Tag: protestatari

  • Autoritățile uzbece au instituit starea de urgență în perioada 3 iulie – 2 august 2022

    Autoritățile uzbece au instituit starea de urgență în perioada 3 iulie – 2 august 2022

    Pe fondul protestelor de stradă ample și al confruntărilor dintre forțele de ordine și protestatari în Republica Karakalpakstan (entitate administrativ-teritorială cu un statut special în cadrul Republicii Uzbekistan), autoritățile uzbece au instituit starea de urgență în perioada 3 iulie – 2 august 2022. În acest context, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) recomandă cetățenilor români ca în perioada menționată să evite orice deplasare în această entitate administrativ-teritorială și să urmărească evoluțiile înainte de a planifica orice deplasare în zonă.

    În Karakalpakstan accesul la rețeaua de internet, precum și la cea de telefonie mobilă, poate fi întrerupt, limitat sau blocat. Totodată, în contextul măsurilor speciale presupuse de starea de urgență, pot exista restricții ale serviciilor de transport public, limitări ale circulației rutiere și/sau închiderea unor străzi sau zone publice, informează MAE

    MAE recomandă cetățenilor români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, să contacteze Ambasada României în Republica Uzbekistan la numărul de telefon pentru urgențe consulare (+998) 93 399 99 06.

  • Iniţiative ale noului ministru de Interne

    Iniţiative ale noului ministru de Interne

    Desecretizarea
    raportului privind evenimentele de la protestul antiguvernamental din 10 august
    2018, iniţiat de diaspora şi încheiat cu intervenţia considerată
    disproporţionată a forţelor de ordine, reprezintă principala realizare a primei
    luni de mandat a noului ministru de interne, Marcel Vela. De altfel, fusese una
    dintre promisiunile pe care le-a făcut înainte de a deveni ministru. Marcel
    Vela: Raportul a fost desecretizat în totalitate şi pus la dispoziţia
    procurorilor şi am dispus şi luarea măsurilor pentru desecretizarea
    convorbirilor purtate de jandarmi prin intermediul staţiilor de emisie-recepţie
    în cele două zile, 10 şi 11 august. După desecretizare se va putea stabili
    concret cine şi ce ordin a dat şi cum au fost puse acestea în aplicare. Pe
    scurt, se va stabili dacă au fost comise abuzuri împotriva protestatarilor şi
    cine a comis acestei abuzuri.

    Protestul împotriva guvernului PSD
    condus de Viorica Dăncilă şi a majorităţii de stânga care îl susţinea a vizat,
    în principal, controversata lor reformă în justiţie, criticată inclusiv de
    partenerii europeni ai României. A fost, în cea mai mare parte, unul paşnic,
    dar a degenerat odată cu apariţia intempestivă a unor persoane turbulente.
    Intervenţia jandarmilor a fost una în forţă şi i-a vizat mai degrabă pe
    protestatarii paşnici, civilizaţi, ceea ce a creat suspiciunea unei scenariu
    pus la cale pentru a compromite demonstraţia. Există numeroase plângeri ale
    protestatarilor privind presupuse abuzuri ale forţelor de ordine. Nu mă joc şi
    nu accept să tergiversăm nicio secundă lămurirea situaţiei din 10 august. Cine
    îşi permite să tergiverseze îşi riscă propria carieră’
    , a avertizat ministrul
    de Interne.

    Marcel Vela spune că-şi doreşte un mandat caracterizat de
    transparenţă. Alegerile prezidenţiale au fost primul test major pentru Interne
    şi a fost trecut. Ministrul s-a declarat mulţumit de modul cum şi-au făcut
    datoria angajaţii din subordinea sa la cele două tururi de scrutin şi a spus că
    au fost cu 50% mai puţine contravenţii şi infracţiuni decât la alegerile din
    2014. Vela îşi propune, între altele, ca în colaborare cu primăria generală, să
    adopte măsuri care să fluidizeze traficul de coşmar din Bucureşti. Pe de altă
    parte, Ministerul de Interne va iniţia o măsură legislativă pentru înfiinţarea
    unei structuri specializate în dispariţii de persoane, după cazurile care au
    zguduit opinia publică în această vară, în care victimele sunt adolescente.

