Tag: protectia consumatorului

  • Măsuri de protecție în domeniul energetic pentru consumatorii vulnerabili

    Măsuri de protecție în domeniul energetic pentru consumatorii vulnerabili

    În sectorul energetic, finalizarea pieței interne a UE necesită mai multe etape: eliminarea numeroaselor obstacole și bariere în calea comerțului, alinierea politicilor fiscale și de stabilire a prețurilor la norme și standarde și punerea în aplicare a reglementărilor de mediu și de siguranță. Obiectivul este de a asigura o piață funcțională, cu acces echitabil, protecție ridicată a consumatorilor și niveluri suficiente de interconectare și capacitate de producție.

    Parlamentul a subliniat, de asemenea, importanța unei viziuni europene comune asupra investițiilor pe termen mediu; o mai bună cooperare între autoritățile de reglementare, țările UE și operatorii de sisteme de transport și un proces solid de armonizare a condițiilor de acces la rețea.

    La inițiativa Parlamentului European, s-a acordat o importanță deosebită creșterii drepturilor consumatorilor în domenii precum protecția clienților vulnerabili, sărăcia energetică, protecția împotriva deconectărilor și furnizorii de ultimă instanță.

    La finele lunii mai, în plenul Parlamentului European, europarlamentarul român, Maria Grapini a susținut vehement ideea că toate politicile europene trebuie să țină cont de oameni. Maria Grapini a declarat că politicile energetice și de mediu trebuie făcute cu măsuri de protecție a consumatorilor vulnerabili.

     

    “Strategia energetică nu trebuie să fie nici de stânga, nici de dreapta, nici în Uniunea Europeană, nici în statele membre. Politicile energetice și măsurile trebuie să fie pentru oameni. Eu sunt îngrijorată și întreb de ce discutăm și trecem de cinci, șase luni în inventar problemele crizei energetice și nu găsim măsurile să le aplicăm.

    Vedem că astăzi dezbatem și abia în octombrie se va vota. În octombrie s-ar putea să fie frig, cum stau oamenii. Se va întâmpla ca și în situația crizei COVID să nu răspundă nimeni. Dacă vor fi copii, vor fi bătrâni care mor în camera, în casă că nu au încălzire? Deci sunt soluții. Eu cred că nu trebuie să amânăm și să găsim soluții corecte.

    Dacă cetățenii nu pot plăti facturile datorită crizei energetice, nici pe cele la gaze, la energie , acordați bani să își pună panouri solare, găsiți soluții concrete, pentru că așa vor cădea și întreprinderile mici și mijlocii și industria din Uniunea Europeană și vom avea o criză umanitară.”

  • Protecția consumatorilor: practici manipulatoare în mediul online

    Protecția consumatorilor: practici manipulatoare în mediul online

    Din 399 de magazine virtuale verificate de Comisia Europeană, 148 folosesc practici manipulatoare.

    Au fost verificate magazine virtuale ale unor comercianți cu amănuntul, care vând produse variate: de la textile la produse electronice.

    Cele mai folosite practici destinate manipulării cumpărătorului sunt: numărătoarele inverse false, care arată că mai este puțin timp până la expirarea ofertei; interfețele web concepute pentru a-i determina pe consumatori să facă achiziții, să cumpere abonamente sau să aleagă alte opțiuni; precum și informațiile ascunse.

    Astfel, 42 de site-uri web au utilizat numărătoare inverse false cu termene-limită pentru achiziționarea de produse specifice; 54 de site-uri au direcționat consumatorii către anumite opțiuni – de la abonamente la produse mai scumpe sau la opțiuni de livrare – fie prin designul lor grafic, fie prin alegerea limbii.

    S-a mai constatat că 70 de site-uri web disimulau informații importante sau le făceau mai puțin vizibile pentru consumatori. Este vorba despre informații referitoare la costurile de livrare, la compoziția produselor sau la disponibilitatea unei opțiuni mai ieftine.

    Acțiunea de verificare a inclus, de asemenea și aplicațiile unor site-uri, unde s-a constatat că 27 dintre ele au recurs, de asemenea, la cel puțin una dintre cele trei categorii de interfețe înșelătoare.

