Tag: protectie

  • Parlamentul ucrainean a revizuit legi care privesc drepturile minorităţilor

    Parlamentul ucrainean a revizuit legi care privesc drepturile minorităţilor

    Protecţia drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale este importantă pentru un stat ucrainean incluziv, a afirmat, vineri, ministrul Afacerilor Externe, Luminiţa Odobescu, în cadrul unei declaraţii comune cu viceprim-ministrul pentru integrare europeană şi euroatlantică al Ucrainei, Olga Stefanişina.



    Şefa diplomaţiei române a vorbit în contextul în care Parlamentul ucrainean a adoptat vineri un act normativ prin care sunt revizuite mai multe legi care privesc drepturile minorităţilor naţionale.



    Proiectul de lege propus de autorităţile de la Kiev pentru amendarea legislaţiei relevante constituie un pas pozitiv înainte şi un demers salutar, a arătat Odobescu. Ea a adăugat că partea română va continua să aibă o abordare transparentă şi constructivă pe această temă. Protecţia drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale este în egală măsură importantă pentru un stat ucrainean incluziv, democratic şi european şi salutăm eforturile guvernului ucrainean în acest sens, a evidenţiat aceasta.



    La rândul său, Olga Stefanişina a spus că legislaţia privind minorităţile naţionale este foarte importantă. A fost redactată pentru a cuprinde un dialog incluziv cu minorităţile naţionale. Le suntem recunoscători minorităţii române care s-a implicat în întregul proces şi colegilor din Guvernul român care au împărtăşit cu noi legislaţia şi bunele practici de aici. (…) În Ucraina avem mii de copii care beneficiază de educaţia în limba română. Acum acest grup va fi mai mare. Ucraina a aplicat decizia de a recunoaşte limba română ca limbă a Republicii Moldova. Trebuie să facem eforturi pentru implementarea legislaţiei în acest nou cadru educaţional, să folosim diverse instrumente pentru susţinerea minorităţilor naţionale. Avem mult până acolo, dar în fine am încheiat faza care priveşte legislaţia care este clară şi abordează toate bunele practici, inclusiv recomandările Comisiei de la Veneţia, a punctat oficialul din Ucraina.



    Noul act normativ recent adoptat ţine cont de recomandările Comisiei de la Veneţia şi de criteriile Comisiei Europene pentru lansarea negocierilor de aderare a Ucrainei la UE, relatează agenţia Reuters şi publicaţia ucraineană European Pravda.



    Potrivit unui comunicat al Parlamentului ucrainean, actul normativ asupra amendamentelor aduse unor legi ale Ucrainei pentru luarea în considerare a evaluării experţilor Consiliului Europei şi organismelor sale privind drepturile minorităţilor (comunităţilor) naţionale în unele zone revizuieşte şapte legi: legea asupra autoguvernării locale în Ucraina, legea asupra educaţiei superioare, legea educaţiei, legea privind asigurarea folosirii limbii ucrainene ca limbă de stat, legea asupra educaţiei secundare generale cuprinzătoare, legea asupra minorităţilor (comunităţilor) naţionale şi legea presei. Aceste legi conţin prevederi legate de unele aspecte ale respectării drepturilor minorităţilor naţionale în sferele educaţiei şi folosirii limbilor minorităţilor.



    În urma amendamentelor adoptate prin acest act normativ, instituţiile de învăţământ superior private vor avea dreptul să-şi aleagă liber limba de studiu dacă aceasta este una din limbile oficiale ale Uniunii Europene, dar vor trebui să asigure că persoanele înscrise în aceste instituţii studiază şi limba de stat a Ucrainei, ca disciplină academică separată.



    De asemenea, în clasele (grupele) care studiază în limbi ale minorităţilor naţionale care sunt limbi oficiale ale Uniunii Europene, dreptul de a folosi respectiva limbă a minorităţii naţionale în procesul de învăţământ va fi garantat împreună cu limba de stat a Ucrainei.



    Persoanele aparţinând minorităţilor naţionale ale căror limbi sunt limbi oficiale ale Uniunii Europene şi care şi-au început ciclul de învăţământ secundar înainte de 1 septembrie 2018 în limba respectivei minorităţi naţionale vor avea dreptul să-şi continue procesul educaţional până la încheierea ciclului lor de învăţământ secundar conform regulilor aplicate înaintea intrării în vigoare a legii privind protejarea funcţionării limbii ucrainene ca limbă de stat.



    Niciuna din noile prevederi nu se va aplica limbii ruse, întrucât aceasta este limba statului agresor.

  • Poluatorul plătește

    Poluatorul plătește

    Aplicarea principiului “poluatorul plătește” este esențial pentru ceea ce înseamnă respectarea politicilor de mediu ale Uniunii Europene. Scopul politicii de mediu este să se asigure că toți cetățenii UE trăiesc într-un mediu sănătos, că are loc o gestionare durabilă a resurselor naturale și că biodiversitatea este protejată. Emisiile de poluanți în aer, în apă și în sol au scăzut în ultimele decenii, dar poluarea și daunele sunt în continuare importante, costurile cu refacerea naturii fiind foarte mari.



