Tag: Proiectul România Educată

  • Hăbări ditu bana românească şin internaţională

    Hăbări ditu bana românească şin internaţională


    Autoritățli români s’ndregu tră ună nauă dalgă di pandemie Covid-19, cari s’ampuliseaşti cu nai cama crehţălli cilimeañilli. Șeflu a Departamentului tră Catandisi di Ananghi, Raed Arafat, declară că s’așteaptă ca numirlu a persoaniloru infectate s’crească tru perioada yinitoari, ama, andicra di dăldzăli di ma ninti, ari tora ndauă miliuñi di persoani vaccinati. Tru 24 săhăţ ditu soni, fură nregistrate cama di 950 di năi infecții, pi thimellilu a aţiloru cama di 35 di ñilli di testi adrati și 17 di morţă di itia a Covid. Ari 228 di paciență infectaț tru tearapie intensivă. Adză, preaidentulu Klaus Johannes feaţi apel la părință și profesori s’facă vaccinlu. Tu bitisita ali andamusi cu miniștrilli a sănătatillei și educațiillei, șeflu a statlui declară că easti multu importantu că proceslu școlar să s’disvărtească prota ş’prota tru un format fizic, adăvgânda că pridarea online nu poati s’alăxească temporar dicât turlia clasică di educație. El spusi că România easti tru a patra dalgă a pandemiillei și cundille că efectili a aliştei dalgă ţănu di rata di vaccinari.



    Educația timpurie și prevenirea abandonlui școlar lipseaşti s’hibă priorită a programlui România educată, spuni ministurlu Sorin Cămpeanu, cari lo parti gioi la prima andamusi a Comitetlui interministerial tră implementarea a proiectiloru. Proiectul România Educată” ș-pripune s’ñicureadză disparitățli andicra di media europeană tru yinitorlli 10 añi. Ministurlu exighisi că, tra s’agiungă pi aestu scupo a proiectului, 4,7 la sută ditu PIB easti ahărdzitu ti educație, a deapoa păradzlli ditu Programlu Național di Recuperare și Reziliență (PNRR), păradzlli ditu Fondul Social European și finanțarea di la bugetlu di stat suntu loaţ tru isapi. Premierlu Florin Căţu, cari prezidă andamasea, sumlinie că aestu easti nai cama mari proiect di reformă a educațiillei, cari reprezintă viziunea și strateghia a văsiliillei tru zonă tru perspectiva a anlui 2030, ndrupătă di programlu a guvernului tră 2020-2024. El adăvgă că proiectul România Educată” easti inclusu ca ună borgi tru Strategia Națională di Apărare tră perioada 2020-2024.



    Viniri, la Chișinău, prezidentulu ali Românie, Klaus Johannes, va llia parti la serbărli cari marcheadză 30 di ani di la independința a Ripublicăllei Moldova viţină, ună fostă republică sovietică cu ună populație majoritară di limbă română. La festivităț va llia parti prezidentulu ali Moldovă, Maia Sandu, și oaspiţlli a llei – Volodymyr Zelenski și Andrej Duda, prezidenţălli ali Ucraină și Polonie. Cu aestă furñie, va s’aibă andamusi bilatearali, cum și ună andamusi a căpiiloru ditu ateali patru stati. Prezidentulu ali Polonie easti agiumtu Chișinău, iu năpoi şi spusi agiutorlu tră nădiili europeani ali Moldovă și agenda di reformă a Maiillei Sandu. Thimilliusită tru ună parti a teritoriilor românești di estu, pi cari Uniunea Sovietică li arăki tru 1940, di itia a unlui ultimatum, Ripublica Moldova agiumsi independentă dupu goada neo-bolșevică eșuată di Moscova, contra a reformatorlui Mihail Gorbaciov. Adoptată la 27 di agustu 1991, tru Parlamentul di Chișinău, la cari loară parti suti di ñilli di oamiñi, Declarația di Independință fu pricunuscută București tru idyea dzuuă. Ripublica Moldova apruke pricunuștearea internațională a statalitillei a llei tru 2 marţu 1992, tru idyiulu chiro cu aderarea a llei la Națiunili Uniti.