    Comportamentul aceste este vădit reprobabil și contravine protecției consumatorilor. Astăzi, dispunem deja de instrumente obligatorii cu ajutorul cărora putem contribui la soluționarea acestor probleme și fac apel la autoritățile naționale să asigurea respectarea legii pentru a lua măsuri adecvate și pentru a combate aceste practici, a spus comisarul pentru justiție, Didier Reynders.

    De altfel, Comisia Europeană revizuiește întreaga legislație privind protecția consumatorilor pentru a se asigura că aceasta este potrivită pentru era digitală.

    În perioada următoare, autoritățile naționale vor contacta comercianții în cauză pentru a le solicita să își rectifice site-urile web și, dacă este necesar, vor lua măsuri suplimentare în conformitate cu procedurile lor naționale.


  • Numerele de urgenţă, direct din aplicaţia InfoCons

    Numerele de urgenţă, direct din aplicaţia InfoCons

    Aplicaţia InfoCons include în secţiunea SOS numerele pentru urgenţe care
    pot fi apelate în cazul unei situaţii de criză, a informat Asociaţia pentru
    Protecţia Consumatorilor – InfoCons. Aplicația gratuită InfoCons (care poate fi
    descărcată din Google Play, App Store şi AppGallery) este disponibilă în 33 de limbi.


    Astfel, în cazul
    unei probleme cu produsele şi serviciile achiziţionate se contactează Protecţia
    Consumatorilor, iar în cazul în care există probleme legate de alimente se
    apelează Autoritatea Naţională Sanitară şi pentru Siguranţa
    Alimentelor.Totodată, din aplicaţie pot fi accesate numerele utile şi de
    urgenţă la nivel judeţean cum ar fi: Primărie, Poliţia Locală, Direcţia Sanitar
    Veterinară, Direcţia de Sănătate Publică.


    De asemenea, prin intermediul InfoCons se poate verifica dacă o unitate
    turistică este autorizată şi dacă clasificarea obţinută corespunde, înainte de
    a fi achitat avansul. Totodată, întotdeauna trebuie să solicităm bonul fiscal
    pentru a avea dovada justificativă în cazul în care dorim să depunem sesizări. De
    asemenea dacă mergem pe pârtie trebuie să verificăm înainte dacă aceasta este
    omologată sau nu, pentru a fi in siguranţă, susţin reprezentanţii InfoCons.


    Secțiunea SOS care este disponibilă de acum și off-line (fără acces la o
    rețea de Internet), secțiune prin care aveţi acces la numerele de urgență, atât
    la nivel național cât și internațional , dar și posibilitatea de a le apela
    direct, fără costuri suplimentare, cu aplicația InfoCons .Această facilitate
    reprezintă un real ajutor pentru utilizatori, în special atunci când accesul la
    Internet este prohibitiv din cauza costurilor sau nu aveţi acces la o rețea de
    Internet. Pentru a putea folosi secțiunea SOS off-line,
    vă rugăm să așteptați sincronizarea bazei de date !


    Totodată în
    această secțiune, SOS, aveţi acces la întreaga listă a punctelor de trecere a
    frontierei din România, precum și timpul pe care îl veţi petrece la ieșirea și
    la intrarea în țară.


    Pe de altă parte, aplicaţia InfoCons pune la dispoziţia consumatorilor
    dicţionarul cu termenii din domeniului asigurărilor. Astfel, în momentul
    încheierii unei poliţe de asigurare, fie aceasta poliţa de viaţă, locuinţă sau
    auto, consumatorii au la îndemână şi la un click distanţă, un instrument prin
    care pot verifica termenii necunoscuţi regăsiţi în contractele poliţelor de
    asigurare, termeni care sunt adesea într-un limbaj tehnic şi greu de înţeles.
    Pentru a sprijini consumatorii, InfoCons prin Aplicaţia InfoCons – secţiunea
    ‘Caută după termeni’ asigură ‘traducerea’ termenilor tehnici din domeniului
    asigurărilor (peste 350 de termeni). Având la îndemână Aplicaţia InfoCons,
    consumatorii pot lua decizii în cunoştinţă de cauză, cunoscând sensul fiecărui
    cuvânt.