    Principiul “poluatorul plătește” a fost introdus în 1972 de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, poluatorul trebuind să suporte cheltuielile asociate punerii în aplicare a măsurilor de prevenire și de combatere a poluării, pentru a asigura faptul că mediul se află într-o stare acceptabilă. Până în prezent principiul a fost extins, în 2004, Directiva 35 a Comisiei Europene stabilind că, cel care poluează are răspunderea financiară să remedieze daunele provocate naturii, iar statele membre, cetățenii UE, nu trebuie să suporte aceste costuri cu refacerea mediului.



    Poluarea generează costuri semnificative pentru cetățenii UE, iar în acest moment nu există o evaluare cuprinzătoare privind costul total al poluării pentru societate. Un studiu recent efectuat pentru Comisie estima că nerespectarea cerințelor legislației UE privind protecția mediului reprezintă costuri și beneficii pierdute în valoare de aproximativ 55 de miliarde de euro pe an.



    Am discutat despre acest subiect cu eurodeputatul Tudor Ciuhodaru, membru în Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară din Parlamentul European, cu Marian Cioceanu, președintele Asociației Bio România, precum și cu Alin Vișan, președinte Asociația Română pentru ambalaje și mediu.



  • Gestionarea tematicii sociale de către Președinția suedeză a Consiliului UE

    Gestionarea tematicii sociale de către Președinția suedeză a Consiliului UE

    Suedia a preluat pe data de 1 ianuarie 2023 Președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene, iar mandatul său se va încheia pe data de 30 iunie 2023.



    Într-un articol de opinie apărut în numărul 118 al buletinului informativ realizat de Institutul European din România a fost prezentată modalitatea prin care Președinția suedeză și-a propus să gestioneze tematica socială.



    Abordarea de la Stockholm pornește de la ideea că exercitarea capacității de muncă este o condiție necesară pentru a diminua riscul de sărăcie și excluziune socială. Printre măsurile urmărite se numără: schimbări ale unor directive referitoare la piața muncii și la siguranța și protecția muncitorilor, inclusiv pentru îmbunătățirea condițiilor de lucru.



    O altă dimensiune vizată de Președinția suedeză se referă la elaborarea unei strategii pentru sănătate și asistență socială și creșterea vizibilității problemelor cu privire la viața independentă pentru persoanele în vârstă.



    Vă invităm să accesați textul integral al articolului aici. (autor Mihaela-Adriana Pădureanu, Expert, Serviciul Studii Europene)

  • Gripă în România – Recomandări transmise de Ministerul Sănătăţii

    Gripă în România – Recomandări transmise de Ministerul Sănătăţii

    Ministerul Sănătății din România a transmis mai multe seturi de recomandări pe fondul alertei epidemiologice determinate de gripă.



    Măsurile au fost transmise având în vedere evoluția infecțiilor respiratorii și a gripei din ultimele trei săptămâni, când s-au înregistrat valori care au depășit cu peste 20% media multianuală a ultimelor 5 sezoane pre-pandemice.



    Mesajele Ministerul Sănătăţii conțin măsuri recomandate la nivelul populației generale, unităților școlare și preșcolare, angajatorilor și unităților sanitare.



    Consiliul Național al Audiovizualului a solicitat sprijinul radiodifuzorilor, prin difuzarea mesajelor Ministerului Sănătății.

  • “VENUS – Împreună pentru o viață în siguranță”

    “VENUS – Împreună pentru o viață în siguranță”

    Abuzul şi violenţa în familie au
    înregistrat o creştere alarmantă în perioada pandemiei, o arată studiile
    realizate de diverse instituții și ONG-uri.
    Și cei de la Asociația Telefonul
    Copilului spun că au primit numeroase sesizări în acest sens.


    Dacă în 2019, mai puțin de 20% din
    apeluri făceau referire la violența în familie, în 2020, procentul s-a apropiat
    de 50%. Iar acest lucru nu se întâmplă doar în
    România.


    În toate țările afectate grav de
    pandemie se înregistrează o creștere a violenței domestice, atrag atenția reprezentanți
    ai Organizației Mondială a Sănătății și ai ONU. În unele state au fost luate măsuri de
    combatere a fenomenului.


    În Franța, femeile au fost instruite să
    meargă la farmacie pentru a cere ajutor și să folosească un cod, dacă nu pot
    vorbi deschis.


    În România, persoanele care sunt victime
    ale violenței domestice pot suna la 112 și pot obține un ordin de protecție.


    De asemenea, în fiecare județ, există
    locuințe protejate, unde victimele pot primi găzduire, dar și consiliere. O astfel de posibilitate există și la
    Constanța.


    În cadrul Proiectului cu finanțare
    europeană VENUS – Împreună pentru o viață în siguranță, Direcția Generală de
    Asistență Socială și Protecția Copilului Constanța, a deschis o locuință
    protejată, unde femeile abuzate și copiii lor pot fi găzduiți.


    Oana Manoilă, purtătorul de cuvânt al
    instituției: Locuința protejată, a cărei
    locație este secretă pentru publicul larg, este deservită de un psiholog, de un
    consilier vocațional, dar și de cinci lucrători sociali, infirmieri, adică
    personal de specialitate ce oferă îngrijire și asistență. Complexul are în
    componență un compratiment de consiliere pentru victimele violenței domestice
    cu grup de suport. De serviciile oferite în cadrul acestui proiect beneficiază
    deopotrivă femeile singure cât și mamele alături de copiii lor, pe o perioadă
    de maximum 12 luni.