    Pentru a da semnalul că e hotărât să
    intensifice lupta antimafie, ministrul l-a numit şef de cabinet pe
    fostul şef al Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Alba Iulia
    (centru), Traian Berbeceanu. În 2016, acesta a fost achitat în primă instanţă pentru
    mai multe infracţiuni, între care spălare de bani, luare de mită, sprijinire a
    unui grup infracţional organizat şi complicitate la delapidare. Decizia nu este
    definitivă şi a fost atacată de procurori. În schimb, fostul procuror şef al
    DIICOT Alba – parchetul antimafia şi antiterorist – şi un alt procuror au fost
    condamnaţi la 7 ani, respectiv 2 ani închisoare cu executare, pentru nereguli
    în anchetarea poliţistului Traian Berbeceanu.

  • Mai mulţi protestatari au solicitat certificate de la INML

    Mai mulţi protestatari au solicitat certificate de la INML

    Mai mulţi participanţi la protestul de vineri din Piaţa Victoriei s-au dus sâmbătă şi duminică la Institutul Naţional de Medicină Legală (INML) pentru a obţine certificate medico-legale, au declarat surse medicale. Sâmbătă au fost prezente mai multe persoane faţă de duminică pentru a obţine certificate medico-legale.



    Viceprimarul Capitalei Aurelian Bădulescu a precizat că rulota instalată în Piaţa Victoriei pe durata protestelor a fost ridicată de către Poliţia Locală, duminică. Pe de altă parte, 16 organizaţii neguvernamentale au semnat o scrisoare publică în care îşi exprimă revolta faţă de violenţele manifestate în Piaţa Victoriei.



    Procurorii militari au făcut apel la persoanele care au fost rănite la protestul de vineri din Piaţa Victoriei, în urma intervenţiei jandarmilor, să se prezinte, luni şi marţi, la sediul Parchetului Militar Bucureşti. Potrivit unor oficiali din Parchet, până acum au fost depuse 19 plângeri.



    Procurorii militari s-au sesizat din oficiu şi au deschis un dosar penal cu privire la modul de intervenţie al jandarmilor şi incidentele petrecute la manifestaţia de vineri seara din Piaţa Victoriei. Parchetul Militar urmează să colecteze sesizările depuse la secţiile de Poliţie, iar toate plângerile penale depuse vor fi înregistrate sub număr unic.



    Doi oameni au fost reținuți de către procurori sâmbătă noaptea și vor fi aduși în fața magistraților Judecătoriei Sectorului 1 din Capitală, cu propunerea de arestare preventivă, sub acuzațiile de ultraj și tulburarea ordinii și liniștii publice. Faptele ar fi fost săvârșite la mitingul de vineri seară, din Piața Victoriei. Ambii bărbați sunt din Capitală.



    Procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul București și polițiștii de la Serviciul Omoruri au audiat, până în prezent, 19 de persoane în legătură cu violențele de la protestul de vineri, informează Poliția Capitalei.

  • Siria, cinci ani de conflict

    Siria, cinci ani de conflict

    Pe 15 martie 2011, iluzionaţi de Primăvara Arabă, în Siria lui
    Bashar al Assad protestatarii ieşeau în stradă încrezători că vor reuşi să
    democratizeze ţara. Acum, la mai bine de cinci ani, la Damasc este tot Bashar
    al Assad, iar lucrurile par mai complicate ca niciodată. În cifre, cei cinci
    ani de război înseamnă 470 de mii de persoane decedate, din care 70 de mii din
    cauza foametei şi a bolilor, 1,9 milioane de răniţi, câteva milioane de
    refugiaţi şi alte milioane de persoane care şi-au pierdut căminul şi au fost
    strămutate în interiorul ţării.

    Analistul de politică externă Iulian Chifu
    atrage atenţia asupra gravităţii situaţiei din zonă: Avem faţă în
    faţă nu numai principalele puteri nucleare, pentru prima dată după Cuba, 1962 -
    SUA şi Federaţia Rusă, dar avem acolo toate puterile regionale cu capabilităţi
    militare şi cu posibilitatea ca între ele să se nască în orice moment un
    incident de unde să ajungem la o escaladare a conflictului. Avem acolo şi
    Arabia Saudită, şi Iranul, şi Turcia, şi toate facţiunile, de toate culorile,
    ţinând de al Qaida, frontul al Nustra, Statul Islamic – practic o adunare, o
    furtună perfectă în care nu trebuie decât chibritul pentru a arunca în aer
    Orientul Mijlociu.