    Festivalul Internațional di Teatru di Sibiu (centru) s’duţi ma largu, gioi cu premieara mondială a Shakespeare-Bach / The Hand of Time (Le Main du Temps)”, cu Charlotte Rampling și Sonia Wiedir-Atherton, unu ditu nai cama aștiptati evenimenti a edițiiloru di estanu a Festivalui. Tutu adză s’feaţiră promoții di carte și Bursa di Valori, ună structură asociată a Festivalui, ţi s’duţi ninti. Festivalul Internațional di Teatru di Sibiu s’dizvărteaşti anlu aestu emu tu ​​format fizic, emu online.


    .


    Nai cama pţănu dauă explozii s’feaţiră gioi ningă Aeroportul Internațional Kabul și, uidisitu cu ma multi izvuri, ari morţă și pliguiţ. Ma ninti, Statele Unite, Marea Britanie și Australia spusiră a cetăţeañiloru a loru s’fugă ditu zona aeroportului internațional Kabul. Ari informații multu di pistipseari”, ţi spunu că aribelli planifică ună atacă ună ş-ună contra a persoanelor cari s’adună la aeroport tru s’fugă ditu Afganistanu, declară gioi ministrul britanic ali armată, James Happy. El a spus că easti posibil ca membrilli a organizației jihadiste Stat Islamic să s’vatămă elli işişi. Biroulu di externe britanic ș-căndăsi cetățeañilli s’nu s’ducă la Aeroportulu Internațional Kabul, iu ñilli di oamiñi așteaptă ca avioanele s’fugă ditu Afganistanu ninti di 31 di agust, când expiră vadelu până la cari SUA și aliațlli va s’tragă skerili ditu văsilie. București, Consiliul Suprem di Apărare (CSAT) apufusi ñiercurii că 200 di askirladz români va llia parti, kiro di maximum 6 meşi, la opearațiunea NATO di evacuare și rialocari a cetățeañilor afgani cari lucrară tră misiunile Alianțăllei tru Afganistan



    Autoru: Udălu a hăbărloru


    Armânipsearea: Taşcu Lala

  • România Educată, un proiect strategic

    România Educată, un proiect strategic

    În România, evoluţia Educaţiei, în ultimii aproape 30 de ani, a
    cunoscut o instabilitate constantă. 27 de miniștri schimbați, o lege care, doar
    în ultimii șapte ani a suferit aproximativ 200 de modificări, sunt doar câteva
    din multele probleme cu care s-a confruntat. În acest context, Administraţia
    Prezidenţială a lansat proiectul România Educată care se vrea a fi o
    strategie de urmat până în 2030.
    În opinia șefului statului,
    Klaus Iohannis, acesta este menit să susțină reașezarea societății pe valori,
    dezvoltarea unei culturi a succesului bazată pe performanță, muncă, talent,
    onestitate și integritate. Proiectul se va afla, timp de trei luni, în dezbatere publică, după
    care președintele va purta negocieri cu partidele politice pentru integrarea
    acestuia în politicile guvernamentale. Klaus Iohannis a subliniat că România Educată
    îşi propune să contribuie la conceperea unui sistem educaţional pentru secolul
    XXI, unul stabil, sustenabil şi performant.


    Klaus Iohannis: România
    Educată este un proiect strategic care vrea să creioneze bazele
    sistemului educaţional din România pentru secolul XXI, pentru viitor.
    România Educată nu este un proiect de lege. România Educată
    nu este un reţetar simplu. România Educată nu este o poveste doar
    politică, România Educată nu este programul meu electoral.
    România Educată este România noastră, a tuturor, pentru generaţiile
    care vor veni.


    Proiectul prevede două scenarii de
    restructurare a educaţiei. Primul este similar cu sistemul actual din
    punct de vedere al anilor petrecuţi în fiecare ciclu preuniversitar. Mai exact,
    cel primar are cinci ani, iar cel gimnazial şi liceal au câte patru ani. Pe
    lângă bacalaureatul actual, se propune unul aplicat care include un număr
    limitat de materii şi probe de ucenicie, specifice pentru filiera profesională
    absolvită. El conferă dreptul de acces ulterior la învăţământul terţiar
    non-universitar (colegii de 2 ani) şi apoi la ciclul de licenţă filiera
    profesională (cu durată de 1-2 ani). Cel de al doilea scenariu vine cu o
    schimbare a structurii ciclurilor de studii preuniversitare. Astfel, ciclul
    primar ar include şase ani în loc cinci, iar cel gimnazial va avea trei în loc
    de patru ani. Acelaşi lucru se propune şi pentru ciclul liceal.