    Locuința protejată de la Constanța a
    împlinit deja un an de funcționare. În acest timp, 26 de femei abuzate au
    beneficiat de sprijin, a anunțat Direcţia de Asistenţă Socială.
    Toate au beneficiat de consiliere
    profesională, șase dintre ele și-au găsit un loc de muncă iar una dintre
    beneficiare a fost înscrisă la o unitate de învăţământ pentru continuarea
    cursurilor la fără frecvenţă.



    Proiectul se concentrează și pe acest
    aspect, întrucât experții au constatat faptul că lipsa independenței financiare
    reprezintă unul dintre motivele pentru care femeile rămân într-o relație
    abuzivă.


    Locuința Protejată Victimele Violenței
    Domestice a fost realizată în cadrul Proiectului cofinanțat din Fondul Social
    European prin Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020 – VENUS -
    ÎMPREUNĂ PENTRU O VIAȚĂ ÎN SIGURANȚĂ- POCU: 465/4/4/128038, implementat de
    Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, în
    parteneriat cu Consiliul Judeţean Constanţa şi Direcția Generală de Asistență
    Socială și Protecția Copilului Constanța.


  • Ti va s’adrămu dupu catastisea di ananghi ?

    Ti va s’adrămu dupu catastisea di ananghi ?

    Dupu creaștirea-a cazurlor di infectari cu COVID-19 tru România, caplu a statlui, Klaus Iohannis, apufusi, tu 16 di marțu, protlu decretu mutrindalui bâgarea-a catastisillei di ananghi ti 30 di dzâli, cari fu prilundzitâ până tu giumitatea-a a meslui ți yini. Cum va s’hibâ bana dupâ 15 di mai? Tru unâ lungă conferință di presă ți u țânu marțâ, prezidentul dimândă că, stămâna yinitoari, va s’apufuseascâ desi catastisea di ananghi va s’armânâ ș’ma largu icâ va s’hibâ alâxitâ cu altâ apofasi administrativă cari s’da izini țânearea tu practico nâscânti ditu restricţiili di tora. Apofasea va u llia autoritătli andicra di cum va s’ducâ epidemia COVID-19 tru cratu. Klaus Iohannis feați timbihi câ piriclliul nica nu tricu, numirlu maximu a infectărilor cu năulu coronavirus nu fu agiumtu, a deapoa, acși, unâ hâbiniseari ninti di kiro/ primaturu va s’hibâ alâthusitâ şi poati s’aspargâ tuti rezultatili amintati pânâ tora. Caplu a statlui zburâ ti atea ți va s’hibâ dupu 15 di mai, cându restricțiile pot s’hibâ scoasi preayalea-aayalea, ma, feați timbihi câ hâbinisearea-a meatrilor nu nsimneadzâ turnarea la bânaticlu di ma ninti di pandemie, a deapoa borgea lipseaști s-u-aibâ cetățeanilli.




    Ia ți spusi Klaus Iohannis: “Va s-a-rmânâ tu lucru multi ditu rstricţiili di tora, acși nu va s’putem s’nâ adunămu tu parei ma multu di trei inși, acși, un kiro nu va s’putem s’ișimu ti paradigmâ, s’nidzemu la restaurantu icâ la mall. Nu va s’putemu, unâ ș-unâ dupu 15 di mai, s’fudzimu ditu localitati, maș cara va s’avemu unâ furñie salami.” Tut ma mulțâ experțâ nâ spunu că nu va s’ascâpămu di virus şi lipseaști s’aflămu ună turlie di bânaticu cu aestu virus, feați timbiihi caplu a statlui. Mărli festivaluri nu va s’țânâ, vahi anlu aestu cundille nâsu, a deapoa anda yiini zborlu ti competiţiili sportive, ma s’ahurheascâ diznău, ari unâ mari câbili ta s’dizvârteascâ, ama nu spectatorlli. Tutunâoarâ, ma largu va s’hibâ ananghi s’purtămu masca di protecție tru spațiile publiți ncllisi și tru șingirlu di transportu n’comunu.




    A ațiloru ți va s’intrâ tu unităţli comerciale, icunomiți icâ di statu va lâ si misoarâ temperatura, tra s’nu aibâ izini s’treacâ ma largu oamiñilli lândziț, câțe eali suntu cadealihea un piriclliu, cundille caplu a statlui. Di altâ parti, prezidentul Klaus Iohannis spusi că născânti producţii di echipamente medicale lipseaști s’ahurheascâ diznău tru România și că ti bunu va s’hibâ alidzearea-a nâscântoru comati di thimelliu ti unâ producţie naţională icâ europeană di echipamente medicale. El lugurseaști câ lipseaști s’ahurheascâ unâ xanamindueari și ndridzeari a șingiriloru icunomiți, a șingiriloru di producţie, și acși, nu lipseaști cathi unu cratu s’adarâ cathi unâ piesă, ama lipseaști s’aibâ tu videalâ câ tru Uniunea Europeană ari facilităţi di producţie aclo iu s’adarâ unâ producţie strateghică. “Escu cândâsitu că va s’hibâ duri antreprenorlli româñi cari va s’dukeascâ câ vini oara s’adarâ şi s’vindâ pârmâtii cari tru añilli ditu soni, di len turlii di itii/furñii, nu mata s’adrarâ la noi, ti paradigmâ cânâscuta mascâ, nica spusi statlui.