    Intervenţia militară a Moscovei în Siria, începută în
    septembrie 2015, a introdus o coaliţie alternativă la cea formată deja
    împotriva Statului Islamic, alcătuită din state sunnite din Golf, Turcia, SUA,
    state occidentale, aminteşte Iulian Chifu. Noua coaliţie, legală, pentru că a
    venit la cererea lui Bashar al Assad, alcătuită din Rusia, Iran, guvernul
    proşiit de la Bagdad, Hezollahul libanez, respectiv alawiţii, tot de factură
    şiită, ai lui Bashar al Assad, nu a făcut decât să introducă o nouă axă, şiită
    de data aceasta, a crescut relevanţa ISIS, care a reuşit să recruteze în şase
    luni alţi 30 de mii de combatanţi şi să adune fonduri enorme pentru susţinerea
    sunniţilor din regiune, mai spune Iulian Chifu. El face o analiză a deciziilor
    luate de preşedintele Putin de a interveni militar în Siria, respectiv de a
    retrage, la jumătatea lui martie, majoritatea trupelor şi armamentului din
    această ţară: Combaterea Statului Islamic şi reducerea valului de refugiaţi către
    Europa, cele două obiective anunţate formal de preşedintele Putin la începutul
    acestei campanii, nu au fost atinse – ISIS este bine mersi şi în continuare
    funcţionează chiar cu capacitate de proiectare a forţei în miezul Europei, în
    inima Europei, Pe de altă parte, vedem că valurile de refugiaţi, din contră,
    s-au accentuat şi nu s-au diminuat în această perioadă. Care sunt deci
    obiectivele atinse de Rusia? Păi vedem că a înfiinţat o zonă de interdicţie de
    acces aerian în Siria, practic în întreaga Sirie dar cu certitudine în estul
    Mediteranei, dar în egală măsură o zonă de interdicţie navală în zona portului
    Tartus şi în vestul Siriei. Iată acesta este un obiectiv major, strategic,
    militar, este formula de acces la mările calde, iar din acest punct de vedere
    şi portul Novorosiysk
    şi zona introdusă în
    Crimeea, care acoperă întreaga Mare Neagră, au jucat un rol important de
    proiecţie. Acesta este un obiectiv strategic al Rusiei. Un al doilea obiectiv
    care pare atins – Rusia a ieşit din izolare. Izolare în care ajunsese în urma
    anexării Crimeei şi agresiunii militare din estul Ucrainei. Ba mai mult,
    Federaţia Rusă are şi ambiţia de a-şi impune puncte în ceea ce priveşte
    situaţia din Orientul Mijlociu.

    Intervenţia
    militară rusă în Siria – împotriva terorismului, potrivit declaraţiilor
    Kremlinului – a schimbat jocurile în războiul civil sirian, ajutând armata să
    reintre în ofensivă şi să recâştige teritorii, forţându-i pe rebeli să caute o
    încetare a ostilităţilor şi dându-i lui Bashar al Assad oportunitatea de a
    negocia în proprii săi termeni, spun analiştii. Coaliţia internaţională condusă de SUA nu a reuşit
    în Siria pentru că nu s-a coordonat cu regimul. Rusia a fost victorioasă pentru
    că s-a coordonat cu noi. Suntem pentru crearea unei coaliţii internaţionale
    antiterorism, dar numai în coordonare cu guvernul sirian
    , a declarat oficialul
    sirian Bashar Ja’afari, la negocierile de pace de la Geneva.

    A solicita, astăzi, SUA, Occidentului în general, o negociere cu
    Bashar al-Assad, este incalificabil, consideră, însă, analistul Iulian Chifu: Înseamnă, practic, abandonarea deplină a întregii opoziţii siriene
    şi menţinerea de fapt a marii probleme siriene, care nu datează de acum. În
    Siria majoritatea este, totuşi, sunnită. Şi era condusă de o minoritate
    alawită, de înalţi reprezentanţi în jurul lui Bashar al Assad, cu o mână forte.
    Era un echilibru care oricum urma să se rupă. Iar Primavara Arabă nu a fost
    decât o oportunitate pentru ca acest tip de echilibru să se rupă şi să ajungă
    să se reaşeze pe criterii de natură democratică. Care din nou reclamă că, fie
    statul sirian va arăta altfel, fie că majoritatea sunnită va fi cea care va da
    în mod natural conducerea acestui stat. Sau, evident, există şi varianta unor
    înţelegeri, cum am văzut în Irak sau în Liban, de împărţire a atribuţiilor
    între diferitele grupuri religioase şi entice.

    Fragilul
    acord de încetare a focului de acum are nevoie de mult mai mult pentru a duce
    la o formulă de pace. Oricum, orice guvern de tranziţie de la Damasc va trebui
    să reflecte realitatea etnică şi religioasă din Siria, mai crede Iulian Chifu.