    Bacalaureatul acoperă materiile de bază
    (Română, Matematică, o limbă străină), iar suplimentar, elevii au un număr de
    trei probe la alegere, inclusiv probe practice derulate în cadrul unei companii
    sau instituţii de profil. Tot în acest
    scenariu, actualele Inspectorate Şcolare care funcţionează la nivelul fiecărui
    judeţ şi al Capitalei ar trebui desfiinţate. România Educatăeste cea mai amplă
    şi de durată consultare publică desfăşurată până în prezent în domeniul
    politicilor publice din educaţie, la care au participat peste zece mii de persoane şi zeci de instituţii publice, organizaţii
    neguvernamentale şi reprezentanţi ai actorilor din domeniu.

  • Educaţie şi bunăstare în viaţa copiilor de la ţara

    Educaţie şi bunăstare în viaţa copiilor de la ţara

    Circa 44% din
    populaţia României trăieşte în mediul rural şi tot aici, conform statisticilor,
    numărul gospodăriilor aflate în pragul sărăciei este mai mare decât în zona
    urbană, prin urmare şi al copiilor. Pentru cei din urmă, sărăcia are consecinţe
    cu bătaie mai lungă. Ea afectează performanţele şcolare, nivelul îndeplinirii
    potenţialului fiecărui copil şi astfel, poate duce la inechităţi viitoare pe
    piaţa forţei de muncă şi în societate. Legătura dintre decalajele economice
    rural-urban şi educaţie se vede şi în rezultatele şcoalare. E cazul celor
    obţinute la Evaluarea Naţională de către elevii de 14 ani când vor să se
    înscrie la liceu, dar şi în cele de la finalul liceului, după susţinerea
    Bacalaureatului. Asta am aflat de la
    Ligia Deca, consilieră de stat în cadrul Președinției României şi
    coordonatoarea proiectului România educată aflat tot sub patronajul
    Preşedintelui ţării.

    Ligia Deca: De pildă, nota medie a elevilor la Evaluarea
    Națională era de 5,6 în mediul rural față de 7,40 în mediul urban în 2017. Este
    o diferență majoră de rezultat la sfârșitul clasei a VIII-a. Deși 54% dintre
    tinerii din România ajunși la vârsta majoratului au domiciliul în mediu rural,
    doar 30% dintre ei s-au înscris la examenul de bacalaureat. Chiar și pentru ei,
    rata de succes sau de promovare este cu 13% mai mică față de cea din mediul
    urban. Acolo unde, de pildă, există acces la infrastructură – au fost
    construite săli de sport sau există clădiri școlare pentru ca acești copiii să
    aibă acces teoretic la educație – nu există resurse pentru încălzire, pentru
    achiziționarea de materiale didactice necesare.


    Situaţia învăţământului de la ţară nu este decât o exemplificare sau o
    ramificaţie a situaţiei materiale generale de acolo. Fundaţia World Vision
    România, prin studiul
    Bunăstarea copilului din mediul rural, demonstrează
    acest lucru din 2012 de când a demarat cercetarea. Rezultatele din 2018 se
    bazează pe sondaje de opinie efectuate în ultima parte a anului 2017.
    Percepţiile privind veniturile proprii ale familiilor din oamenii mediul rural
    ne sunt rezumate acum de Daniela Buzducea, Directoarea Naţională World Vision
    România:
    Una din două familii se autoplasează într-o zonă de vulnerabilitate.
    Asta înseamnă fie că veniturile nu le ajung deloc să se descurce, fie că
    declară că veniturile de-abia le ajung de la o lună la alta. Familiile se
    străduiesc foarte mult să aibă mai multe surse de venit. Mitul că la țară,
    oamenii nu fac nimic ca să se ajute pe ei-înșiși nu se susține. E o percepție
    falsă. Oamenii chiar muncesc din toate puterile și sunt și familii care au
    cinci surse de venit diferite. Cu toate astea, între 38% și 41% dintre familii
    declară că se descurcă greu de la o lună la alta. Chiar și cele care au mai
    multe surse de venit.