    Ngrâpsearea: Leyla Cheamil


    Armânipsearea: Tașcu Lala




  • Ce vom face după starea de urgenţă?

    Ce vom face după starea de urgenţă?

    În urma înmulțirii cazurilor de infectare cu
    COVID-19 în România, șeful statului, Klaus Iohannis, a emis, pe 16 martie,
    primul decret privind instituirea stării de urgență pentru 30 de zile, care a fost
    prelungită până la jumătatea lunii viitoare. Ce se va întâmpla după 15 mai?
    Într-o lungă conferință de presă susținută marți, președintele a anunțat că,
    săptămâna următoare, se va decide dacă starea de urgență va continua sau va fi
    înlocuită cu o altă măsură administrativă care să permită păstrarea unora dintre
    actualele restricţii. Decizia va fi luată de autorităţi în funcţie de evoluţia
    epidemiei COVID-19 în ţară.

    Klaus Iohannis a atras atenția asupra faptului că
    pericolul încă nu a trecut, numărul maxim al infectărilor cu noul coronavirus
    nu a fost atins, iar o relaxare prematură ar fi greşită şi poate să distrugă
    toate rezultatele obţinute până acum. Seful statului a vorbit despre ce va fi
    după 15 mai, când restricțiile ar urma să fie ridicate treptat, avertizând că
    relaxarea măsurilor nu înseamnă revenirea la viaţa de dinaintea pandemiei, iar
    responsabilitatea trebuie să fie preluată de cetățeni.

    Klaus Iohannis: Vor rămâne foarte multe restricţii în vigoare, nu vom putea să ne întâlnim
    decât maximum câte trei, nu vom putea o vreme destul de bună să ieşim, de
    exemplu, la restaurant sau la mall. Nu vom putea, imediat după 15 mai, nici
    măcar să plecăm din localitate, decât dacă aveam un motiv foarte serios.
    Ne spun tot mai mulţi experţi că nu vom scăpa de
    virus şi va trebui să găsim un mod de a trăi cu acest virus, a avertizat șeful
    statului. Marile festivaluri nu vor avea loc, probabil, în acest an, a precizat
    el, iar în cazul competiţiilor sportive, dacă se vor relua, există o
    probabilitate mare să se desfășoare fără spectatori.

    De asemenea, va fi
    obligatorie purtarea măștii de protecție în spațiile publice închise și în
    mijloacele de transport în comun. Celor care vor intra în unităţile comerciale,
    economice sau de stat li se va măsura temperatura, pentru a nu se permite
    accesul persoanelor bolnave, fiindcă ele reprezintă un risc, a menționat șeful
    statului. Pe de altă parte, preşedintele Klaus Iohannis a afirmat că anumite
    producţii de echipamente medicale vor trebui reluate în România și că ar fi
    utilă selectarea unor sectoare esenţiale pentru o producţie naţională sau
    europeană de echipamente medicale. El consideră că va exista o regândire şi o reaşezare a lanţurilor
    economice, a lanţurilor de producţie, în aşa fel încât nu trebuie să producă
    fiecare ţară fiecare piesă, dar trebuie avut grijă ca în Uniunea Europeană să
    existe facilităţi de producţie acolo unde se realizează o producţie strategică.
    Sunt convins că se vor găsi suficienţi antreprenori români care vor sesiza
    oportunitatea să producă şi să vândă materiale care în ultimii ani, din varii
    motive, nu s-au mai produs la noi, de exemplu măşti’
    , a mai spus șeful statului.

  • Cum îi văd românii pe refugiaţi

    Cum îi văd românii pe refugiaţi

    Afluxul masiv de
    refugiaţi şi gestionarea lui – una din cele mai mari provocări cu care se
    confruntă UE de la crearea ei şi
    situaţie faţă de care oricine are o părere, mai mult sau mai puţin bazată pe o
    informare corectă. Se pare că românii nu au nimic împotrivă ca refugiaţii să
    vină în România, dar nici nu vor să îi integreze în societate sau să trăiască
    alături de ei. Este concluzia sondajului Percepţia românilor privind criza
    refugiaţilor, recent realizat de Asociaţia Pro Democraţia.


    Iuliana Iliescu,
    manager de proiecte în cadrul asociaţiei: În cea mai mare
    parte, oamenii sunt informaţi despre criza refugiaţilor din social media.
    Aproape 55% afirmă că sunt informaţi din social media, iar 29%, din radio şi
    televiziune. În mare parte sunt îngrijoraţi de această situaţie din cauza
    ştirilor negative care apar în aceste reţele. Cu privire la numărul refugiaţilor
    prezenţi în România, şi mă refer la cei care au venit acum, după 2015,
    majoritatea consideră că sunt peste 300 de refugiaţi, cam 35%. Din câte ştim
    noi, momentan în România au venit doar 15 persoane refugiate. Referitor la
    întrebarea dacă sunt de acord cu prezenţa refugiaţilor, aici există un
    echilibru între da şi nu. Cam 54% spun nu, 46% spun da. Dacă am face o
    comparaţie între acceptul în familie sau la muncă dintre un cetăţean european
    care ar veni în România şi un refugiat, există o discrepanţă foarte mare. În
    ceea ce priveşte un refugiat, 26,5% dintre români preferă să fie doar un simplu
    vizitator. Luând în considerare situaţia din Siria şi nu numai, un număr destul
    de îngrijorător din punctul nostru de vedere, şi anume 18%, spun că l-ar
    expulza. Faţă de 2,5%, când vine vorba de un cetăţean european de altă
    naţionalitate.