  • Câinii şi Constituţia

    Câinii şi Constituţia

    În urma sesizării de neconstituţionalitate formulată de 29 de senatori provenind din toate partidele parlamentare din România, Curtea Constituţională de la Bucureşti va analiza, pe 25 septembrie, legea privind câinii fără stăpân. Actul normativ a fost votat, cu o largă majoritate, de Camera Deputaţilor — for decizional în acest caz – după ce un copil de patru ani a murit sfâşiat de câini, în apropierea unui parc din Bucureşti. Legea prevede ca animalele agresive sau declarate bolnave incurabil să fie eutanasiate imediat, precum şi prelungirea de la şapte la 14 zile lucrătoare a termenului în care un câine din adăpost poate fi revendicat sau adoptat. După expirarea acestui termen, autoritatea locală poate să decidă eutanasierea câinilor sau prelungirea şederii lor în adăpost, cu condiţia să aibă resurse financiare pentru întreţinerea padocurilor.



    65 de mii este numărul estimat al câinilor fără stăpân doar din Bucureşti, iar la această situaţie s-a ajuns în zeci de ani de lipsă de reacţie fermă a autorităţilor.



    Demolările ordonate de fostul dictator Nicolae Ceauşescu începând din anii ’80 sunt considerate punctul de debut al acestui fenomen nedorit al câinilor vagabonzi, dispariţia unor cartiere întregi de case şi înlocuirea lor cu blocuri lăsând fără adăpost numeroşi câini.



    Preşedintele Traian Băsescu, fost primar al Bucureştiului, a declarat că va promulga fără reţineri” legea privind câinii comunitari, în forma în care a trecut în Parlament. Este ceea ce eu cred că trebuie să se întâmple. După ce aducem populaţia canină la o dimensiune rezonabilă, se poate gândi şi un alt mod. Dar acum este un pericol pentru copii, pentru bătrâni, pentru oameni în general”, a declarat şeful statului.



    Contestatarii spun că vor o soluţie europeană, pentru ca în România să nu mai fie picior de câine vagabond pe stradă care să pună viaţa oamenilor în pericol, dar în acelaşi timp fără ca România să fie catalogată ca o ţară de oameni fără suflet.



    Protestarii, atât cei care se pronunţă pentru o acţiune radicală împotriva câinilor, cât şi cei care cred că soluţia este una de lungă durată, şi anume sterilizarea, au arătat cu degetul către ONG-urile de resort.



    Sume importante au ajuns în ultimii ani la cei însărcinaţi cu rezolvarea problemei câinilor fără stăpân, dar rezultatele sunt aproape inexistente.



    Între timp, procurorii continuă audierile în dosarul deschis după moartea copilului de patru ani.



    Şeful Autorităţii pentru Supravegherea şi Protecţia Animalelor (ASPA), chemat la Parchetul General, a anunţat suplimentarea numărului de hingheri din Bucureşti. 11 echipaje formate din cel puţin doi angajaţi acţionează pe teren, faţă de trei, câte erau până în prezent.

  • Revoluţiile şi Internetul

    Revoluţiile şi Internetul

    În decembrie 2010, Mohamed Bouazizi, vânzător ambulant de fructe din Tunisia, şi-a dat foc în mijlocul străzii în semn de protest faţă de abuzurile comise de regimul de atunci al preşedintelui Zine El Abidine Ben Ali. Trei săptămâni mai târziu, Bouazizi murea, cu zece zile înainte ca Ben Ali, care se afla la putere de 23 de ani, să demisioneze, dar protestul său individual este considerat factorul esenţial în izbucnirea revoluţiei din Tunisia, care a deschis porţile Primăverii Arabe. După doi ani şi jumătate în care revoltele populare au răscolit o lume ce părea încremenită, protestele recente din mai multe oraşe din Turcia par copiate după modelul revoltelor din timpul Primăverii Arabe, care a dărâmat mai multe regimuri autoritare din Orientul Mijlociu. La fel ca atunci, numărul participanţilor la proteste a fost de ordinul zecilor de mii, nemulţumirile mocnind de ceva vreme în clasele de mijloc şi inferioare ale societăţii. Şi, nu în ultimul rând, reţelele de socializare au un rol avut un rol important în organizarea manifestaţiilor şi mobilizarea protestatarilor. Despre rolul acestor reţele de socializare, lectorul universitar doctor Eugen Lungu: Dacă e să ne raportăm la ingredientele care au favorizat desfăşurarea acestor revolte populare din lumea arabă, am putea spune că acestea, în premieră, sunt cele care au fost extrem de favorizate de reţelele de socializare, de internet, de telefonia mobilă. În 1989, est-europenii, central-europenii nu puteau să apeleze la Internet. Însă istoria consemnează că lumea arabă, deşi un spaţiu tradiţionalist, un spaţiu economic mai înapoiat comparativ cu alte regiuni ale lumii, a fost supus acestor forţe ale globalizării, în care Internetul are o anumită dezvoltare semnificativă. Internetul a fost un factor extrem de favorizant atât în Libia, cât şi în Egipt sau în Siria, în desfăşurarea acestor revolte, prin faptul că a permis transmiterea de mesaje prin reţelele de socializare; astfel, o populaţie foarte numeroasă a ajuns să fie prezentă în piaţa Tahrir sau într-o altă piaţă dintr-un alt oraş şi, în felul acesta, s-a reuşit coagularea unor forţe sociale importante care au fost decisive în răsturnarea regimurilor autocratice.”