  • Jurnal românesc – 10.12.2021

    Jurnal românesc – 10.12.2021

    Consiliul Tineretului din România, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România şi Consiliul Naţional al Elevilor susţin scăderea la 16 ani a vârstei de la care se poate exercita dreptul de vot. “Considerăm că aceasta reprezintă o măsură benefică, firească pentru o democraţie sănătoasă (…) care va încuraja o participare mai numeroasă şi mai semnificativă a tinerilor din România la luarea unor decizii atât de importante, care îi vizează în mod direct”, au transmis reprezentanţii organizaţiilor. Aceştia au arătat că, în urma unei consultări publice realizate în anul 2018, a rezultat că 54% dintre tinerii români cred că măsura scăderii vârstei pentru dreptul de vot va avea un impact pozitiv asupra implicării tinerilor în problemele comunităţii. De asemenea, Consiliul Tineretului din România, împreună cu alte câteva zeci de organizaţii iniţiatoare, a propus în Rezoluţia Tinerilor 2020-2027 şi includerea în sistemul formal de învăţământ a disciplinei “Educaţie pentru participare”. Recent, preşedintele Senatului, fostul premier Florin Cîţu, a declarat că o modificare a Constituţiei României în sensul reducerii vârstei de la care se poate vota ar fi “un lucru bun” în condiţiile în care o astfel de măsură s-ar alinia tendinţelor constatate în ţările Uniunii Europene.



    Deputatul Alianţei pentru Unirea Românilor Ringo Dămureanu i-a solicitat ministrului Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, convocarea de urgenţă a ambasadorului Franţei la Bucureşti, Laurence Auer, după ce Ministerul Economiei ar fi confirmat că diplomaţii francezi au exercitat presiuni asupra autorităţilor române pentru încetarea controalelor la mari retaileri francezi din România. Vicepreşedinte AUR acuză reprezentanţa diplomatică franceză de o “intervenţie neprotocolară”, care, în opinia sa, ar fi dus inclusiv la schimbarea din funcţie a şefului Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Claudiu Dolot, care a fost demis luna trecută de premierul interimar Florin Cîţu. “România are legi şi trebuie respectate, iar autorităţile de control îşi fac treaba, indiferent de numele şi statutul celor care se află în faţa lor”, a declarat Ringo Dămureanu. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a derulat un val de controale în preajma Black Friday, care au scos la lumină practici ilegale şi s-au soldat cu amenzi substanţiale aplicate lanţurilor de hipermarketuri şi comercianţilor online.



    Filmul “Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, al regizorului Radu Jude, va fi proiectat în cadrul celei de-a 23-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Rio de Janeiro, care se desfăşoară între 9 şi 19 decembrie. Pelicula este câştigătoare a Ursului de Aur la a 71-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin şi, totodată, propunerea României pentru o nominalizare la premiile Oscar din 2022 la categoria “cel mai bun lungmetraj internaţional”. Filmul lui Radu Jude se alătură altor peste 100 de producţii cinematografice braziliene şi internaţionale care vor fi prezentate în festival, între care “Madres paralelas”, cel mai recent film al lui Pedro Almodovar, “Rifkins Festival”, regizat de Woody Allen, “Benedetta”, de Paul Verhoeven sau “Nightmare Alley” regizat de Guillermo del Toro. Ediţia de anul acesta a Festivalului de la Rio revine astfel după un an de pauză cauzat de restricţiile sanitare şi este mai compactă în comparaţie cu cele precedente, în cadrul cărora erau prezentate, în medie, peste 500 de filme.



    Pelicula “MO” de Radu Dragomir reprezintă România la Zilele Filmului European, care are loc între 10 și 12 decembrie la Cineteca Milano Meet. Filmul românesc a avut premiera în 2019 şi îi are ca protagoniști pe Dana Rogoz, Răzvan Vasilescu și Mădălina Craiu. Lungmetrajul va fi proiectat, cu subtitrare în limba italiană, pe 12 decembrie. Alături de acesta, la manifestare sunt prezentate alte 8 producții cinematografice europene din Elveția, Franța, Germania, Polonia, Cehia, Spania, Ungaria și Belgia. Zilele Filmului European este un proiect al Institutelor culturale europene și misiunilor diplomatice membre ale clusterului EUNIC. Accesul publicului spectator în sălile de cinema se face cu prezentarea Certificatului Verde Covid, care să ateste vaccinarea anti-COVID-19, trecerea prin boală sau efectuarea unui test antigen sau molecular cu rezultat negativ.