    Totuşi, când vine
    vorba de copiii refugiaţilor, românii sunt mai indulgenţi, cei mai mulţi
    acceptând ca fiii şi fiicele lor să îi aibă colegi pe copiii refugiaţilor.
    Îngrijorător este faptul că peste 40% sunt de părere că refugiaţii ar trebui să
    fie amplasaţi în tabere speciale, nu în mediul urban sau rural, cum ar fi
    normal pentru integrare, atenţionează Iuliana Iliescu.


    Un alt sondaj,
    realizat de INSCOP Research, relevă că peste 80% dintre români nu sunt de acord
    ca refugiaţii/imigranţii să se stabilească în România.


    Luna aceasta,
    Biroul de Informare al Parlamentului European în România şi Asociaţia Pro
    Democraţia au organizat un eveniment dedicat crizei refugiaţilor. Claudiu Crăciun,
    expert în cadrul Asociaţiei Pro Democraţia, a vorbit despre faptul că, în
    trecut, românii au avut experienţe pozitive cu refugiaţi greci, turci, din
    Orientul Mijlociu. Potrivit lui Claudiu Crăciun, nu există o rezistenţă mare la
    nivel interpersonal, imaginea apocaliptică asupra venirii refugiaţilor fiind
    insuflată cu ajutorul unor politicieni, instituţii, mass media.


    La aceeaşi
    dezbatere, Eleodor Pîrvu, director adjunct la Inspectoratul General pentru
    Imigrări din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, a reluat ideea că
    fenomenul imigraţiei a existat de foarte mult timp în România şi a vorbit
    despre legislaţia românească în domeniu: Sistemul de azil,
    migraţie şi integrare a fost creat nu imediat după Revoluţie, dar s-au făcut
    imediat după Revoluţie paşi foarte importanţi, în principal prin aderarea la
    Convenţia privind statutul refugiaţilor, în 1991. După care a urmat o serie de
    acte legislative prin care s-a reglementat modul de implementare a politicilor
    în domeniu, culminând cu actuala legislaţie şi cu sistemul creat în domeniul
    azilului, migraţiei şi integrării, legislaţie pe deplin în concordanţă cu
    acquis-ul european în domeniul cu toate directivele existente – directiva
    privind calificarea, directiva privind procedurile, directiva privind condiţiile
    de recepţie. Avem şi două regulamente – Regulamentul Dublin şi Regulamentul
    Eurodac.


    Potrivit lui
    Eleodor Pîrvu, media cererilor de azil în România a fost în cursul anilor
    trecuţi de aproximativ 1200 – 1300 de cereri de azil, depuse de cetăţeni din
    diferite state terţe. În ţara noastră există o instituţie care coordonează şase
    centre de primire şi recepţie a solicitanţilor de azil pe teritoriul României,
    cu o capacitate totală de 950 de locuri, capacitate care poate fi suplimentată
    în caz de criză. Toate cererile de azil depuse pe teritoriul României sunt
    procesate într-un termen destul de scurt, de 30 de zile. Este cea mai scurtă
    procedură de azil la nivel european.

    Eleodor Pîrvu: Toate
    persoanele care depun o cerere de azil sunt verificate, înregistrate în bazele
    noastre de date şi procesate conform standardelor în domeniu de către oameni
    bine pregătiţi. Cei care sunt respinşi, au posibilitatea de a ataca această
    decizie în faţa instanţei. Cei care sunt admişi, care primesc o formă de protecţie,
    statutul de refugiat sau protecţia subsidiară pot participa la procesul de
    integrare, care, în momentul de faţă, nu este un proces obligatoriu pentru
    persoanele care obţin o formă de protecţie. Recent, în legea privind azilul au
    fost introduse anumite condiţii, pentru a primi ajutoarele nerambursabile pe
    care statul român le oferă timp de 12 luni, perioadă în care persoana este
    implicată în activităţi de integrare pe diferite paliere.


    Conform
    mecanismului de relocare a refugiaţilor în statele membre ale UE, România
    urmează să primească, în intervalul 2016-2017, 6.205 refugiaţi.

  • Măsuri de protecţie pentru pensionari

    Măsuri de protecţie pentru pensionari

    Măsura decisă de Guvern cu privire la scutirea de plata unor contribuţii de sănătate va fi aplicată pentru cinci sute de mii de pensionari. Ea vine ca urmare a majorării punctului de pensie
    şi a armonizării noului cod fiscal cu Legea Sănătăţii.

    Purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Suciu, explică: Este vorba de punerea în
    concordanţă a noului cod fiscal cu Legea reformei din sanătate. Vechea
    prevedere considera că doar pensiile care sunt sub punctul de pensie de 740 de
    lei (166 euro) sunt scutite de contribuţiile la asigurări de sănătate. Noul
    plafon este 872 de lei, ca urmare a majorării punctului de pensie. Aceasta modificare va viza 508.000 de persoane, care nu vor plăti, aşadar,
    contribuţia la asigurări de sănătate la pensia pe care o primesc.