    Înlesnirea organizării revoltelor de către mijloacele de comunicare modernă precum Facebook sau Twitter este demonstrată şi de reacţia autorităţilor din mai multe ţări afectate de proteste, care au blocat accesul la aceste reţele sau chiar la Internet în ansamblu. În acelaşi timp, accesul mass-media internaţionale a fost sever restricţionat, iar reporterii mai multor posturi străine aflaţi în zonele de protest au avut de suferit, fiind ameninţaţi sau chiar reţinuţi de poliţie. În mod generic, prin Primăvara Arabă se înţelege seria de proteste din mai multe ţări din Orientul Mijlociu şi Africa de Nord începând cu sfârşitul anului 2010, ţări arabe în care domneau regimuri totalitare. Despre consecinţele Primăverii Arabe, din nou profesorul Eugen Lungu: Primele consecinţe aş spune că sunt la nivel intern, în sensul în care schimbarea acestor regimuri autocratice deschide calea modernizării societăţilor respective. Egiptenii, libienii, sirienii au magia unor societăţi mai bine aşezate, a unor societăţi mai evoluate. Internetul, în momentul de faţă, îi conectează cu ce se întâmplă în lumea modernă, occidentală, în lumea civilizată. Deci o primă consecinţă ar fi începutul modernizării acestor societăţi, aşezarea lor pe o direcţie către democratizare, deşi aici este o discuţie dacă aceste societăţi majoritar islamice pot să parcurgă etapele democratizării, pornind de la modelele democratice consacrate din spaţiul occidental. O altă consecinţă priveşte problematica securităţii. Eu aş spune că schimbarea aceasta spectaculoasă care a avut loc în Orientul Mijlociu şi în Africa de Nord ridică pentru specialiştii în studii de securitate numeroase probleme. Este vorba de o reaşezare a faliilor geopolitice.”



    Dacă e să ne referim la cauzele care au generat revoltele populare din lumea arabă, mai spune profesorul Lungu, sunt o serie de autori care insistă pe dimensiunea economică, alţii care insistă pe cea politică, alţii care invocă aspecte geopolitice sau care includ în această ecuaţie a analizei factorul religios. În acelaşi timp, mai spune profesorul Lungu, nu trebuie uitat că regimurile autocratice sau dictatoriale din lumea arabă aveau vechimi impresionante, de ordinul zecilor de ani. În Turcia, în schimb, după cum remarcă interlocutorul nostru, revolta a aparţinut unei părţi a societăţii turce, în special a celor care simpatizează cu partidele laice, zona kemalistă a societăţii turce. Desigur, şi în evoluţiile din Turcia, mijloacele de comunicare şi de socializare au avut un rol esenţial în declanşarea şi desfăşurarea protestelor populare, la fel ca în toate ţările răscolite de Primăvara arabă şi chiar în Iran. Această trăsătură esenţială a societăţii moderne face ca revoluţiile să nu mai semene cu o simplă schimbare ci să continue ca o evoluţie accelerată a stării societăţii, totul comunicat în direct şi cu posibilitatea unei opinii imediate, transformând orice cetăţean, inclusiv pe cel din societăţile autarhice sau dictaturi, astfel încât să nu mai fie singur şi uitat, supus represiunii. Prin comunicare şi informare, prin internet şi telefonie mobilă, devenim cu toţii cetăţenii lumii globale.