  • Protecția consumatorului pe piața digitală

    Protecția consumatorului pe piața digitală

    Evoluțiile de pe piața digitală impun actualizarea constantă a normelor
    Uniunii Europene pentru protecția consumatorilor, iar criza pandemică actuală
    reprezintă un motiv în plus de atenție a Bruxelles-ului în această direcție. În
    ianuarie, normele au fost actualizate, noul pachet de măsuri fiind construit
    pentru a asigura o mai mare transparență a piețelor online.


    Va deveni mai clar dacă produsele
    sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false
    vor fi interzise. Vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de
    preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze
    consumatorii cu privire la criteriile de clasificare
    , se menționa în
    comunicatul prin care Comisia Europeană saluta măsurile.


    Un alt atuu al noile
    norme este acela de a consolida, în același timp, drepturile consumatorilor
    prin asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale
    neloiale. Iar încălcarea la scară largă a normelor poate însemna, pentru o
    companie, o amendă de 4% din cifra de afaceri anuală. Doi ani, începând din
    ianuarie 2020, au fost prevăzuți pentru ca statele membre să transpună
    directiva în legislaţia naţională. Acum, odată cu apariția crizei pandemice a
    devenit și mai acută nevoia unei protecții pentru consumatori.


    Am vorbit despre
    toate acestea cu eurodeputatul
    Maria Grapini: Din păcate, în criză există această tentație de a crește,
    să zic așa, înșelătoria, ca să nu fugim de cuvinte, și inducerea în eroare a
    consumatorilor. Noi avem directive pentru protecția consumatorului, însă vrem
    să întărim mai ales protecția consumatorului pe piața digitală. Pentru că am
    constatat că aceste cumpărături online au început să crească – și în România a
    crescut procentul de achiziții online.

    Aici am găsit cele mai multe
    neconformități și cele mai multe obstacole pentru consumator pentru a-și
    recupera banii sau pentru a înlocui produsul în situația în care produsul nu
    este conform. Și, de aceea, ne-am gândit noi, comisia responsabilă din partea
    Parlamentului, să propunem Comisiei întărirea prin măsuri severe, pentru
    sancționarea celor care înșală consumatorii, fie prin inducerea în eroare a
    consumatorului privind calitatea produsului, sigur calitatea este legată și de
    preț, dar aici vorbim și de securitate, pentru că anumite produse țin de
    securitatea consumatorului. Fie că vorbim aici de produse alimentare, dar și de
    îmbrăcăminte, nu mai spun acum de echipamentele sanitare și medicamente,
    substanțele de igienizare, de spălare, de dezinfectare. Sunt măsuri bune din
    partea colegilor, contează să fie consumatorul în siguranță și să crească
    responsabilitatea furnizorului de servicii și de produse, indiferent din ce
    țară vine.


    Eurodeputatul Maria Grapini insistă, în același timp, asupra necesității
    ca cetățenii europeni să-și cunoască foarte bine drepturile și să reacționeze
    atunci când un drept le este încălcat:


    Eu cred
    că aici mai avem nevoie, și mai ales la români mă refer, mai avem nevoie de
    foarte multă politică de informare la nivel național pentru consumator, pentru
    a-și cunoaște drepturile. Și, pe de altă parte, să creștem cultura asta în
    rândul cetățenilor români, cultura de a reacționa la încălcarea unui drept al
    lor. Deci, dacă produsul nu este conform de multe ori abandonăm, zicem eee, e
    complicat, nu … Nu! Acele reclamații de neconformitate trebuie făcute. Și
    trebuie să existe campanii de informare a consumatorilor, să știe care sunt
    procedurile, pentru că noi la nivel european am creat această rețea a
    autorităților naționale pentru protecția consumatorului exact din acest motiv.
    Noi am lăsat la latitudinea consumatorului, consumatorul să decidă dacă vrea
    reparație, banii înapoi sau înlocuirea produsului – trei variante.


  • COVID 19: Măsuri împotriva speculei și practicilor neloiale în mediul online

    COVID 19: Măsuri împotriva speculei și practicilor neloiale în mediul online

    De la izbucnirea pandemiei de COVID-19, s-a înregistrat o creștere a numărului de comercianți incorecţi care vând online produse înșelătoare și care pretind că ar putea preveni sau vindeca noul virus. Afirmațiile false se referă la o serie de produse de uz medical sau profilactic, cum ar fi măști, bonete sau dezinfectanți pentru mâini. Astfel de comercianți exploatează situația actuală pentru a-și vinde produsele la prețuri foarte mari, susținând informaţii false și inducând astfel în eroare consumatorii europeni.