    Până acum, aproape două milioane de pensionari erau scutiţi de la plata contribuţiilor de sănătate. În România, numărul total al
    pensionarilor depăşeşte cinci milioane, o cifră ridicată care, de la un an la altul,
    face tot mai
    dificilă susţinerea plăţilor de la bugetul de stat, chiar dacă majoritatea pensiilor sunt sub 1000 de lei (224 euro).Situaţia
    pare gravă: în unele judeţe, numărul
    pensionarilor a
    ajuns să-l depăşească pe cel al angajărilor. Pensia medie, în
    România, este printre cele mai mici din Europa, la un nivel de aproape 200 de euro, adică
    de cinci ori mai mică decât în Franţa sau de 20 de ori mai mică decât în Luxemburg. Acest fenomen are loc în condiţiile în care, din punct
    de vedere tehnic, sistemul românesc
    foloseste cote mari de contribuţii individuale la pensii.

    Analiştii economici apreciază că, printre cauze, se numără trecerea prea lentă de la sistemul de pensii publice la sistemul de pensii private, scăderea
    populaţiei active, crizele economice şi
    creşterea ratei şomajului. Nu în ultimul rănd, sunt
    citati politicienii care promit creşteri nesustenabile şi
    corupţia din
    sistem, favorizată de permisivitatea legilor şi de unele mentalităţi de tip comunist. Deficitul de fonduri şi împrumuturile
    neperformante pentru acoperirea plăţilor se răsfrâng negativ nu doar asupra pensionarilor deveniţi
    victime sigure ale
    măsurilor de austeritate dar şi asupra nivelului general de trai al populaţiei.

    Ca
    urmare, dezbaterile privind pensiile se află la ordinea zilei; ele provoacă reacţii
    puternice ale societăţii, aşa cum s-a întâmplat, recent, când parlamentarii şi-au acordat
    pensii speciale, calculate în funcţie de numărul de mandate pe care le-au deţinut în Legislativ.

    O dezbatere similară, la care
    a fost chemată să-şi spună cuvântul şi Curtea Constituţională, a fost generată de propunerea de acordare de pensii speciale
    aleşilor locali. În rândurile lor se află şi foşti secretari de partid care au
    îndeplinit, în perioada comunismului, funcţii asimilate celor actuale.

  • Protecţia păsărilor în România

    Protecţia păsărilor în România

    In România se găsesc peste 400 de specii de păsări. Unele sunt sedentare, altele vin să cuibărească, altele vin să ierneze, dar avem şi specii de pasaj care traversează ţara în timpul migraţiei de toamnă şi primăvara. Peste 80% din aceste păsări vieţuiesc în Delta Dunării, multe dintre ele fiind migratoare. Si totuşi, de-a lungul timpului, unele păsări au dispărut din avifauna României. De exemplu, zăganul sau vulturul bărbos era cândva stăpânul Carpaţilor. Dropia, cea mai mare pasăre zburătoare din lume, trăia nestingherită prin Câmpia Bărăganului sau prin stepele drobrogene, numai că lăcomia vânătorilor a făcut ca aceste păsări ca şi altele să nu mai existe decât prin cărţile de specialitate. Chiar şi aşa, România este încă bogată la capitolul avifaună, spune Ovidiu Bufnilă, responsabil comunicare la Societatea Ornitologică Română: Spre deosebire de alte ţări, chiar stăm bine la capitolul avifaună. Cred că o specie pe care o ştie toată lumea este cocorul. A fost o perioadă în care cocorii au ocolit România, dar anul acesta putem spune că România a devenit din nou o rută importantă pentru această pasăre. Am avut semnalări de numere mari de cocori. Dacă 73 de cocori este un număr mare, pe vremuri era ceva normal. In Dobrogea au venit multe grupuri de cocori, în această perioadă, care se odihnesc pe marginea lacurilor, se hrănesc pentru ca apoi să plece mai departe în migraţia lor către Suedia, în nordul Europei. Dar avem păsări pe care ţările din Vest încep uşor, uşor să le piardă. De exemplu, vrabia de casă. In Londra, la ora actuală, mai există doar trei locuri unde poate fi văzută această specie, deoarece ritmul în care s-a dezvoltat acest oraş a făcut ca vrăbiile să dispară. Se organizează chiar tururi plătite, cu ghizi, pentru cei care doresc să vadă vrăbiile de casă. Dacă vorbim despre păsări emblematice pentru România, avem acvila de munte de pe stema ţării. Este cel mai agresiv răpitor de zi din Europa. Ajunge să vâneze inclusiv pui de căprioară sau de capră neagră. Si pentru că e primăvară, o să ne bucurăm curând de venirea prigoriilor, păsări foarte frumos colorate cu verde, roşu, galben sau albastru.”



    Dispariţia habitatelor sau degradarea acestora reprezintă o ameninţare pentru conservarea păsărilor sălbatice, peste tot în lume. De asemenea, vânătoarea poate duce la dispariţia unor specii, dacă nu se respectă anumire reguli. In urmă cu două luni, Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege pentru modificarea Legii vânătorii. Numai că aceste modificări îi nemulţumesc pe ornitologi, deoarece se permite vânătoarea pe terenurile proprietate privată fără acordul proprietarului, iar perioada de vânătoare pentru anumite specii de păsări este majorată cu până la trei luni.


