică funcțiile acestui tip de artă:

    Banda desenată gândită și desenată de
    mine arată ca un cadastru de locuință, desenat pe o pagină, în care pereții
    devin cadrele de bandă desenată. Se vede și un pic de afară, din stradă. Așa am
    ales să fac compoziția paginii. Am introdus, prin text, mai multe mesaje și
    informații. Acest tip de bandă desenată se încadrează în mai multe genuri.
    Există bandă desenată de inspirație istorică, pentru că pagina aceasta
    punctează un moment real, mondial, din timpul nostru. Este, în același timp, și
    o pagină desenată umoristică, pentru că am introdus dialoguri satirice.


    Pe lângă acestea, nu pot
    fi ignorate nici funcțiile socială și educativă ale lucrărilor propuse în
    cadrul Colportorului de bandă desenată. Mai mult decât atât, Mihai Ionuț Grăjdeanu
    le consideră chiar pontențiale materiale de cercetare despre poveștile de viață
    din vremea pandemiei:

    Pot deveni, în viitor, chiar documente
    grafice de referință, deoarece introduc o perioadă de timp, care apare
    ilustrată. Este, mai ales, bine realizată, deci poate deveni o referință pentru
    documentarea în diferite proiecte. Există, bineînțeles, și web comics, sau
    benzi desenate online, care pot fi citite pe tablete sau telefoane.


    Cel mai mare avantaj al
    acestui tip de artă vizuală îl constituie, de altfel, accesibilitatea pentru
    publicul larg. Dar și povestea concentrată în doar o planșă de desen.

    Revine cu
    detalii Octav Avramescu: Banda desenată este un mediu care poate fi
    și jucăuș, dar nu neapărat. Nu este caricatură sau un simplu gag, ea spune o
    poveste. Este o formă de reprezentare, de a spune o poveste. Autorii au spus,
    prin intermediul imaginilor, povești simple, pe care cu toții le recunoaștem.
    Ele circulă ușor, ca imagine.


    Colportorul de bandă
    desenată de la Institutul Goethe din București va continua și în această
    toamnă, devenind o colaborare cu artiști de gen din Germania.

    Octav Avramescu: A fost o perioadă de recalibrare, nu doar într-o direcție reflexivă, ci
    și de calibrare de tir de proiecte, pentru că unui artist sau unui operator
    cultural îi șade bine cu constrângerile. Constrângerile fac bine în artă. Sunt
    multe idei la care am lucrat și care urmează să fie realizate. Acest proiect nu
    se oprește aici. Cei 20 de autori care participă la Colportorul de bandă
    desenată vor face și o expoziție cândva, la toamnă, când se vor mai relaxa
    măsurile.



    Între ceilalți artiști
    care au mai contribuit la proiectul online Colportorul de bandă desenată apar
    nume ca Mircea Pop, Giorge Roman, Ileana
    Surducan, Maria Surducan, Octavian Curoșu, Timotei Drob, Xenia Pamfil, Cristian
    Dârstar sau Octav Ungureanu.