    În acest context, Comisia Europeană și rețeaua autorităților naționale pentru protecția consumatorilor la nivelul Uniunii Europene au lansat acțiuni comune pentru a contracara astfel de practici şi pentru informarea corectă a consumatorilor.

    Didier Reynders, comisarul european pentru justiție și consumatori, a declarat că nu vor fi toleraţi comercianții care manipulează temerile cauzate de pandemia de COVID-19. El a arătat că unele platforme, cum ar fi Amazon și Facebook, au luat deja măsuri împotriva unor astfel de practici. Didier Reynders a lansat un apel tuturor actorilor implicaţi – inclusiv celor din piețele online și platformelor de găzduire – să ajute autorităţile europene şi naţionale să lupte împotriva acestor comportamente abuzive. El a dat asigurări că Executivul European și autoritățile competente din statele membre vor utiliza toate mijloacele de combatere a comercianților necinstiți.

    Cu sprijinul Comisiei, autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor pregătesc o orientare pentru a identifica mai bine practicile problematice. Documentul – care va fi publicat în următoarele zile – va contribui la coordonarea acțiunilor tuturor autorităților naționale, comercianților și platformelor, oferind în acelaşi timp consultanță statelor membre. Având în vedere caracterul urgent al situației, statele Uniunii Europene sunt încurajate să ia cât mai rapid măsurile necesare pentru respectarea, cu prioritate, a legislațiilor naţionale.

    De asemenea, toate platformele online trebuie să își intensifice eforturile pentru a detecta și a înlătura informațiile false.

    Protecţia consumatorului este o preocupare constantă a instituţiilor Uniunii Europene, iar legislaţia în domeniu a fost amendată şi îmbunătăţită constant.


  • UE are cele mai stricte norme de protecție a consumatorului din lume

    UE are cele mai stricte norme de protecție a consumatorului din lume

    Consumatorii din Uniunea Europeană sunt mai bine protejați datorită noilor competențe ale autorităților naționale de protecție a consumatorilor și ale Comisiei. Noile norme de cooperare în acest domeniu au intrat în vigoare, vineri, în întreaga Uniune, iar pe baza actualului mecanism de cooperare, acestea se aplică în toată statele membre. Scopul noilor reguli este îmbunătăţirea modului în care Comisia şi autorităţile statelor membre pot colabora pentru a pune capăt practicilor necorespunzătoare împotriva consumatorilor, a detecta neregulile şi a lua măsuri.

    Vicepreședintele pentru valori și transparență, Věra Jourová, a declarat că de acum este importantă accelerarea punerii în aplicare a noilor reguli şi a făcut apel la statele membre să folosească fără ezitare noile instrumente.

    Comisarul pentru justiție, Didier Reynders, a subliniat că atât Comisia, cât și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, sunt de acum mai bine înzestrate cu noi seturi de mijloace de cooperare.

    Noul regulament va spori prerogativele autorităților naționale relevante, printre acestea regăsindu-se competența de a achiziționa produse în vederea testării, de a folosi metoda clientului misterios, precum și de a investiga fluxurile financiare pentru a descoperi comercianții necinstiți și frauda online. Noile norme vor permite Comisiei Europene să alerteze cu mai multă ușurință autoritățile naționale și să le coordoneze acțiunile de soluționare a problemelor în materie de consum care afectează majoritatea consumatorilor europeni.

    Datorită unui nou sistem informatic susținut de Sistemul Comisiei de informare al pieței interne, centrele europene ale consumatorilor, organizațiile de consumatori și organizațiile profesionale vor putea transmite oficial alerte cu privire la noile amenințări apărute pe piață. Aceste informații vor putea fi folosite direct de către autoritățile de aplicare a legii.

    Anul trecută, peste 120.000 de cereri au fost trimise către Centrele Europene ale Consumatorilor, majoritatea referindu-se la cumpărăturile online. Aproximativ 40% dintre consumatori au fost nemultumiți de modul în care comercianții le-au soluționat plângerile.