    “Există în primul rând specii care se vânează. Si ceea ce noi am contestat la această Lege a vânătorii este că noua lege propunea extinderea perioadei de vânătoare pentru cinci specii printre care şi pentru gâsca sălbatică care vine în România pe timp de iarnă. La nivelul UE, este impusă o anumită perioadă de vânătoare. Dacă această perioadă este depăşită, deja intrăm în migraţia prenupţială. Este o perioadă în care încep să se formeze cuplurile la gâşte şi deci este interzisă vânătoarea la aceste păsări, la nivel european. Trebuie lăsate în pace. Dar, dacă le vânăm, riscăm o nouă acţiune de infringement din partea CE, aşa cum s-a întâmplat şi în 2010 când parlamentarii nu au mai aprobat legea cu perioade prelungite de vânătoare”.



    Ornitologii contestă şi cotele mari de vânătoare stabilite de noua Lege a vânătorii care depăsesc efectivele de păsări de care dispune România.


    ”Vă dau un singur exemplu: gâsca de semănătură. In România există între 10 şi 100 de exemplare. In schimb, cota de vânătoare pentru această pasăre este de 27 de mii de exemplare. Inseamnă că această specie este folosită ca umbrelă. In momentul în care se încheie perioada de vânătoare la gâsca de vară sau la alte specii de gâscă, se prelungeşte perioada de vânătoare pentru gâsca de semănătură. Deci vânătorii pot vâna orice altă specie de gâscă şi să spună că au vânat gâsca de semănătură.. Si asta ne afectează. O să riscăm să rămânem şi fără această specie. Dacă noi mai avem 100 de exemplare de gâscă, vă daţi seama ce se va întâmpla dacă se prelungeşte perioada de vânătoare. Va fi o specie dispărută..”



    In lunile de primăvară, în România, poposesc şi păsările cântătoare. Sturzul soseşte la începutul lunii martie şi cântă, în special, în amurg. Din sudul Africii vine privighetoarea şi cuibăreşte prin crânguri şi păduri. Ciorcârlia este cea mai mică pasăre de interes vânătoresc din România, cântă în zori pe câmpuri cultivate sau necultivate. Păsările cântătoare sunt şi ele afectate de noua lege, dat fiind că este permisă vânătoarea la ciocârlii, România fiind printre ultimele ţări din UE care mai permite acest lucru, spune Ovidiu Bufnilă: ”In ultimul timp, din păcate, am văzut că se accentuează un turism cinegetic, un turism de vânătoare. Există firme care promit vânătorilor că le pun totul la dispoziţie, iar când vine vorba de păsări există două tipuri de vânătoare practicate de turiştii italieni şi libanezi. Se vânează foarte mult gâsca şi raţa pe timp de iarnă în bălţi şi de-a lungul Dunării, iar ciocârlia se vânează către toamnă. Românii nu prea vânează ciocârlie, însă pentru italieni această păsăre a ajuns o adevărată delicatesă. Pentru celebrul pateu din limbă de ciocârlie, ei trebuie să doboare sute, mii sau zeci de mii de păsări cărora să le smulgă limbile şi să facă pateuri. Pe noi ne doare faptul că ne pierdem păsările cântătoare sub rafalele vânătorilor din străinătate. Vânătorii italieni fac un adevărat măcel la absolut tot ceea ce este pasăre cântătoare. Ei nu se uită neapărat să dea jos ciocârlia şi să evite celelalte păsări. Nu! Ei nu vânează o singură specie de ciocârlie, ei le vânează pe toate, doboară inclusiv piţigoii şi păsări care nu sunt pe lista păsărilor care se vânează. Deci se face un adevarat măcel în avifauna României pentru că mor păsările cântătoare.”



    Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic a fost trimisă Parlamentului pentru reexaminare, după ce o coaliţie de 16 ONG-uri, printre care şi Societatea Ornitologică Română, i-a adresat preşedintelui României, Klaus Johannis, o scrisoare deschisă prin care îi cerea, motivat, să nu promulge o astfel de lege.


  • Europa noastră – 14.03.2015

    Europa noastră – 14.03.2015

    Parlamentul European a adoptat miercuri, 11 martie, o rezoluţie referitoare la protejarea copiilor care utilizează Internetul în ceea ce priveşte potenţialele ameninţări cu caracter sexual sau mesajele cu conţinut obscen pe care le-ar putea primi de la persoane necunoscute cu care intră în contact pe site-urile de socializare.




  • Minerit şi protecţia muncii în anii ’80

    Minerit şi protecţia muncii în anii ’80

    Industria grea a fost unul dintre stâlpii de rezistenţă ai industriei comuniste. Din ea făceau parte industria extractivă, siderurgia şi industria constructoare de maşini. Mineritul, mai ales cel de suprafaţă, era considerat cel mai dificil domeniu de activitate economică, în care condiţiile de muncă erau extreme şi riscul accidentelor de muncă şi al deceselor era mare. Datorită solidarităţii speciale dintre mineri, ei aveau potenţialul de a face greve şi de a pune regimul în dificultate. Regimul a oferit minerilor condiţii salariale generoase, protecţie socială, dar i-a şi supravegheat. Protecţia muncii avea o componentă socială, dar şi una de control al oamenilor care lucrau în subteran. Accidentele nu se întâmplă niciodată într-o lume perfectă, iar lumea comunistă avea această ambiţie.