    Pentru
    aproximativ 60% dintre gospodării, salariile reprezintă principala sursă de
    venit în perioada 2014- 2018. Dar, deşi între 2012 şi 2016 a crescut constant
    numărul familiilor de la ţară care aveau un membru salariat, începând de anul
    acesta, cifra lor s-a depreciat. Momentan, aproximativ 33% dintre gospodării se
    află sub pragul de sărăcie, fiind beneficiare de o formă de sprijin social din
    cauza veniturilor foarte mici înregistrate. Una dintre cele mai vizibile
    consecinţe ale sărăciei e abandonul şcolar. Deşi în prezent rata abandonului
    şcolar în mediul rural a scăzut cu 0,5% comparativ cu 2016, scăderea nu este,
    evident, una importantă. Tot din studiul World Vision Bunăstarea copilului din
    mediul rural, aflăm şi din ce motive nu se mai duc copiii la şcoală. Daniel
    Buzducea: Bineînţeles pe primul loc e menţionat costul
    şcolii. Învăţământul în România e gratuit şi, cu toate astea, costurile pentru
    ca un copil să meargă la şcoală sunt, uneori, insuportabile pentru familiile
    aflate în pragul sărăciei din rural. Un alt motiv este şi faptul că unii copii
    nu fac faţă cerinţelor şcolare. Asta înseamnă că educaţia pe care o primesc la
    şcoală nu le permite să facă acele acumulări de concepte prin care pot promova
    de la un an şcolar la altul.



    Astfel,51% dintre copiii din mediul rural care
    au abandonat şcoala declară că nu mai merg la şcoală pentru că au rezultate
    slabe. Amplasarea şcolii şi drumul până acolo sunt alte motive care îngreunează
    accesul la educaţie în continuare, deşi comparativ cu anii trecuţi s-a
    înregistrat o mică îmbunătăţire din acest punct de vedere. Daniela Buzducea: Analiza comparativă ne arată că 2% dintre copii merg la şcoală pe jos,
    dar şi că s-a redus timpul pe care copiii îl petrec pe drum spre şcoală. Pe de
    o parte, transportul şcolar este asigurat între un număr mai mare de
    localităţi, iar, pe de cealaltă parte, sunt mai mulţi copii care locuiesc mai
    aproape de centrul de comună. Dar a crescut procentul copiilor din rural care
    declară că lipsesc de la şcoală pentru că se duc să muncească. Sunt cu 50% mai
    mulţi decât în 2016, iar ăsta e iarăşi un motiv de îngrijorare. 6,3% dintre
    toţii copiii de la ţară declară că se simt obosiţi pentru că muncesc înainte
    sau după şcoală, o creştere cu 75% faţă de 2016. Cei mai mulţi lucrează în
    propria gospodărie, dar peste 2% dintre ei declară că lucrează şi prin vecini.



    Un alt motiv de
    îngrijorare este şi nutriţia, extrem de importantă pentru o dezvoltare normală
    psiho-somatică în perioada de creştere. Daniela Buzducea: 9% dintre copii au
    declarat că se culcă seara flămânzi, 6% dintre ei doar uneori, iar 3%
    întotdeauna se culcă flămânzi. O realitate extrem de îngrijorătoare, căci
    înseamnă unul din 11 copii din mediul rural. De asemenea, tot unul din 11 copii
    are acces la maxim două mese pe zi, ceea ce înseamnă, de fapt, că mulţi din ei
    au acces doar la o masă pe zi. Unul din opt copii mănâncă o pâine pe zi, căci
    am vrut să vedem şi care este calitatea nutriţiei.


    Date fiind efectele sărăciei asupra educaţiei şi
    nutriţiei, recomandările experţilor privind politicile publice subliniază
    nevoia unor programe care să soluţioneze integrat toate aceste probleme din
    mediul rural.