  • Raport privind produsele periculoase pentru consumatorii din UE

    Raport privind produsele periculoase pentru consumatorii din UE

    Comisia Europeană a publicat, vineri, raportul pe 2018 privind produsele periculoase notificate prin Safety gate, sistemul de alertă rapidă european.



    Conform documentului, autoritățile naționale din cele 28 de state membre UE au publicat 2.257 de alerte cu privire la produse periculoase. Le nivel european, jucăriile sunt categoria de produse cea mai frecvent notificată (31 %), urmate de autovehicule (19%) și de îmbrăcăminte, materiale textile și articole de modă (10 %). Riscuri identificate au fost cele chimice și vătămările (25% pentru fiecare), urmate de riscul de sufocare pentru copii (18 %).



    România a trimis doar 9 alerte de produse periculoase



    Din totalul celor peste 2.220 de notificări, doar 9 alerte au venit din România. La nivel țării noastre, cele mai frecvent notificate produse au fost automobilele (33%), și îmbrăcămintea (22%). Principalele categorii de risc identificate au fost leziunile (44%), riscurile chimice (33%) și riscul de sufocare (11%).



    Paul Anghel, director general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor a oferit publicației Adevărul un răspuns legat de motivul pentru care ţara noastră a înregistrat printre cele mai puţine alerte: Nu suntem pe primele locuri, dar nu suntem nici pe ultimele locuri. De-a lungul timpului numărul de notificări s-a diminuat, probabil şi datorită autorităţii care a adus programe de educare a consumatorilor, consilierea operatorilor economici de a nu achiziţiona produse care pot reprezenta un pericol pentru consumatori şi toate celelalte proiecte desfăşurate“.



    Jumătate din produsele periculoase, importate din China



    Raportul mai subliniază că peste jumătate din totalul produselor periculoase detectate provin din China. Comisia Europeană colaborează cu autoritățile chineze competente, inclusiv pentru a spori gradul de conștientizare cu privire la normele de siguranță pe care trebuie să le respecte produsele care sunt comercializate consumatorilor din UE.



    Rechemările de produse reprezintă una dintre cele mai obișnuite măsuri de reducere a riscurilor, dar proporția produselor recuperate cu succes de la consumatori rămâne, în general, scăzută. Conform unui sondaj recent arată că o treime dintre respondenți folosesc în continuare, cu bună știință, produsele rechemate, ceea ce sugerează ipoteza că notificările de retragere nu au efecte semnificative asupra consumatorilor și/sau că este posibil ca riscurile să nu le fie comunicate suficient de clar.




    Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: Cu peste 2.000 de alerte și aproape de două ori mai multe rechemări și retrageri de pe piață, raportul arată că se asigură în mod eficace respectarea normelor. Vom continua să colaborăm cu autoritățile naționale și cu țările terțe astfel încât toți consumatorii europeni să fie în siguranță. ”



    Sistemul Safety Gate are un site web public specific care oferă acces la actualizările săptămânale ale alertelor transmise de autoritățile naționale care participă la sistem. În fiecare săptămână se înregistrează și se publică pe acest site aproximativ 50 de alerte, informează Comisia Europeană.


  • Nereguli în comerțul online

    Nereguli în comerțul online


    Sute de site-uri destinate comercializării produselor au prezentat nereguli în ceea ce privește respectarea normelor UE în materie de protecție a consumatorilor, în special în ceea ce privește modul în care sunt prezentate prețurile și ofertele speciale.


    Comisia Europeană a găsit nereguli la 60% din cele 560 de site-uri de comerț electronic care oferă bunuri, servicii și conținut digital asupra cărora a efectuat verificări îmtreună cu autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor.



    Oferte speciale false și prețuri finale mai mai mari



    Conform rezultatlor publicate la finalul săptămânii trecute, în cazul a 31% din site-urile care ofereau reduceri, autoritățile de protecție a consumatorilor suspectează că ofertele speciale nu erau autentice sau au constatat că modalitatea de calcul al prețului redus nu era clară.



    În urma verificărilor au fost găsite 200 de site-uri unde prețul final care trebuia plătit era mai mare decât prețul oferit inițial. 39% dintre comercianți aflați în această situație, nu au inclus informații adecvate cu privire la taxele suplimentare ce apar la livrarea produselor, la metodele de plată, la taxele de rezervare și la alte suprataxe similare.