    Cu toate acestea, ele nu au lipsit. Electromecanicul Petru Gherman, intervievat în 2003 de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română, povestea despre cum a scăpat el însuşi dintr-un asemenea accident în care a murit un om, la o mină din Valea Jiului. ”Aveam un abataj cu înclinare, cam la 150 de metri adâncime era abatajul, şi era cu susţinere individuală. Susţinerea asta individuală e cu grinzi, cu stâlpi, mă rog. Eu eram combainer, mă duceam pe înclinare, spre staţie, cu combina. La un moment dat s-a făcut o surpare de 17 metri care mi-a astupat combina complet. Eu am reuşit de am fugit. Atunci a prins un muncitor, un miner, după trei zile au reuşit să-l scoată din dărâmături. Îl chema Mureşan Vasile, nu-l uit niciodată, era un om foarte bun, şi chiar ne înţelegeam foarte bine. Dar eu am scăpat că am fugit, combina era puţin mai într-o parte, şi pe el l-a prins surparea.”



    Muncitorul Bokor Miklos s-a făcut miner pentru că tradiţia de familie l-a îndrumat într-acolo, dar şi din pasiune. Am fi tentaţi să credem că minerii au îmbrăţişat această meserie plină de riscuri pentru avantaje materiale. Dar foarte multe mărturii ale minerilor vorbesc despre o pasiune pentru minerit, despre o dragoste pentru meserie. Acelaşi lucru a fost valabil şi pent4ru Bokor Miklos care a lucrat la mina Aninoasa, mină de subteran, în valea Jiului. În 2003 şi el povestea despre un accident în care şi-a fracturat un picior. ”Cât am lucrat în aceşti 31 de ani, chiar în subteran au fost 2 accidente. Unul o fost o fractură şi unul o fost o surpare, s-a surpat cărbunele, un tavan de fapt. Fractura era cădere de rocă. E un strat de înclinare mare, un rostogol, la 60 sau 50 de grade. Şi când cade un bolovan vă daţi seama cu ce viteză merge! A căzut un bolovan de sus, de la vreo 20-30 m deasupra mea. Am auzit zgomotul şi-am vrut să mă feresc, am şi sărit, da’ piciorul care o rămas în calea bolovanului şi mi-o rupt 3 falange în picior. Se aude când se prăbuşeşte tare, şi se-aude dinainte. Se-aude dacă eşti miner şi-ţi stă mintea acolo unde trebuie, numai că nu vorbeşti cu dealul să-ţi spună. Dar vezi şi ştii când se întâmplă ceva. Că mina trebuie să lăcrimeze, exact şi cu-n om, înainte plânge, adică lăcrimează şi după aia plânge, şi bolovanul începe să curgă, începe să vie. Şi-atunci când ieşi, e un munte! Dacă-i linişte mare, că pe timpuri era linişte, îţi dai seama că e linie de rupere şi-atunci ai ocazia să scoţi oamenii afară.”



    Accidentele din mină erau evenimente importante care se soldau cu anchete şi cu stabilirea de vinovaţi. Inginerul Iulian Costescu a fost director tehnic la mina Livezeni. În 1980, două explozii au ucis 53 de oameni : prima a ucis 32 de mineri, iar a doua 21 de salvatori. O comisie de protecţie a muncii în care au fost trimişi şi ofiţeri de securitate a investigat cazul şi l-a găsit nevinovat. “Cum era pe vremurile acelea, cineva mare, cum au fost directorul minei şi inginerul şef, au făcut închisoare. Generalul Macri de la Securitate a venit să supravegheze totul. Eu am avut o altercaţie cu el, că a vrut să intre după explozie. Ministrul Minelor era Virgil Trofin şi m-a numit pe mine ca să conduc operaţia de salvare. Era dreptul meu să nu-l las, că explozia putea să recidiveze, lucru care s-a întâmplat altădată la mina Vulcan unde au murit chiar profesori de la Institutul de Mine din Petroşani, chiar şeful Institutului şi de la Centrul de Securitate Minieră din Petroşani. Şi Macri a propus ca şi eu să fiu trimis în judecată şi trimis în puşcărie. A fost un proces lung de un an de zile, în acest proces eu am fost achitat. În dimineaţa respectivă, Paul Romanescu era şeful serviciului de aeraj-protecţia muncii din combinat. Şi-i spun să se ducă în mină să verifice aerajul. El era un băiat excepţional. S-a dus în mină şi a coborât. Poate că, dacă mă duceam şi eu cu el, poate că nu se întâmpla. Poate că măsurile pe care le luam eu nu ar fi lăsat să moară atâţia oameni. Explozia tot se întâmpla, cred, dar poate că scoteam oamenii afară din mină. Nu ştiu ce aş fi făcut.”



    Accidentele din mină nu i-au făcut pe cei care lucrau acolo să renunţe, deşi normele de protecţie a muncii nu reuşesc să garanteze nimănui viaţa, odată coborât în subteran. Adâncurile pământului, asemenea adâncurilor mării, nu pot fi niciodată domesticite până la capăt.