Tag: proiecte infrastructura

  • Recomandări europene pentru dezvoltarea infrastructurii

    Recomandări europene pentru dezvoltarea infrastructurii

    Aflată într-o vizită oficială în
    România, Corina Creţu, comisarul european pentru politică regională, le-a atras
    atenţia autorităţilor de la București asupra modului în care acestea acţionează
    pentru dezvoltarea infrastructurii de transport. Ea a făcut apel să fie trimise
    Comisiei Europene mari proiecte, pentru a putea astfel absorbi fondurile
    comunitare alocate acestui domeniu. Corina Crețu a mai spus că sunt probleme administrative,
    nu s-a redus birocraţia, iar România
    pierde bani. Oficialul european a amintit că, din 2014, de când a
    preluat mandatul la Bruxelles, doar patru mari proiecte de infrastructură au
    fost depuse spre finanţare de autorităţile române.


    Corina Crețu a criticat
    faptul că există probleme care împiedică finanţarea unor proiecte care ar fi
    putut fi eligibile şi a dat exemplul autostrăzii Sibiu – Piteşti,
    care nu poate fi finanţată cu bani europeni, deoarece pe două tronsoane au
    început lucrările fără să existe avize de mediu. Corina Creţu: Din
    punctul nostru de vedere, proiectul este extrem de întârziat şi estimările
    noastre arată că această construcţie nu poate începe mai devreme de anul 2019.
    Licitarea autostrăzii este, după cum ştiţi, împărţită în cinci loturi, din care
    loturile II, III şi IV sunt cele mai dificile din punct de vedere tehnic,
    deoarece sunt situate în munţi. În acest stadiu, loturile I şi V au fost
    oferite, deci s-au început lucrările în absenţa evaluării impactului asupra
    mediului.


    Corina Creţu a mai spus că ultimul proiect românesc
    important de infrastructură care se află pe masa comisarilor europeni este cel
    legat de extinderea liniei de metrou între București şi Aeroportul
    Internaţional Henri Coandă. Executivul European va finanţa acest
    proiect, care va beneficia şi de un împrumut de la Banca Japoneză pentru
    Cooperare Internaţională, precum şi de fonduri de la bugetul de stat. Corina
    Creţu: Suntem pregătiţi să finanţăm toate aceste proiecte. Aşa cum am spus,
    costurile totale eligibile vor fi stabilite în detaliu, dar aproximativ 350 de
    milioane de euro. Agenţia Japoneză de Dezvoltare doreşte să cofinanţeze acest
    proiect şi aşteptăm de la autorităţile române să ne spună care este stadiul
    negocierilor, discuţiile tehnice pe care le vom avea de acum înainte.


    Comisarul
    european a reamintit că politica de coeziune este pentru prima dată în istoria UE
    portofoliul cu cea mai mare sumă alocată în viitorul buget (2021-2027), iar
    România, Bulgaria şi Grecia au prevăzută o creştere de peste 10% faţă de
    fondurile actuale. În opinia sa, guvernul şi autorităţile locale trebuie să se
    pregătească cu proiecte pentru această perioadă. România trebuie să profite la maximum de şansele
    pe care i le oferă apartenenţa la Uniune, să cheltuie cât mai rapid banii
    europeni, dar, în același timp, să simplifice procedurile și birocraţia, a conchis
    oficialul european.

  • Puncte de vedere privind absorbţia fondurilor europene

    Puncte de vedere privind absorbţia fondurilor europene

    Principalul
    partid de opoziţie din România – PNL – cere demisia premierului Viorica Dăncilă
    şi a miniştrilor transporturilor şi fondurilor europene – Lucian Şova,
    respectiv, Rovana Plumb, pe care îi acuză de slaba atragere a finanţării
    comunitare pentru proiectele din domeniul transporturilor. Preşedintele
    Comisiei pentru transporturi din Camera Deputaţilor, liberalul Lucian Bode, a
    vorbit despre o scrisoare a comisarului european Corina Creţu, adresată
    premierului şi celor doi miniştri, pe tema proiectelor de infrastructură
    implementate. Îngrijorarea majoră vizează slaba capacitate a celor două
    ministere şi a Guvernului României de a atrage finanţarea pusă la dispoziţia
    ţării prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020. Este
    vorba despre 5,1 miliarde de euro alocate României pentru sectorul transporturi
    din Fondul de coeziune şi din Fondul european de dezvoltare regională.

    Lucian
    Bode: Tonul acestei
    scrisori este unul imperativ pentru autorităţile de la Bucureşti. Spun foarte
    clar: vom pierde bani europeni pe infrastructură, pentru că avem doar patru
    proiecte majore, vom pierde bani pentru că autorităţile nu sunt capabile să
    pregătească proiecte la cheie. De la Bruxelles se cere implicare din partea
    celor două ministere în procesul de implementare a proiectelor de
    infrastructură. Noi îi cerem doamnei Viorica Dăncilă să îşi depună mandatul din
    fruntea executivului, iar o dată cu ea să plece şi cei doi miniştri, Rovana
    Plumb şi Lucian Şova.

    Ministrul transporturilor consideră, însă, că
    scrisoarea comisarului european nu se referă la activitatea acestui guvern şi a
    precizat că, în acest moment, gradul de contractare pentru lucrări de
    infrastructură este mai mare decât dublul capacităţii de realizare. Lucian
    Şova: La această oră, în
    gestiunea Ministerului Transporturilor, proiecte pe infrastructură deja sunt la
    un grad de supracontractare pregătită, care depăşeşte 200%. Ceea ce este
    conţinut în scrisoarea doamnei Corina Creţu cred că face referire la perioade
    anterioare exerciţiului pe care îl avem noi în ultimul an. Din perspectiva
    absorbţiei, POIM gestionează şi alte domenii şi probabil că există nişte
    raţiuni pentru care doamna Corina Creţu a făcut acest lucru.

    În scrisoare,
    comisarul susţine că pregătirea şi prezentarea de proiecte noi pentru perioada
    de programare actuală a fost mult întârziată. În patru ani, numai patru
    proiecte au fost depuse. Pentru a permite absorbţia alocaţiilor bugetare
    disponibile în anii următori este nevoie ca proiecte noi să fie lansate urgent
    pe teren. În acest sens, autorităţile române vor trebui să acorde o atenţie
    deosebită exerciţiilor bugetare pentru 2019 şi anii ulteriori pentru a se evita
    dezangajarea de fonduri,
    mai precizează Corina Creţu în scrisoarea transmisă Bucureştiului.