    Comisia Europeană precizează că legislația Uniunii privind protecția consumatorilor îi obligă pe comercianți să prezinte prețuri care să includă toate costurile obligatorii și, în cazul în care aceste costuri nu pot fi calculate în avans, consumatorul trebuie să fie informat în mod clar de existența lor.



    Vera Jourova: Vom lua măsuri pentru a opri practicile comerciale neloiale



    Verificările au mai arătat că 59% din cele 560 de site-uri au încălcat obligația de a oferi un link ușor accesibil către Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL), prevăzută de legislația UE. Totodată, la 30 % din site-uri s-au constatat nereguli în legătură cu prezentarea informațiilor cu privire la dreptul de retractare al consumatorilor.



    Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, s-a declarat consternată de numărul mare de nereguli: Mai mult de jumătate dintre site-uri prezintă nereguli, în special cu privire la modul în care sunt afișate prețurile și reducerile. Acest lucru trebuie să înceteze, deoarece consumatorii sunt adesea induși în eroare și plătesc mai mult decât își propun. Comercianții online trebuie să respecte pe deplin normele UE în materie de protecție a consumatorilor. Autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, cu sprijinul Comisiei, urmează să ia măsurile necesare pentru a pune capăt acestor practici comerciale neloiale.”



    În România, deși comerțul online este mult mai puțin popular în comparație cu majoritatea statelor europene. Doar 23% dintre românii cu acces la internet, cu vârste între 16 și 74 de ani, au făcut cumpărături online, în 2017, în timp ce în media europeană este de 69%. Totuși, achizționarea produselor și serviciilor pe internet este în continuă creștere, volumul vânzărilor magazinelor online crescând cu 26%, în 2017, față de anul precedent.

  • Împrumutul bancar-norme europene

    Împrumutul bancar-norme europene

    La nivelul UE sunt reglementate o serie de norme privind contractele de credite ipotecare. Parlamentul European, forul legislativ al UE a avut in vedere omogenizarea condiţiilor în care creditele pentru locuinţe sunt acordate populaţiei la nivelul Uniunii Europene şi oferirea unei protectii sporite consumatorilor.




    Directiva Comisiei
    Europene spune că statele trebuie să se asigure că există o informare
    corespunzătoare a consumatorilor înainte de accesarea unui credit şi că aceştia
    au la dispoziţie cel puţin 7 zile pentru a se hotărî dacă semnează sau nu
    contractul. Modul de prezentare a informaţiilor trebuie să fie standardizat,
    astfel încât acestea să fie uşor comparabile de la bancă la bancă, şi
    consumatorul să poată lua mai uşor o decizie. Într-o formă similară, această
    prevedere ca şi altele au fost adoptate de legiuitorul român în textul unor ordonanţe de urgenţă.


    Legiuitorii naţionali
    trebuie să se asigure şi că băncile fac o evaluare temeincă a capacităţii
    clienţilor de a-şi achita ratele la credit. Cum se apilca aceste norme
    europene in contractele de credit din
    Romania ne explica avocatul Adrian Cuculis: Din
    2016 a intrat in vigoare o directiva transpusa in legislatia romaneasca si pana
    si aici ne dam seama cat de slab suntem pregatiti din punct de vedere al
    protectiei consumatorului pentru ca noi intotdeauna avem acest dar, Romania are
    acest dar , prin organele de specialitate , respectiv prin legiuitir prin Parlament , prin Guvern de a implementa
    aproape de termenul de infringement orice dispozitie a UE. Si in cazul acesta al
    imprumuturilor de consum, al imprumuturilor ipotecare, Romania a implementat
    peste termenul de infringement Directiva europeana care a fost transpusa prin
    Ordonanta 52/2016 si in ea se aduc niste completari esentiale cel putin in
    materie de imprumut de consumatie. Imprumutatul nu poate fi executat silit pe
    bunurile imobiliare pe care le are, chiar daca trebuie facuta diferenta asta
    exista imprumut de consumatie cu ipoteca si exista imprumut de consumatie fara
    ipoteca. Ordonanta 52 permite imprumutatului o perioada de 6 luni de zile sa isi
    valorifice bunul respectiv in asa fel incat sa nu ii fie vandut la 30% din
    pretul de evaluare.In momentul in care ipotetic nu iti mai poti plati
    imprumutul si incepe executatrea silita , multi au impresia ca daca nu ai o
    ipoteca pusa pe un anumit bun, bunurile pe care le ai in patrimoniul tau nu pot
    fi executate silit. Executarea silita se intinde practic catre toate bunurile pe
    care le ai. Exista trei forme de executare silita :popirea , primul apanaj pe
    care il foloseste orice fel de creditor , executarea silita imobiliara, cea mai
    de interes pentru ca se pot recupera banii destul de repede si inca o executare
    silita mobiliara adica a bunurilor ce se afla in imobilul respectiv.orice fel
    de contract incheiat cu consumatorul trebuie sa fie negociat, daca nu e negociat
    intra sub incidenta si sub sfera unor clauze de natura abuziva .


  • Jurnal românesc – 25.01.2016

    Jurnal românesc – 25.01.2016

    Implinirea a 157 de ani de la Unirea Principatelor Române -.primul pas important pe calea înfăptuirii statului naţional unitar român, înfăptuit la Bucureşti de Adunarea Deputaţilor — a fost sărbătorită, duminică, de românii de pretutindeni. Au fost organizate concerte folclorice, defilări de detaşamente militare, au avut loc slujbe religioase. Prezent la evenimentele aniversare organizate la Iaşi (est), preşedintele Klaus Iohannis a adresat un mesaj în care a îndemnat clasa politică să se reconecteze la aşteptările cetăţenilor, să reconstruiasca încrederea ştirbită în timp şi să-şi asume responsabilităţi. Si premierul Dacian Cioloţ a participat la manifestarile de la Iaşi, acestea incluzând şi o slujbă religioasă oficiată la mormântul domnitorului Alexadru Cuza.



    Protecţia Consumatorilor doreşte noi reguli pentru încheierea unui contract bancar, printr-un proiect de lege propus spre consultare publică pe pagina de internet al instituţiei. Actul normativ se adresează celor care iau credite garantate cu imobile şi transpune în legislaţia naţională prevederile europene. În forma actuală a actului normativ, băncile au obligaţia să-i ofere consumatorului informaţii personalizate, redactate într-un limbaj accesibil, fără utilizarea de expresii tehnice, juridice sau specifice domeniului financiar – bancar. Apoi consumatorul se poate decide în 15 zile dacă încheie sau nu un contract cu banca după ce va compara toate produsele similare de pe piaţă.


    Potrivit proiectului, băncile nu pot percepe comision de analiză a dosarului în cazul în care nu se acordă creditul. Mai mult, pe parcursul derulării contractului este interzisă majorarea sau introducerea de noi comisioane. Excepţie vor face produsele sau serviciile solicitate în plus de consumator. Noile prevederi interzic dreptul băncii de a modifica unilateral contractul de credit fără încheierea unui act adiţional, acceptat de consumator. Şi tot la cererea consumatorului, se poate face convertirea în orice moment a creditelor contractate în monedă străină.



    Liga Studenţilor Români din Străinătate va lansa în luna martie proiectul Fondul Educaţional Românesc prin care vor fi acordate burse, pe baza meritelor academice, elevilor şi studenţilor români care îşi doresc să studieze la universităţi renumite din lume. Vicepreşedintele Ligii, Ruxandra Popescu, a declarat că programul are ca obiectiv finanţarea studiilor în străinătate pentru tinerii de excepţie, cu condiţia reîntoarcerii în România după terminarea acestora şi angajarea în cadrul companiilor şi instituţiilor finanţatoare. Este vorba de burse în domeniul economic, marketing, management.



    România a făcut progrese importante în lupta împotriva corupţiei, însă acum trebuie să se concentreze pe prevenirea acesteia. Este una din concluziile raportului privind runda a patra de evaluare referitor la îmbunătăţirea transparenţei procesului legislativ în România publicat recent de Grupul Statelor împotriva Corupţiei din Consiliul Europei, GRECO. Printre recomandările GRECO se află dezvoltarea unui cod de conduită pentru membrii Parlamentului şi completarea Codului de etică al judecătorilor şi procurorilor, astfel încât acesta să ofere îndrumare potrivită în special cu privire la conflictele de interese. Totodată, GRECO recomandă ca sistemul de justiţie din România să răspundă mai bine riscurilor de integritate ale judecătorilor şi procurorilor. GRECO este un organism al Consiliului Europei care are drept scop ameliorarea capacităţii statelor membre de a combate corupţia.